دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه /

پژوهش‌های بلااستفاده، معضل اصلی دانشگاه‌ها 

یکشنبه، 23 مهر 1396
کد خبر: 130
ساعد نیوز: نائب رئیس مجلس در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی از لزوم توجه دانشگاه ها به نیاز کشور، اهمیت به بخش پژوهش و بهره مندی از دانش عالمان در جهت افزایش زمینه های

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس با اشاره به حل نشدن برخی مشکلات بر خلاف پیش بینی های انجام گرفته گفت: اگر فعالیت ها و برنامه های ما بر اساس علم باشد، به راحتی می توانیم از چالش های موجود در جامعه نجات یابیم، اما برخلاف آنچه در اعتقاداتمان بود، نتوانسته ایم با استفاده از دیدگاه عالمان کشورمان راه حلی برای رفع مشکلات پیدا کنیم.

پزشکیان در ادامه با اشاره به اهمیت پژوهش در کنارمهارت های آموزشی در دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها باید به سمتی بروند که ضمن مهارت آموزی دانشجویان، پژوهش را نیز به عنوان یک اولویت در دستورکار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا بدون وابستگی به سرمایه دولت، اقدامات پژوهشی انجام می دهند، افزود:  بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا بدون وابستگی به سرمایه دولت به اقدامات پژوهش محور می پردازند. هم اکنون دانشگاه های کشور باید با رویکرد آموزش مبتنی بر مدیریت صحیح، ارائه راهکار سازنده در جهت رفع مشکلات با توجه به ساختارهای موجود و با انجام کار تیمی به تربیت دانشجو در رشته هایی که به نیازهای جامعه پاسخ می دهد، بپردازند ضمن اینکه تغییرات صورت گرفته باید متناسب با علم نوین روز صورت بگیرد.

موضوع دیگری که نائب رئیس مجلس در مورد آن صحبت کرد " اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل از مهم ترین مشکلات پیش رو" بود.

پزشکیان با اشاره به عدم نتیجه گیری موثر از سرمایه گذاری های انجام شده در بخش آموزش دوران پیش از دانشگاه، افزود: از مهم ترین مشکلات بخش آموزش، اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل است؛ لازم است که بخش آموزش دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه به تولید علم و ایجاد رشته های دانشگاهی بپردازد، و در کنار کسب علم، مهارت های لازم در آن زمینه را نیز بیاموزد.

مسعود پزشکیان یکی از علل اصلی حل نشدن برخی از مشکلات در جامعه، عدم استفاده از تجارب و دانش افراد متخصص دانست و گفت: کشور ما بایستی در جهتی پیش برود که به دانش و توانایی های عالمان احترام بگذارد، در حالی که بسیاری از این افراد متخصص و با تجربه خود را کنار کشیده اند و این بالطبع به ضرر کشور ما خواهد بود. پس لازم است به دنبال راهی برای برقراری مجدد این رابطه ها باشیم.

وی در مورد نیاز سیستم آموزشی به برخی اصلاحات یادآور شد: لازم است تغییراتی در سیستم آموزشی اعمال شود از جمله تفکیک یا ادغام برخی رشته ها. از طرفی، بایستی نیاز جامعه در ارائه خدمات پژوهشی دانشگاه ها در نظر گرفته شود. این در حالیست که با وجود سرمایه گذاری های فراوان در بخش پژوهش دانشگاه ها، تاکنون استفاده ی مفیدی از نتایج این پژوهش ها در سطح جامعه انجام نشده است. 

وی در ادامه گفت: نوشتن مقالات ISI  از کارهای پژوهشی انجام گرفته در دانشگاه ها، وقتی نتواند کارگشای مشکلات کشور باشد، بی شک بی فایده خواهد بود. در نتیجه بایستی به فکر تاسیس دانشگاه های علمی کاربردی بصورت آموزش علم توام با کاربرد ارائه دهیم و رشته هایی را ایجاد کنیم که متناسب با نیاز جامعه باشد. مدرک دکترایی که نتواند متناسب با نیاز جامعه باشد نه تنها باعث پیشرفت نخواهد شد بلکه منجر به تخریب می شود. 

پزشکیان در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست، مسیری را انتخاب کنند که ضمن انتخاب مشاغل مورد نیاز کشور بتوانند برای حل مشکلات کنونی جامعه با تمام وجود در سطح جامعه تلاش کنند.

 

 


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
حبیب
7 سال پیش

" اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل از مهم ترین مشکلات پیش رو" بزرگترین مشکل کشور که به نظر نمیرسه به این آسونی ها حل بشه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت