ساعدنیوز
ساعدنیوز

پرداخت پس از مرگ؛ غلبه بر ترس با طعم پیتزا!

  پنجشنبه، 11 خرداد 1402 ID  کد خبر 342583
پرداخت پس از مرگ؛ غلبه بر ترس با طعم پیتزا!
ساعد نیوز: کسب و کار‌ی در نیوزیلند طرحی را به اجرا گذاشته که در آن کالا یا خدمتی ارایه می‌شود اما پول آن را بعد از مرگ از محل ماترک شخص دریافت می‌کنند. مثلا پیتزا می‌خورند و عجالتا پولی نمی‌دهند...

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از عصر ایران، عکس دربارۀ این خبر جالب و شاید بی‌سابقه است: چندی است که کسب و کارهای نیوزیلندی طرحی را با عنوان «پرداخت پس از مرگ» به اجرا گذاشته‌اند و مشخصا یک پیتزا فروشی مشهور به نام «هل» یا «هل پیتزا» آن را عملیاتی کرده است.

در این طرح مشتری پیتزا سفارش می‌دهد اما پرداخت وجه آن بی‌هیچ مبلغ اضافی بعد از مرگ و از محل میراث او انجام خواهد شد. هر چند هیچ توضیح بیشتری ارایه نشده اما چند حدس را می‌توان طرح کرد تا همان مکث بر این عکس باشد:

1. یکی از دلایلی که آدم‌ها از خرج کردن پول می ترسند ( حتی وقتی دارند) این است که روزی برای امری مهم‌تر نیاز داشته باشند ولی آن را در اختیار نداشته باشند. کارکرد بیمه اصلا همین رفع نگرانی است. یعنی پولی به من بده و نگران هزینه‌های پرداخت خسارت یا بیمارستان نباش. سود شرکت بیمه هم در این است که همه اشخاص به استفاده از از ان خدمات نیازمند نخواهند شد و بیشتر نگران وقوع آن‌اند. مثلا 70 نفر برای هزینه جراحی عمل قلب پول می‌دهند ولی چه بسا تنها یک نفر واقعا این عمل را انجام دهد. شرکت بیمه هم حق بیمه 20 نفر را به بیمارستان می‌پردازد و بقیه سود خود اوست!

حالا تصور کنید زوجی کهن‌سال که صاحب‌خانه یا سپرده بانکی هم هستند هوس غذای رستوران کنند. این دو اما مستمری قابل توجهی ندارند که صرف هزینه‌هایی از این دست کنند. همچنین اگر فرزندان‌شان متوجه شوند ولخرجی می‌کنند مانع یا خود متوقع می‌شوند. مهم‌تر این که می‌ترسند به دارو و درمان نیاز پیدا کنند و ترجیح می‌دهند اندوخته‌ای برای روز مبادا داشته باشند. از طرف دیگر نمی‌توانند خانه خود را بفروشند و با پول آن به گشت و گذار و رستورا‌ن بروند.

در این طرح اما فکر همه جا شده. قراردادی با آنان بسته‌اند که تا پایان عمر هر چه می‌خواهند پیتزا سفارش دهند و میل کنند و چون پولی نمی‌پردازند نگران کم شدن موجودی نیستند. بلافاصله اما بعد از درگذشت آنان طبعا مالی توقیف و بدهی پرداخت می‌شود! مثل این که شخص چکی در دست طلب‌کاری داشته باشد که از محل ارث تأمین شود.

2. سال ها قبل دوستی که پس از سال‌ها به ایران بازگشته بود پرسید با این که وضع مردم خیلی هم بد نیست چرا کم به تفریح و رستوران می‌روند؟ پاسخ دادم: چون نگران‌اند و اینها را در اولویت نمی‌دانند. ترجیح می‌دهند این پول‌ها را صرف آموزش فرزندان یا سرمایه‌گذاری برای آینده کنند و کم‌کم به این شیوه عادت می‌کنند. سکه می‌خرند و از گران شدن آن لذت می برند.

به بیان دیگر از حال لذت نمی‌برند چون نگران آینده‌اند. (البته این پاسخ مربوط به روزگار دلار هزار تومانی در دوران خاتمی و سال‌های پرپول اوایل احمدی‌نژاد بود. حالا جواب متفاوت است. چون کافی است شخص مستاجر باشد. معلوم است که تأمین مبلغ اجاره بها بر هر امر دیگری اولویت دارد.)

آن دوست گفت: کار حکومت، تولید ترس نیست. برطرف کردن ترس است. در کشوری که من زندگی می‌کنم مردم پول‌دار نیستند. اما ترس از آینده هم ندارند. چون یا کار دارند یا نه. اگر دارند که قطعا بالای خط فقر حقوق می‌گیرند و اگر ندارند دولت تأمین می‌کند تا سر کار بروند.

3. بنای این طرح غلبه بر ترس است. ترس از فقر و بیماری مجال لذت‌بردن از حال را از آدمیان گرفته است. با این طرح فردی که مالی غیر منقول و با ارزش دارد اما نمی‌خواهد بفروشد در واقع بخشی از آن را فروخته و بقیه را به ارث گذاشته است.

4. سعدی علیه‌الرحمه می‌فرماید: چو بر خاکم بخواهی بوسه دادن/ رُخم را بوسه دِه، کاکنون همان‌ایم. یعنی تویی که می‌خواهی بعد از مرگ من بر گور من حاضر شوی و قبر مرا ببوسی، همین حالا که زنده‌ام بیا و مرا ببوس. منِ زنده همان‌ام!

در این طرح هم پیتزایی را که وراث می‌خواهند در عزا و سال‌های بعد از محل ماترک و مرده‌ریگ مرحوم و مرحومه میل کنند خود صاحبان مال، میل می‌کنند. با این تفاوت که پیران نگران‌اند که محتاج فرزندان و بستگان شوند و برای هزینه‌کرد برنامه دارند و در کشوری با اقتصاد ما اگر خانه شان را بفروشند و با پول آن به گشت و گذار بپردازند چه بسا در عقل آنان شک می‌کنند!

این راهکار اما هم فال است و هم تماشا. موجودی بانک و اموال غیر منقول سر جای خودشان است و پیتزا هم میل می‌کنند یا سفر هم می‌روند. البته پس از مرگ و دیگران و نه خودشان با برگه‌ای رو‌به‌رو خواهند شد که در واقع صورت حساب خدا بیامرز یا خدا بیامرزهاست و ممکن است کمی تا قسمتی از میزان اشکی که ریخته می شود کاسته شود!

درست است که غافل‌گیر می‌شوند اما قبل از طرح‌هایی از این دست هم از این غافل‌گیری‌ها کم نبوده. کما این که یکی از بستگان پیش از مرگ دو دانگ یا یک سوم ملک خود را به نام یک انجمن خیریه ثبت کرده بود اگرچه می‌توانست در وصیت‌نامه هم بیاورد و وارثان بعدتر متوجه شدند. تفاوت این طرح در این است که شخص به لحاظ مادی و در این فقره هم در حیات لذت می‌برد آن هم از نوع مادی و زیر زبان.

باید ببینیم این ایده در کسب و کار و نه از نوع وصیت که در بالا اشاره شد چگونه می‌تواند وارد ایران و با قوانین ما منطبق شود. عجالتا شخص می‌تواند مثلا یک قرارداد با یک آژانس مسافرتی ببندد و آن را ضمیمۀ وصیت‌نامه کند و به آژانس وکالت دهد پس از مرگ با ارایه اسناد مربوط به سفر مطالبات خود را از وارثان مطالبه کند و به اجرا گذارد.

هر چند مشکلات خاص خود را هم دارد. زیرا با این تورم قیمت‌ها رو به افزایش است و اگر خدا بیامرزی 10 سال پیش 100 تا پیتزا خورده باشد صاحب پیتزا فروشی چگونه پول آن پیتزاها را به قیمت 10 سال پیش از وراث مرحوم بگیرد در حالی که قیمت پیتزا 10 برابر و بهای ملک او 100 برابر شده و او دنبال پول 10 سال قبل به همان قیمت باشد؟! یا به کارگر خود سر ماه بگوید صبر کن 10 سال بعد که این مشتریان مردند پول تو را بدهم!

روشن است که ابعاد تبلیغاتی می‌چربد و قطعا با شمار محدودی چنین قرار و‌مداری می‌گذارند و از تعداد مشخصی فراتر نمی‌روند. به جای آن که پول کلان تبلیغات بدهند به تعداد مشخصی این گونه خدمات می‌دهند.

این مکث که طولانی هم بود اما دربارۀ همان سخن آغازین است: ترس نمی‌گذارد لذت ببریم. هر کاری برای غلبه بر ترس خوب است! لعنت بر ترس!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (678 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (198 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (58 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (42 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (32 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (22 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (19 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (20 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (14 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (13 نظر) خلاقیت خنده دار شهرداری در نصب بنر برای تبریک تولد یک آقا به خانومش+عکس/ماشالله استعداد🤣 (13 نظر) مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس (11 نظر) جشن تولد ساده و خلوت 52 سالگی هدیه تهرانی در کافه شیک و زیبای تهران/ ماشالا همیشه عین دختر 20 ساله ها جوونه😍+عکس (10 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) وقتی بهمن هاشمی ماشین یخچالدار حمل مرغ رو میاره تو خونشون!!! / فقط خانمش که از خنده غش کرد پای دعواهای زن و شوهری رضا گلزار و آیسان خانوم سر مسائل خاله زنکی به تلویزیون کشیده شد! +ویدئو خلاقیت تکرارنشدنی و خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین هوشمندانه کله پاچه‌ها+عکس/ من عاشق پستونک اون وسطی شدم😂 خلاقیت هوشمندانه مادر ایرانی برای تشویق کودکش به خوردن غذا/ مامان نیست که یه پا سیاستمداره! +عکس گفت‌و‌گوی خنده دار حامد آهنگی و یوسف صیادی در نقش گربه های ملوس/ هزار بارم ببینی بازم غش میکنی از خنده😂+ویدیو نگاهی به مراسم تولد دختر حسین حسینی فوتبالیست پر حاشیه/ چه چیدمان باکلاسی داره مراسم +عکس عکسی که مجری معروف با لنگ حمام از خودش منتشر کرد! / مسعود روشن پژوه، عمو پورنگ بچه‌های دهه شصت ... زخم کهنه زهره فکور صبور، ستایش سریال دلنوازان سر باز کرد! تبرئه مرد جوان در ارتباط با خودکشی زهره فکور‌صبور خاطره جالب رهبر معظم انقلاب از مسابقه فوتبال ایران و اسرائیل+ویدیو شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ چه جمله‌ای در میان این حروف بهم ریخته می‌بینید؟/ فقط چند درصد از افراد توانسته‌اند بدون نگاه کردن به جواب صحیح دست پیدا کنند، شما چطور؟ باغبانی پیمان معادی بازیگر فیلم برادران لیلا در باغچه باصفا خانه اش/ زن و شوهری چه بهم میان +عکس تمرین مختلط زنان بی‌حجاب و آقایان زیر نظر یک مربی مرد در تهران+فیلم/ تصاویر منتشر شده از اولین باشگاه مختلط کیک بوکسینگ لواسان (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... رونمایی هومن حاج عبداللهی، رحمت سریال پایتخت از ماشین لاکچری و سانروف دارَش در دور دور با بازیگران+عکس/ جمع، جمعِ بانمک‌هاست😍 (ویدئو) زن شیرازی که به مادر شوهرش گوشت گربه داده بود تبدیل به روباه شد/ عذاب الهی یقشو گرفت😨 نگاهی به اتاق دلباز و پُر از گل مهسا کرامتی بازیگر سریال خط قرمز/پُر از انرژی مثبته اینجا+ عکس (فیلم) عاشقانه های خنده دار سلمان برای شیرین با کشیدن قلب برعکس روی شیشه اتوبوس/ نمیری با این قلب کشیدنت😂 اقدام دردناک پدری در تتو کردن آخرین نقاشی دخترش روی بدنش که توی تصادف اونو از دست داده +عکس/ چقد دلم براش سوخت خوانندگی عاشقانه رونالدو برای جورجینا در یک جمع دوستانه/ اوج عشق ابرستاره فوتبال به نامزدش رو ببینید!+ویدیو (فیلم) اگر این عکس های جذاب و دیدنی یادتون هست دیگه دارین پیر میشین /نوستالژی دهه 60 نگاهی به حیاط بزرگ و باصفا خانه بهنوش بختیاری / پیشی چه لذتی داره میبره +فیلم (عکس)رونمایی محمدرضا گلزار از ماشین مسابقه ای میلیاردی خودش!!/آقای بازیگر همه چیزو فوق لاکچری میخره ... نگاهی به تفریحات لاکچری جورجینا رودریگز و خانواده پرجمعیتش با گوزن ها در هوای برفی+عکس (فیلم) خلاقیت خنده دار یک پدر ایرانی برای آروم کردن صدای گریه بچه اش / وقتی بچه رو دست باباش میسپاری! ماجرای مرموز عقرب ها/ کودک دهدشتی که بدنش عقرب تولید می کند + عکس شگرد جالب بهنوش بختیاری با چادر برای شناخته نشدن در حرم امام رضا و زیارت راحتش+ویدیو/ زیارتتون قبول (عکس) ست فنجون و قوری عتیقه، زیبا و گران قیمت ستاره سادات قطبی (فیلم) واکنش دور از انتظار حامد آهنگی به جواب خنده دار یک خانم شرکت کننده در شب آهنگی/ بگو چه جالب!😂 تصویری دیده نشده از 17 سالگی بهنوش بختیاری در دامنه سبلان با ساز سنتی آذری ها/ دستمزدش اصلا باورکردنی نیست+ عکس (فیلم) خواستگاری غیر منتظره مرجانه گلچین از مهران رجبی برای حرص دادن حمید لولایی / همین یه قلم رو کم داشتیم! کارگردان ایرانی متهم به تجاوز دوباره محاکمه می‌شود/ او دختران نوجوان را به بهانه بازیگر شدن به خلوت خود می‌کشاند و... (فیلم) اجرای پسر جوان با آهنگ تو محشری در صداتو ترکاند!/از خواننده اصلیش بهتر خوند! (عکس)همسر اول شهاب حسینی حماسه آفرید!!/زیبایی اساطیری و اروپایی پریچهر قنبری ادعای جالب مجید واشقانی، آقازاده سریال هفت سر اژدها درباره مسافرت خارجی نرفتنش+ویدیو/ صفحات پاسپورتم سفیده می‌تونید ببینید ویدئو/ نگاه های عاشقانه هانده و ارچل و شهاب حسینی به هم در فیلم مست عشق/چشم ساناز ارجمند روشن😅 (فیلم) جیغ و داد خنده دار حامد آهنگی به آواز خوندن شرکت کننده مرد با آهنگ علی یاسینی/ انگار مراسم ختمه😂 نگاهی به خونه زندگی لاکچری با چیدمان باکلاس علیرضا جهانبخش/ لبت همیشه خندون خوش تیپ+ عکس پس دادن گوشت قربانی توسط رهبر معظم انقلاب به دلیل نبود یخچال در منزلشان! نگاهی به کیک عروسی منحصر به فرد یک زوج عاشق به شکل همبرگر و ساندویچ/ خوشبحال مهمون هاشون+عکس
تیتر امروز   
زخم کهنه زهره فکور صبور، ستایش سریال دلنوازان سر باز کرد! تبرئه مرد جوان در ارتباط با خودکشی زهره فکور‌صبور شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ تمرین مختلط زنان بی‌حجاب و آقایان زیر نظر یک مربی مرد در تهران+فیلم/ تصاویر منتشر شده از اولین باشگاه مختلط کیک بوکسینگ لواسان (فیلم) اگر این عکس های جذاب و دیدنی یادتون هست دیگه دارین پیر میشین /نوستالژی دهه 60 (عکس)رونمایی محمدرضا گلزار از ماشین مسابقه ای میلیاردی خودش!!/آقای بازیگر همه چیزو فوق لاکچری میخره ... (فیلم) خلاقیت خنده دار یک پدر ایرانی برای آروم کردن صدای گریه بچه اش / وقتی بچه رو دست باباش میسپاری! ماجرای مرموز عقرب ها/ کودک دهدشتی که بدنش عقرب تولید می کند + عکس (عکس) ست فنجون و قوری عتیقه، زیبا و گران قیمت ستاره سادات قطبی (فیلم) خواستگاری غیر منتظره مرجانه گلچین از مهران رجبی برای حرص دادن حمید لولایی / همین یه قلم رو کم داشتیم! کارگردان ایرانی متهم به تجاوز دوباره محاکمه می‌شود/ او دختران نوجوان را به بهانه بازیگر شدن به خلوت خود می‌کشاند و... (فیلم) اجرای پسر جوان با آهنگ تو محشری در صداتو ترکاند!/از خواننده اصلیش بهتر خوند! (عکس)همسر اول شهاب حسینی حماسه آفرید!!/زیبایی اساطیری و اروپایی پریچهر قنبری ویدئو/ نگاه های عاشقانه هانده و ارچل و شهاب حسینی به هم در فیلم مست عشق/چشم ساناز ارجمند روشن😅 پس دادن گوشت قربانی توسط رهبر معظم انقلاب به دلیل نبود یخچال در منزلشان! ازدواج عجیب و باورنکردنی یک پیرمرد 103 ساله با یک پیرزن 91 ساله خبرساز شد/ ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه است+عکس