راه حل هایی برای بچه های بدغذا

  یکشنبه، 29 دی 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
راه حل هایی برای بچه های بدغذا
آیا کودک مقدار زیادی شیر یا آبمیوه در طول روز می‌نوشد و به همین دلیل در هنگام وعده اصلی احساس گرسنگی نمی‌کند؟ این می‌تواند یک مشکل باشد اگرکه دریافت مقدار زیادی از مایعات کالری‌دار منجر به حذف وعده‌های اصلی غذایی کودک شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، بسیاری از کودکان وقتی از آنها خواسته می شود که سبزیجات را خودشان انتخاب کنند، ارتباط خوبی با سبزیجات برقرار می کنند.

مشکل: کودک تنها یک نوع غذای خاص را می خواهد
زهرا جمشیدی؛ کارشناس تغذیه گفت: ممکن است کودک شما برخی غذاها را با میل بخورد ولی بقیه آنها را روی زمین بریزد. آیا این وضعیت گذرا است و چه مدت طول خواهد کشید؟ شما در این بین چه باید بکنید: آیا باید هرآنچه می خواهد به او بدهید، یا در برابر خواسته اش مقاومت کنید؟

راه حل: با او نجگنید
وعده اصلی غذایی را به میدان مبارزه میان خواسته ها تبدیل نکنید. در عین حال همچنان انواع مختلفی از مواد غذایی خوب و سالم را به او پیشنهاد کنید، حتی اگر کودک در ابتدا آنها را رد کند. در بسیاری از کودکان زمان لازم است تا تصمیم بگیرند غذای جدیدی را دوست دارند، پس به تلاش خود ادامه دهید. میوه، سبزیجات، و مواد غذایی مناسب رشد را به آنها پیشنهاد دهید اما بدون فشار آوردن. مطمئن باشید کودک شما را با غذاهای مورد علاقه اش غافلگیر خواهد کرد.

مشکل: کودک سبزیجات نمی خورد
آیا کودک اظهار می کند که از مارچوبه یا بروکلی متنفر است، اگرچه هنوز آنها را امتحان هم نکرده باشد؟ این مشکل زیاد اتفاق می افتد. بسیاری از سبزیجات بو و طعم قوی دارند، به ویژه وقتی پخته می شوند. صبور باشید. او ممکن است بخواهد قبل از تست کردن آن را ببیند و بو کند، و حتی پس از دیدن و بو کردن آنرا کنار بگذارد. یک نفس عمیق بکشید و مجدداً یک روز دیگر تلاش کنید.

راه حل: به او حق انتخاب بدهید
بسیاری از کودکان وقتی از آنها خواسته می شود که در مغازه یا سر میزغذا سبزیجات را خودشان انتخاب کنند، ارتباط خوبی با سبزیجات برقرار می کنند و این می تواند یک دست گرمی برای شروع خوردن سبزیجات باشد. چنان چه با سبزیجات سبز رنگ ارتباط برقرار نمی کند، سبزیجات نارنجی یا قرمز را امتحان کنید و یا سبزیجات را به شکل خام در کنار غذای مورد علاقه اش ارائه دهید.اگرچه پنهان کردن سبزیجات به شکل پوره در غذاهایی مانند برخی نان ها و کیک ها و یا سس پاستا می تواند یک راه حل کوتاه مدت باشد ولی به کودک یاد نمی دهد که سبزیجات را به شکل واقعی و آن طور که دیده می شوند دوست داشته باشد.

مشکل: کودک کالری مورد نیازش را از طریق مایعات دریافت می کند
آیا کودک مقدار زیادی شیر یا آبمیوه در طول روز می نوشد و به همین دلیل در هنگام وعده اصلی احساس گرسنگی نمی کند؟ این می تواند یک مشکل باشد اگرکه دریافت مقدار زیادی از مایعات کالری دار منجر به حذف وعده های اصلی غذایی کودک شود.

راه حل: نوشیدنی های کالری دار را محدود کنید
برای کودکان 1 تا 6 سال، دریافت آب میوه ها را به میزان 4 تا 6 انس در روز حفظ کنید. از آب میوه حاوی شکر اجتناب کنید. نوشیدنی کودک را با آب رقیق کنید تا به تدریج آب ساده دریافت کند و یا سعی کنید شیر یا آب میوه را دروعده اصلی بگنجانید و در باقی روز آب دریافت شود. کودک شما باید روزانه 2 تا 2/5 لیوان شیر دریافت کند. به یاد داشته باشید که کودکان بالای 2 سال بایستی شیر 1درصد یا شیر کم چرب استفاده کنند.

مشکل: ریزه خواری
بسیاری از کودکان تنقلات زیاد استفاده می کنند و بدین ترتیب در وعده های اصلی غذایی گرسنه نیستند. کودکان به دریافت 6 وعده در طی روز نیاز دارند، از جمله 3 وعده اصلی و دو یا سه میان وعده. حال چطور می توان کودک را تمام مدت روز سیر و خوشحال نگه داشت و در عین حال مطمئن بود جای کافی برای یک شام کافی و سالم دارد؟

راه حل: برنامه ریزی کنید
سعی کنید برای کودک خود برنامه ریزی کرده و در واقع برنامه ای با تعیین یک چهارچوب زمانی روزانه برای وعده ها و میان وعده هایش داشته باشید. ممکن است گاهی کودک یک وعده غذایی را حذف کند اما اگر برنامه وجود داشته باشد می داند که چه موقع باید منتظر وعده بعدی باشد. چنانچه کودک تقاضای یک میان وعده در وقتی دیگر دارد، نمونه هایی مانند میوه، سبزیجات، ماست، کره بادام زمینی، غلات صبحانه و یا نصف ساندویچ خانگی پیشنهادهای مناسبی هستند.

مشکل: دریافت مقادیر زیاد شکر
آیا کودک به شیرینی جات علاقه مند است و از آنها جدا نمی شود؟ آیا او اصرار به دریافت غلات صبحانه شیرین و حاوی شکر دارد؟ شما در ظرف غذای ناهار او را باز می کنید و همیشه می بینید چیزی جز کیک و کلوچه خورده نشده است و ناهارش دست نخورده باقی مانده است. آیا در وعده شام بلافاصله پس از صرف غذا دسر می کند؟

راه حل: همه چیز در حد تعادل
راهکارهای زیر می توانند در کاهش دریافت شیرینی توسط کودک کمک کننده باشنداسنک ها و میان وعده هایی را ارائه دهید که به صورت طبیعی شیرین باشند (ماست میوه ای کم چرب، میوه، موز یا حبه های یخ زده انگور، برش های سیب همراه با کره بادام زمینی).در منزل شیرینی نگهداری نکنید. چنانچه شیرینی در دسترس نباشند کودک و خود شما نیز وسوسه نخواهید شد.از شیرینی به عنوان جایزه یا پاداش استفاده نکنید. شیرینی را به عنوان بخش کوچکی از رژیم غذایی متعادل در نظر بگیرید و درواقع نباید پاداش یا جایزه ای برای تمام کردن بشقاب غذای کودک باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (51 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (55 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (31 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (21 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت