قدرت سرایت‌پذیری ویروس کرونا در جامعه افزایش یافته است

  دوشنبه، 14 مهر 1399 ID  کد خبر 105409
قدرت سرایت‌پذیری ویروس کرونا در جامعه افزایش یافته است
ساعد نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر ویروس کرونا قدرت سرایت پذیری‌اش را افزایش داده و بیشتر مبتلایان و بستری‌ها افراد جوان هستند ضمن اینکه بسیاری از کادر درمان نیز مبتلا شده‌اند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فرزین رضاعی روز دوشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی کردستان با ابراز نگرانی از وضعیت استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: هم اکنون به جز شهرستان های سروآباد و کامیاران، سایر شهرهای استان وضعیت قرمز دارند و با این روند شهرهایی نیز که در وضعیت نارنجی قرار دارند همین هفته قرمز خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های توحید کوثر و بعثت سنندج بستری هستند، افزود: در شهرستان های سقز و مریوان نیز تعداد مبتلایان و بستری ها نگران کننده است و در قروه و بیجار نیز تعداد زیادی مبتلا داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در این مدت (از ابتدای شهریور تاکنون) ۳۰ نفر کادر فرهنگی و دانش آموز نیز به این ویروس مبتلا شده اند، اضافه کرد: در بیمارستان فجر مریوان هم اکنون ۴۶ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند و ۴۶ نفر از بیماران مبتلا در استان نیز در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به ۲.۵ برابر شدن تعداد بستری ها در استان یادآور شد: از نیمه شهریور تاکنون تعداد مبتلایان از ۹۰ نفر به ۳۰۰ نفر افزایش یافته است لذا برای کنترل این وضعیت نیازمند همکاری مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و زدن ماسک هستیم.

رضاعی بر همدلی رسانه برای مقابله با کرونا و اطلاع رسانی به مردم تاکید کرد و ضمن انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها گفت: انتظار نداریم سنگ جلوی پای کار کادر درمانی بیندازند چرا که تحریک کادر درمان به نفع دشمن است ضمن اینکه با سلامت مردم نباید سیاسی برخورد نشود و قطعا همدلی می تواند در مسیر مقابله با کرونا موثر باشد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از بی توجهی مردم شهرستان های بانه و سقز به استفاده از ماسک تاکید کرد: در زمینه تشویق مردم این شهرستان ها برای استفاده از ماسک به کمک سمن ها، مردم و خیرین نیاز داریم چون واقعا این موضوع مهم در این مناطق رعایت نمی شود شاید فکر می کنند چون یکبار کرونا گرفته اند دیگر به این بیماری مبتلا نخواهند شد که باوری غلط است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: مردم باید از حضور در مراسم و تجمع ها پرهیز کنند، تالارها تعطیل باشند، هیچ عروسی و مراسم ختمی بصورت تجمع های بزرگ برگزار نشود و درب آرامستان ها بسته باشد تا بتوانیم از این شرایط خطرناک عبور کنیم.

زمان طلایی واکسن آنفلوآنزا در حال گذشتن است

رضاعی همچین به توزیع واکسن آنفلوآنزا و اینکه چه زمانی برای تزریق آن مناسب است، اشاره کرد و گفت: زمان طلایی تزریق واکسن در حال گذشتن است و اکنون ۱۰ هزار دُز واکسن وارد استان شده که سهمیه مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان ها، پرسنل بهداشتی و درمانی است.

وی یادآور شد: اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا اکنون با کادر درمانی و پس از آن مادران باردار است که در مرحله دوم انجام خواهد شد البته قرار است ۱۰ هزار دُز واکسن دیگر وارد استان شود که این سهمیه در اختیار مادران باردار قرار خواهد گرفت تا در مراکز درمانی و بهداشتی تزریق شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: اگر موارد بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کنیم نیازی به تزریق واکسن نیست البته این را هم باید بگوییم که تزریق واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در عدم ابتلا به کرونا یا درمان آن ندارد.

وی با بیان اینکه برای کنترل کرونا استفاده ۶۵ درصد مردم از ماسک و برای کنترل آنفلوآنزا نیز رعایت ۲۵ درصد موارد بهداشتی از سوی مردم نیاز است، افزود: برخی افراد بیمار کرونایی که به بیمارستان مراجعه می کنند، شنیده اند فلان دارو برای درمان این بیماری موثر است که اینطور نیست چون موثرترین داروها برای درمان کرونا ارزان ترین آنهاست لذا تقاضا داریم مردم فریب افراد سودجو را برای تامین برخی داروها نخورند.

رضاعی با اشاره به اینکه مرکز جراحی قلب شهید بروجردی سنندج آماده ارائه خدمات درمانی و جراحی به این قبیل بیماران است، اظهار داشت: متاسفانه تلفات در خصوص بیماری قلبی در استان افزایش یافته که ناچار شدیم انجام اعمال قلب را در این مرکز از سر بگیریم و مردم ب توانند بدون ترس و واهمه برای درمان بیماری قلبی خود با اطمینان مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: هزینه های درمان بیماری کرونا برای افراد بستری براساس نرخ مورد تایید بیمه است و هزینه ها از سوی بیمه پرداخت می شود و تقریبا رایگان است اما برخی بیماران یا همراهان آنها به اصرار از پزشک می خواهند داروهای دیگری تجویز کند که تحت پوشش بیمه نبوده و گران است که تاثیری هم در درمان کرونا ندارد، اینها باعث افزایش هزینه درمانی این بیماران می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (168 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (28 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود