پیامدهای ازدواج سفید در ایران

  سه شنبه، 12 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیامدهای ازدواج سفید در ایران
ازدواج سفید، بستری مناسب برای افرادی که زیر بار تعهدات زندگی زناشویی نمی‌روند فراهم آورده است. این نوع ازدواج که عمدتاً راه فراری برای به دست آوردن شریک زندگی است. شروع زندگی جدید بدون تعهد و مسئولیت به شمار می‌رود و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ازدواج پدیده ایست که از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا امروز نیز ادامه داشته است بماند که در این دوره از یک طرف دیگر تمایلی برای ازدواج وجود ندارد و سن ازدواج در حال افزایش است و از طرفی دیگر انواع و اقسام ازدواج ها به وجود آمده مثل ازدواج موقت، ازدواج صوری، ازدواج یومیه و … و از طرفی میزان طلاق هم چه به صورت رسمی، چه به صورت عاطفی روبه افزایش است.

نوعی از زندگی زناشویی و برقراری رابطه جنسی، بدون ثبت رسمی وجود دارد که برخی آن را ازدواج سفید نامیده اند. این پدیده گرچه در دنیا پدیده جدیدی نیست اما در ایران به عنوان یک شوک فرهنگی مطرح شده است چون این پدیده هنوز شناخته شده ی عموم نیست و از طرفی هم مغایر با شرع و اسلام در کشور ما ایران است.

ازدواج سفید در واقع زندگی مشترک غیررسمی یک زوج است و داشتن رابطه ی بدون تعهد، بدون ثبت رسمی و در واقع عدم علقه ی زوجیت به معنای دیگر، داشتن رابطه ی آزاد و تنها با توافق دو طرف که آثار و تبعات آنرا در ادامه بررسی خواهیم کرد.

علت گرایش به ازدواج سفید در ایران چیست؟

همانطور که گفته شد، در ازدواج سفید، برخلاف ازدواج های رسمی و سنتی، زوجین هیچگونه ادعایی حقوقی نسبت به یکدیگر ندارند. چرا که اساساً ازدواج آن ها به طور قانونی ثبت نشده و هیچ تعهدی نیز وجود ندارد. پس علت گرایش جوانان امروزی به ازدواج سفید چیست؟

  1. نیاز و عطش جنسی در جوانانی که امید به ازدواج سالم ندارند، در قالب ازدواج سفید برطرف می شود.
  2. قصد ازدواج دائم دارند، اما به طور وسواس گونه ای دوست دارند میزان تفاهم خود را پیش از شکل گیری زندگی مشترک بسنجند.
  3. به دنبال صرفه جویی در هزینه های زندگی هستند و تصور می کنند با ازدواج سفید می توانند در هزینه های مربوط به اجاره خانه، خوراک و پوشاک را کاهش دهند. این موضوع به خصوص در جوانانی که برای کار و یا تحصیل به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند، پررنگ تر است.
  4. یکی از طرفین رابطه مسئولیت پذیر نیست و زیر بار تعهدات ازدواج نمی رود؛ اما طرف مقابل به شدت تمایل به تشکیل زندگی مشترک دارد.
  5. اعتقاد به وجهه مذهبی و دینی ازدواج در آنان کمرنگ است و به مقوله ازدواج سنتی اعتقاد ندارند.

عواقب ازدواج سفید چیست؟

پرواضح است که زندگی که بدون اساس و تعهد شکل می گیرد، عمر درازی نخواهد داشت. حتی اگر یک طرف رابطه تمایل شدیدی به تداوم آن داشته باشد، معمولاً طرف دیگر خواستار آن نیست. بر همین اساس، احتمال بر هم خوردن ازدواج سفید بیش از ازدواج های قانونی است. اما عواقب این نوع ازدواج تنها به این مورد ختم نمی شود و تمام ابعاد زندگی اجتماعی و فردی طرفین را درگیر می سازد.

1- عواقب ازدواج سفید برای دختران

در یک نگاه کلی، دختران قربانیان اصلی ازدواج های سفید هستند. زنان با وجود روحیه حساسی که دارند، به شدت به ازدواج و زندگی مشترکِ شکل گرفته وابسته می شوند. این وابستگی عاطفی در کنار عدم تعهد مرد به زندگی زناشویی، به طور حتم مشکلات بسیاری ایجاد می کند. نقش مرد در اینگونه روابط به گونه ایست که نمی توان به او به عنوان یک تکیه گاه همیشگی نگاه کرد. چرا که هر لحظه احتمال فروپاشی زندگی و رابطه آن ها وجود دارد. از این رو، بانوانِ درگیر این رابطه، بیش از اینکه احساس آرامش کنند، به اختلال استرس و اضطراب دچار می شوند. احتمال خیانت در چنین روابطی بسیار بالاست!

همانطور که گفته شد، عمر ازدواج سفید عموما کوتاه است. اما حتی اگر این ازدواج به طولانی مدت بنیجامد، بهترین سن از دوران جوانی یک دختر صرف آن می شود. پیامد بدتر اینکه شانس انجام یک ازدواج سالم برای دختر از بین رفته است.

از دیگر عواقب جبران ناپذیر ازدواج سفید، بارداری ناخواسته زنان است. این در حالیست که مرد تعهد ازدواج را نپذیرفته است! بنابراین، زیر بار مسئولیت فرزند حاصل از آن نیز نخواهد رفت. اینگونه فرزندان زمانی که متولد شوند، مشکلات و چالش های مختلفی را در پیش رو خواهند داشت. به طور قطع هیچکس از آن ها به طور جدی حمایت نمی کند!

در کنار این همزیستی گنگ و ناپایداری که ازدواج سفید رقم می زند، خانواده طرفین هیچگاه آن را قبول نمی کنند. آن ها این زوجین را به رسمیت نمی شناسند و از شرکت دادن آنان در میهمانی ها و مراسمات رسمی امتناع می کنند. این عدم حمایت بیشتر از سوی خانواده دختر رخ می دهد و او را به شدت طرد و بی پناه می سازد.

3- عواقب ازدواج سفید برای پسر

اگرچه خطرات و پیامدهای ازدواج سفید بیشتر متوجه زنان می شود، اما مردان نیز از عوارض آن مصون نخواهد ماند. عواقب ازدواج سفید برای مردان به شکل های مختلفی نمود می کند. شکل هایی که گاهی پنهان و دور از چشم است. اما معمولاً سلامت روان آن ها خدشه دار می شود. مطابق آنچه که از معنی ازدواج سفید بر می آید، تعهد طرفین به این رابطه نامکتوب است. از این رو احتمال خیانت در آنان بالاست. همین عامل موجب شکل گیری سوء ظن و توهم خیانت همسر می شود.

شک و بدبینی نسبت به همسر، با تصور اینکه ممکن است مرتکب خیانت های جنسی شود، برخی مردان را به شدت آزار می دهد. آن ها می دانند که همسرشان ممکن است خارج از چارچوب مقرر رفتار کند و هیچ تعهدی به آن ها ندارد. این تصورات و خیالات ذهنی، به تشدید این حالات روحی دامن می زند.

حکم ازدواج سفید در ایران چیست؟

مطابق قانون و فرهنگ جامعه ما، ازدواج شرعی، تنها در صورتی رخ می دهد که نکاح و عقد زوجین رسمی باشد. زیرا تنها در این صورت است که آن ها به یکدیگر محرم شوند. این ازدواج می بایست در مراجع ذی ربط به صورت قانونی ثبت بشود. بر همین اساس، هر نوع ازدواجی که فاقد این ویژگی باشد، ازدواج غیر قانونی قلمداد می شود. این نوع ازدواج در کشورهای غربی هیچ نوع مجازاتی ندارد. زیرا با فرهنگ و عرف جامعه غرب در تضاد نیست. اما ازدواج سفید در ایران غیر قانونی است.

ازدواج سفید در ایران نوعی جرم قلمداد می شود. برای هر مصداقِ آن، مجازات خاصی از نوع حد و تعزیر در نظر گرفته شده است. زمانی که زنای طرفین ثابت شود، حکم آن به صورت 99 ضربه شلاق برای دختر و پسر اجرا می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (542 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (444 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (208 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (27 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس