راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین

  سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 4 دقیقه
راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین
رانندگی در جاده های یخ زده می تواند یک چالش باشد و موقعیتی که ماشین شما شروع به سر خوردن می کند می تواند ترسناک باشد. مدیریت کردن خودرو و درک اینکه وقتی وسیله نقلیه شما کنترل خود را از دست می دهد چه اتفاقی می افتد می تواند به شما در حفظ آرامش در صورت سر خوردن کمک کند.

در این مقاله به این پرداختیم که اگر ماشین شما شروع به سر خوردن روی یخ کرد، چه کاری انجام دهید و برای جلوگیری و اصلاح آن چه کاری می توانید انجام دهید.

چگونه از سر خوردن خودرو خود روی یخ جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از سر خوردن خودرو روی یخ، در وهله اول اجتناب از رانندگی است. اما اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، احتیاط کنید و این نکات ایمنی را رعایت کنید تا از سر خوردن خودرو در برف و یخ جلوگیری کنید. اگر با تمام این نکات باز هم دچار تصادف شدید، اقدامات پس از تصادف را گام به گام انجام دهید.

آهسته برانید

وقتی در برف رانندگی می کنید، راحت باشید. هیچ مقدار از زمان صرفه جویی شده ارزش امنیت و رفاه شما را ندارد. در ذهن خود داشته باشید که مسیرتان بیشتر از حالت عادی طول خواهد کشید. حداقل دوبرابر فاصله معمول خود را از سایر وسایل نقلیه حفظ کنید. این به شما زمان و فضای بیشتری برای کاهش سرعت یا توقف می دهد.

حفظ دید

روشن نگه داشتن دید به شما کمک می کند تا در اسرع وقت خطرات را شناسایی کنید و زمان بیشتری برای واکنش به شما می دهد. قبل از اینکه به بیرون بروید تمام برف و یخ را از ماشین خود پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که برف پاک کن های شما سالم هستند و شیشه جلوی شما و سایر پنجره ها یخ زدایی و شفاف است. عایق برف کردن ماشین می تواند به جلوگیری از تشکیل یخ روی برف پاک کن ها و شیشه جلو هنگام رانندگی کمک کند.

لاستیک های خود را در حالت خوب نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما سالم هستند و آج کافی باقی مانده است. رانندگی با لاستیک‌های فرسوده یا کهنه خطرناک است، زیرا چسبندگی کمی که از آن‌ها می‌گیرید توسط برف و یخ کاهش می‌یابد.

لاستیک های خود را به زنجیر چرخ مجهز کنید. زنجیر چرخ ها طوری طراحی شده اند که چسبندگی بهتری در برف و یخ داشته باشند. با این حال، حتی با استفاده از لاستیک‌های زمستانی نیز باید آهسته حرکت کنید.

زنجیر چرخ

رانندگی با دنده کم

رانندگی با دنده پایین ممکن است به شما کمک کند کنترل را در جاده حفظ کنید و از لیزش چرخ جلوگیری کنید. در اکثر خودروهای اتوماتیک، ممکن است تنظیماتی را در انتخابگر دنده خود در زیر "D" با برچسب "3" و "2" یا فقط "L" مشاهده کنید. برخی از خودروها دارای تنظیمات دستی (M) یا انتخاب (S) هستند که به شما امکان می دهد دنده ای را برای رانندگی انتخاب کنید. دنده‌های پایین نیز این مزیت را دارند که وقتی پدال دریچه گاز را رها می‌کنید سرعت شما را کاهش می‌دهند و به شما امکان می‌دهند بدون نیاز به ترمز ناگهانی سرعت خود را کاهش دهید.

دوری از حرکات ناگهانی

هنگام رانندگی در یخ و برف از انجام حرکات ناگهانی با خودرو خودداری کنید. فرمان را تکان ندهید، زیرا این امر می تواند باعث از دست دادن سریع کنترل شما شود. برای جلوگیری از سر خوردن یا قفل شدن ترمزها، فشار کمی به ترمزها وارد کنید. باز هم فضای زیادی بین خود و ماشین پیش رو بگذارید. خیای از مواقع لغزیدن خودرو ربطی به جاده ندارد و مربوط به سیستم داخلی آن است.

از خیابان های فرعی اجتناب کنید

هنگام رانندگی در برف، سعی کنید از رانندگی در خیابان های فرعی که ناآماده یا نمک نخورده اند خودداری کنید. حتی تنها چند میلیمتر برف می تواند باعث شود کنترل ماشین خود را از دست بدهید.

هنگام سر خوردن روی یخ چه باید کرد؟

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که ماشین شما روی یخ می‌لغزد، موارد زیر را در نظر داشته باشید تا با خیال راحت کنترل را به دست آورید. این اطلاعات تضمین نمی کند که از تصادف جلوگیری کنید. تنها راه آزمایش شده و واقعی برای جلوگیری از سر خوردن ماشین شما روی یخ دوری از جاده است.

وحشت نکنید

شما می توانید لغزش را کنترل کنید، اما تنها در صورتی که آرام باشید و احساس کنید که وسیله نقلیه چگونه در حال حرکت است. اقدامات ناگهانی و تند مانند ضربه زدن به ترمز یا چرخاندن فرمان را انجام ندهید.

ترمزها را نکوبید

زمانی که اتفاق بدی برای ماشین شما می افتد، ترمز گرفتن طبیعی به نظر می رسد. با این حال، در صورت سر خوردن، ضربه شدید به ترمز می تواند وضعیت را بسیار بدتر کند. در عوض، به آرامی ترمز را فشار دهید.

هنگامی که جاده لغزنده است، ترمزهای شما ممکن است هنگامی که آنها را فشار می دهید صدای کوبیدن یا پمپاژ بلندی ایجاد کنند. اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) باشد، این طبیعی است. اتفاقی که می افتد این است که ماشین شما به سرعت ترمزهای شما را رها کرده و دوباره درگیر می کند تا کشش را حفظ کند. اگر این اتفاق افتاد نترسید! ممکن است به نظر برسد که چیزی در حال آسیب دیدن است، اما این سیستم کار خود را انجام می دهد.

حرکت در خلاف جهت لغزش

اگر به جانب می‌لغزید، چرخ را در جهتی بچرخانید که پشت ماشین شما می‌رود. برای مثال، اگر ماشین شما به سمت راست می‌لغزد، باید به سمت چپ هدایت کنید. از چرخش بیش از حد فرمان خودداری کنید و در صورت لزوم، فشار کمی روی ترمزها وارد کنید. اگر خودروها یا عابران پیاده دیگری در مسیر هستند، بوق خود را به صدا درآورید تا به آنها هشدار دهید.

پوشش های بیمه بدنه برای مدیریت خسارات احتمالی

عوامل مختلفی نظیر توانگری شرکت بیمه‌گر، پوشش‌ها، میزان پرداخت خسارت و قیمت، در تعیین بهترین بیمه بدنه تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام و وارد کردن اطلاعات ماشین خود، بهترین بیمه بدنه را با توجه به شرایط خود، انتخاب و خریداری کنید.

برای خرید ارزان‌ترین بیمه بدنه، قیمت بیمه ارائه شده توسط تمام شرکت‌های مجاز را از طریق صفحه‌ی مقایسه و استعلام نرخ بیمه بدنه در سامانه بیمه دات کام مقایسه کنید. سپس، با انتخاب حداقل پوشش‌ و استفاده از جشنواره‎های تخفیف بیمه دات کام می‌توانید، بیمه‌نامه بدنه اتومبیل را با پایین‌ترین قیمت ممکن تهیه نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (502 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان