دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

پهپادها «مار 42 متری» را شناسایی کردند+عکس 

پنجشنبه، 31 خرداد 1403
ساعد نیوز: باستان‌شناسان از دوربین‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه‌برداری کامل از 14 مکان حاوی سنگ‌نگاره‌های عظیمی استفاده کردند که در سراسر ونزوئلا و کلمبیا پراکنده شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، باستان‌شناسان با استفاده از عکس‌برداری و فیلم پهپادها، یک سری سنگ‌نگاره‌های باستانی را در ونزوئلا و کلمبیا کشف کرده‌اند.

این شاهکارها که نقوش انسان و حیوان را نمایش می‌دهند، به‌طور برجسته در امتداد رودخانه اورینوکو واقع شده‌اند که از این منطقه از آمریکای جنوبی می‌گذرد. طبق مطالعه‌ای که روز 4 ژوئن در مجله Antiquity منتشر شد، محققان گمان می‌کنند این قرارگیری عمدی بوده و قرار بر این بوده که از راه دور دیده شود، چون در یک مسیر تجاری و مسافرتی مهم به نام Atures Rapids بوده است.

فیلیپ ریریس، نویسنده ارشد این مقاله و مدرس ارشد مدل‌سازی باستان‌شناسی و دیرین‌محیط‌زیستی دانشگاه بورنموث انگلستان، می‌گوید: «یک تفسیر این است که جنبه‌ای از قلمروگرایی در کار بوده است. این یادگار راهی بوده برای علامت‌گذاری قلمرو آن‌ها و گفتن این که این قلمرو ماست.»

محققان مطمئن نیستند چه کسی این حکاکی‌های عظیم را خلق کرده که بزرگترین آن‌ها 42 متر طول دارد. با این حال، آن‌ها می‌دانند برخی از موضوعات، از جمله تمرکز روی مارهایی مانند بوآ و آناکوندا، نقش مهمی در اسطوره‌ها و باورهای جمعیت بومی محلی ایفا می‌کنند.»

ریریس می‌گوید: «آناکونداها و بوآها با خدای خالق برخی از گروه‌های بومی ساکن منطقه مرتبط بودند. مارها به کشنده بودن معروف هستند، شاید این راهی بوده تا آن‌ها به افراد خارجی هشدار دهند که در حال ورود به حوزه مار هستند.»

یکی از نقش‌های مار بزرگ به طور خاص توجه محققان را به خود جلب کرد، چون شبیه نقاشی مشابهی بود که روی یک قطعه سفالی یافته‌شده در حفاری قبلی در آن منطقه دیده شده بود و شامل شاخ، یک دم مارپیچ و یک زیگزاگ مشخص شبیه مار سرّو پالومازون میشد که در صخره‌نگاره اخیر به تصویر کشیده شده است.

ریریس می‌گوید: «کوزه کوچکی که از غاری در یکی از دامنه‌های تپه به دست آمده با مار مشابهی تزئین شده. این امکان وجود دارد که شخصی از آنچه روی یکی از دیوارها دیده کپی کرده باشد. اما احساس من اینست که هر کسی که [کوزه] را ساخته، معاصر کسی است که صخره‌نگاره را ساخته.» اگر چنین باشد، بر اساس این سفال، صخره‌نگاره اخیر تقریباً 2000 سال قدمت دارد.

اگرچه بیشتر مکان‌ها قبلا توسط محققان شناخته شده بودند، چندین مکان جدید در طول پروژه نقشه‌برداری کشف شد.

ریریس می‌گوید: «در هیچ کجای دنیا ما طور مداوم صخره‌نگاره‌هایی با این اندازه را نمی‌بینیم. در جاهای دیگر ممکن است نمونه‌های بزرگ و تک از صخره‌نگاره را ببینید، اما اینجا جمعی از مکان‌ها را یافته‌ایم که در فواصل زمانی منظم ایجاد شده‌اند.»

این تیم تحقیقاتی به تازگی این مکان‌ها را در سازمان‌های میراث ملی کلمبیا و ونزوئلا به ثبت رسانده و قصد دارد با گروه‌های بومی محلی همکاری کند تا از حفاظت از این صخره‌نگاره‌ها، به ویژه با بازتر شدن منطقه برای گردشگری، مطمئن شود.

رییس می‌گوید: «این صخره‌نگاره به شدت نیاز به محافظت دارد. امید ما اینست که بتوانیم با گروه‌های محلی برای حفاظت و نگهداری آن همکاری کنیم. ما فکر می‌کنیم آن‌ها بهترین متولیان این محوطه‌ها هستند.»

  برچسب ها: مار پهباد

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 07 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍
تسلی دادن و همدردی بازیگران و هنرمندان با ستاره و لاله اسکندری در مراسم ختم پدرشان +عکس/ اشک های خانم بازیگر در پی از دست دادن عزیزترین فرد زندگی اش
(عکس) عاشقانه پدر و دختری پژمان بازغی و دخترش، نفس بازغی، به مناسبت تولدش
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چرا آمریکا ظریف را تحریم کرده؟
(عکس) دراز کشیدن و بازی کردن نوه علیرضا زاکانی در بیت رهبری، خانه پدری همه مردم ایران ...
نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره
هزینه چاپ یک کتاب
حذف سیدحسین حسینی از صحنه فوتبال ایران رسمی شد/ استقلال با گلر یوگسلاو بست!
ویدیو/ کشف کتاب سنگی 330 میلیون ساله در اعماق زمینی در استرالیا