دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه و تأثیر آن بر تحولات قفقاز جنوبی و آینده روابط تهران-آنکارا 

سه شنبه، 09 خرداد 1402
کد خبر: 342233
ساعدنیوز: دکتر عفیفه عابدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به احتمال تشدید سیاست های گذشته اردوغان در دوره جدید در منطقه بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه تهران و آنکارا برای مدیریت بهتر تعارضات موجود تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر عفیفه عابدی کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی در گفتگوئی اختصاصی با خبرنگار ما و در پاسخ به سؤالی درباره این که تأثیر انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه بر تحولات اخیر در قفقاز جنوبی گفت: به‌طور طبیعی با انتخاب مجدد آقای اردوغان به رغم بسیج عمومی مخالفان، سیاست های وی در داخل و خارج ترکیه تداوم داشته و حتی تشدید خواهد شد. این تداوم و تشدید سیاست، شامل سیاست منطقه ای ترکیه در قبال قفقاز هم خواهد بود.‌

دکتر عابدی با اشاره به رویکرد خاص دولت اردوغان در قبال روسیه و غرب خصوصاً بعد از جنگ اوکراین افزود: اما موضوعی که شاید در این دوره سیاست ترکیه در قققازجنوبی را متاثر سازد، بحث روابط دوگانه با روسیه و غرب است. با این حال من احتمال تداوم سیاست شرق گرایی آنکارا و تداوم روابط کج دار و مریز با آمریکا و اروپا را بیشتر می دانم و این به معنای این است که علی رغم منافع متفاوت ترکیه و روسیه، احتمال همکاری و ابتکار دو جانبه آنها در قفقاز وجود دارد که شامل مدیریت منازعه جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز می شود. این ابتکارها می تواند شامل رابطه با ارمنستان و دالان زنگزور هم باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سؤالی درباره اولویت های روابط ایران با ترکیه در دوره جدید ریاست جمهوری اردوغان گفت: روابط ایران و ترکیه ابعاد و سطوح مختلفی دارد. در وجه دو جانبه این رابطه به دلیل وابستگی جغرافیایی، روابط تاریخی و سنتی از ثبات نسبی و پایدار و همزیستی بیشتری برخوردار است. اما آنچه در این رابطه چالش برانگیز است، اختلافات در برخی مسایل منطقه ای در آسیای مرکزی، قفقاز و خاورمیانه است که اتفاقاَ بیشتر تحت تأثیر سیاست های توسعه طلبانه اردوغان در این مناطق ایجاد شده است. طبعا با ادامه ریاست اردوغان تغییرات زیادی در سیاست ترکیه در پرونده های منطقه ای به نفع ایران رخ نداده و بلکه ممکن است تعارض ها بیشتر شود.

دکتر عابدی با تصریح بر این که سیاستگذاری ایران درباره اختلافات منطقه ای با ترکیه در این دوره از ریاست اردوغان نیازمند دقت و توجه بیشتری به جوانب مختلف است، افزود: قطعا در مباحث موجود در روابط ایران و ترکیه مهمترین اولویت روابط دوجانبه است. تقویت روابط دوجانبه می تواند به مدیریت تعارض منافع در مناطق پیرامون کمک کند و یا حتی به نزدیک تر شدن منافع بیانجامد. نمونه آن را در روابط ترکیه با روسیه شاهد بودیم و هستیم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 28 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم