دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

پارک ملی ایران کوچک و جاذبه های آن! 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
پارک ملی ایران کوچک یکی از بوستان‌های شهر کرج است.این پارک در زمینی به مساحت هفت هکتار در ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری واقع شده‌است. در پارک ایران کوچک زیست‌بوم 12 منطقه گردشگری و فرهنگی مهم کشور شبیه‌سازی شده‌است. پارک ایران کوچک پروژه‌ای ملی است که به ارزش 400 میلیارد تومان در تاریخ 14 اسفند 1399 هـ. خ به بهره‌برداری رسید.

اگر به ایرانگردی علاقه دارید، آرزو دارید به‌جای‌جای ایران سفر کنید و از جاذبه‌های بی‌نظیر و تماشایی کشور دیدن کنید، ولی وقت یا سرمایه کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به پارک ملی ایران کوچک جهانشهر سر بزنید. پارک ملی ایران کوچک در استان البرز قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود. با بازدید از این پارک می‌توانید به کل ایران سفر کنید و از سیاه‌چادر ایل بختیاری، خانه آغاج اوی ترکمن‌ها، مُضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه و آب‌انبار یزد دیدن کنید.پس اگر به ایران‌گردی در پارک ملی ایران کوچک علاقه‌مند هستید، در این سفر و گردش همراه ساعد نیوز باشید تا به معرفی این پارک و دیدنی‌های آن بپردازیم.

پارک ملی ایران کوچک که به اسامی چون پارک ملی ایران، پارک اقوام، باغ فرهنگ و باغ فرهنگ کمیسیون ملی نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی کرج است که در محدوده باغ معروف فاتح قرار دارد. ساخت این پارک سه سال به طول انجامید که از سال 1397 آغاز و در اسفندماه 1399 در هفت هکتار به بهره‌برداری رسید.

پارک ملی ایران کوچک، شاهکاری هنری در زمینه پارک‌سازی نوین به‌ شمار می‌آید و در خردادماه سال 1400 به‌عنوان نخستین باغ فرهنگ ایران ثبت ملی و در سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو به ثبت جهانی رسیده و هدف از ساخت این پارک، نمایش تنوع قومی و فرهنگی ایران است. 80 درصد باغ فرهنگ به موضوعات هنری، آداب‌ورسوم قومیت‌های مختلف و زیست‌بوم 12 منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور اختصاص داده شده است.

پارک ملی ایران کوچک | آثار تاریخی ایران در نمایی کوچک‌تر

دیدن ایران پهناور در قالب‌های کوچک و زیبا نوعی فرهنگ‌سازی است و علاوه بر آنکه می‌تواند برای قشر کثیری از نظر صرف هزینه مفید باشد در شناساندن فرهنگ و آداب‌و رسوم این مرز بوم نیز موثر خواهد بود. پارک ملی ایران کوچک اثری فاخر و جاذبه گردشگری جذابی است که در زمینی به مساحت هفت هکتار، در بلوار جمهوری ساخته شده است. این پارک علاوه بر نشان دادن تنوع فرهنگی در ایران، زیستگاه‌های اقوام ایرانی و چندین جاذبه دیدنی از سراسر ایران را نیز به معرض نمایش گذاشته است. حدود 80% فضاها و عناصر این پارک به حوزه فرهنگ و هنر ایران زمین اختصاص دارد؛ جاذبه‌ها در اندازه واقعی خود نیستند بلکه در مقیاس یک دوم ساخته شده‌اند و هنر دست استادکاران استان‌های مختلف را منعکس می‌کنند. بوستان پارک ایران کوچک پروژه‌ای ملی است که با 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 14 اسفند 1399 به بهره‌برداری رسید. در پارک ایران کوچک زیست‌بوم 12 منطقه گردشگری و فرهنگی مهم کشور شبیه‌سازی شده‌ است. امروزه برای همه امکان سفر به همه جای ایران مهیا نیست اما می‌توانید با چند ساعت گردش در این باغ، جاذبه‌های مختلف ایران را ببینند. علاقه‌مندان این سبک از بوستان‌ها علاوه بر بازدید از این پارک می‌توانند به دیدن پارک مینیاتوری در تهران با فضایی مشابه نیز بروند.

  • ثبت ملی: در سال 1400 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • ثبت یونسکو: به‌عنوان نخستین باغ فرهنگ ایرانی در تاریخ 6 خرداد 1400، با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در میراث کمیسیون ملی یونسکو، ثبت جهانی شد.

معماری پارک ملی ایران کوچک

پارک ملی ایران کوچک مکانی است که می‌توانید از آثار باستانی و ابنیه تاریخی ایران دیدن کنید و با اقوام مختلف کشور، فرهنگ و آداب‌رسوم آن‌ها آشنا شوید. در این پارک سکونتگاه‌های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه استان‌های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر مناطق شبیه‌سازی شده است. این زیستگاه‌ها با مقیاس یک‌دوم و توسط دوازده گروه هنری از هنرمندان و استادکاران همان زیست‌بوم ساخته شده و گوشه‌های از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را به تصویر می‌کشد.

در پارک ملی ایران کوچک با تماشای ماکت‌ها و سازه‌های آثار باستانی و بناهای تاریخی، به‌ جای‌جای ایران سفر خواهید کرد. این بناها در نورپردازی زیبای شب‌های باغ فرهنگ بسیار تماشایی می‌شوند. سیاه‌چادرهای ایل بختیاری و لر، خانه سنتی و چوبی ترکمن‌ها به نام آغاج اوی، مُضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه، آب‌انبار یزد، ارگ بم، مسجد فهرج و سهره یزد، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی و ساباط مناطق مرکزی، روستاهای خزری، اورامان کردستان و کندوان آذربایجان از دیدنی‌های پارک ملی ایران کوچک است.

در پارک ملی ایران کوچک علاوه بر ماکت‌های بناهای تاریخی و زیست‌بوم اقوام ایرانی، تندیس‌های مفاخر بزرگ کشور همچون عطار نیشابوری، حافظ، سعدی، فردوسی، رودکی، خیام، ابن سینا، شیخ رازی، خواجه نصیر و امیرکبیر به نمایش گذاشته شده است. المان مرحوم محمد صادق فاتح یزدی نیز زینت بخش این پارک است. این المان که نزدیک به سه‌ونیم متر ارتفاع دارد، از بتون گلاسه ساخته و توسط هنرمندی به نام جعفر رنگچی طراحی و اجرا شده است.

گردشگران و بازدیدکنندگان باغ فرهنگ، در کنار بازدید از بناهای پارک می‌توانند از غرفه‌های فرهنگی موجود در پارک نیز بازدید به‌عمل آورند، با صنایع‌دستی و سوغات مناطق مختلف آشنا شوند و از آن‌ها خریداری کنند.

ساعت کار پارک ملی ایران کوچک

بازدید از پارک ملی ایران کوچک، شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت چهار بعداز ظهر تا 9 شب و سایر روزهای هفته از ساعت 10 صبح تا 9 شب امکان‌پذیر خواهد بود . این پارک در حال حاضر به‌دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل است.

خلاصه

پارک ایران کوچک جایی است که در آن جاذبه‌های ایران رنگارنگ را در یک مجموعه نظاره‌گر خواهید بود. پارک ملی ایران کوچک گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن شهرهای مختلف ایران زمین را در یکجا جمع کرده است تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن به دیدنی‌های جذاب هر شهر سفری کوتاه داشته باشید و دور ایران را بگردید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
ویدیو/ تبدیل تنۀ درخت به راه‌پله فقط میتونه کار یه مهندس خلاق باشه/ یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!