قبیله آفریقایی با پاهای عجیب و غریب اما واقعی!

  چهارشنبه، 18 اسفند 1400   زمان مطالعه 2 دقیقه
قبیله آفریقایی با پاهای عجیب و غریب اما واقعی!
ساعدنیوز: دوما (Doma) یا وادوما (vaDoma) که تحت عنوان دما (Dema) نیز شناخته می شود، نام قبیله ای در دهکده Kanyemba در شمال زیمبابوه است. مشاهده اختلال اکتروداکتیلی یا همان اختلال موروثی دست و پا خرچنگی میان برخی از خانواده‌ های این قبیله موجب شهرت آنها شده است! گفته می شود که حداقل 25 درصد از اعضای این قبیله با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از بیتوته، در اکتروداکتیلی مشکلات اندامی مشاهده می شود که معمولا در آن سه انگشت میانی وجود ندارد و دو انگشت خارجی به سمت داخل چرخانده شده اند. در نتیجه چنین اختلالی این جمعیت به قبیله «دو انگشتی» یا «پای شترمرغ» معروف هستند.

این مشکل یک وضعیت اتوزومال غالب است که به واسطه جهشی منفرد در کروموزوم شماره 7 ایجاد می شود. گزارش شده که به عقیده قبیله مبتلایان به این بیماری معلول نیستند و حتی به خوبی نیز در جمع آنها پذیرفته می شوند.

در حالی که به نظر می رسد پای شترمرغ بالا رفتن از درخت را برای افراد قبیله تسهیل می کند، این وضعیت به دلیل وجود یک منبع ژنتیکی کوچک در وادوما غالب شده است و از آن جایی که طبق قانون قبیله ازدواج خارج از گروه برای اعضا ممنوع است، به راحتی منتشر می شود. لازم به ذکر است که این جهش ژنتیکی غالب ارثی تنها روی پای یک کودک از هر چهار کودک متولد شده در جمعیت وادوما تاثیر می گذارد.

تصویر

با توجه به انزوای قبیله، اعضای وادوما به گونه ای به توسعه و حفظ اکتروداکتیلی طی زمان کمک کرده اند و مخزن ژن نسبتا کوچک آنها باعث شده است که شیوع این بیماری بسیار بیشتر از مناطق دیگر باشد. قبیله ای در صحرای کالاهاری نیز تعدادی عضو با اکتروداکتیلی دارد که به گفته متخصصین ممکن است اجداد مشترکی با وادوما داشته باشند.

تصویر

البته طبق افسانه ای قدیمی اعضای قبیله معتقد هستند که هزاران سال قبل موجوداتی از ستاره شباهنگ برای اولین بار در منظومه شمسی ما ساکن شدند و به زمین فرود آمدند. آنها که شباهت زیادی به پرندگان داشتند با انسان جفت شده و ازدواج کردند!

نوادگان این پیوند ترکیبی یعنی اجداد وادوما، بخش بزرگی از DNA انسان را به ارث می برند، اما در مورد پاها ژنتیک موجودات شباهنگ تاثیر خود را گذاشته است. دو انگشت پا که به سمت یکدیگر چرخیده اند، در انتهای پاها قرار می گیرند. این وضعیت انگشتان به آنها غریزه ای طبیعی برای بالا رفتن از درختان می دهد اما در دویدن یا راه رفتن مشکلات زیادی ایجاد می کند. اعضای گروه به دلیل فرم پاهایشان قادر به پوشیدن کفش نیستند.

تصویر

هرچند افراد قبیله به چنین افسانه ای اعتقاد دارند، اما علت علمی این اختلال همان جهش رخ داده در کروموزوم شماره 7 محسوب می شود.

36 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

خدایا شکرت به خاطر سلامتی بچه هام
فاطمه نصرتی
2 سال پیش

آره
فاطمه نصرتی
2 سال پیش

به حق چیز های ندیده!!!
اسما
2 سال پیش

در پاسخ به: خیلی بد هست
اره
اسما
2 سال پیش

سلام
کوثر🤤
2 سال پیش

در پاسخ به: مدینه ی منوره 😂😂
😆😆
کوثر🤤
2 سال پیش

در پاسخ به: یعنی فتوشاپ نیست
شاید باشه😖
کوثر🤤
2 سال پیش

خدا شفا شون بده🤲😣
بازدیدکننده
2 سال پیش

کاملا درس است
Mehdi
2 سال پیش

در پاسخ به: اِوااااع 😳
کلا همین اواااع
ناشناس
2 سال پیش

یعنی فتوشاپ نیست
حسین
2 سال پیش

شک نکن تواین دنیاهمه چیزممکنه فقط پناه ببریدبه خدا
آمال ۱۲ ساله اهواز
2 سال پیش

😡😡😡😡😡😡😡
سجاد
2 سال پیش

عجیب خدایا
علی
2 سال پیش

در پاسخ به: وا
خیلی بد هست
علی
2 سال پیش

در پاسخ به: وا
اینترنت
صتی
2 سال پیش

در پاسخ به: یا حضرت مسیح😐😱
اوخ😞😂
مائده ..
2 سال پیش

وایی یا خدا همین الان یهویی بابت سلامتی که بهمون دادی شکرت و هرکی که مریض هست انشالله خدا بهش سلامت کامل بده
مائده
2 سال پیش

واییی یا خدا همین الان یهویی خدایا شکرت بابت سلامتی که بهمون دادی🤲 و انشاالله هر کی مریض هست خدا بهش سلامت کامل بده
سید
2 سال پیش

لطفا انقدر زود باور نکنید معلومه علکیه😒
عباس
2 سال پیش

حالا بهتر متوجه میشید که چرا خداوند ازدواج با محارم رو ممنوع کرده ... نمونه این جهش ژنتیکی تو پادشاهی انگلیس هم بود بخاطر اینکه اونها اعتقاد داشتن نباید با کیه دیگه ای جز اعضای خانواده ازدواج کرد ،اونها چون خواهر رو برادر باهم ازدواج میکردن چونشون بیرون میزد و تو غذا خوردن و حرف زدن مشکل داشتن...
جونکو
2 سال پیش

یا حسین خدایا یعنی واقعیه
ویونا
2 سال پیش

در پاسخ به: یا مکه ی مکرمه
مدینه ی منوره 😂😂
نفس
2 سال پیش

خدارو هزار بار شکر بخاطر سلامتی
مریم
2 سال پیش

دیگه هر چی دیدین و شنیدین تعجب نکنید😉
اسی
2 سال پیش

آره واقعی هست یه زنی پیشمون هم اینجوریه بهش میگیم سیب زمینی بعد عصبی میشه
آبشار
2 سال پیش

خدا یا شکرت نه از ما که قدر نمی دونیم نه از اون ها که آرزو این رو دارن
ملینا
2 سال پیش

اِوااااع 😳
بازدیدکننده
2 سال پیش

این واقعیعته
انا
2 سال پیش

چه چیزهایی هست که ما ازشون بی خبریم😐😐
🥰😍😘💋❣❤👄
2 سال پیش

مگه واقعیه ؟؟
🥰😍😘💋❣❤👄
2 سال پیش

یا فاطمه زهرااا😰😱😳🤯
بانورام
2 سال پیش

یا مکه ی مکرمه
علی
2 سال پیش

یعنی واقعی هست؟
پارمیس
2 سال پیش

یا حضرت مسیح😐😱
پرت
2 سال پیش

پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (490 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (227 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (30 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (11 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (8 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس