پروتز دندان چیست؟ و چه کمکی به رفع مشکلات دندان می کند؟

  شنبه، 26 خرداد 1403   زمان مطالعه 3 دقیقه
پروتز دندان چیست؟ و چه کمکی به رفع مشکلات دندان می کند؟
پروتزهای دندانی برای از بین بردن از دست دادن دندان و ناراحتی های مربوط به بیمار تولید می شوند. حفره های ناشی از از دست دادن دندان باعث می شود که بیماران در جویدن و صحبت کردن و مشکلات گوارشی دچار مشکل شوند. همچنین به دلایل زیبایی شناختی تأثیرات نامطلوبی بر میزان اعتماد به نفس فرد دارد.

پروتز دندان چیست؟ و چه انواعی دارد؟

پروتز دندان یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته است و انواع مختلفی دارد. با توجه به نیازهای دهان می تواند از نوع ثابت یا متحرک باشد. روکش های دندان نیز که برای ترمیم و پر کدن دندان استفاده می شود خود از دسته انواع پروتزهای دندانی به شمار می روند. پروتز دندان نیازی به جراحی ندارد و طی دو یا سه جلسه به اتمام خواهد رسید. از انواع پروتز دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متحرک: پروتز متحرک دندان به معنای پروتز کامل دندانیا به نحوی دندان مصنوعی کامل است که جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته است. این نوع دندان را به راحتی می توان در دهان گذاشت و برداشت. از انواع پروتز متحرک دندان می توان به پروتز پارسیل و اوردنچر اشاره کرد.

  • ثابت: پروتز دندان ثابت از جمله روش های درمانی که برای ترمیم و پر کردن دندان به کار می روند. این نوع پروتز شامل روکش یک واحدی دندان و بریج دندان است.

آیا روکش دندان می توانند جایگزین دندان های از دست رفته شوند؟

امروزه به لطف وجود گزینه های درمانی زیاد، نیاز نیست که برای از دست دادن دندان ها دچار چالش شیود. روکش ها نمی توانند جایگزین دندان های از دست رفته شوند. چرا که باید دندانی بریا چسباندن روکش دندان وجود داشته باشد. روکش دندان معمولا برای پوشاندن تغییر رنگ، لکه ها، براده ها یا ترک ها استفاده می شود. بیماران میان سال که دندان های خود را از دست داده اند باید به دنبال جایگزین کردن آن باشند. در ابتدا ممکن است یک دندان از دسته خطری برای شما ایجاد نکند اما یک دندان از دست رفته از طریق مختلف بر سلامت دهان تاثیر منفی دارد. یک دندان از دست رفته فضای خالی زیادی را در دهان ایجاد می کند که باعث جا به جایی دندان های دیگر می شود. به لطف پیشرفت های تکنولوژی دندانپزشکی، بسیاری از گزینه های درمانی مقرون به صرفه، قابل اعتماد و موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد. یکی از محبوب ترین روش ها روکش دندان است که به نحوی می تواند روی دندان قرار بگیرید و باعث افزایش طول عمر دندان شود. به صورت کلی، روکش ها نمی توانند جایگزین دندان های از دست رفته شوند. دلیل این امر این است که باید دندانی برای چسباندن روکش دندان وجود داشته باشد. ونیرها روکش های چینی نازکی هستند که به جلوی دندان ها چسبانده می شوند. روکش ها معمولا برای پوشاندن تغییر رنگ، لکه ها، براده ها یا ترک ها استفاده می شوند.

روکش دندان

هزینه روکش دندان به چه معیارهایی بستگی دارد؟

روکش دندان پوسته ای نازک است که کاملا متناسب با سایز دندان شما ساخته می شود و می تواند روی دندان ها را بپوشاند. روکش دندان مزایای زیادی دارد و غالب افراد سعی می کنند با بررسی هزینه روکش دندان با اطمینان بیشتری اقدام کنند. اما باید دقت داشت که عوامل بسیاری بر قیمت روکش دندان موثر است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع مواد مورد استفاده

انتخاب مواد روکش به صورت قابل توجهی بر هزینه نهایی تاثیر گذار است. روکش های پرسلن که شامل روکش های چینی است دوام مناسبی دارد و ظاهر طبیعی دندان ها را حفظ می کند. این روکش ها به دلیل داشتن کیفیت بالای مواد گران تر هستند. ونیرهای کامپوزیت که یکی دیگر از انواع این روکش ها است قیمت کمتری دارند و از دوام کمتری برخوردار هستند که برای درمان های جزئی مورد استفاده قرار می گیرد.

روکش دندان

  • محل و تخصص دندانپزشک

هزینه روکش دندان به میزان تخصص و تجربه دندانپزشک نیز بستگی دارد. همچنین موقعیت و لوکیشن نیز باعث افزایش هزینه خدمات می شود. دندانپزشکان بسیار ماهر و دارای اعتبار هزینه بیشتری دریافت می کنند.

  • تعداد روکش های مورد نیاز

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت نهایی روکش دندان تاثیر گذار است، تعداد روکش های مورد نیاز دندان است. برخی افراد ممکن است برای اصلاحات جزئی فقط به روکش روی چند دندان نیاز داشته باشند و در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به اصلاح کامل لبخند با روکش روی چندین دندان نیاز داشته باشند.

پروتز و روکش دندان از جمله درمان های نتیجه بخش برای درمان دندان هستند. هر یک از این دو دارای مزایای خاص خود هستند و بهتر است قبل از هر گونه اقدام معاینات به صورت دقیق انجام شود. هزینه پروتز دندان به معیارهایی مانند نوع پروتز، تجربه و تخصص دندانپزشک و هزینه روکش دندان به معیارهایی مانند نوع موارد مورد استفاده و تعداد روکش مورد نیاز بستگی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (290 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (178 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (123 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (53 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (34 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (23 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (20 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز