راهکارهای ساده و کاربردی برای تمیز کردن ظروف مسی

  چهارشنبه، 27 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهای ساده و کاربردی برای تمیز کردن ظروف مسی
امروزه به دلیل آشنایی مردم با خواص ظروف مسی برای سلامتی بدن و اعصاب استفاده از این نوع ظروف بیشتر شده است پس دانستن نکاتی در مورد نگهداری و تمیز کردن آن نیز بیشتر نیاز خواهد شد برای همین در این بخش از نکات خانه داری ساعد نیوز به معرفی چند روش سریع و عالی برای برق انداختن و تمیز کردن ظروف مسی پرداخته شده است.

هرچند ظروف مسی زیبا و کاربردی هستند اما تمیز کردن ظروف مسی کار چندان آسانی نیست. وقتی ظروف مسی در معرض آب، انواع روغن‌های پخت و پز و حتی هوا قرار می‌گیرد کدر یا پتینه می‌شود. پتینه به حالتی گفته می‌شود که یک لایه سبز یا قهوه‌ای روی سطح فلزاتی مانند مس، برنج یا نقره ظاهر شود. وقتی ظروف یا وسایل مسی پتینه می‌شود، حالت تیره‌تر یا کدر به خود می‌گیرد. در برخی موارد پتینه حتی می‌تواند ظاهر فیروزه‌ای زیبایی نیز ایجاد کند. با این حال اگر به دنبال درخشندگی لوازم مسی‌تان هستید و به دنبال روش‌های برق انداختن ظروف مسی می‌گردید که لوازم مسی تان را برق بیاندازید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

روش های کاربردی برای سفید کردن ظروف مسی


برای براق شدن ظرف های پرکاربرد و البته پرخاصیت آشپزخانه چند ترکیب طبیعی به شما معرفی خواهیم کرد، که این تمیزکنندها ظروف مسی را در چند دقیقه تمیز خواهد کرد.

استفاده از آب لیمو و جوش شیرین


برای برق انداختن ظروف مسی با استفاده از آب لیمو ترش و جوش شیرین باید مقداری آبلیمو را با جوش شیرین ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. سپس با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز این ترکیب را به صورت دورانی روی ظرف مسی بمالید. بعد از این که تمام بخش های ظرف را به آن آغشته کردید، می توانید ظرف را بشویید و خشک کنید.

لیمو

استفاده از سس کچاپ


یک روش دیگر تمیز کردن ظروف مسی قدیمی استفاده از سس کچاپ است. برای این کار باید مقداری سس کچاپ روی ظرف مورد نظر بریزید. سپس چند دقیقه صبر کنید. بعد می توانید ظرف مسی را بشویید و آن را خشک کنید.

سس کچاب

استفاده از سرکه و نمک


برای برق انداختن ظروف مسی با سرکه و نمک باید مقداری نمک را با سرکه ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. در واقع میزان نمک باید زیاد باشد تا ترکیب به صورت مایع نشود. سپس یک پارچه نرم و تمیز بردارید. آن را به سرکه و نمک آغشته کنید و تمام ظرف را با این ترکیب تمیز کنید.

نمک

جلا دهنده خانگی


شما می توانید خودتان در خانه یک جلادهنده موثر برای تمیز کردن ظروف مسی درست کنید. برای این کار شما به آرد، نمک، پودر ماشین لباسشویی، سرکه سفید، آبلیمو و آب نیاز دارید. سپس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقدار مساوی از همه مواد را داخل یک کاسه کوچک بریزید.

  • مواد را آن قدر هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند و هیچ توده ای باقی نماند.

  • سپس یک اسفنج نرم بردارید و آن را به ترکیب آغشته کنید.

  • با کمک این اسفنج ظرف مسی را کاملا تمیز کنید.

  • در نهایت ظرف مورد نظر را آبکشی نموده و خشک کنید.

جلا دهنده

استفاده از کرم جلاسنج


برق انداختن ظروف مسی با جلا سنج یکی دیگر از بهترین روش های برق انداختن این ظروف است. برای این کار باید یک کرم جلا دهنده مس خریداری کنید. این روش برای تمیز کردن ظروف مسی سفید رنگ نیز قابل استفاده است. برای استفاده از این کرم ها باید طبق دستورالعمل آن مقداری از جلا سنج را روی ظرف بمالید و در نهایت ظرف را تمیز کنید.

جلاسنج

جوشاندن در ترکیب سرکه و نمک


یکی دیگر از راحت ترین روش ها برای تمیز کردن و سفیدگری ظروف مسی این است که آن را در ترکیب سرکه بگذارید. برای این کار باید 3 لیوان آب را بجوشانید. سپس 1 لیوان سرکه و 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا نمک حل شود. سپس ظرف مسی را برای 2 تا 5 دقیقه در این ترکیب قرار دهید. در نهایت ظرف را آبکشی نموده و خشک کنید.

نمک

استفاده از رب گوجه فرنگی


برای برق انداختن و جلا دادن ظروف مسی با رب گوجه فرنگی باید تمام سطح ظرف را با رب بپوشانید. سپس اجازه دهید ظرف برای 1 ساعت در همین حالت بماند. بعد از این مدت یک دستمال تمیز بردارید و ظرف را تمیز کنید. در نهایت ظرف را به خوبی آبکشی و خشک کنید.

رب

استفاده از سرکه و نمک و آرد


یکی از موثرترین روش ها برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب سرکه، نمک و آرد است. برای این کار باید مقداری آرد در ظرف بریزید. سپس به همان نسبت نمک نیز به آن اضافه نمایید. سرکه را کمک کم به مواد اضافه کنید تا حالت خمیر شل پیدا کند. سپس مواد را ترکیب کنید و خمیر را روی ظرف مسی بمالید. اجازه دهید مواد برای نیم ساعت روی ظرف بماند. در نهایت ظرف را تمیز و خشک کنید.

خمیر

استفاده از ماست


روش بعدی تمیز کردن ظروف مسی با استفاده از ماست است. برای این کار باید یک دستمال را به مقداری ماست آغشته کنید. سپس ظرف مورد نظر با با این دستمال تمیز نمایید. در نهایت نیز باید ظرف را آبکشی نموده و خشک کنید.

ماست

استفاده از آبغوره و نمک


آبغوره حالت اسیدی دارد و می تواند به خوبی ظروف مسی را تمیز کنید. برای این کار باید مقداری آبغوره و نمک را در یک ظرف ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک دستمال نرم ظرف را با این ترکیب بشویید. در نهایت ظرف را با آب ولرم آبکشی کنید.

آبغوره

استفاده از اسیدسولفوریک


یک ماده مهم دیگر برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از اسید سولفوریک است. البته این ماده تنها می‌تواند ظروف مسی را تمیز کند و برای دیگر ظروف مناسب نبوده و ممکن است آن‌ها را سوراخ کند. برای استفاده از این اسید کافی است آن را به اندازه ظروف مورد نظر با آب مخلوط کرده و سپس ظروف مسی را داخل محلول به دست آمده قرار داد. پس از زمان معین می‌توان ظروف مسی را از محلول خارج کرده و آن را شست. نکته مهم اینکه در زمان استفاده از این ماده حتما باید از دستکش برای حفاظت از دست‌ها استفاده کرد.

 اسیدسولفوریک

نگهداری بهینه از ظروف مسی در منزل


اکنون که روش‌های مفید برای سفید کردن این ظروف را آموختیم، نیاز است تا شرایط بهتر برای نگهداری از آن‌ها را نیز یاد بگیریم. این ظروف به دلیل ساخته شدن از فلز مس نیاز به نگهداری ویژه دارند. در صورتی که قصد دارید برای نخستین بار از ظروف مسی برای پخت و پز استفاده کنید، بهتر است یک بار درون آن مقداری شیر ریخته و بجوشانید. سپس شیر را دور بریزید و سپس از ظروف مسی استفاده کنید.

نکته پایانی


پس از استفاده از ظروف مسی شستشوی آن را با یک پارچه نرم و به همراه تاید و به صورت دستی انجام دهید. برای طولانی شدن عمر این ظروف بهتر است از مواد شوینده شیمیایی موجود در بازار استفاده نشود. نگهداری طولانی مدت غذا مخصوصا غذاهای اسیدی درون ظروف مسی باعث از بین رفتن پوشش داخلی آن می‌شود. بنابراین سعی کنید حتی الامکان از پختن یا نگهداری این غذاها در این ظروف پرهیز کنید. جا افتادن غذا در این ظروف بهتر انجام می‌شود. از این رو بسیاری از افراد آن را برای پخت و پز انتخاب می‌کنند.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (172 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (28 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود