دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

راه های تشخیص بیماری روماتیسم 

شنبه، 19 اسفند 1402
بهترین روش برای شناسایی کردن و تشخیص این بیماری انجام دادن آزمایش است و بهتر است جهت تشخیص رماتیسم به آزمایشگاه های تخصصی مراجعه کنید تا نتایج دقیق تر و بدون خطا باشد.

رماتیسم چیست؟

سیستم ایمنی بدن در بعضی مواقع به طور اشتباه بافت های بدن را مورد حمله قرار می دهند و اختلال خود ایمنی را به وجود می آورند.

رماتیسم به دلیل حمله ی سیستم ایمنی بدن به بافت های خود بدن به وجود می آید و جزو بیماری های خود ایمنی محسوب میشود. این بیماری به دلیل حمله به غشای اطراف مفاصل، موجب تورم کردن و درد مفصلی میشود.

نتیجه ی ابتلا به این بیماری ضخیم شدن غشای سینوویوم، کشیدگی در تاندون ها و رباط ها و ضعیف شدن آنها، تغییر دادن شکل ظاهری مفصل ها و ایجاد فرسودگی در استخوان ها می گردد.

بهترین روش برای شناسایی کردن و تشخیص این بیماری انجام دادن آزمایش است و بهتر است جهت تشخیص رماتیسم به آزمایشگاه های تخصصی مراجعه کنید تا نتایج دقیق تر و بدون خطا باشد.

انواع رماتیسم

این بیماری به طور کلی در 4 دسته ی زیر قرار می گیرد:

رماتیسم عضلانی

این نوع رماتیسم بافت های ماهیچه های بدن را هدف قرار می دهد و موجب به وجود آمدن التهاب میشود. از جمله علائم این بیماری می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • به وجود آمدن خشکی و درد در عضله ها

  • ایجاد تب خفیف برای فرد

  • ایجاد درد و خستگی در شانه های فرد

معمولا در درمان این نوع رماتیسم از کورتیکو‌ استروئید استفاده می کنند.

رماتیسم پوستی

این رماتیسم، پوست و ریه و کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد و سیستم ایمنی بدن به آنها حمله می کند. از جمله علائم این بیماری عبارت هستند از:

  • به وجود آمدن ضایعه در پوست فرد

  • ایجاد درد و التهاب در مفصل ها و استخوان ها

  • زیاد شدن قند خون

  • تغییر دادن ظاهر و فرم انگشتان

رماتیسم قلبی

این نوع رماتیسم به تب رماتیسمی مشهور است و بیشتر در بین کودکان دیده میشود. علت این بیماری باکتری استرپتوکوک‌ است که موجب درد، التهاب و عفونت در گلو میشود. از علائم این بیماری می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • ایجاد تب

  • ورم کردن مفاصل

  • کم شدن‌ وزن فرد

  • ایجاد تحریک در پوست

این بیماری را با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می کنند ولی چنان چه با استفاده کردن از آنتی بیوتیک درمان نشود موجب میشود که در ضربان قلب فرد اختلال به وجود بیاید و قفسه ی سینه ی او درد گرفته و نفس تنگی بگیرد زیرا دریچه های قلب را دچار آسیب می کند.

رماتیسم مفصلی

رماتیسم مفصلی دارای چند نوع می باشند:

نقرس

به دلیل زیاد شدن اسید اوریک در بدن به وجود آمده و ابتدا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد و بعد بقیه ی مفصل ها را آسیب می رساند و در بعضی مواقع نیز کلیه ها را متاثر می کند.

التهاب در رگ یا اسکولیت

این بیماری موجب درگیری تمام عروق بدن شده و در دیواره ی عروق التهاب ایجاد می کند و موجب کم شدن جریان خون موجود در رگ ها می گردد. از علائم این نوع بیماری موارد زیر را می توان نام برد:

  • به وجود آوردن لکه هایی قرمز روی پوست

  • موجب زخم روی پوست بدن

  • موجب سرفه برای فرد

  • موجب تب

  • لوپوس

این نوع بیماری در بین زنان شایع بوده و موجب درگیری پوست و ریه ها، کلیه ی افراد و سیستم گوارشی آنها میشود و همچنین خستگی و درد در مفاصل را هم به همراه دارد.

○آرتریت روماتوئید

این نوع از رماتیسم جزو شایع ترین و مهم ترین روماتیسم است و موجب التهاب و درد در مفاصل زانو، دست و پا میشود. از جمله علائمی که این رماتیسم به همراه دارد:

  • درد در انگشتان پا و جلو، پنجه و کف پا

  • تغییر شکل در انگشتان

  • متورم شدن انگشتان

  • تورم و سفتی در زانو که همراه درد است.

  • ایجاد گرما در اطراف زانوها

روش های تشخیص رماتیسم

انجام دادن آزمایش برای تشخیص روماتیسم از مهم ترین روش های تشخیص رماتیسم است. دیگر روش های تشخیص این بیماری عبارت هستند از:

  • انجام بررسی های خانوادگی و معاینه ی لازم توسط پزشک

  • انجام آزمایش خون

  • انجام تصویر برداری های لازم از بیمار

  • انجام نمونه برداری از مایع های موجود در عضلات بیمار

ابتدا پزشک بیمار را تحت معاینه قرار می دهد و بررسی های فیزیکی لازم را از بدن شخص انجام می دهد و سابقه ی خانوادگی وی را ارزیابی می کند.

بعد برای تشخیص دادن بهتر بیماری آزمایش خون را برای بیمار تجویز می کند. با مشخص شدن بیماری متناسب با نوع آن انجام عکس برداری ضروری است‌. انواع روش های عکسبرداری شامل ام آر آی، اشعه ی ایکس، انجام سونوگرافی و سی تی اسکن می باشد.

آزمایش های تشخیصی روماتیسم

سریع ترین راهی که می توان این بیماری را تشخیص داد انجام آزمایش است.

آزمایش های تشخیصی که در آزمایشگاه های تخصصی صورت می گیرد عبارت است از:

آزمایش تشخیص سرعت رسوب گلبول قرمز که به ESR معروف است‌.

این آزمایش سرعت رسوب گلبول قرمز خون را ارزیابی می کند.

چنان چه التهابی در بدن وجود داشته باشد سیستم دفاعی بدن میزانی پروتئین در خون ترشح کرده که باعث ایجاد توده ای از گلبول قرمز میشود.

سلول هایی که سنگین هستند زودتر از سلول های سبک دچار رسوب میشود. سرعت رسوب نرمال 20 میلی لیتر در ساعت است ولی چنان چه التهابی وجود داشته باشد سرعت رسوب را بالا می برد. از آنجا که ممکن است التهاب به دلیلی غیر از بیماری آرتریت باشد باید در کنار این آزمایش از آزمایش های دیگر هم استفاده کرد.

آزمایش شمارش کامل خون که به CBC معروف است‌.

تعداد کامل پلاکت ها و گلبول های سفید و قرمز را در این آزمایش شناسایی می کنند‌. این آزمایش دارای 10 تا 11 پارامتر است و می توان بسیاری از بیماری ها را به وسیله ی آن ارزیابی کرد.

برای انجام این آزمایش نیاز به نمونه ی خون است و از رگ های بازو گرفته میشود.

فاکتور روماتوئید که به RF معروف است‌.

این آزمایش میزان آنتی بادی را مشخص می کند‌ و از فاکتور های مهم برای این بیماری است. 80 درصد بیماران آرتریت روماتوئید این فاکتور را در خون خود دارند‌. هرچه غلظت این فاکتور زیاد باشد نشانه ی وخیم بودن بیماری است‌.

آزمایش CRP

با این آزمایش شدت التهاب و بیماری مشخص میشود ولی نمی توان بیماری روماتیسم را به وسیله ی آن تشخیص داد‌.

آزمایش ANA

انجام این آزمایش علیه هسته، برای تشخیص دادن بیماری های رماتیسمی به کار می رود.

چنان چه فرد به لوپوس مبتلا باشد موجب تشکیل آنتی بادی هایی برای هسته ی سلول ها می گردد، به این آنتی بادی ها، آنتی بادی های علیه هسته می گویند.

سخن پایانی

بیماری رماتیسم موجب محدودیت در حرکت مفاصل و عضلات می گردد و باعث میشود که فرد درد زیادی را در صورت ابتلا تحمل کند‌. این روزها تعداد افرادی که جهت این بیماری به پزشک مراجعه می کند بسیار زیاد است. برای تشخیص این بیماری به آزمایشگاه های مجهز و تخصصی مراجعه کنید تا هر چه زودتر علت و نوع بیماری خود را دانسته و آن را درمان کنید.

آزمایش رماتیسم جواب سر راستی در خصوص ابتلا به این بیماری به فرد ارائه می دهد و وضعیت پیشرفت بیماری فرد را مشخص می کند. این آزمایش یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین آزمایشات تشخیصی رماتیسم است.


پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
مصطفی راجع پور
4 ماه پیش

روش های درمانی دیگه ای هم داره روماتیسم؟
پاسخ
فهامه نتاج
4 ماه پیش

کامل راجب آزمایش روماتیسم توضیح داده اید
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ایده ناب و خلاقانه الهه منصوریان قهرمان ووشو کشورمان در بستن روسری/ خانوما یاد بگیرن! +عکس
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
تصاویری جالب از چهره متفاوت بازیگران سرشناس و مطرح با سبیل+عکس/ از محمدرضا گلزار و مهران مدیری تا مهدی سلوکی و محسن تنابنده
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
خوشگذرانی مایه‌داریِ زهرا گونش و همسر ثروتمندش در قایق تفریحی وسط دریا+ عکس/ تعطیلات آخر هفته خانوم والیبالیست
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب