پیگمنت تراپی و روش های دادن رنگدانه مصنوعی به مو

  دوشنبه، 07 شهریور 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیگمنت تراپی و روش های دادن رنگدانه مصنوعی به مو
وقتی مویی سفید می شود، در واقع پیگمنت های مو از بین می روند و به اصطلاح می میرند. در عمل روشن‌سازی، پیگمنت‌های مو تخریب می شوند. روشن کردن موی تیره سخت است و تیره کردن موی سفید هم به سختی انجام می‌شود، یعنی مو به راحتی رنگ را نمی پذیرد.

پیگمنت چیست؟

پیگمنت (به انگلیسی : pigment) از کلمه ای یونانی به معنی رنگ کردن گرفته شده است. وظیفه پیگمنت ها در صنایع رنگ دهی و ایجاد قوام و پوشش رنگ است. پیگمنت ها جامدند و در ترکیب با رنگ ها حل نشده و به حالت سوسپانسیون شناور می شوند. درصنعت آرایش هم از پیگمنت ها برای رنگ موها استفاده زیادی میشود. پیگمنت ها رنگدانه هایی در رنگ مو هستند که همیشه به حالت جامد باقی می مانند و حل نمی شوند ، همین ویژگی سبب شده از پیگمنت تراپی به عنوان یک روش موثر برای افزایش ماندگاری رنگ مو استفاده شود.

موی رنگی

پیگمنت تراپی چیست؟

این تکنیک از جذاب ترین روش های رنگ کردن تارهای سفید مو است. در این شیوه با افزایش خاصیت رنگ پذیری، موهای سفید، امکان رنگ گرفتن موها تقویت می شود. به طور خلاصه می توان اینطور گفت که موی سفید رنگدانه ندارد. در واقع مویی که سفید شده، پیگمنت خود را از دست داده است. در اصطلاح آرایشگری گفته می شود پیگمنت مو مُرده است.

پس از افزودن پیگمنت ها به تارهای سفید شده مو، می توان رنگ نهایی را اجرا کرد. حتی در مراحل روشن سازی موهای تیره در آرایشگاه نیز، به عمد پیگمنت مو تخریب می شوند. به این ترتیب موهای دکلره شده نیز فاقد پیگمنت طبیعی هستند. در صورتی که بخواهید موهای بلوند دکلره شده تان را به رنک های تیره تر تغییر دهید، پیگمنت تراپی به کمک می آید.

همانطور که روشن کردن موی تیره دشوار است. تیره کردن موی روشن و سفید نیز سختی های خاص خودش را دارد. در واقع موی سفید به این سادگی ها، رنگ نمی گیرد. شاید در مقام مقایسه بتوان گفت که رنگ کردن موهای سفید حتی از بی رنگ کردن موی تیره نیز دشوار تر ست. در دکلره و روشن سازی مو، پیگمنت های مو از بین می رود. درست برعکس این قضیه در پیگمنت تراپی مو وجود دارد. یعنی اینکه پیگمنت ها به موی سفید اضافه می شود.

موی دکلره

چه رنگ هایی برای پوشش موهای سفید، مناسب تر است؟

استفاده از رنگ های گرم برای عملیات پیگمنت تراپی مو، رایج است. در واقع این نوع رنگ ها، قابلیت جذب بیشتری دارند. ترکیب رنگ مو، آب مقطر و چند قطره اکسیدان برای رنگ کردن موهای سفید کافی است. این ترکیب به مدت 20 دقیقه روی موها می ماند. نکته مهم در اندازه گیری دقیق زمان است و نحوه پاک کردن رنگ است. در این مرحله نباید موها شسته شود. برای پاک کردن این مواد از یک دستمال استفاده می شود.

بعد از 20 دقیقه تنها می توان با دستمال، رنگ را پاک کرد بدون اینکه از آب یا هیچ شوینده دیگری استفاده شود. پس از این مرحله، رنگ نهایی روی موها اجرا خواهد شد. در واقع پیگمنت تراپی مو سفید شامل دو مرحله است. در اولین مرحله، پیگمنت ها اعمال می شود و در مرحله نهایی، رنگ اصلی روی موهای سفید قرار می گرد. به این ترتیب نتیجه کار عالی می شود و دیگر اثری از موهای زبر و زمخت سفید رنگ نیست.

پیگمنت تراپی در سالن آرایشگاه انجام می شود. این تکنیک دارای جزئیات و فوت و فن زیادی است. فرض کنید بیش از نصف موها سفید شده باشد. در این صورت به میزان مساوی از یک رنگ گرم و رنگ موی اصلی استفاده می شود. اگر فقط از رنگ اصلی استفاده شود، پوشش دهی رنگ روی موهای سفید خیلی ضعیف است. اما مهم تر اینکه با هر شستشوی مو، رنگ پاک می شود و لازم است تا دوباره موهای سفیدتان را رنگ کنید.

ترکیب مواد با یکدیگر هم نیاز به تجربه دارد. این آرایشگرتان است که در مورد میزان رنگ اصلی، آب و حتی رنگ اولیه تصمیم می گیرد. به این ترتیب درصد ترکیبات تغییراتی خواهد داشت و همیشه یکسان نیست.

راه حل، دادن رنگدانه مصنوعی به مو است که به دو روش انجام می شود:

  • روش اول: برای این کار ترکیب مورد نظر را همراه با تناژ گرم تر از رنگ انتخابی و یک پایه تیره تر و برای رنگ های پایه ۶ به بالا به وسیله مقداری کمی آب درحدی که فقط رنگ نرم شود و یا اکسیدان صفر روی موی سفید و یا بی رنگ با برس به حالت ضربه ای می زنیم و سپس به مدت یک ربع مکث می کنیم و بعد بدون شستشو، ترکیب اصلی را به همراه اکسیدان به موها می زنیم.

  • روش دوم: در پیمگنت تراپی یا رنگ دانه مصنوعی با کمک رنگ ۵ طلایی + مقداری خیلی کم رنگ ۷/۶۶ انجام می دهیم بدون اکسیدان روی موها با زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بدون شستشو و بعد ترکیب رنگ اصلی را می گذاریم.

  1. نکته اول : در دو روشن پیگمنت تراپی (رنگدانه به کمک جی ۵ و کمی ۷/۶۶ و اضافه کردن تناژ گرم تر به رنگ انتخابی) هر دو روش را می توانید هم برای تیره کردن و هم برای روشن کردن موهای سفید استفاده کنید. البته مدنظر داشته باشید که فقط از یکی از این روش ها برای رنگدانه می توانید استفاده کنید. مثلا اگر با کمک جی ۵ رنگدانه دادید دیگر نیاز نیست به ترکیب اصلی رنگ تان تناژ گرم تر اضافه کنید.
  2. نکته دوم: رنگ های تیره تا پایه ۶ نیاز به رنگدانه ندارند و بدون رنگدانه هم رنگ می گیرند (پوشش سفیدی ها) و اگر می خواهید تناژ گرم باشد و می خواهید رنگ تان تناژ سرد و سبز به خود نگیرد در همان مرحله اول یک رنگ گرم تر به رنگ انتخابی خود اضافه کنید و موها را رنگ کنید و فقط یک مرحله ای کار کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (74 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (63 نظر) پسر الهام چرخنده: دیگر مادری به این اسم ندارم+عکس (59 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یه آخوندی تو کشتی هر چی از کنار دستیش سوال کرد جواب نداد گفت من از عمامه و نژاد آخوند بدم میاد اونم عمامشو پرت کرد تو دریا و گفت بخاطر این پنبه... +ویدئو😂👌 (41 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (43 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (36 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (35 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (31 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش +عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (25 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (23 نظر) آخرین شعر استاد شهریار در آخرین دیدار با معشوقه سنگدلش در بستر مرگ که اشکتونو درمیاره/ نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم... (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 12 لباس‌عروس‌ خیره‌کننده‌ی مادربزرگها در 100 سال پیش که اینروزها دوباره حسابی مُد شدند/ لباس‌عروس‌های الهام بخش برای طراحان مُد
قاب زیبایی از خانواده 11 نفره ناهید کیانی، دارنده مدال نقره در المپیک 2024، دور میز غذاخوری خانه/ چه تابلوهای انرژی‌بخش و زیبایی!
(ویدئو) خاطره جالب و عجیب مهران مدیری در سریال “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی / یه چیزایی سر صحنه میگفت قند تو دل آدم آب میشد
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !
عراقچی در انتخابات 88 کجا بود؟
(ویدیو) خواستگاری جنجالی هومن برق نورد از بهنام تشکر!/فقط نگاه عمیق بهنام تشکر و لب زدنش
درباره کودک آزاری اینستاگرامی: دختربچه‌ها بازیچه دست مادرها نیستند!
لباس عروس و دسته‌گل استثنایی یک بانوی گیلانی در سال 1317/ باورتون میشه این لباس‌عروس رویایی و دسته‌گل شیک واسه 86 سال پیش باشه؟/ چه جای قشنگی عکس گرفتن!
(ویدیو) دلایل موفقیت در زندگی امین زندگانی"بازیگر سریال طوبی" و همسرش الیکا عبدالرزاقی"بازیگر جوکر2" در شب آهنگی/ فقط تعجب و شوکه شدن حامد آهنگی
تأثیر سقط جنین روی روان مادر!
(ویدیو) شهاب حسینی میزبان رحیم نوروزی و امین زندگانی"بازیگران سریال طوبی"
(ویدیو) ماجرای تصادف وحشتناک هومن برق نورد و ماشین بهنام تشکر در دورهمی با شهاب عباسی و نصرالله رادش
(ویدیو) خنده‌دارترین سکانس سریال "پایتخت"/ روش تربیت بچه به سبک فهیمه‌شون🤣/ فقط و فقط مادر و پسری فهیمه و بهتاش! هی هر چی میشه رحمان بود، رحیم بود، شیطان رجیم بود🤣
نظر مثبت کمیسیون امنیت مجلس درباره وزرای پیشنهادی کشور، اطلاعات، خارجه و دفاع
خبر خوش برای سربازان غایب: ساعت و مدت حضور به صورت توافقی!
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟