ساعدنیوز
ساعدنیوز

راه های پرورش تفکر انتقادی

  شنبه، 31 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
راه های پرورش تفکر انتقادی
تفکر انتقادی نوعی مهارت است که بهره مندی از آن باعث پیشرفت در زندگی اجتماعی و فردی هر انسانی می‌شود. در واقع تفکر انتقادی توانایی انسان در اندیشیدن به صورت مستقل و منعطف است. در ادامه به بررسی اهمیت تفکر انتقادی و راه‌های پرورش آن می‌پردازیم.

مهارت های تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical Thinking) به شما این امکان را می دهند که یک موقعیت را بر اساس کلیه حقایق و اطلاعات موجود، درک کنید و به آن بپردازید. شما هنگام استفاده از این مهارت ها، حقایق، داده ها و سایر اطلاعات را مرتب و سازماندهی می کنید تا یک مشکل را شرح دهید و راه حل های مؤثری را برای آن پیدا کنید. این ایده خوبی است که درمورد مهارت های تفکر انتقادی که در حال حاضر در اختیار دارید و آنچه برای پیشرفتتان لازم است، فکر کنید. به احتمال زیاد، هم اکنون چند مهارت تفکر انتقادی را در اختیار دارید که می توانید آنها را در رزومه خود بگنجانید و در طول مصاحبه ها درموردشان توضیح دهید. در این مطلب، شرح می دهیم که تفکر انتقادی چیست، فواید تفکر انتقادی کدامند، چگونه می توان آن را پرورش داد و چه کاربردهایی دارد.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یا تفکر سنجشگرانه به توانایی و مهارت تفکر مستقل، روشن و منطقی گفته می شود. با تفکر انتقادی می توانید صحت و واقعیت موضوعات را ارزیابی و آزمایش کنید. این نوع تفکر در استدلال ها نقش مهمی دارد؛ باعث کسب دانش، بهبود نظریه ها و استدلال های قوی شده و همچنین برای ارتقا نهادهای اجتماعی نیز استفاده می شود. این نوع تفکر، ذهن شما را برای بررسی مسائل روزمره و تصمیم گیری های درست تقویت می کند. البته تفکر سنجشگرانه به صورت استعداد بالقوه در آدمی وجود ندارد بلکه باید آن را در خود پرورش دهید و برای کسب آن به تمرین نیاز دارید.

مهم ترین کارکرد تفکر انتقادی این است که به شما کمک می کند تا بر پایه یک فرض غلط حرکت نکنید. عدم بهره مندی از این مهارت باعث صدمه، مسمومیت و خرابکاری می شود. به نوعی تفکر سنجشگرانه به همراه تفکر خلاق پیش نیاز و کمک کنندۀ سایر مهارت های زندگی مانند حل مسأله، تصمیم گیری، ارتباط مؤثر و روابط سازنده است.

ابعاد مختلف تفکر انتقادی

تفکر انتقادی نوعی مهارت است که بهره مندی از آن باعث پیشرفت در زندگی اجتماعی و فردی هر انسانی می شود. در واقع تفکر انتقادی توانایی انسان در اندیشیدن به صورت مستقل و منعطف است. تفکر انتقادی ابعاد مختلفی دارد که عبارتند از:

1. تجزیه و تحلیل اطلاعات و موضوعات

همانطور که گفتیم تفکر انتقادی مهارت بررسی و ارزیابی داده ها و اطلاعاتی است که قصد دارید آن ها را برای جلب نظر دیگران ارائه دهید. این اطلاعات می توانند وجود یک مشکل، مجموعه ای از داده ها و یا نوشته یک متن باشند. افرادی که این مهارت را در خود پرورش داده اند، می توانند تمام اطلاعاتی که وارد مغزشان می شود را تجزیه و تحلیل کرده و کاربرد و معنای آن را درک کنند.

2. خلاقیت و دید روشنفکرانه

تفکر سنجشگرانه معمولا با خلاقیت همراه است. پیدا کردن چهارچوب های رفتاری مختلف برای یک موضوع خاص یا ارائه راه حل های جدید برای بررسی مسائل، نوعی تفکر سنجشگرانه است. برای اینکه بتوانید ادعا کنید که شما دارای تفکر انتقادی هستید، باید نگاه روشنفکرانه ای در رفتار و اعمال خود داشته باشید؛ چرا که بخش جدا نشدنی از تفکر انتقادی کنار گذاشتن هر نوع پیش فرض و یا قضاوت در مورد اطلاعات است. پس برای داشتن این مهارت باید هر گونه تعصب و جانبداری در تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه ایده ها را کنار بگذارید.

درب نوشابه

3. مهارت حل مسئله

توانایی حل مسئله یکی دیگر از اساسی ترین ابعاد تفکر انتقادی است که مجموعه ای از تحلیل مسئله، ارائه راه حل، پیاده سازی آن و در نهایت ارزیابی طرح نهایی را در برمی گیرد. برای پیشش بردن فرآیند تفکر انتقادی به صورت موثر، لازم است تا در مرحلۀ آخر راه حل خود را ارائه دهید و خودتان تولید کننده یک ایده یا راه جدید برای حل مشکل باشید. در این صورت است که تفکر انتقادی کامل می شود.

4. ارتباط برقرار کردن

یکی از جنبه های تفکر انتقادی ارتباطات است. شاید بخواهید در موارد بسیاری اطلاعات و داده های خود را با دیگران (مثلا با کارفرمایان و یا همکاران، دوستان، هم کلاسی ها و خانواده) به اشتراک بگذارید؛ باید با آن ها ارتباط برقرار کنید تا مفاهیم را انتقال دهید. در نهایت برای کارکرد بهتر تفکر انتقادی و به دنبال آن برای حل مشکلات نیاز به برقراری ارتباط سازنده به دیگران دارید.

چگونه مهارت تفکر انتقادی را در خود پرورش دهیم؟

این نوع تفکر، ذهن شما را برای بررسی مسائل روزمره و تصمیم گیری های درست تقویت می کند. البته تفکر سنجشگرانه به صورت استعداد بالقوه در آدمی وجود ندارد بلکه باید آن را در خود پرورش دهید و برای کسب آن به تمرین نیاز دارید. برای پرورش تفکر انتقادی راهکارهای موثری وجود دارد که عبارتند از:

1. سوال بپرسید

در مورد موضوعات مختلف ذهنتان سوال های اساسی بپرسید. ممکن است در هنگام مواجه با یک مساله خاص، تفسیر پیچیده ای از مشکل دریافت کنید، دچار سردرگمی شوید و سوال های پیچیده تری برایتان به وجود بیاید. سوال های اساسی و اولیه را فراموش نکنید و ذهنتان را به پرسش سوال های اساسی مربوط به موضوع تمرین دهید. سعی کنید سر هر مسئله ای در مورد جنبه های مختلف آن در ذهن خود سوال بپرسید. در این صورت ذهنتان به سوال پرسیدن عادت کرده و علاوه بر آن به صورت ناخوداگاه به دنبال پاسخ آن می گردد. خودتان نیز سعی کنید به دنبال راه حل های ساده بگردید.

2. در مورد فرضیه ها و باورهایتان تجدید نظر کنید

نکته ای که در تقویت مهارت تفکر انتقادی اهمیت دارد، زیر سوال بردن فرضیه های اساسی است. همۀ انسان ها نسبت به مسائل گوناگون عقاید و باورهایی دارند. در واقع این شیوۀ ذهن برای پردازش اطلاعات است تا بتواند بر اساس آن عقاید تصمیم بگیرد. اما مغز انسان در بسیاری از موارد دچار خطا و اشتباه می شود. پس دید خود را گسترش دهید و در مورد باورهایتان بیشتر فکر کنید. آن ها را زیر سوال ببرید و از خود بپرسید که اگر تمام باورهایتان درست و حقیقی نباشند چه می شود؟

3. با انسان های موفق و باهوش در ارتباط باشید

برای افزایش مهارت تفکر انتقادی از انسان هایی که این مهارت را دارند، یاد بگیرید. هیچ چیز به اندازۀ یادگیری از دوستان موثر نیست. پس دوستان خود را با احتیاط انتخاب کنید و بیشتر با افراد موفق و باهوش ارتباط داشته باشید. می توانید از تجربیات و ماجراهای آنان با خبر شوید و آن ها را در ذهن خود تحلیل کنید. افراد باهوش معمولا نظرات هوشمندانه و راه حل های موثری بلدند. دوستان شما خواه ناخواه تاثیرات زیادی بر شما به جا می گذارند.

4. با تفکر انتقادی از زوایای گوناگون به قضایا فکر کنید

سعی کنید در مواجه با مسائل گوناگون جای علت و معلول را عوض کنید و از نگاه دیگری قضایا را در نظر بگیرید. در این مورد می توان مسئلۀ معروف مرغ و تخم مرغ را در نظر گرفت. این موضوع نمونه ای از وارونه فکر کردن است. (مرغ تخم می گذارد، پس ابتدا مرغ وجود داشته است اما خود مرغ چگونه به وجود آمده؟ از تخم مرغ؟ پس اول تخم مرغ به وجود آمده؟) در مورد مسائل مختلف این مثال را در نظر داشته باشید؛ هر چیزی می تواند هم علت و هم معلول باشد. پس اندیشیدن به مسائل از زوایای مختلف آن ها می تواند شما را در زمینۀ تقویت مهارت تفکر انتقادی یاری دهد.

منشور

5. نگذارید یادگیری متوقف شود

پرورش تفکر انتقادی چیزی نیست که در جایی متوقف شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در همه سنین برای پرورش آن تلاش کرده و نگذارید ذهنتان دچار کسالت و رکود گردد. به همین منظور لازم است همواره حس کنجکاوی خود را تقویت کرده و به یادگیری ادامه دهید. این یادگیری می تواند از طریق حرف زدن با دیگران، مطالعه کتاب ها و یا گوش دادن به مطالب آموزنده حاصل شود. آنچه بیش از روش های یادگیری اهمیت دارد این است که راهی بیابید تا ذهنتان را فعال نگه داشته تا همیشه سوالی برای پرسیدن در آن وجود داشته باشد.

6. خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید

برای آنکه بتوانید تفکر انتقادی داشته باشید لازم است پیش از هرچیزی خودتان را به چالش بکشید. برای مثال استدلال ها و عقایدتان را مورد بازنگری قرار دهید و از خود بپرسید که چه چیز باعث شده این گونه بیاندیشید. افرادی که خودشان را به چالش می کشند و باورهایشان را تجزیه و تحلیل می کنند نه تنها از تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند بلکه تعصب کم تری نیز داشته و می توانند راحت تر ایده های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

7. از بمباران اطلاعاتی بپرهیزید!

ما در دورانی زندگی می کنیم که به وسیله گوشی ها و ابزارهای هوشمند دائما در معرض بمباران اطلاعاتی قرار داریم. پیام رسان های مختلف دائما با حجم زیادی از اخبار و موضوعات ما را احاطه می کنند و مسلما ذهن ما توانایی پردازش همه این ها را ندارد. برای داشتن ذهنی پویا و در عین حال انتقادگر، لازم است که بتوانید این حجم از اطلاعات را مدیریت کرده و از تلاش برای تجزیه و تحلیل بیش از حد بپرهیزید. توجه داشته باشید که کیفیت اطلاعات پردازش شده و درک آن ها بیشتر از تعداد موضوعاتی که در روز می خوانید اهمیت دارند. در نتیجه بهتر است تمرکز خود را بر چند مورد خاص معطوف کرده و از زوایای مختلف به بررسی آن ها بپردازید.

8. گوش دادن فعال را تمرین کنید

بسیاری از افراد در طول روز تنها مکالمات اطراف را می شنوند اما آنقدر در اندیشه های خود غرق شده اند که دقت چندانی به آن ها نکرده و گویی در گفت و گوهای روزمره اصلا حضور ندارند. یکی از راه های پرورش تفکر انتقادی این است که ابتدا گوش کردن درست و فعال را یاد بگیرید. به این منظور لازم است در هنگام صحبت کردن دیگران دست از انجام کارهای دیگر بردارید و از زاویه چشم او به دنیا بنگرید. این مسئله نه تنها کمک می کند که با سبک های تفکر گوناگون آشنا شوید بلکه میزان مهارت همدلی شما را نیز افزایش می دهد.

9. شواهد موجود را بررسی نمایید

بسیاری از افراد عقاید سفت و سختی دارند که شواهد چندانی هم پشت آن ها وجود ندارد. به همین خاطر برای اینکه پویایی و انتقادگری ذهن خود را از دست ندهید در برخورد با هر طرز فکری از خود بپرسید که چه شواهدی در جهت تایید یا رد آن وجود دارد. بهتر است این شواهد را در جایی یادداشت کرده و به درستی به آن ها نگاه کنید. این کار به شما کمک می کند تا راحت تر عقاید غلط را کنار بگذارید و موضوعات بیشتری را به چالش بکشید.

عینک

10. به دنبال منابع اطلاعات باشید

امروزه اخبار و اطلاعات نادرست و غیر موثق به راحتی و از طریق شبک های اجتماعی در میان مردم دست به دست می شوند. در این شرایط لازم است که کمی تامل کرده و هنگام مواجهه با اخبار و اطلاعات از خود بپرسید که این اطلاعات از کجا آمده است و چقدر می توان به این منابع اعتماد کرد. کسانی که هر چیزی را به راحتی باور می کنند و به دنبال منابع آن نمی گردند، نمی توانند تفکر انتقادی را به درستی در خود پرورش دهند.

11. پیش بینی کردن را تمرین کنید

پیش بینی کردن یکی از روش های بسیار مهمی است که به شما کمک می کند جوانب مختلف موضوعات را در نظر گرفته و برای رویارویی با رفتارهای مختلف از جانب دیگران آماده باشید. این موضوع به شما کمک می کند از نظر شناختی تک بعدی نبوده و با انعطاف پذیری بیشتری عمل کنید.

12. باورهای خود را در موقعیت های مختلف بیازمایید

بسیار اهمیت دارد که بدانید اکثر باورهای افراد به طور مطلق مثبت یا منفی نیستند و می توانند در موقعیت های مختلف کارآیی گوناگونی داشته باشند. از همین رو از به کاربردن راه حل های یکسان در برخورد با موقعیت های مختلف بپرهیزید. سعی کنید هر باور یا راه حل را در موقعیت خاص خود بررسی کنید و متناسب با بافت و زمینه ای که در آن قرار دارید، قضاوت نمایید.

راهکارهایی که تا این جا مطرح شد می توانند تا حد زیادی در بهبود تفکر انتقادی به شما کمک نمایند. اما ممکن است بسیاری از افراد با وجود این تمرین ها بازهم در ارتقای این مهارت مشکل داشته باشند. در این شرایط کمک گرفتن از جلسات مشاوره روانشناسی ، شرکت در کارگاه های آموزشی با محوریت مهارت های زندگی و مطالعه کتاب های تالیف شده در این زمینه، از جمله دیگر روش های بسیار موثری هستند که می توانند به شما کمک کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1191 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (320 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (116 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (67 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (59 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (51 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (41 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (33 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (31 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (30 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (29 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم انتشار تصاویر خانه پدری قبل و بعد از تخریب به سبک حامد سلطانی+عکس/ خانه ای با تاب دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ پسرش چه کِیفی میکنه خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس عکس دلبر و احساسی از گلوریا هاردی و پدر باکلاس فرانسوی‌اش در یک پارک باصفا/ مهربونی از چشماش میباره+عکس خلاقیت خنده دار راننده کامیون در افشای دلیل جواب منفی شنیدنش از دختر موردعلاقه‌اش +عکس/ سلطان رازنگهداری جاده خودتی و بس😂 نگاهی به ماشین نوستالژیک و باکلاس امیرمحمد یزدانی کشتی مدال آور کشتی/ این ماشین آرزوی خیلیاست +عکس (ویدیو) منظره‌ای بی‌بدیل از خلیج فارس که از ایستگاه فضایی ثبت شد! خلاقیت منحصر به فرد و جالب دانشجویی برای ساختن میز تلویزیون با چرخ فروشگاه در خوابگاه پسرانه/ این کار به مغز انیشتن هم خُطور نمیکرد+عکس تصویری از سالگرد ازدواج عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی در یک رستوران شیک/ حیف این همه عشق و علاقه+عکس تعطیلات آخر هفته دلچسب نرگس محمدی بازیگر نقش ستایش به همراه شوهر و خواهرش+عکس خلاقیت خنده دار جوان بی پول ایرانی برای زیاد شدن پول هایش/ مغز اینو باید طلا گرفت😂+عکس خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری در ایجاد پیاده‌رو مخصوص افراد معتاد به موبایل+عکس/ واقعا دست مریزاد👌 رونمایی از حیاط دلباز و باصفای خانه لوکس سام درخشانی برای اولین بار/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز امیر محمد یزدانی ستاره و مدال آور کشتی/حیاط نگو باغ بگو بهشت بگو +عکس خلاقیت خنده دار تزریقاتی برای کشاندن مریض به درمانگاه حماسه آفرید/ شبیه مربی های مهدکودکه😂 خلاقیت خنده دار و منحصر به فرد یک مادر ایرانی برای راضی کردن دخترش واسه شستن ظرف های کثیف😂+عکس حضور عاشقانه همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی برای حمایت از همسرانشان در استادیوم+عکس (فیلم) خواستگاری مهران مدیری 29 سال پیش از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ بعد از 29 سال چقدر فرق کردن هر دوشون! اسکورت جالب و منحصربفرد بادیگاردهای موتوری و پیاده از احسان علیخانی، مجری خوشتیپ تلویزیون+عکس/ چه اُبهتی، چه شکوهی👌 امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران جورجینا با یک رنگ منحصر به فرد/ این ماشین نیست عروسکه+عکس استفاده از برس چوبی به این دلایل مهم و ضروری است حلقه ازدواج شیک و پر از جواهر همسر احمد مهرانفر، ارسطویِ پایتخت در مراسم ازدواجشان+ عکس/ خوشبخت بشین صابون دشمن پوست شماست! هرگز صورت خود را با صابون نشویید نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس زردی موهای خود را در خانه با آسان ترین روش ها از بین ببرید (ویدئو) پشت صحنه های جذاب سریال "پایتخت" در اولین روز فیلم برداری و ترانه خوانی بانمک رحمتشون/ از خود سریالم باحالترن!😂 خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی در پیوند ژیلت و انبر قفلی مرزهای صرفه جویی را جابجا کرد+عکس/ اینو به هر کی نشون بدی برات زار زار گریه میکنه🤣 خواص ماست برای پوست و مو شما را شوکه می‌کند (عکس) عصبانیت مهران غفوریان از افشای یک راز درمورد فوت رضا داوودنژاد/ مهران غفوریان در مرگ رفیقش دست داشت؟ (ویدئو) ماشین میلیاردی و شیک بهرام افشاری، بهتاش سریال "پایتخت" در واقعیت/ ماشالله طرفدارها همه جا هم هستنا! پُز دادن دستپخت خوشمزه شاهرخ استخری سعید سریال فاصله ها توسط سپیده بزمی پور در استوری اینستاگرامش/ بابا دستمریزاد👌 (ویدئو) سخنرانی بی‌نظیر استیو جابز در میان دانشجویان/ مرگ تنها اختراع بی‌نظیر زندگی است سنگ تمام سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری برای شوهر و دخترانش در آماده کردن غذای چند روزشون قبل از مسافرت تنهایی+ عکس/ چقد باحوصله درستشون کرده😍 کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟
تیتر امروز   
روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که با هوشیاری کامل ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود! واکنش ظریف به «آتش بازی» رژیم صهیونیستی در اصفهان جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود بدشانسی بزرگ بازیکن تیم ملی در ازدواج/ همسر ستاره ملی‌پوش، اموالش را بالا کشید+عکس