پیش‌بینی مرگ‌های کرونایی در ۳ هفته آینده/ ضرورت سرعت واکسیناسیون

  چهارشنبه، 03 شهریور 1400 ID  کد خبر 164468
پیش‌بینی مرگ‌های کرونایی در ۳ هفته آینده/ ضرورت سرعت واکسیناسیون
ساعد نیوز: معاون کل وزارت بهداشت، بر ضرورت پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون به دنبال درگیری با واریانت دلتا، تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مهر، ایرج حریرچی در گفتگو با خبر شبکه اول سیما اظهار داشت: بشر برای مبارزه با بیماری کرونا دو ابزار دارد یکی واکسیناسیون که وظیفه حکومتی است و دوم رعایت شیوه نامه ها که وظیفه مشترک میان حکومت و مردم است.

وی ادامه داد: چهار کشور آمریکا، انگلیس، رژیم اشغالگر قدس و ایتالیا که از بالاترین پوشش واکسیناسیون برخوردارند در چند هفته اخیر با ورود ویروس دلتا، مرگ و میر هفتگی آنها ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته و آمریکا نسبت به یک ماه و نیم گذشته افزایش ۴ برابری را تجربه می کند به گونه ای که این کشور ۳۲۰ میلیون نفری روزانه حدود ۱۳۰۰ مرگ و میر را ثبت می کند.

حریرچی گفت: در کشور ما حدود ۲۸ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر تزریق شده و حدود ۷.۵ درصد جمعیت کشور ۲ دوز واکسن را دریافت کرده اند. بنابراین هنوز برای پوشش واکسیناسیون راه قابل توجهی پیش رو داریم اگر قبلاً برای گونه های ووهان و سایر گونه ها پوشش ۷۰ درصدی را مدنظر داشتیم برای نوع اخیر این بیماری یعنی واریانت دلتا، پوشش ۹۰ درصدی مورد نظر قرار دارد.

وی افزود: از زمان ورود ویروس دلتا به کشورمان، سرعت واکسیناسیون در ۲ ماهه اخیر افزایش داشته است.

حریرچی ادامه داد: اگر بخواهیم اثرات واکسیناسیون را مطالعه کنیم باید بدانیم اگر واکسیناسیون انجام نمی دادیم بی شک تعداد فوتی های کشورمان بیش از اینها بود الان خوشبختانه با توجه به اینکه پوشش سنین بالای ۶۰ سال در کشورمان بالای ۸۰ درصد است و پوشش واکسیناسیون در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال ۹۶ درصد است، از این رو آمار مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود: میزان بستری هم همین طور ولی متأسفانه در رده های سنی پایین تر هنوز کاهش قابل توجهی مشاهده نشده همین طور در گروه پرستاری و پزشکان که از واکسیناسیون کامل بهره می برند اثرات کاهش مرگ و میر را می بینیم.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص وجود گونه جدید لامبدا در کشورمان، گفت: هنوز در کشورمان موردی از این گونه مشاهده نشده با این حال ما هم نگران لامبدا هستیم و بیش از آن نگران انواع هیبریدی دلتا و لامبدا و یا دلتای جهش یافته هستیم، البته همانطور که ما نگران هستیم تمام دنیا دو پیش بینی در مورد جهش های ویروس کرونا دارند، برخی معتقدند که ممکن است این ویروس جهش های بیشتری کند.

حریرچی افزود: خبر خوب ما این است که در هفته اخیر ۱۰ درصد از موارد سرپایی و حدود ۵ درصد موارد بستری کاهش داشته و تست های مثبت سرپایی در کشور هم بنا بر استان های مختلف ۳ تا ۸ درصد کاهش داشته است. بنابراین پیش بینی می شود تا ۲ یا ۳ هفته آینده مرگ و میر کاهشی تجربه کنیم.

وی گفت: دانشگاه واشنگتن و چند جای دیگر به عنوان منابع معتبر، پیش بینی کرده اند که مرگ و میر در ایران در ۳ هفته آینده با کاهش چشم گیری همراه باشد، البته این مراکز نمی توانند اطلاعات مربوط به مراسم ها و مناسبات شهریور ماه را آمار خود قرار دهند. به رغم اینها هفته گذشته رعایت پروتکل ها از سوی مردم ۳۷ درصد بود یعنی کمترین مقدار در چند ماه اخیر به ثبت رسید و میزان رفت و آمد اجتماعی هم ۱۷ درصد افزایش داشت.

حریرچی گفت: واکسیناسیون ما بسیار خوب پیش می رود ولی این روند طوری نیست که بتواند در ۳ هفته آینده پوشش وسیعی داشته باشد ما باید با اسلحه واردات و تولید داخل پوشش واکسیناسیون را سرعت مناسبی بدهیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان