دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

رؤیاهای اروپایی اردوغان در اغماء/ آینده روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در سایه راست گرایان 

یکشنبه، 05 آذر 1402
کد خبر: 363901
به قدرت رسیدن حزب راست گرای هلند وضعیت مسلمانان را در این کشور و نیز اروپا با مخاطراتی مواجه می سازد. خیرت هیلدرس مخالف توسعه روابط با خاورمیانه و خصوصاً ترکیه است. ساعدنیوز در گفتگویی اختصاص با علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه به این مسأله پرداخته است.

به گزارش سرویس سیاسی و بین الملل پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، با به قدرت رسیدن حزب راست گرای افراطی در هلند به رهبری خیرت ویلدرس بار دیگر سخنان ضداسلامی و ضدترکیه ای او در فضای مجازی داغ شده است. علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز در این باره گفت: در خصوص قدرت گرفتن احزاب دست راستی به خصوص درهلند، شاهد این هستیم که این احزاب در کشورهای مختلف به قدرت می رسند مثل هلند، مجارستان و ایتالیا. این احزاب مواضعی تند را در قبال اسلام، کشورهای اسلامی، خاورمیانه و به خصوص درباره ترکیه دارند. ما در مورد آقای خیرت ویلدرس کاندیدای نخست وزیری هلند سابقه ایشان را داریم که از مسلمانان و تُرک ها خواسته که هیچ وقت به اروپا نیایند و به روشنی اعلام کرده که ترکیه هیچگاه عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد. ترکیه سال ها تلاش کرده است تا به اتحادیه اروپا بپیوندد و تا چند سال پیش هم یک وزیرمسئول پیگیری پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بود و اقدامت اداری این موضوع را انجام می داد اما با ناامیدی نسبی از این موضوع، وزارت را کنار گذاشتند و یک مدیر کل مسئول این موضوع است.

حیدری افزود: ترکیه به نظر به طور کامل از پیوستن به اتحادیه اروپا ناامید شده و تلاش دارد تا بخش هایی از امتیازات این اتحادیه را به دست آورد مثل موضوع تجارت آزاد با اروپا، برداشتن تعرفه های گمرکی و رفت و آمد شهروندان ترکیه ای بدون ویزا در اروپا. ترکیه تلاش های زیادی را برای وصول به این دو مورد صورت می دهد اما با توجه به گذشته، باید بگوئیم که اینها نیز به طور کامل رخ نخواهد داد چرا که جمعیت ترکیه بسیار زیاد است، و اگر بحث برداشتن روادید را در نظر بگیریم، این موضوع می تواند وضعیت را برای اروپا سخت کند خصوصاً این که وضعیت اقتصادی ترکیه سخت هست و بسیاری از شهروندان ترکیه ای تلاش می کنند تا خودشان را به شهرهای اروپایی برسانند حتی در قالب پناهندگی. تلاش های زیادی طی سال های گذشته صورت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد و رو به افزایش است؛ چون چشم انداز روشن سیاسی و اقتصادی درباره ترکیه وجود ندارد حداقل تا 5 سال آینده.

این کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: این موضوع مقامات اروپایی را نگران می کند و به همین دلیل، اجازه نخواهند داد که شهروندان ترکیه ای به راحتی به اروپا بیایند. می بینیم که طی 2 سال گذشته، میزان ریجکت درخواست سفر به اروپا از طرف سفارتخانه های اروپایی درباره شهروندان ترکیه ای از حد معمول یعنی 10 الی 15 درصد زیادتر شده است. این نشان می دهد که اروپایی ها نگران هجوم شهروندان ترکیه به اروپا هستند. بحث برداشتن عوارض گمرکی هم برای اتحادیه اروپا با تحفظاتی همراه است. با توجه به این مطالب و نیز افزایش راست گرایی در کشورهای اروپایی بعید است که روابط نه چندان گرم ترکیه با اتحادیه اروپایی گرمتر شود و فکر می کنم که وضعیت برای ترکیه و آقای اردوغان در رابطه با گسترش روابط با اتحادیه اروپا سخت تر می شود.

حیدری در پایان افزود: تنها کشور اروپایی که فعلاً روابط خوبی با ترکیه دارد، انگلیس است آن هم به خاطر سنتی روابط خوبی داشته است. خصوصاً به خاطر ریشه های تُرکی نخست وزیر پیشین انگلیس آقای بوریس جانسون این روابط رو به توسعه بود. اما در دوره آقای ریشی سوناک فکر نمی کنم این روابط به همین گرمی ادامه داشته باشد. چون آقای سوناک هم هندی تباری است که با خاورمیانه روابط خوبی ندارد و این هم می تواند بر روابط ترکیه و انگلیس تأثیر بگذارد. بنابراین، به نظرم چشم انداز خوبی برای روابط ترکیه با کشورهای اروپای در وضعیت فعلی حداقل برای چند سال آینده قابل تصور نیست.


1 پسندیدم 3 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
قلعه قجرها چگونه روسپی‌خانه شد؟/ پایان سبز یک داستان سیاه و غم‌انگیز
تبدیل پایان نامه به مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نگاهی به میز عزای خاص و اعیانی مادر ایمان اشراقی، بازیگر باکلاس و پزشک سریال خط قرمز در کانادا+عکس/ روحش شاد
ترجمه تخصصی کتاب
رونمایی از ورزش حرفه ای ایلان ماسک ثروتمند ترین مرد 2023 / مرد خطرناکی که دنیا را متحول می کند + عکس
(ویدیو) خواستگاری جنجالی هومن برق نورد از بهنام تشکر!/فقط نگاه عمیق بهنام تشکر و لب زدنش