پیستون خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیستون خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟
استفاده از روغن‌کاری‌های استاندارد در دوره‌های زمانی منظم تاثیر بسیاری در کاهش آسیب‌های احتمالی به پیستون دارد. همچنین نگه داشتن موتور در دورهای بالا در مواقع غیر ضروری، فشار وارده به پیستون و ضریب حرکتی آن را بالا می‌برد که منجر به فرسایش و اختلال عمل آن می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، پیستون قطعه ای استوانه ای شکل و توخالی است که یک سرش بسته و سر دیگرش باز است. طول این استوانه کمی بیشتر از قطرش است. البته قطر پیستون در سطح پایینی آن یعنی سطح بازش کمی کمتر از سطح بالایی آن طراحی می شود. این قطعه که عمل رفت و برگشت را درون سیلندر موتور انجام می دهد، منجر به تراکم مخلوط سوخت و هوا می شود و این مخلوط را برای فرایند احتراق آماده می سازد. پیستون ها معمولا سبک با توان انتقال حرارتی بالا ساخته می شوند. قدرت انتقال حرارت در این قطعه بسیار حیاتی است، چرا که ممکن است بالا رفتن دمای آن تحت تاثیر دمای محفظه احتراق منجر به چسبیدنش به دیواره سیلندر و اخلال در عملکرد موتور شود.

پیستون همچنین کمک به خروج دود ناشی از احتراق از سیلندر می کند. حرکت خطی بالا به پایین آن نیز منشاء نیروی موتور است به این ترتیب که با پایین آمدن بر اثر فشار گازهای ناشی از احتراق درون سیلندر نیروی ایجاد شده از انفجار هوا و سوخت را به بخش های دیگر موتور منتقل می کند. این نیرو از طریق شاتون به میل لنگ منتقل شده و به وسیله آن به نیروی چرخشی تبدیل می شود. پیستون در سر بازش که سطح پایینی آن است به شاتون و میل لنگ متصل است. دیواره پیستون در این سطح پایینی گرد و به شکل بیضی طراحی می شود که ضمن فراهم آوردن حرکت سهل ترش در سیلندر، پس از انبساط این قطعه در اثر حرارت بالای محفظه احتراق، کاملا فرم استوانه به خود می گیرد. سطح بالایی پیستون نیز با محفظه احتراق در تماس است.

همچنین قطر پیستون طوری در نظر گرفته می شود که نسبت به سیلندر لقی لازم را داشته باشد و به راحتی در آن حرکت کند. فاصله سیلندر و پیستون را که همان لقی پیستون می گویند روغن پر می کند که حرکت راحت تر پیستون را به همراه دارد. به تعداد سیلندرهای یک موتور، پیستون در آن وجود دارد و هر چه تعداد سیلندرها و در نتیجه پیستون ها بیشتر باشد قدرت موتور نیز بیشتر خواهد بود. جنس پیستون از آلیاژ چدن یا آلومینیوم است.

معرفی قسمت های مختلف پیستون ماشین

قسمت های اصلی پیستون ماشین شامل:

دامنه پیستون، رینگ پیستون، تاج پیستون، شیار رینگ ها و سوراخ گژن پین می باشد که به تعریف مختصری در مورد هر کدام خواهیم پرداخت.

دامنه پیستون: دامنه پیستون که همان تنه پیستون نیز گفته می شود، در سه نوع برش کامل، نیمه برش و بدون برش ساخته می شود.

تاج پیستون: در واقع به قسمت بالایی پیستون تاج پیستون می گویند که معمولاً به سه شکل صاف، محدب و یا مقعر طراحی و ساخته می شود.

اما این قسمت به شکل های مختلف دیگری غیر از این سه مدل هم طراحی و ساخته شده اند که شکل تاج پیستون، تاثیر بسزایی بر نحوه احتراق سوخت در خودرو خواهد داشت.

اگر سطح بالای پیستون یا همان تاج به درستی طراحی شود؛ اختلاط در مخلوط سوخت و هوا بهتر شده و سبب ایجاد قدرت بیشتری خواهد شد؛ به صورتی که طراحی موتور، سیلندر، سر سیلندر، محفظه احتراق و مدل سوپاپ ها، تعیین کننده شکل این قطعه خواهد بود.

گژن پین: قطعه گژن پین که به آن انگشتی هم گفته می شود؛ میله ای توخالی است که در واقع نقش رابط بین پیستون و شاتون را ایفا می کند.

در راستای گژن پین قطر پیستون را کمتر در نظر می گیرند تا پیستون در حالت سرد کمی متمایل به حالت بیضی شود؛ تا اینکه در دماهای بالا پیستون بتواند حالت گردی به خود بگیرد.

رینگ پیستون: رینگ ها حلقه هایی هستند که در شیارهای مشخصی دور این قطعه یعنی پیستون ماشین قرار می گیرند.

رینگ پیستون هم به دلیل خاصیت ارتجاعی از آلیاژهای فولادی و یا همان چدن ساخته می شود که وظیفه رینگ ها جابه جایی روغن در قسمت های مورد نظر می باشد.

شیارها در رینگ در قسمت بالای دامنه قرار می گیرند و رینگ ها در داخل آن قرار دارند.

همه قسمت های رینگ که شامل رینگ فشار، رینگ روغنی و رینگ حلقه وایپر می باشند هم از فولاد و یا چدن ساخته می شوند.

رینگ ها با اینکه قطعاتی کوچک و ظریف هستند؛ اما وظایف مهمی را برعهده دارند از جمله:

درزبندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون خودرو

رینگ ها وظیفه آب بندی و جلوگیری از نشت گاز را برعهده دارند؛ زیرا نشت گاز از اطراف پیستون می تواند سبب اختلال در کار موتور شود و آن را با اشکال مواجه کند.

روغن کاری در حد فاصل بین پیستون و دیواره سیلندر

روغن کاری در این محدوده و دیواره پیستون منجر به کاهش اصطکاک و سایش بین پیستون و دیواره سیلندر خودرو خواهد شد.

انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر

می دانید که در موقع کار اتومبیل، دمای پیستون به شدت افزایش می یابد؛ رینگ ها با انتقال گرمای پیستون به سیلندر که دارای دمای پایین تری است؛ به کاهش دما در پیستون کمک می کنند.

چون در این شرایط حتماً باید دمای پیستون کاهش یابد تا بتواند این قطعه کارش را به درستی انجام دهد.

کاستن از سطح تماس بین جداره ی سیلندر و پیستون ها

هر جا که صحبت از اصطکاک باشد بدین معنی است که در اثر از بین نرفتن اصطکاک و گرما به قطعات آسیب های جدی وارد خواهد شد؛ پس باید تا حد امکان سطح تماس قطعات کاهش پیدا کند.

در بین جداره سیلندر و پیستون ها این رینگ ها هستند که این کار را برعهده دارند.

دقت کنید که در صورت ساییده شدن و از بین رفتن رینگ ها، با افزایش اصطکاک در بین قطعات مربوطه روبه رو خواهیم بود.

  • حفظ میزان روغن به اندازه مناسب آن در جداره سیلندر
  • کاستن تماس بین سیلندر و پیستون
  • کاهش اصطکاک و جلوگیری از استهلاک قطعات مربوطه
  • محافظت از تراکم در قسمت های بالای پیستون
  • انتقال حرارت از پیستون ماشین به سیلندر

از وظایف رینگ ها به شمار می روند.

ناگفته نماند که رینگ ها هم بر مبنای عملکرد و کارکرد و محل قرار گیری شان، تقسیم بندی می شوند.

مثلاً رینگ های روغنی، میزان روغن روی جداره پیستون را کنترل می کنند و یا رینگ های متراکم، جلوگیری از خروج گاز را برعهده دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (219 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (162 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (38 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (33 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود