پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!

  دوشنبه، 07 آبان 1403 ID  کد خبر 415486
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
ساعدنیوز: اولین چیزی که با شنیدن نام کشور چین به یاد می‌آورید، چیست؟ احتمالا علاوه‌بر خوراکی‌ها و غذاهای عجیب چینی، معماری خاص بناهای تاریخی این کشور که در فیلم‌ها و سریال‌ها زیاد دیده‌ایم، در ذهن شما تداعی می‌شود.

به گزارش سرویس جامعه ساعدنیوز، شهر ممنوعه چین باستان، یک مجموعه عظیم از کاخ‌های امپراتوری در مرکز پکن، پایتخت چین است. این مجموعه از سال 1420 تا 1912 میلادی محل اقامت امپراتوران نسل‌های مینگ و چینگ بود. شهر ممنوعه پکن شامل 9999 اتاق است و مساحتی بالغ بر 72 هکتار دارد.

ورود مردم به این مجموعه عظیم تا اوایل قرن بیستم ممنوع بود، در نتیجه به شهر ممنوعه مشهور شد. تنها افراد خاص (مثل خانواده سلطنتی، مقامات بلندپایه و خدمه دربار) اجازه ورود به آن را داشتند.

امروزه شهر ممنوعه پکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین، میزبان بازدیدکنندگان از سراسر چین و جهان است. مردم چین به این مجموعه کاخ گوگونگ می‌گویند؛ اما عنوان شهر ممنوعه به انگلیسی در میان توریست‌ها جا افتاده است.

گردشگران می‌توانند با تهیه بلیط به این مجموعه تاریخی وارد شوند و از صبح تا بعدازظهر از موزه‌ها، کاخ‌ها و باغ‌های زیبا بازدید کنند؛ همچنین اطراف این شهر باستانی، سایر جاهای دیدنی پکن ازجمله میدان تیان‌آنمن، پارک جینگ‌شان، منطقه دونگ‌چنگ را می‌توان دید که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.

شهر ممنوعه چین کجاست؟

شهر ممنوعه در شهر پکن، منطقه دونگ‌چنگ، خیابان جین‌شان، شماره 4 قرار دارد.

م

تاریخچه شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه چین باستان بیش از 6 قرن سابقه تاریخی دارد. این بنا از سال 1406 تا 1420 به دستور امپراتور یونگل سلسله مینگ (حکومت 1402 تا 1424) ساخته شد.

این امپراتور تاج و تخت را از برادرزاده‌اش گرفت و به‌منظور تحکیم قدرت امپراتوری و حفاظت از امنیت خود، تصمیم گرفت پایتخت را از نانجینگ به پکن، منتقل کند؛ بنابراین، امپراتور یونگل به کوآی شیانگ دستور داد تا شهر ممنوعه را در پکن طراحی کند.

شهر ممنوعه چین سه آتش‌سوزی را تجربه کرده است؛ بنابراین اکثر کاخ‌های کنونی در دوره سلسله چینگ بازسازی شده‌اند؛ همچنین در طول جنگ افیون دوم (1856 تا 1860)، شهر ممنوعه تحت کنترل نیروهای انگلیسی و فرانسوی قرار گرفته و برای مدتی اشغال شده است.

پویی، آخرین امپراتور چینی است که در شهر ممنوعه چین باستان زندگی می‌کرد تا اینکه در سال 1924 اخراج شد. پس از آن، با تأسیس جمهوری چین، شهر ممنوعه به دولت واگذار شد و به موزه تغییر کاربری داد. از آن زمان تا به امروز، این مکان به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می‌شود.

شهر ممنوعه پکن بیش از 1.5 میلیون نمایشگاه دارد که اشیا متنوعی از دوران‌ مختلف تاریخ چین را شامل می‌شود و معماری این شهر نمونه‌ای از هنر و فرهنگ باستانی چین است.

راز شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه چین، درخشان‌ترین مجموعه کاخ در چین و جهان به حساب می‌آید. این مجموعه کاخ، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محافظت‌شده‌ترین میراث‌های فرهنگی چین شناخته می‌شود و در میان پنج کاخ بزرگ جهان جای دارد.

جذب گردشگران از سراسر جهان، این مجموعه را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب چین تبدیل کرده است؛ اما چه رازهایی در دل این شهر جذاب و مرموز نهفته است؟

دلیل نام‌گذاری شهر ممنوعه چین

آیا تا اینجا حدسی درباره علت نام‌گذاری این مجموعه کاخ‌های تاریخی داشته‌اید؟ اگر فقط یک علت برای نامگذاری شهر ممنوعه چین در ذهن خود دارید، باید بدانید علل مختلفی در انتخاب نام این شهر دخیل بوده است. شهر ممنوعه ترجمه انگلیسی نام چینی Zijincheng 紫禁城))، به معنای شهر ممنوعه بنفش است.

اما چرا شهر ممنوعه، ممنوعه بود؟ امپراتوران چین خود را فرزندان آسمان می‌دانستند. نگهبانان امپراتوری بیرون دروازه‌های کاخ مستقر بودند تا مردم عادی را بیرون نگه دارند و علاوه‌بر حفاظت از امنیت امپراتور و خانواده سلطنتی، قدرت او را هم نشان دهند.

بنابراین، به آن شهر ممنوعه می‌گفتند. همان‌طور که می‌دانید شهر ممنوعه اکنون نه‌تنها ممنوعه نیست؛ بلکه از سال 1925 به موزه کاخ تبدیل شده است.

چرا رنگ بنفش در نام‌گذاری این شهر باستانی به کار رفته است؟ رنگ بنفش یکی از رنگ‌های محبوب محسوب می‌شود؛ اما آیا علت بنفش‌بودن شهر ممنوعه هم علاقه امپراتوران چینی به این رنگ است؟ در جواب این سؤال نه می‌توان گفت بله و نه می‌توان گفت خیر. چون عنوان شهر ممنوعه بنفش به فلسفه و نجوم باستانی چین مرتبط است.

برچسب ها: چین تاریخ

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (787 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (514 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (137 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (86 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (62 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
حرفه‌ای آشپزشو؛ آموزش تهیه کیک سیب و دارچین با کمترین هزینه در خانه
علائم و درمان عفونت واژن با روش‌های‌خانگی / از کجا بفهمم عفونت واژن دارم؟
ورود خانم‌ها ممنوع! فقط آقایان بخوانند / همه چیز در مورد پریود مردان و راهکارهای تسکین آن
برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی نیروی انتظامی در تبریز
6 حقیقت عجیب درباره زنان قاجار؛ علت سبیل زنان قاجار چه بود؟ / چرا مردان به زنان چاق علاقه داشتند؟
انتخاب هئیت داوران ششمین جشنواره تئاتر  خیابانی آذربایجان شرقی
تلف شدن 21 راس گوسفند در تصادف هولناک با کامیونت
برگزاری مراسم تشییع شهید شاهرخی‌فر
دومین دوره مسابقات قهرمانی شوتو کاپ1403 به میزبانی کلانشهر اهواز
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: شاهد دور جدید درگیری بین اسرائیل و ایران نخواهیم بود/ نتانیاهو انگیزه زیادی برای تداوم جنگ دارد
رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
ضرب المثل های کهن ایرانی ؛ داستان ضرب المثل با همه بله با ما هم بله !!!
آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی
ایرنا: شهادت یک شهروند غیرنظامی در پی حمله اسرائیل
منتخب روز   
اشکال حک شده روی دیوار که نشان میدهند مصری‌های باستان شکل وسایل نقلیه آینده را پیش بینی کرده اند! رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است! آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش جزئیات کامل عملیات ناموفق گروگان گیری مسلحانه / پسر 18 ساله به سلامت آزاد شد قتل توسط فردی که 4ماه از آزادی اش می گذشت بازگشت مجدد موج شدید فیلترینگ / آقای رئیس جمهور! فقط 2 ساعت فیلترینگ را برداشتید رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟