راهکارهایی برای رفع بی حوصلگی و کسل بودن

  یکشنبه، 26 بهمن 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهکارهایی برای رفع بی حوصلگی و کسل بودن
انجام ورزش به طور مرتب و منظم در بالا بردن اراده و درمان بی حوصلگی و بی انگیزگی و بی تفاوتی بسیار موثر است و به خاطر داشته باشید. پر کار بودن بدن تان به شما کمک می کند افکار فعال داشته باشید و این کار باعث می شود شما احساس بی حوصلگی نداشته باشید و حتی انگیزه ی بالایی به شما می دهد تا همیشه بتوانید فعالیت های سنگین و پر کار انجام بدهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همه چیز از آن جا شروع شد که شما اولش حوصله ورق زدن صفحات کتاب درسی تان را نداشتید، بعد حوصله تماشای فیلم، بازی کردن با دوستان تان، بیرون رفتن و حتی یک جاهایی حوصله جواب دادن به تلفن تان را هم نداشتید، کار که به جاهای باریک کشید حوصله هیچ بنی بشری، حوصله هیچ کاری و حتی حوصله خودتان را هم نداشته اید! در این دوران بی حوصلگی و کسالت تنها جمله ای که زیاد تکرارش می کنید «حس اش نیست» است! کسالت و بی حوصله شدن همان دردی است که هر از گاهی دامن یکی از ما را می گیرد.

شما هم لابد تجربه کرده اید! چه را؟ خب معلوم است بی حوصله شدن، کسل بودن و ناخشنودی! احساساتی که در طول زندگی بر مبنای شرایطی که برای مان پیش می آید دامن گیر ما می شود. این احساسات در زندگی خیلی ها زودگذر است، یعنی یک بی حوصلگی ساده است که خیلی زود هم برطرف می شود و بعد دوباره شاد و خوشحال می شویم. اما در بعضی مواقع این بی حوصلگی ول کن ماجرا نیست و کم کم می زند فاتحه روحیه و روان ما را می خواند. آن وقت باعث تنهایی، کسالت، ناامیدی، درماندگی، اضطراب و افسردگی ما می شود که خودش کلی بلای روان سوز است! بی حوصلگی وقتی طولانی مدت شود می تواند جلوی پیشرفت، موفقیت و خوشبختی شما را بگیرد.

درمان بی حوصلگی و بی تفاوتی

هدف گذاری :

پیش از هر آن چه که مهارت و استعداد های و داشتن اهداف مورد توجه مناسب و در دسترس را با توجه به امکانات فراهم زندگی خود داشته باشید بهتر و بیشتر می توانید افسار زندگی خود را در دست بگیرید. برای دستیابی به اهدافی که مد نظر شما است یک جدول برنامه ریزی هدفمند برای خود تهیه و خودتان را به آن متعهد سازید و سعی کنید به تمام چیزی هایی که در آن یادداشت نموده اید ، عمل کنید.

رابطه با دوستان :

برای یافتن علت بی حوصلگی و بی تفاوتی و از بین بردن آن در اجتماع می توانید به خارج از منزل رفته و با دوستان صمیمی دیدار داشته باشید و یا حتی با حضور در جمع های دوستانه با افراد جدید رابطه ای صمیمانه شروع کنید. بی حوصلگی و بی تفاوتی معمولا از انرژی هایی که از درون خود بروز می دهید به وجود می آیند.

به خودتان توجه کنید :

از خواسته های خودتان غافل نشوید و به خودتان حسابی برسید برای مثال به آرایشگاه بروید ، لباس های خوش رنگ و مورد علاقه خودتان را بپوشید ؛ به پوست و دندان های تان برسید و سعی کنید در خودتان تنوع ایجاد کنید.

از احساسات منفی دور شوید:

در صورتی که فکر های منفی و احساس ناتوانی و کم بینی در شما ایجاد شد یا با به خاطر آوردن شکست ها و افکار منفی از خودتان نا امید شدید سعی کنید موفقیت ها ، استعداد های درونی و احساس های خوشحال کننده ی قبل و نقاط قوت شخصیت و زندگی خود را به یاد آورید و نا امیدی را از خود دور کرده و با امیدواری ، انرژی مثبت و خوش بینی به آینده و زندگی شاد در پیش رو فکر کنید.

به سفر بروید :

درمانی که بیشتر فرهنگ ها به یک شخص بی حوصله و بی تفاوت توصیه می کنند سفر رفتن است. سفر و یا یک تفریح کوتاه از آدم بی حوصله و بی تفاوت یک فرد شاد پرنشاط با دیدی مثبت به زندگی می سازد.

به یاد خدا باشید :

همواره به یاد خداوند بودن و توکل و توسل به پاکی و ذات بی نقص خداوند و درخواست کمک و یاری طلبیدن از خدای متعال را در انجام نمودن همه ی کار ها سر لوحه قرار داده و هیچ گاه فراموش نکنید. یاد خدا آرامش قلب هاست و هرکاری را که به او بسپاریم قطعا در بهترین شرایطی که به صلاح شما باشد انجام می دهد. و همواره باید شکر گذار خداوند مهربان و رحمان باشیم.

نقایص خود را پیدا و رفع کنید :

برای فهمیدن علت بی حوصلگی و بی تفاوتی می بایست علت ها و دلایل تضعیف اراده و روحیه خود را شناخته و با استفاده از رفع این عیب ها به تضعیف اراده خود غالب شوید و در نهایت اطمینان ، تدبیر ، بینش و تفکر ، نبود شناخت از خود بی ارزش تلقی نکردن خود ، عدم داشتن امنیت روحی و روانی ، عدم وجود تدابیر عقلی در شناسایی کار ها و متمایز قرار دادن این امور از یک دیگر ، شکست های قبلی و علت های بازدارنده از قوت نفس و رشد مانند محروم شدن ، سرزنش ها و آزار های مستمر ریشه کرده است.

از بین بردن علت بی حوصلگی و بی تفاوتی در تابش نور سرمایه گذاری و برنامه ریزی های دقیق حاصل می شود.

قطعا باید ایمان بیاورید و باور های خود را اینگونه طبقه بندی کنید انسان ها از مهارت ها ، توانایی ها و استعداد های بسیاری برخوردار هستند. و همیشه به یاد داشته باشید که نقاط مثبت هر انسان از نقاط ضعف او بیشتر بوده و همه چیز به تصمیم ها و انتخاب های درست هر شخص در تکیه به نقاط مثبت و نقاط قوت وی می باشد.که جبران همه ی ناتوانی ها و ضعف های احساسی شخص می باشد.

تلاش کنید براى هر کاری که انجام می دهید ، شرایط مناسبی را ایجاد کنید و از آن لذت کافی را ببرید و به خصوص از آثار مثبت تصمیم ‏گیرى ‏ها و رفتار هاى خاص خویش به طور کامل آگاه شوید.

سعی کنید همیشه در راستای آموزش های مختلف برایید احتمالا همه ما به چیز هایی احتیاج داریم که تحریک کننده های خوبی برای افکار و ذهن ما می باشد در این میان چیز هایی وجود دارد که می توانید انجام دهید و از آن ها آموزش های جدید فرا بگیرید.

اراده کنید :

در مقابل اراده قوی اشخاص و افراد مختلف همه ی چیز های سخت آسان می شوند و می توان به استقبال چیز های به ظاهر سخت اما در باطن آسان رفت و سختی کار تنها تلقینی است که شما در ذهن خود در راه انجام دادن کار ها و امور صحیح انجام می دهید و به دلیل موفقیتی که در آن به دست میاورید به خود مفتخر می شوید.

خواب منظم داشته باشید :

یکی از علت بی حوصلگی و بی تفاوتی خواب طولانی و نامنظم و دیگر علت های بی ارادگی و تنبلی می باشد.

دقت کردن به همه ی امور را مانند تمرینی موفقیت آمیز انجام دهید.

در زمان حال زندگی کنید :

تعداد زیادی از ما انسان ها برای اینکه از عطر گل ها استفاده کنیم آن ها را نمی چینیم. با اشتهای زیاد غذا می خوریم و فقط به این دلیل بعد از غذا به دسر برسیم ، یا معمولا سیر شده ایم و یا احساس خواب آلودگی می کنیم .

در اکثر مواقع به جای اینکه به حال حاضر توجه و تفکر کنیم ، به مراتب بعدی کار می نگریم. هنگامی که آغاز به زندگی کردن در لحظه می کنیم از فایده ها و نکات مثبت و دل نشین آن می رسیم که بسیار لذت بخش می باشد.

مرحله بعد که بفهمیم در حال تفکر به روز های گذشته و روز های پیش رو هستیم خودمان را به حال حاضر برمیگردانیم. و به اطراف و زیبایی های آن می نگریم به صدا هایی که می شنویم و یا به خوراکی و غذا هایی که می خوریم توجه می کنیم. در لحظه می توانیم زندگی شادی را تجربه کنیم و حتی از قدم هایی که بر زمین می گذاریم ، لذت ببریم. اغلب موارد ایستادن و آرام بودن زندگی به ما انرژی ای دو چندان می بخشد تا بتوانیم از همه ی زیبایی های اطرافمان لذت ببریم.

ورزش کنید :

انجام ورزش به طور مرتب و منظم در بالا بردن اراده و درمان بی حوصلگی و بی انگیزگی و بی تفاوتی بسیار موثر است و به خاطر داشته باشید. پر کار بودن بدن تان به شما کمک می کند افکار فعال داشته باشید و این کار باعث می شود شما احساس بی حوصلگی نداشته باشید و حتی انگیزه ی بالایی به شما می دهد تا همیشه بتوانید فعالیت های سنگین و پر کار انجام بدهید.

به طور مثال بازی های تیمی از جمله بسکتبال شما را فعال کرده و حتی ورزشی به مانند پیاده روی ساده در مسیر منزلتان باعث باز شدن خلق و خوی شما می شود و در کل با ورزش کردن می توان اوقات خوشی را سپری نمود.

تعویض لباس های تان در برخی اوقات که انگیزه ای برای زندگی ندارید و فقط زنده هستین و نفس می کشیم از کار و موقعیت زندگی خود احساس رضایت دارید اما به شکلی که در زندگی کوچک خود در حال پوسیدن و فرسودگی هستین تنها می دانید که باید به شدت تلاش کنید تا بتوانید زندگی بهتری را برای خود فراهم کنید. یکی از روش های ساده برای آغاز از بین بردن کم حوصلگی چه چیزی می تواند باشد ؟ ساده ترین جواب این سوال می توان گفت پوشیدن لباس های متفاوت درمان این کم حوصلگی می شود.

علت بی حوصلگی دائمی

یکی از علت های بی حوصلگی دائمی می تواند کم خونی ، کمبود آهن داشتن تیروئید پرکار یا کم کار باشد که می توان با مراجعه به متخصصین این حوزه و انجام آزمایش های مربوطه به راحتی بی حوصلگی دائمی را درمان کرد و در برخی از موارد افت قند نیز باعث بی حوصلگی دائمی می شود که آن نیز قابل کنترل و درمان است. فردی که دارای بی حوصلگی دائمی می باشد می تواند به راحتی با تغییر دادن چیز های کوچک در زندگی خود از این حالت بی حوصلگی دائمی در بیاید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW