راهکارهایی برای موفق بودن در زندگی مشترک

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
راهکارهایی برای موفق بودن در زندگی مشترک
بسیاری از افراد بعد از ازدواج زندگی خود را رها می‌کنند و تلاشی برای بهبود رفتارهای خود نمی‌کنند. به همین علت، ازدواج را باید به دید یک وسیله برای رسیدن به تکامل و سعادت نگاه کرد. در نتیجه، نباید در ازدواج عجله کنید و  قبل از آن باید خود را آماده سازید.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، داشتن رابطه ی خوب و رمانتیک می تواند آسان باشد، البته در صورتی که خودتان هم تلاش کنید. چه اتفاقی افتاده است؟! شاید شما نگران این باشید که ازدواج تان این اواخر جرقه ی اولیه ی لازم را ندارد و همه چیز فروکش کرده است. واضح است که اگر می خواهید یک زندگی مشترک موفق و شاد را تجربه کنید، باید برای زنده نگه داشتن عشق تان و رشد مداوم آن، هم خودتان به تنهایی و هم، همراه با همسرتان همیشه تلاش کنید. می دانم که خیلی اوقات اصلا کار آسانی نیست، اما نگران نباشید، شما می توانید زندگی مشترک تان را رشد بدهید به شرطی که هم شما و هم شریک زندگی تان برای رسیدن به این رشد، به اندازه ی کافی انگیزه داشته باشید، انرژی بگذارید و تلاش کنید. با ما و این مقاله همراه باشید، سعی می کنیم با مطرح کردن موارد مهم، به شما برای داشتن زندگی مشترک موفق کمک کنیم.

برخی از افراد به ازدواج به عنوان یک هدف نگاه می کنند. ازدواج تنها وسیله ای برای رسیدن به رشد شخصیتی، روانی و… است و نباید آن را هدف زندگی خود قرار دهید. بسیاری از افراد به محض رسیدن به هدف خود، فراموش می کنند که چقدر برای به دست آوردن آن تلاش کرده اند و باید از رسیدن به آن لذت ببرند، نه این که خیالشان جمع شود و دیگر تلاشی نکنند.

ازدواج هم همین است. بسیاری از افراد بعد از ازدواج زندگی خود را رها می کنند و تلاشی برای بهبود رفتارهای خود نمی کنند. به همین علت، ازدواج را باید به دید یک وسیله برای رسیدن به تکامل و سعادت نگاه کرد. در نتیجه، نباید در ازدواج عجله کنید و قبل از آن باید خود را آماده سازید.

در این بخش راهکارهایی را معرفی می کنیم که به شما کمک می کند ازدواج موفقی داشته باشید. این موارد را هر دو طرف باید رعایت کنند تا نتیجه خوبی حاصل شود. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، این راهکارها ساده هستند اما اغلب زوجین همین موارد را رعایت نمی کنند و در زندگی خود دچار مشکل می شوند.

۱- همسر شما اولویت زندگی تان است

در زندگی هر انسانی چیزهای باارزشی وجود دارد که با تلاش و کوشش به دست آمده اند. این چیزها می توانند از انسانی به انسان دیگر بسیار متفاوت باشند و چه بسا یک امر ارزشمند برای دیگری ارزشی نداشته باشد.

وقتی زندگی مشترک موفق را شروع کردید، همه آن چیزهای ارزشمند باید در جایگاهی بعد از همسر شما قرار بگیرند. کار، دوستان، تفریحات، پول و… هیچ کدام ارزشمندتر از همسر شما نیستند. این ارزش نهادن به همسر موجب ایجاد حس اعتماد در او می شود. همچنین، شما هم برای او ارزشمند باقی خواهید ماند.

ممکن است با همسر خود اختلاف نظرهایی داشته باشید، گاهی در مورد برخی از چیزها به توافق نرسید، اما در هر صورت او نیمه دیگر زندگی شما است و ارزشمندتر از همه چیزهایی است که دارید. همان گونه که دیوید دیکسون، روانشناس معروف می گوید اول خدا، دوم همسر و بعد فرزندان باید اولویت زندگی یک فرد باشند.

۲- با هم گفتگو کنید

هیچ چیزی مانند یک گفتگوی سالم نمی تواند روابط را محکم کند. اگر در طول روز از چیزی ناراحت شدید، از دست کسی عصبانی هستید، خسته هستید و… سعی کنید با صحبت کردن با همسرتان آرامش را پیدا کنید. نیازی نیست در مورد مسائل خاصی صحبت کنید.

همین که با هم در مورد چیزهای ساده گفتگو داشته باشید باعث می شود تا بتوانید آرامش یابید و در عین حال، همدم همسر خود باشید. همین که همسرتان می بیند شما با وجود سختی ها و ناراحتی ها با او حرف می زنید، متوجه اهمیتش در زندگی شما می شود.

۳- به دنبال تغییر همسر خود نباشید

یکی از گلایه های اساسی زوجین این است که هر کدام می خواهند دیگری را تغییر دهند. تفاوت ها را بپذیرید. همه انسان ها می توانند در هر سنی تغییر کنند اما این یک حقیقت است که ایجاد تغییر اساسی در فردی بالغ امکان پذیر نیست.

البته منظور ما ایرادات اخلاقی و رفتاری نیست. بعضی از زوجین به دنبال تغییر اخلاق و رفتارهایی هستند که به صورت عادی در افراد پیدا می شوند. همسر خود را همان گونه که هست بپذیرید و دوست داشته باشید.

یکی از علل نوشتن ویژگی های همسر و زندگی مشترک ایدئال همین است. گاهی افراد فراموش می کنند ویژگی هایی در سر دارند و پس از ورود به زندگی و گذراندن دوران شیرین اولیه زندگی به یاد می آورند که از ازدواج چه می خواستند.

۴- گوش شنوا داشته باشید

بسیاری از زوجین به ویژه خانم ها از این می نالند که همسرشان به حرف هایشان گوش نمی دهد و حوصله شنیدن صحبت های او را ندارد. همه انسان ها نیاز به شنیده شدن دارند. در همه زمان ها به ویژه هنگام مشکلات، به حرف های همسر خود گوش دهید. زوج هایی که زندگی مشترک موفق دارند، با دل و جان به همسر خود گوش می دهند.

۵- صادق باشید

صداقت باید اصل زندگی مشترک شما باشد. شما تنها زمانی می توانید دروغ مصلحتی بگویید که قصد سورپرایز کردن همسر خود را دارید. اگر مسئله ای پیش آمده است، در کار خود دچار مشکل شده اید، از چیزی ناراحت هستید، کار اشتباهی انجام داده اید و… همیشه آن ها را با همسر خود در میان بگذارید.

۶- به او بگویید که دوستش دارید

بسیاری از افراد از ابراز احساسات ترس دارند و نمی توانند احساس خود را نسبت به دیگران بیان کنند. برخی نیز با بهانه این که در عمل عشق و علاقه را نشان می دهند، از ابراز علاقه زبانی خودداری می کنند. این موارد بیشتر در مردان دیده می شود.

هیچ کدام از کارهایی که انجام می دهید نمی تواند جای جمله «دوستت دارم» را بگیرد. همسر شما نمی داند در ذهنتان چه می گذرد. برای همین، بهترین کار این است که احساسات خود را بیان کنید. گفتن جمله «دوستت دارم» نه غرور شما را می شکند و نه مشکلی در زندگی ایجاد می کند.

بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که شریک زندگی شان از علاقه آن ها آگاه است و دیگر نیازی به تکرار جملات عاشقانه نیست. این تفکر کاملاً اشتباه است. حداقل روزی یک بار با تمام احساس به همسر خود یادآوری کنید که دوستش دارید.

۷- حفظ استقلال فردی

شاید با خود فکر کنید که برای داشتن زندگی مشترک موفق باید همه کارها و مسائل را با یکدیگر انجام دهید. این تفکر صحیح است اما زمانی بهتر می شود که هر کدام از زوجین استقلال فردی خود را هم حفظ کنند. گاهی با دوستان خود بیرون بروید. تنهایی کتاب بخوانید. تنهایی به خرید بروید.

علاوه بر این، به همسر خود هم اجازه دهید زمانی برای خلوت کردن با خودش داشته باشد. بگذارید به سرگرمی هایی بپردازد که به آن ها علاقه دارد. بسیاری از افراد و به ویژه خانم ها بعد از ازدواجشان دیگر رابطه ای با دوستان خود ندارند. این امر در دراز مدت مشکل ساز خواهد شد.

البته در این موارد نباید زیاده روی کنید. همان طور که گفتیم اولویت با همسر شما است. همین که همسرتان بداند شما او را اول همه چیز قرار می دهید، خیالش جمع می شود و نگران خلوت کردن شما و تفریح کردن با دوستانتان نخواهد شد.

۸- در زمان مشکلات در کنار هم باشید

یکی از اصول مهم زندگی مشترک موفق همراهی زوجین در شادی ها و مشکلات است. برخی از افراد عادت دارند تنها در زمان شادی ها افراد را همراهی کنند و در هنگام غم و ناراحتی آنان را رها می کنند. بعضی دیگر از افراد نمی توانند خوشی دیگران را ببینند و تنها در غم ها آنان را یاری می کنند.

اگر چنین اخلاقی دارید، باید آن را حداقل در مورد همسر خود کنار بگذارید. اگر او عزیزی را از دست داده، در مسائل شغلی دچار مشکل شده، بیمار شده است و… در کنار او بمانید. به او دلگرمی دهید. به همسرتان یادآوری کنید که تنها نیست و شما به او کمک خواهید کرد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر انسان، دوران تشکیل خانواده و وارد شدن به زندگی مشترک است. ازدواج می تواند پستی و بلندی هایی داشته باشد. اگر انتخاب عاقلانه و به موقع انجام شود، ازدواج سرانجام خوشی خواهد داشت. همان طور که در این مقاله خواندید، راهکارهای داشتن زندگی زناشویی موفق بسیار ساده هستند و کافی است غرور را کنار بگذارید و به آن ها عمل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (227 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (164 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (128 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (125 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (73 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (66 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (49 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (23 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای مرگبار فداکاری جوان خوش چهره سنندجی/ مرگ آرمان بنفشی در هنگام نجات صاحب باغ و فرزندانش که شما را شوکه میکند +تصاویر
(ویدئو) بهترین و خنده دارترین سکانس منشوری شب آهنگی /حامد آهنگی میگه این قسمت منتشر نمیشه
شیائومی قدرتمندترین گوشی جهان را می‌سازد
(ویدیو) لحظه عاشق شدن احمد مهران‌فر، ارسطو سریال "پایتخت"، و شبنم مقدمی به سبک دهه شصتی در سینمایی "خجالت نکش 2"/ چه گریم‌های دلبری!
شنبه و یکشنبه را تعطیل کنید؛ پای جان مردم در میان است
دستگیری 20 تروریست ازجمله 2 سرکرده داعش توسط وزارت اطلاعات
عجیب‌ترین دلایل طلاقِ بین ایرانی‌ها / شوکه‌ می‌شوید!
گفت‌وگوی سلبریتی مدعی «زن،زندگی،آزادی» با سر بریده همسرش
گمانه‌زنی‌ها درباره پست احتمالی علی لاریجانی در دولت مسعود پزشکیان
ممنوعیت ورود دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه فرهنگیان
راه‌اندازی سامانۀ یکپارچه بین وزارت علوم و دانشگاه‌ها
از سوءقصد به جان احمدی‌نژاد تا معاون اولی لاریجانی در حواشی داغ امروز پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
ویدیو/ چرا "نرود میخ آهنی در سنگ؟"
جنجالی ترین بازی فوتبال تاریخ المپیک در پاریس با قربانی شدن آرژانتین به پایان رسید
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "چهره‌های پنهان" را که در این "دهکده" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....