پژوهش خبري چه نقشي در فرايند تولید خبر دارد

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
پژوهش خبري چه نقشي در فرايند تولید خبر دارد
ساعد نیوز: شبکه های قدرتمند خبری بخاطر قدرتی که این ابزار به آن ها می دهد، سعی در جذب مخاطبان بیشتر و حفظ آنان هستند و بخاطر دسترسی راحت به انواع شبکه های خبری برای مخاطبان، فضای رقابتی بسیار بالائی در بین آنان حاکم شده است و علاوه بر موارد ذکر شده به دلیل نقش عمده ای که خبر در سطح آگاهی وبینش افراد دارد تولیدات خبری از اهمیت بسیاری برخودارند.

خبر مهم ترین عضو رسانه را شامل می شود چرا که در هر جامعه ای مردم از طریق کسب خبر تصمیم گیری و برنامه ریزی می کنند.این رسانه نقش بسیار عمده ای در تعیین زاویه دید مردم نسبت موضوعات دارد آنگونه که از طریق بخش خبری می توان بینش و آگاهی افراد جامعه را نسبت به موضوعی تغییر ویا افزایش داد. بعلت تنوع شبکه های خبری وقدرت نفوذ خبر در جامعه، متخصصین این حوزه تخصصی تر از قبل عمل می کنندو به رویکرد پژوهش خبری در جهت رفع مشکلات جامعه روی آورده اند.ابتدا لازم می دانم قبل از برررسی پژوهش خبری، با ساختار خبر بیشتر آشنا شویم.

از مهم ترین اصول خبری که فرایند تولید خبر بر ان استوار است عبارتند از شفافیت، صحت و جامعیت خبر.

بعد از سه اصل مهم که در بالا ذکر شد و در تمام رسانه های جهان مهم می باشد به بخش ارزش های خبری می رسیم، این بخش عبارتند از:

  1. فراگیری
  2. شهرت
  3. برخوردها، اختلافها، درگیریها، منازعه ها
  4. استثناءها، شگفتنیها
  5. مقدار، تعداد و بزرگی
  6. مجاورت
  7. زمان یا تازگی رویداد
  8. پس از ارز شهای خبری، عناصر خبری می باشند که به خبرنگار در جهت پیگیری وارائه خبر جامع کمک می کنند. عناصر خبری نیز شامل موارد کی؟کجا؟چرا؟چگونه؟چه چیزی؟

پژوهش خبری از عومل اثر گذار بر فرایند تولید خبر

پژوهش خبری از نوع پژوهش های کاربردی است که دارای بعد عملی و در راستای حل مشکلات جامعه انسانی می باشد.. پژوهش خبری یعنی نگاه عمیق به خبر این شگرد خبر را از کلیشه ای بودن وسطحی نگری باز می دارد. در واقع پژوهش خبری یعنی بررسی یک موضوع به صورت جزئی نگری، عینی و ملموس که نگاهی خلاقانه و عمیق را می طلبد.

عناصری که در پژوهش های خبری به دنبال پاسخ آن ها هستیم؟

برای اینکه بتوانید مخاطب خود را جذب کنید باید به تمام زاویای پنهان وآشکار موضوع خبری خود آگاهی کامل داشته باشید چطور می توانید خبری جذاب تهیه کنید حال آنکه تنها چیز های مختصری از موضوع خبری می دانید! برای آگاهی کامل از موضوع مورد نظر در ابتدا باید به سوالات زیر در رابطه با موضوع پاسخ مناسب که بتواند راه حل مسئله را نشان دهد پیدا کنید.

  1. چیستی: ارائه پاسخ مناسب به چیستی ما را با ریشه های موضوع آشنا می کند.مثال: افزایش بیکاری در میان تحصیلکردگان ناشی از چیست؟
  2. چرائی: پاسخ به این سوال مسئله را از حالت کلی بودنش بیرون می آورد. مثال: چرا تنش میان آمریکا وکره ی شمالی رو به افزایش است؟
  3. چگونگی: مهم ترین عنصر پژوهش خبری است که پژوهش شما را به صورت جزئی بیان می کند. مثال: چگونه می توان معضل تورم را رفع کرد؟

باید های پژوهش خبری

  1. مسئله محوری: در این مرحله پژوهشگر مهم ترین مسئله های که در مورد موضوع پژوهش مطرح می باشد را در نظر می گیرد تا بتواند به صورت هوشمندانه عمل کند.
  2. جزئی ، عینی و ملموس انتخاب بودن: در مرحله بعد محقق یکی از مسائل مرتبط با موضوع که دارای ویژگی های جزئی، عینی وملموس می باشد و می توان به آن پاسخ داد را انتخاب می کند.در این مرحله یعنی مستند و ساده بگوید
  3. پرسش های خوب روشن و واضح بپرسیم: سوالات اصلی و فرعی که در روشن شدن اصل مسئله وباز شدن مسئله به ما کمک می کند را طرح کنیم.
  4. سابقه یا پیشینه موضوع: این مرحله را بهتر است از زوایه چیستی مورد پژوهش قرار دهیم.
  5. زاویه دید جدید به موضوع یا مناسبت ها: سعی کنید موضوعاترا در قالب جدید و نگاهی نو موردبررسی قرار دهید.
  6. باز کردن موضوع وارائه تصویری واقعی: اگر می خواهید موثر باشید باید موضوع را باز کنید از کلی گوئی که ابهام برانگیز است بپرهیزید، ساده بگوئید تا مخاطب بتواند پاسخ سوالات خود را بیابدوبه ارائه ارقام و آمار مستند بپردازید.
  7. ارائه مطالب جدید: مطالب دست اول جذاب، طرفداران بسیاری دارد، سعی کنید در این بخش، از مراکز پژوهشی و مقالات استفاده نمائید.

3 دیدگاه
  دیدگاه ها
Hanir
4 سال پیش

نکات خوب و مفیدی بودن. ممنون از مطالبتون.
مریم
4 سال پیش

خیلی عالی
Sisi
4 سال پیش

بسیار ممنون از اطلاعات جامعی که دادین ،خیلی عالی بود
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (462 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند