ساعدنیوز
ساعدنیوز

پساری یا رحم بند چیست و چه کاربردی دارد؟

  دوشنبه، 10 بهمن 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
پساری یا رحم بند چیست و چه کاربردی دارد؟
رحم بند یا pessary وسیله ای مصنوعی است که می تواند برای حمایت از ساختار داخلی واژن در آن قرار گیرد. در ادامه بیشتر با رحم بند آشنا می شویم.

رحم بند یک وسیله مصنوعی است که برای حمایت از اندام ها و ساختار داخلی واژن برای بانوان تجویز می شود. رحم بند اغلب برای افتادگی اندام واژن و یا لگن مورد استفاده قرار میگیرد. افتادگی واژن و یا لگن در واقع زمانی رخ خواهد داد که لگن یا واژن و یا سایر اندام ها از حالت معمول خود خارج شوند. وجود pessary می تواند به شخص کمک کند تا از جراحی لگن جلوگیری کند.نکته قابل توجه در رابطه با رحم بند این است که این وسیله باید توسط شخص پزشک نصب شود چرا که نصب غیر صحیح آن می تواند به واژن اسیب وارد کند. توجه داشته باشید رحم بند علاوه بر اینکه وظیفه نگهداری و حمایت از ساختار یا اندام های داخلی واژن را به عهده دارد ، می تواند به عنوان مجرایی برای تزریق دارو ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.رحم بند انواع مختلفی دارد و درست در زیر دهانه رحم قرار می گیرد.

انواع پساری یا رحم بند درمانی

افتادگی اندام های لگن و بی اختیاری ادرار، ارتباط نزدیکی با هم دارند. حدود 40% از خانم هایی که افتادگی دارند، بی اختیاری اضطرابی (ادرار ناخواسته در هنگام سرفه، عطسه یا بلند کردن اجسام سنگین) را نیز تجربه می کنند. پساری نمی تواند افتادگی اندام های لگن را درمان کند. فقط یک روش غیر تهاجمی برای پیشگیری یا به تعویق انداختن جراحی واژن است یا موقع افتادگی در بارداری به کار می رود. انواع پساری درمانی عبارت است از:

  • پساری رینگ:رایج ترین وسیله نگه دارنده پساری رینگ یا پساری حلقوی است؛ برخی از آن ها مانند دونات توخالی هستند. برخی دیگر نیز یک غشای سوراخ شده در مرکز دارند که ادرار کردن را راحتتر می کند.
  • پساری مکعبی: آنها به شکل مکعب هستند. پساری کیوب برای افتادگی های خفیف تر و درجه سه و معمولاً فقط در طول روز استفاده می شود.
  • پساری زینی شکل یا گهرنگ: این پساری ها به شکل زین هستند و برای درمان افتادگی مثانه یا افتادگی مقعد استفاده می شوند.
  • پساری محدب یا شَتز:برای افتادگی های درجه یک یا درجه دو استفاده می شوند. به شکل یک دایره محکم با سوراخ مرکزی بزرگ است. اطراف سوراخ مرکزی سوراخ های کوچکی قرار دارند.
  • پساری گلهورن:برای درمان افتادگی شدید درجه یک استفاده می شود. گلهورن یک پایه محکم و گرد و یک ساقه انگشت مانند دارد که باعث جلوگیری از پیچیدن آن می شود.
  • پساری باد کردنی: برای درمان افتادگی درجه سه استفاده می شوند. این پساری به شما امکان می دهد به اندازه دلخواه، با دستگاه پمپ دستی، آن را باد کنید.
  • پساری اهرمی:این پساری ها به شکل حلقه های متمایزی هستند که برخی از آن ها به شکل های مختلفی خم شده اند. از این نوع پساری کمتر استفاده می شود و گاهی برای درمان "رحم کج" تجویز می شود.

پساری یا رحم بند

کاربرد درمانی پساری یا رحم بند

افتادگی هنگامی رخ می دهد که یک قسمت از بدن از موقعیت طبیعی خود خارج شده و در یک ساختار مجاور بیرون می زند. از پرولاپس اندام لگن برای توصیف برآمدگی اندامهای لگن (معمولاً مثانه) از طریق دهانه واژن استفاده می شود.pessary یک روش غیر جراحی برای درمان افتادگی اندام لگن است. با توجه به اینکه درمان افتادگی اندام لگن با جراحی بامیزان بالای عود همراه است، رحم بند یک گزینه مناسب برای اکثر خانمها ارائه می دهد.موارد استفاده از pessary می تواند با توجه به بیماری زمینه ای که متفاوت باشد، شایع ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که رحم از جای خود بیفتد و به داخل واژن بریزد.
  • رکتوسل هنگامی رخ می دهد که بافت بین راست روده و واژن ضعیف و باعث می شود تا مقعد در پشت واژن برجسته شود.
  • انتروسل هنگامی رخ می دهد که دیواره بالایی واژن ضعیف شده و اجازه می دهد روده کوچک به فضای واژن فشار وارد کند.
  • سیستوسل که به آن افتادگی قدامی نیز گفته می شود، هنگامی اتفاق میفتد که مثانه از موقعیت طبیعی خود پایین بیاید و برآمدگی در واژن ایجاد کند.

افتادگی اندام لگن و بی اختیاری ادرار ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، در حدود ۴۰٪ از زنان مبتلا به افتادگی بی اختیاری ادراری استرسی (ادرار ناخواسته هنگام سرفه، عطسه یا بلند کردن وزنه) را تجربه می کنند.برای کمک به تسکین این بیماری ها، پساری ها به طور مشخص برای حمایت از ساختار خاص افتاده مورد استفاده قرار می گیرد.

پساری در بارداری چه کاربردی دارد؟

همانطور که پیش از این برای شما گفتیم پساری وسیله ای قابل جابه جایی است که در ناحیه واژن جهت افتادگی اندام های داخلی کاربرد دارد. در اغلب مواقع این وسیله زمانی استفاده می شود که خانم دچار افتادگی اندام داخلی در ناحیه واژن است و قصد جلوگیری از عمل جراحی را دارد یا عمل برای او بسیار خطرناک است.همچنین پساری در بارداری جهت جلوگیری از زایمان زودرس بسیار موثر و کاربردی است. در حقیقت زمانی که خانم ها در بارداری سونوگرافی انجام می دهند از آن طریق متوجه کوتاه بودن طول دهانه رحم خود می شوند.

چنانچه کوتاه بودن طول دهانه رحم در سه ماه ابتدایی بارداری مشخص شود، پزشک سرکلاژ را برای خانم باردار انجام می دهد. این عمل بهتر است حداکثر تا هفده هفتگی برای مادر باردار انجام گیرد.گاهی اوقات چنین شرایطی در سه ماه دوم بارداری مشخص می شود و دیگر زمان انجام سرکلاژ نیست. در این مواقع داروهایی جهت جلوگیری از زایمان زودرس برای مادر از سوی پزشک تجویز می شود. علاوه بر این، وسیله هایی از جمله پساری نیز در این مواقع بسیار کاربردی است. این روش در بارداری تا به امروز بسیار موفق عمل کرده است.

اندازه پساری واژینالی چگونه تعیین می شود؟

هر واژن متفاوت است و به پساری مخصوص خودش نیاز دارد تا به خوبی کار کند. پساری رحم نه تنها باید راحت باشد، بلکه نباید در ادرار کردن اختلال ایجاد کند. همچنین نباید در اثر زور زدن بیفتد. پساری های درمانی در مطب پزشک اندازه می شوند. برای بدست آوردن اندازه درست، پزشک ابتدا معاینه لگنی انجام می دهد و اندازه های مختلف را امتحان می کند تا اندازه مناسب را پیدا کند. معمولاً بزرگترین اندازه ای که بتوانید به راحتی استفاده کنید، بهترین انتخاب است.

اگر پساری رحم درست تعبیه شود، انگشت پزشک باید به راحتی بین پساری و دیواره واژن عبور کند. اگر از پساری برایدرمان بی اختیاری ادراری استفاده می کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد موقع وارد کردن و برداشتن پساری سرفه کنید. در این حالت اگر به درستی نصب شده باشد، نمی افتد. عواملی زیر در انتخاب اندازه مناسب پساری رحم دخیل هستند:

  • جراحی لگن در گذشته
  • چاقی
  • ناهنجاری واژن
  • داشتن سابقه چند زایمان
  • طول واژن کمتر از 7 سانتی متر باشد
  • دهانه واژن بازتر از حد طبیعی

نحوه استفاده از پساری یا رحم بند

یک رحم بند توسط یک متخصص پزشکی، معمولاً یک متخصص زنان، با یک اتصالات اولیه وارد واژن می شود. شاید پزشک مجبور شود تا سبک ها و اندازه های مختلف را امتحان کنند تا نوع متناسب با بیمار را مشخص کند.بعد از نصب پزشک آموزش های لازم برای نحوه نگهداری و تمیز کردن آن را ارائه می دهد. به طور کلی بعد از نصب، فرد باید دو هفته و شش ماه بعد برای معاینه های بیشتر به پزشک خود مراجعه کند. اما برخی از خانم ها ممکن است نیاز به مراجعه مکرر داشته باشند.بیشتر رحم بند ها را می توان در خانه خارج و دوباره وارد کرد. در بعضی موارد، ممکن است هر سه تا شش ماه توسط پزشک یا پرستار برداشته، شستشو داده و مجدداً وارد شود.pessary معمولاً به روان کننده مناسب نیاز دارد. به زنان یائسه توصیه می شود از کرم استروژن استفاده کنند که در رفع خشکی و افزایش ضخامت دیواره واژن موثر است.

دستورالعمل و نحوه قرار گرفتن پساری ها

پساری های حلقه ای قبل از قرار دادن به دو نیم می شوند. سپس لبه تا شده، روغنکاری شده و به دهانه واژن وارد می شود. هنگامی که حلقه قرار گرفت، حلقه باز شده و به داخل شکاف بزرگ پشت گردن رحم کشیده می شود (که به آن فورنیکس خلفی گفته می شود). سپس برای اطمینان از تناسب مناسب حلقه، گره کوچکی ایجاد می شود.پساری های مکعب قبل از وارد کردن، کاملاً فشرده می شوند. آنها در عمیق ترین قسمت واژن قرار گرفته و آزاد می شوند. مکش ایجاد شده، دستگاه را در جای خود نگه می دارد.برخلاف برخی از دستگاه های دیگر، برای جلوگیری از سوزش واژن، رحم مکعبی باید در طول شب برداشته شود.پساری های Gehrung نیز تا می شوند تا قوس منحنی صاف باشد. سپس پایه های pessary روغن کاری شده و وارد می شوند. با باز شدن، قوس پشت در قسمت فورنکس جلوی دهانه رحم قرار می گیرد. در حالی که قوس جلوی آن روی غضروف بین استخوان های شرمگاهی قرار می گیرد (که به آن سمفیز پوبیس می گویند).

پساری های Shaaatz سفت هستند و باید به صورت عمودی وارد شوند. سپس آنها به حالت افقی در واژن پیچ می خورند.پساری های Gelhorn تا شده، تا یک طرف پایه به ساقه لمس شود. سپس پسیار ابتدا به انتهای پایه واژن وارد می شود. پس از باز شدن، ساقه باید به راحتی در داخل رحم واژن قرار گیرد و دستگاه را به طور محکم نگه دارد.رحم بند های بادی با آویزان شدن ساقه پمپ به خارج از واژن وارد می شوند. سپس یک پمپ به اندازه کف دست به ساقه متصل شده و سه تا پنج بار فشرده می شود تا باد کند. سپس می توان ساقه را از واژن آویزان کرد و یا درون رحم واژن فرو برد. مانند رحم بند های مکعبی، پساری های بادی نیز باید هر روز برداشته و تمیز شوند.پساری های اهرمی از وسط تا شده اند تا انتهای خمیده آن با انتهای صاف مطابقت داشته باشد. پس از روغنکاری، پساری به داخل واژن وارد می شود. به گونه ای قرار می گیرد که میله خمیده پشت لگن قرار بگیرد و انتهای افقی آن در پشت جوش شل قرار گیرد.

نحوه مراقبت از دستگاه پساری یا رحم بند

خانم هایی که از رحم بند استفاده می کنند می توانند یک یا دو بار در هفته pessary را از واژن خارج کنند.پس از برداشته شدن، آن را با صابون ملایم و آب گرم تمیز کرده و قبل از تعویض آن را بشویید. پزشک می تواند برای پیشگیری از هر گونه تحریک، کرم استروژن واژن برای استفاده در داخلی را تجویز کند.پیساری ها در صورت فشار بیش از حد در هنگام اجابت مزاج ممکن است از محل خودشان خارج شوند. بر همین اساس خانم ها بهتر است در حین اجابت مزاج مراقب باشند. در صورت خارج شدن pessary ، می توان بعد از تمیز کردن، آن را دوباره در محل خود قرار دارد. استفاده از مقدار زیادی روان کننده بر پایه آب برای قرار دادن آن بسیار مهم است.در صورتی که نمی توانید خودتان رحم بند را در محل مناسب قرار دهید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا این کار در مطب انجام شود. دفعات ویزیت بسته به نیاز شما از هر ماه تا هر سه ماه می تواند متفاوت باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

استفاده از رحم بند می تواند عوارضی به همراه داشته باشد ، برخی از این عوارض خفیف بوده اما توصیه ما به شما این است که در هنگام بروز هرگونه این عوارض به پزشک مراجعه کنید :

  • ترشحات بد بو که نشان دهنده عدم توازن در باکتری های داخل واژن است که به ان واژینوز باکتریایی گفته میشود.
  • خونریزی از واژن
  • دفع کمی از ادرار به صورت غیر ارادی در هنگام عطسه ، ورزش و یا سرفه (حالتی که به ان بی اختیاری استرسی گفته می شود.)
  • مشکل در برقراری رابطه جنسی
  • عفونت در دستگاه ادراری که علائم اولیه ان مشکل در ادرار ، احساس ناخوشی یا حرارت بیش از حد است.

سخن پایانی

رحم بند می تواند برای بانوانی که دچار افتادگی لگنی شده اند چه خفیف و چه شدید ، مناسب باشد. ممکن است استفاده از رحم بند را به عمل جراحی ترجیح ندهید با این وجود جالب است بدانید بسیاری از بانوان خیلی سریع به ان عادت کرده اند.و در نهایت به یاد داشته باشید که استفاده از رحم بند می تواند به احتمال زیاد منجر به عوارض جانبی شود که پیشنهاد ما به شما مراجعه فوری و در خواست مشاوره با پزشک متخصص است. از طرفی در صورتی که از آن به صورت اصولی نگهداری نکنید ممکن است با فرو نشست در واژن عوارض خطرناک تری به همراه داشته باشد و ممکن است برای بیرون آوردن آن نیاز به عمل جراحی باشد. امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (369 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (292 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (239 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (182 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (148 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (145 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (133 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (127 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (124 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (101 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (98 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (97 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ هم میز شدن امیر قلعه نویی و علی دایی در ضیافت افطاری در آجودانیه+عکس/ چهره بشاش و شاد هر دو سرمربی سابق و فعلی تیم ملی مبتلا شدن ستاره سادات قطبی به بیماری ناشناخته و دست و پنجه نرم کردن با مرگ+ویدئو عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس سلفی عجیب و غریب بهرام رادان با سفره هفت سین ساده در دفتر کارش در دوران مجردی+ عکس/ برا همیناست که میگن ازدوج کنی سر و سامون میگیری غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان (ویدیو) رقصی این چنین در میانه میدانم آرزوست!/ واکنش ماده شیمیایی با اشعه‌ی فرابنفش (عکس) ماجرای ازدواج جنجالی ژیلا صادقی با بازیگر سریال "رستگاری" و "بچه مهندس3"، کاوه سماک باشی، چه بود و به کجا رسید مدیتیشن بهاری الناز شاکردوست با ظاهر عجیب و شال پیچی شده در کرمانشاه/ بیستون کعبه عشاق جهان است هنوز+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد (فیلم) همخوانی هلیا امامی در کنسرت مسعود صادقلو / تعطیلات عید خانم بازیگر از مشهد تا کنسرت صادقلو (عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣
تیتر امروز   
12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس