راهکارهایی برای جلوگیری از بوی بد واژن

  سه شنبه، 07 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
راهکارهایی برای جلوگیری از بوی بد واژن
عفونت باکتریایی واژن در اصطلاح پزشکی واژینوز باکتریایی نامیده می شود که با علائمی از جمله بوی بد واژن، سوزش، ترشحات بدبو و بدرنگ زرد متمایل به سبز همراه است که با درمان انتی بیوتیکی بهبود پیدا می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بوی بد واژن و ترشحات مشکلی بسیار آزار­دهنده است که نه تنها برای خود فرد بلکه برای شریک جنسی نیز غیر­قابل تحمل است. در ادامه به بررسی علت های بود بد واژن می پردازیم.

میزان ترشحات واژن در افراد مختلف و در زمان های مختلف چرخه­ جنسی در یک فرد متفاوت است. مثلا میزان ترشحات در زمان تخمک­ گذاری یا برانگیختگی جنسی افزایش می یابد. همچنین رنگ آن در طول چرخه جنسی فرد متغیر است (از حالت بی ­رنگ و شفاف تا حالت کدر و شیری رنگ). البته رنگ ترشحات ممکن است به علت وجود انواع عفونت­ ها در واژن رنگ­ های مختلفی داشته باشد.

علل بوی بد واژن

دلیل اصلی این موضوع عفونت ­های دستگاه تناسلی در خانم­ ها است. اکثر این قبیل عفونت­ها با درمان آنتی ­بیوتیکی و نیز درمان ­های ضد­قارچی به طور کامل برطرف می ­شوند ولی امکان بازگشت مجدد آن وجود دارد. مخصوصا این که، احتمال ابتلا به این قبیل عفونت­ ها در فردی که یک بار مبتلا شده نسبت به سایرین بیشتر است. زمانی که در بدن فرد عفونتی وجود داشته باشد یا تجمع مواد زائد در بدن فرد بسیار زیاد باشد، این مواد باید به طرق مختلف از بدن دفع شوند که یکی از این راه ­ها ادرار و ترشحات واژن است؛ بنابراین زمانی که این ناحیه دائما در تماس با مواد عفونی و زائد بدن باشد احتمالا عفونت، چرک و ترشحات بد بو در ناحیه، زیاد شده و بوی بد آن برای فرد آزاردهنده خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل نسبتا شایع، که موجب افزایش ترشحات واژن و بوی بد آن می­شود، مصرف قرص­های ضد­بارداری است؛ زیرا ترکیب باکتری­ های نرمال (فلور نرمال)واژن را تغییر می­ دهد و زمینه را برای بروز این مشکل فراهم می­ کند.در بسیاری از موارد بوی واژن طبیعی می باشد و جای نگرانی وجود ندارد ولی در صورت بروز هرگونه تغییر و بروز بوی ناخوشایند و نامطبوع که اخیرا ایجاد شده به پزشک مراجعه نمایید.

بوی بد ماهی از واژن

عفونت باکتریایی واژن در اصطلاح پزشکی واژینوز باکتریایی نامیده می شود که با علائمی از جمله بوی بد واژن، سوزش، ترشحات بدبو و بدرنگ زرد متمایل به سبز همراه است که با درمان انتی بیوتیکی بهبود پیدا می کند.

عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن که بیشتر رطوبت عامل بروز آن است موجب بروز بوی شیرین مانند، خارش و ترشحات سفید پنیر مانند و دلمه ای می شود. یکی از نکات برای جلوگیری از عفونت قارچی خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از استحمام، شنا یا اجابت مزاج است. در صورت بروز عفونت قارچی با استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی میتوان عفونت را درمان کرد.

تغییرات هورمونی

تغییرات سیکل قاعدگی و همچنین بروز یائسگی بعلت خشکی واژن میتواند موجب تغییر بوی واژن شود.

عفونت های مقاربتی

برخی از عفونت های جنسی نیز از جمله تریکومونیازیس میتواند موجب بوی بد واژن شود که نیاز به درمان دارد.

عادات غذایی

مصرف زیاد برخی مواد غذایی بو دار از جمله پیاز و قهوه میتواند موجب تغییر بوی واژن و ترشحات بدن از جمله عرق شود. مواد قندی نیز ریسک عفونت قارچی را افزایش داده و زمینه را برای بروز بوی بد فراهم می کنند.

نکاتی برای جلوگیری بوی بد واژن

لباس زیر خود را مرتب عوض کنید و بعد از استحمام خود را خشک کنید. خیس بودن ناحیه ریسک عفونت های قارچی را افزایش می دهد. هنگام شست و شو، از جلو به عقب شست و شو را انجام دهید تا باکتری های مقعد به واژن راه پیدا نکنند. از صابون ها و مواد شوینده معطر استفاده نکنید زیرا PHطبیعی واژن را بهم میزنند و ریسک بروز عفونت را افزایش می دهند. در زمان قاعدگی بهتر است نوار بهداشتی مرتب تعویض شود و مدت طولانی باقی نماند. رطوبت نوار بهداشتی ریسک عفونت را افزایش می دهد. از دوش های واژینال استفاده نکنید. حتی لوبرکانت های معطر که برای تسهیل در رابطه جنسی استفاده می شوند نیز ممکن است موجب تغییر توازن واژن و بروز عفونت شوند. بعد از برقراری رابطه جنسی ادرار کنید و ناحیه تناسلی را با آب بشوئید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان