راه‌های مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر

  شنبه، 18 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
راه‌های مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر
ساعد نیوز : خانواده در بین ما ایرانی ها از ارزش و احترام خاصی بهره مند است و حتی در زمان ازدواج سعی داریم محبّت و عنایت و توجه خویش را علاوه بر والدین خود به والدین همسر هم مبذول کنیم. ولی کم هم نیستند عروس و داماد هایی که همچنان با مشکلات و مسائل متعددی در مورد خانواده همسرشان مواجهند و راهکار های موفق را در این میان نمی دانند.

در بسياري مواقع به علت محبتی که در روابط ایجاد می شود حتی بسياري از اشخاص پدر و مادر همسرشان را هم مثل پدر و مادر خویش خطاب قرار می دهند و احترام لازم را برای آن ها قایلند.

ولی کم هم نیستند عروس و داماد هایی که همچنان با مشکلات و مسائل متعددی در مورد خانواده همسرشان مواجهند و راهکار های موفق را در این میان نمی دانند. درصورتی که بعد از گذشتن زمانی کافی هم چنان خانواده همسر نمی توانند ازدواج شما را در واقعیت بپذیرند و توقعات آن ها در این روابط جدید تغيير نکرده باید راه حل های دیگری را امتحان کنید.

تصویر

علایمی که نشان می دهند خانواده ی همسرتان رفتار های نادرستی دارند

- سعی می کنند شما و همسرتان را به جان هم بیندازند

- در تصمیم گیری ها و انتخاب های دو نفره تان مداخله می کنند

- عمدا کاری می کنند یا حرفی می زنند که احساس بدی پیدا کنید

- به حریم شخصی تان احترام نمی گذارند

- درصورتی که مادر همسرتان عادت دارد بدون اطلاع قبلی به دیدن تان بیاید یا پدر همسرتان علاقمند است همه ی آخر هفته ها را با همسرتان سپری کند.

- شما را نادیده می گیرند.

تصویر

راه های مقابله با بی احترامی های همسر به خانواده و بالعکس

شوهرم به خانواده ام اهانت می کند، مادرم با شوهرم خوب نیست، شوهرم با پدرم مشکل دارد و.. اینها تنها قسمتی از مشکلات ورود به یک خانواده جدید یا به عبارت واضح تر، ازدواج هستند.

شوهرم با خانواده ام خوب نیست، چکار کنم؟

- در قدم نخست بدانید که برای مدیریت چنين اوضاعی باید به خودتان مسلط باشید. به هیچ وجه قرار نیست شما هم یک رفتار بی ادبانه را با بی ملاحظگی پاسخ دهید.

- توصیه اکید ما به شما این است که برای تلافی رفتار همسرتان سراغ تلافی کردن با اهانت به خانواده شوهرتان نروید.

تصویر

در قدم بعد از تکنیک های زیر استفاده کنید

همسرتان را همیشه اولویت قرار دهید

به شدت از مقابله به مثل کردن با همسرتان خودداری کنید. زمانیکه ازدواج می کنید، یعنی به بلوغ فکری رسیده اید به همین خاطر از پدر و مادرتان جدا می شوید و مسوولیت های یک زندگی مشترک و مستقل را می پذیرید.

در تمام این مدت تنها همسرتان است که در کنار شما قرار دارد. شما باید در همه حال به پدر و مادر خویش و همسرتان احترام بگذارید ولی اولویت تان همیشه همسرتان است.

مطرح کردن یا مطرح نکردن اختلاف؛ مسأله این است

احتمالا بخواهید در موضع خویش بمانید و به خانواده ی همسرتان بگویید که نمی توانید بی احترامی های شان را تحمل کنید. ولی این کار شما میتواند اختلافات را تا سطحی بالا ببرد که از گذشته هم بدتر شود. ولی شما می دانید که حق با شماست و آن هایی که بی احترامی می کنند مقصرند، بنابراین فکر می کنید باید از خودتان دفاع کنید.

مستقیما مطرح کردن مسأله شاید خیال تان را راحت کند که آدم ضعیفی نیستید، ولی این را هم در نظر بگیرید که احتمال حل مشکل در آينده هم به شدت کاهش خواهد یافت.

یک راه ديگر این است که هنگامی که کسی بی احترامی به شما می کند، برای پرهیز از اختلاف و تنش، مقاومت نکنید و نرمش نشان دهید. مثلا وقتی مادر همسرتان، از طرز خانه داری تان یا نحوه ی پخت غذایی که تهیه کرده اید ایرادی می گیرد، به سادگی لبخند بزنید و از وی بخواهید تجربیاتش را در اختیارتان بگذارد.

درصورتی که پدر همسرتان، نظری منفی در خصوص کار و حرفه تان داد، در مقابل میل تان به دفاع از خودتان ایستادگی کنید و چیزی نگویید. شما میتوانید با سوال کردن در خصوص کار و حرفه ی خود، تمرکز را از روی کار و حرفه خودتان بردارید و موضوع را عوض کنید.

اگر خواهر یا برادر همسرتان حرفی زد که بی ادبی یا بی احترامی به شما بود، سریعاً موضوع صحبت را عوض کنید. این اشخاص احتمالا متوجه منظور شما خواهند گردید، ولی حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، شما شان خویش را پائین نیاورده اید و باعث بی احترامی های بیش تر نشده اید.

تمام تلاش تان را بکنید تا گفتگوهای تان عادی باشد و از موضوعاتی که ممکن است تنش ایجاد کنند دوری کنید. هر وقت دیدید طرف مقابل تان در حال وارد شدن به صحبت و موضوعی است که می دانید ناراحتی هایی ایجاد خواهد کرد، سریعاً با مهارت موضوع را معارضه کنید.

تصویر

در بین جمع و مکان های عمومی فاصله ها را حفظ کنید

هنگامی که با خانواده ی همسرتان در میان جمع هستید، سعی کنید با حفظ حریم و فاصله ای مناسب از آنها از بروز هر گونه اختلاف و تنشی جلوی افراد دیگر جلوگیری کنید. به عنوان مثال در رستوران میتوانید دورترین صندلی را انتخاب کنید، ولی یادتان نرود تحت هر شرایطی خونسردی خویش را حفظ کنید.

به شوهرتان یادآوری کنید که از وی انتظار بیشتری دارید

روابط زناشویی موفق بر پایه اعتماد و احترام متقابل شکل می گیرد. درصورتی که هر یک از این ستون های اصلی به نوعی در زندگیتان متزلزل شوند، زندگیتان با یک باد از هم می پاشد. بسیار مهم است که به همسرتان یادآوری کنید چه استانداردها و انتظاراتی در زندگی مشترک دارید.

جملات را ساده و مودبانه انتخاب کنید.

یک صحبت مؤثر تا حد زيادي شرایط را دگرگون می کند. مثلا بگویید:« من از روش صحبتت در مورد والدینم ناراحت هستم»،« من از تو انتظار بهترین ها را دارم» و …

آه و ناله نکنید و نقش قربانی را بخود نگیرید

هنگامی که شما و خانواده ی همسرتان اختلافی با هم دارید باید سعی کنید این موضوع را بین خودتان نگه دارید. شکایت و آه و ناله کردن پیش دیگران و پشت سر خانواده ی همسرتان صحبت کردن ممکن است اختلافات و درد سر ها را عمیق تر کند، مخصوصا اگر خانواده ی همسرتان متوجه شوند پشت سر شان حرف زده اید.

پس به جای این که نقش قربانی را بازي کنید و به دنبال ترحم دیگران باشید، محکم باشید و با حفظ اعتماد بنفس، راه درست را پیدا کنید. درصورتی که نمی توانید این کار را بکنید، باز هم غیبت کردن کار درستی نیست. گاهی مشکلات از سوء تفاهم ها ناشی می شوند.

درصورتی که از خانواده ی همسرتان بد رفتاری دیدید، تصور کنید از خانواده ی خودتان دیده اید

یک راه خيلي خوب این است که اگر به عنوان مثال از جانب مادر همسرتان رفتاری دیدید که ناراحت تان کرد، سریعاً تصور کنید مادر خودتان این کار را کرده است. اگر مادرتان با شما چنين رفتاری کند چه واکنشی نشان خواهید داد؟ زنی که مقابل شماست کسی است که به همسرتان زندگی و عشق داده است.

به وی به جهت همان چیزی که هست منزلت قرار دهید، ملاحظه کنید و باگذشت و بامحبت باشید! زیرا بهرحال بالاتر از تمامی ی راه حل ها و مقررات ، چیزی به اسم توافق و سازش موجود است که گرانبها است. گاهی اوضاع آن قدر ها هم بد نیست که نتوانید بردباری کنید و بی کس چیزی که حقیقتا به آن احتیاج دارید اندکی تحمل و ملاحظه است.

تصویر

تفاوت های فرهنگی تان را بشناسید

فرهنگ و تربیت افراد نقش مهمی در زندگی زناشویی دارد. جنبه های فرهنگی و تربیتی شوهرتان را بشناسید. بعضی از همسران نقش زنان را حقیر و کوچک میدانند و آن ها را در حد درست کردن وعده غذایی و تمیز کردن منزل قبول دارند. این تفکر که ریشه ای عمیق و تربیتی دارد روی رفتارهای همسرتان با مادر شما و حتی خودتان مؤثر است.

از مشاور خانواده کمک بگیرید

احتمالا چیزی در ذهن همسرتان وجود دارد که سبب بروز این حد از عصبانیت و تندی همراه با توهین به خانواده تان می شود. شاید همسرتان نمیتواند رفتار و حالت خویش را کنترل کند در چنين شرایطی خوب است که از یک مشاور برای حل مشکلات کمک بگیرید.

تصویر


6 دیدگاه
  دیدگاه ها
فاطمه
4 سال پیش

مادر شوهر من ۲۰ ساله با شوهرم قهره چون به شوهرم گفت زنت رو طلاق بده ولی شوهرم این کار رو نکرد،شوهرم مجبور شد براش خونه بخره ولی بازم رابطش با شوهرم خوب نشده ،بعضی وقتها فکر می کنم مادر شوهرم انسان نیست چون من هیچ بدی بهش نکردم .فقط گفت دخترش رو برا داداشم بگیرم که قسمت نشد ،حالا می خواد انتقام بگیره ... روانشناس هر کاری گفت انجام دادم ولی هیچگاه عوض نشد🥺🥺🥺🥺
❤⚘
4 سال پیش

درمورد عروسایی هم بگید ک خانواده شوهر از دستشون گرفتارن
متیار
4 سال پیش

چقدر باسواد خوشم اومد👍😉
بازدیدکننده
4 سال پیش

منم همینجور شدم، یاده دوران مجردیم بخیر
بازدیدکننده
4 سال پیش

اینطوری تنش بیشتر و عمیق تر میشه...شما انسان هستید و بهترین راه گفتمان هست حتی با پیامک و وویس و نامه...تفاوت ما و حیوانات در منطق و شعور است..تیکه پاره کردن و توهین و فریاد خشم دفاع حیوانات است...احترام حتی در صدا کردن یکدیگر نه در جمع در خلوت هم پسندیده و زیباست..
بازدیدکننده
4 سال پیش

یه بار شوهرم پشت سر خانواده ام بد حرف زد بعد کلی دعوا و داد و بیداد یه هفته ولش کردم و واسه خودم رفتم مسافرت بعدش که اومدم ازم دلخور بود که خونه زندگیمو ول کردم ... خلاصه بازم دعوا این دفعه که خیلی عصبانی بودم بهش توهین کردم و خیلی ناراحت شد و رفت الان ۵ روزه رفته خونه ننش منم دارم ریلکس میکنم والا یعنی روزی نیس که حسرت دوران مجردی . دوران ازادی . دوران ارامش رو نکم همش ۲۹ سالمه ولی مرتیکه از بس رو اعصابمه شدم شبیح ۷۰ ساله ها اه . لعنت به ازدواج و هر چی زندگی مشترکه
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (509 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس