پیانو چند پدال دارد و کاربرد هر کدام چیست؟

  جمعه، 10 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
پیانو چند پدال دارد و کاربرد هر کدام چیست؟
پیانو های آکوستیک و بعد از اون پیانو های دیجیتال داری ۳ پدال هستند برای ایجاد تغییرات خاص و مخصوصی در صدای پیانو ها طراحی و ایجاد شده تا نوازنده ها بتوانند از این تغییرات صوتی در نواختن قطعات استفاده کنند و قطعه را زیباتر کند.

پدال های پیانو ابزارهایی هستند که بخش زیبایی از نوازندگی به وجود آنها بستگی دارد. در واقع پدال های پیانو سایر جنبه های موسیقی را کنترل می کنند. همچنین در آموزش پیانو استفاده از پدال ها دغدغه ی همه ی علاقه مندان به نواختن است چرا که یکی از موارد مهم در اجرای یک قطعه و استفاده به جا و صحیح از انواع پدال ها میباشد. هر زمان یک نوازنده پیانو را که در حال اجرا می باشد ببینید، علاوه بر دستانشان از پاهای خود برای فشردن پدال ها نیز بهره می‍ گیرند.

کاربرد پدال در پیانو

پدال ها اهرم هایی هستند که نوازنده به کمک آنها میتواند کیفیت و حالت صدای ساز را کنترل کند که به طر معمول پیانو های امروزی دارای سه پدال هستند اما مدل های با تعداد بیشتر و کمتر نیز وجود دارد.

در مدل های سه پداله، پدال سمت راست را طنین (sustain pedal)، پدال میانه را تمرین (sustenuto pedal) و پدال سمت چپ را نرم (soft pedal) می گویند.

انواع پدال پیانو

پدال دمپر یا ساستین

پدال پیانو که در سمت راست آن قرار دارد و در پیانو دیواری است و هم گرند، پدال دمپر نام دارد. یکی از بخش های مهمی که در اکشن پیانو ها وجود دارد دمپر نام دارد. هنگامی که نوازنده کلاویه ای را می فشارد، چکش به سمت سیم حرکت کرده و پس از وارد کردن ضربه به سیم برای تولید صدا به عقب بر می گردد. در این حالت وقتی صدا در سیم ایجاد میشود، تا زمانی که لرزش سیم ادامه داشته باشد، صدا نیز ادامه پیدا می کند. حال اینکه در نواختن های سریع و پشت سر هم چند نت، اگر این طولانی شدن صدا برای همه نت ها اتفاق بیفتد، صدای تمام سیم ها با هم قاطی شده و نت ها غیر قابل تشخیص می شوند.

علامت پدال دمپر یا ساستین پیانو

بعضی از قطعات موسیقی محل دقیقی را که شما باید پدال نگهدارنده فشار داده و آزاد کنید را نشان می دهد. همچنین می توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی و چگونه از آن استفاده کنید، بنابراین استفاده از آن در نوازندگی شما همیشه مشخص نخواهد شد. نشانه هایی وجود دارد که می توانید تشخیص دهید که چه موقع از پدال استفاده کنید و چه موقع آن ها را رها کنید. در زیر نمونه ای از یک نماد پدال که در تئوری موسیقی استفاده می شود نشان داده شده است.

علامت پدال دمپر

در شکل بالا، خط اولیه نشان می دهد پدال را باید بگیرید. در قسمت میانی یا براآمدگی میانی منظور آزاد شدن سریع و کاهش پدال به صورت کامل را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که این نماد می تواند در قطعات موسیقی خیلی طولانی تر باشد. حتی ممکن است در جایی تنها روی یک نت از پدال استفاده کنید و همچنین در جاهایی ممکن است در چند نت متوالی پدال بگیرید.
راه دیگری برای یادآوری پدال در قطعات استفاده از کلمه “Ped.” است. و این نشان دهنده ی شروع یک پدال است. که با علامت ستاره (*) در کنار آن خط نمایش داده می شود.
یکی از راه های عمومی علامت گذاری پدال، این است که آن را در ابتدای موسیقی با نشانه “senza sordini” نشان دهید. این به معنای “بدون دمبر” است یعنی بدون پدال اول.

علامت پدال دمپر پیانو

چگونه از پدال نگهدارنده پیانو استفاده کنید

هنگام پدال گرفتن ، مهم این است که به یاد داشته باشید که پا همانند یک اهرم عمل می کند. پاشنه پا روی زمین است وپدال را مانند یک توپ می فشارد. چیز دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که همیشه باید پای خود را در تماس با پدال قرار دهید. به این ترتیب، به راحتی می توانید پدال اول (نگهدارنده) را در صورت لزوم فشار دهید. هنگامی که روی پدال استراحت می کنید، حتی می توانید آن را کمی نگه دارید تا قدرت پای شما کارآمدتر شود. متوجه خواهید شد که انجام این کار باعث ایجاد پدال نمی شود.
هنگام استفاده از پدال، ممکن است بخواهید آن را کمی قبل از اینکه یک نت را بنوازید، فشار دهید یا اینکه به عنوان یک نت باشد . شما همچنین معمولا می خواهید پدال را درست پس از یک نت تغییر دهید .یعنی ممکن است در جایی روی یک نت فشار دهید و سپس روی نت بعدی آن پدال را بردارید .
این سطح هماهنگی می تواند پیچیده باشد و نیاز به تمرین دارد. در صورتی که برای اولین بار از نواختن در نوازندگی پشیمان شده اید، به خودتان سخت نگیرید معمولا این اتفاق برای همه مبتدیان می افتد.

پدال سوستنوتو(Sostenuto)

پدال دمپر، صدای تمام نت ها را به صورت همزمان ، طولانی میکند. یعنی وقتی پدال دمپر را فشار می دهید، هر نتی که می نوازید، صدایی طولانی خواهد داشت. ولی با استفاده از پدال سوستناتو، نوازنده میتواند انتخاب کند که دمپر کدامیک از نت ها، بی اثر شود. و اصطلاحا صدای آن سیم های خاص طولانی و کش دار شود . این پدال فقط در پیانو های گرند و برخی پیانو های دیجیتال موجود است.

پدال میانی در پیانوهای قدیمی وجود ندارد. اما حتی اگر پیانوی شما سه پداله باشد، این پدال ممکن است sostenuto نباشد. در برخی از پیانوها، پدال sostenuto با پدال بیس جایگزین می شود. سایر پیانوها دارای یک پدال practice ( معروف به پدال celeste ) می باشند که نت ها را به اصطلاح نرم تر می کند.

چگونه از پدال Sostenuto استفاده کنید

در قطعات موسیقی شما، پدال ساستونوتو را درست مثل پدال معمولی نشان می دهد، ولی در بیشتر مواقع با علامت اختصاری Sost آن را مشاهده می کنید. برای استفاده از این پدال ابتدا باید نتی را که می خواهید اعمال کنید را بزنید سپس نت را نگه دارید و بعد از آن پدال سوستنوتو را فشار دهید.

علامت پدال Sostenuto

پس از انجام این کار، می توانید کلیدهای فشرده خود را آزاد کنید، اما آنها همچنان پایدار خواهند بود. شما می توانید هر نت اضافی را که می خواهید بنوازید، اما آنها نمی توانند پایدار باشند، زیرا بعد از پدال sostenuto هستند. همچنین ممکن است به طور معمول هنگام استفاده از پدال sostenuto به طور همزمان از پدال نگهدارنده استفاده کنید.

سایر تغییرات پدال میانی پیانو

امروزه بیشتر پیانو های بزرگ با پدال sostenuto مجهز شده اند، در حالیکه برخی از پیانوهای دارای پدال، پدال sostenuto در وسط یا وجو ندارد و یا کار نمی کند و تنها پدال راست عمل می کند.
از ویژگی های این پدال این است که اگر شما می خواهید تمرین کنید، لازم است سطح صدا راپائین بیاورید تا دیگران را اذیت نکند و در اینجا این پدال به شما کمک خواهد کرد چون دقیقا صدای نت ها را کاهش می دهد.. یکی دیگر از ویژگی های مفید این پدال این است که شما معمولا می توانید آن را به سمت چپ قفل کنید تا مجبور نباشید در طول جلسه تمرین تمام آن را نگه دارید.یعنی هنگامی که برای چند خط متوالی می خواهید از این پدال استفاده کنید کافی است آن را به سمت چپ برده و قفل کنید .
پدال میانی معمولا خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو اکثرا فکر می کنند که این پدال همیشه خاموش است و کاربردهای آن دیده نمی شود و یا مورد استفاده قرار نمی گیرد.

پدال نرم

پدال سوم ، پدال نرم است. فشار دادن این پدال پیانو، چکش ها را به سیم ها نزدیک تر از حالت عادی می کند. و چکش ها برای ضربه زدن به سیم ها، فاصله کمتری را طی می کند که این موضوع باعث میشه ضربه ها نرم تر و در نتیجه صدا نرم تر و خفه تر از حالت عادی اجرا بشود . که برای ایجاد حالت های صوتی و تونالیته های خاص استفاده میشود . این پدال هم در گرند است و هم در پیانو دیواری.

علامت پدال نرم

عبارات “senza sordino” و “tre corde” به شما می گویند که پدال نرم را آزاد کنید.

پدال میوت پیانو ( سکوت )

پدال چهارم پدال میوت یا بی صدا کننده است . به دلیل اینکه پدال سوستناتو در پیانو دیواری موجود نیست به جای آن ، پدال میوت کننده در پیانو های دیواری قرار داده شده است . با فشردن این پدال، یک پرده نمدی بین چکش ها و سیم ها قرار میگیرد و از وارد شدن ضربه توسط چکش ها به سیم ها جلوگیری می کند . و صدای پیانو را به حد قابل توجهی کاهش می دهد . که این در این حالت شما می توانید بدون اینکه صدا ، مزاحم همسایگان و یا اطرافیان شود ، به انجام تمرینات خود بپردازید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (198 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (184 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (98 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (89 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (87 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (71 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (69 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (59 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (54 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (50 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
علاقه شدید ناصرالدین شاه به عینک طلا/ روزی که شاه، سوگلی کردستانی اش را کور شد! +عکس
فال روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 7 شهریور 1403+فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
رونمایی از خانه ابدی زهره حمیدی توسط همسرش/ مرحومه میخواست در بی بی سکینه کرج دفن شود امااا...
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است
فوری: برکناری اردشیر انتظاری از دانشگاه به دلیل توهین به مهسا امینی + فیلم
عروس خانوم؛ این اقلام غیرضروری رو از لیست جهیزیه‌ات حذف کن و توی مخارجت کلی صرفه‌جویی کن
بیوگرافی و زندگی خصوصی امیررضا فرامرزی، هاشم سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی و زندگی خصوصی ناهید مسلمی، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
آموزش کامل تعویض دندان ماشین در رانندگی + اصول
اینجوری کولر ماشینت دو برابر خنک میکنه +آموزش سریع
تولد عجیب دخترانی نیمه انسان و نیمه پری دریایی +تصاویر باورنکردنی
منتخب روز   
پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای رقص پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم