راهنمای خرید تجهیزات شبکه

  دوشنبه، 12 تیر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهنمای خرید تجهیزات شبکه
هر کدام از تجهیزات شبکه اعم از کابل شبکه، طیف گسترده‌ای دارند و موقع انتخاب آن‌ها ممکن است دچار سردرگمی شوید. در ادامه این راهنمای خرید تجهیزات شبکه ما مهم‌ترین تجهیزاتی برای راه‌اندازی یک شبکه باید خریداری کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

راهنمای خرید تجهیزات شبکه به شما کمک می‌کند که در درجه‌ اول تجهیزات شبکه را شناخته و بتوانید بهترین محصول مطابق نیاز خودتان را پیدا کنید. از آنجایی که تجهیزات شبکه انواع مختلفی دارند و برای هر شبکه‌ای باید تجهیزات مختص همان شبکه خریداری شود؛ شما به راهنمای خرید این تجهیزات نیاز دارید. هر کدام از تجهیزات شبکه اعم از کابل شبکه، طیف گسترده‌ای دارند و موقع انتخاب آن‌ها ممکن است دچار سردرگمی شوید. در ادامه این راهنمای خرید تجهیزات شبکه ما مهم‌ترین تجهیزاتی برای راه‌اندازی یک شبکه باید خریداری کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

تجهیزات شبکه

وقتی صحبت از تجهیزات شبکه می‌شود، منظور دو دسته از این تجهیزات است؛ تجهیزات پسیو و تجهیزات اکتیو. تجهیزات اکتیو یا فعال به تجهیزاتی گفته می‌شود که مستقیما با سیگنال‌های داده‌ای کار می‌کنند. این تجهیزات وظیفه‌ بسته‌بندی، تغییر، اصلاح، تقویت و مسیریابی داده‌ها در شبکه را دارند. تجهیزات اکتیو برای نصب نیاز به تخصص دارند و علاوه بر نصب فیزیکی نیاز به نصب نرم افزاری و پیکربندی دارند. از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو در شبکه می‌توان به روتر، مودم، سوئیچ، فایروال و اکسس پوینت اشاره کرد.

دسته دوم تجهیزات شبکه، تجهیزات پسیو یا غیرفعال هستند که وظیفه‌ آن‌ها انتقال سیگنال‌ها در طول شبکه است. این داده‌ها برای کار کردن به هیچ منبع تغذیه‌ای نیاز ندارند، به همین خاطر به آن‌ها پسیو گفته می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که تجهیزات پسیو صرفا برای انتقال داده نیستند و بعضی از تجهیزات پسیو مثل رک یا ترانکینگ برای حفاظت تجهیزات شبکه به کار می‌روند. از دیگر تجهیزات پسیو شبکه می‌توان کابل شبکه، پچ کورد، سوکت و پچ پنل را نام برد. در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه قصد داریم به بررسی این دسته از تجهیزات شبکه بپردازیم.

راهنمای خرید تجهیزات شبکه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در این مقاله قصد بررسی تجهیزات پسیو شبکه را داریم. تجهیزاتی که اسکلت و پیکربندی شبکه‌ ما را می‌سازند و انتخاب نوع درست آن‌ها مستقیما روی عملکرد شبکه تاثیر دارد. تک تک تجهیزات پسیو شبکه در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند و برای هر شبکه‌ای باید نوع مناسب را انتخاب کرد. در ادامه مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه را بررسی می‌کنیم.

کابل شبکه

کابل شبکه مهم‌ترین مورد از تجهیزات پسیو است که برای انتقال داده به کار می‌رود. کابل شبکه که اترنت هم گفته می‌شود؛ از چهار زوج سیم بهم تابیده ساخته شده و رده‌های مختلفی دارد. مهم‌ترین چیزی که باید موقع خرید کابل شبکه به آن توجه کنید، همین رده‌ی کابل است. رده‌های کابل از cat5 تا cat8 تقسیم بندی می‌شوند و به نسل‌های کابل شبکه اشاره دارند. هر چه رده کابل بالاتر باشد، سرعت و پهنای باند آن بیشتر است. معمولا کابل‌های شبکه رده‌های cat5e به بعد سرعت‌های گیگابیتی دارند و رایج‌ترین نوع‌شان cat6 است.

یکی دیگر از مواردی که باید موقع خرید کابل در نظر داشته باشید، نوع روکش کابل است. کابل‌های شبکه دو نوع روکشدار (STP,SFTP) و بدون روکش (UTP) دارند. کابل‌های روکشدار از نظر نویز پذیری و مقاومت عملکرد بهتری دارند؛ اما، انعطاف‌پذیری آن‌ها کمتر است. از نظر قیمت یک کابل بدون روکش ارزان‌تر است و برای مصارف معمولی مثل شبکه‌های خانگی گزینه‌ی مناسب‌تری به شمار می‌رود.

جنس مغزی سومین فاکتور مهم هنگام خرید کابل است. کابل‌ها از مغزی‌های تمام مس CCC یا مس با روکش آلومینیوم CCA ساخته می‌شوند. مسلما یک کابل تمام مس از نظر کیفیت سیگنال و سرعت انتقال داده بهتر عمل می‌کند؛ اما، در عوض قیمت این نوع کابل هم بیشتر است.

پچ کورد شبکه

پچ کورد شبکه نوعی از کابل‌های شبکه‌اند که در دو سرشان سوکت متصل شده است. در بازار انواع مختلفی از پچ کوردهای شبکه از برندهای مختلف را می‌بینید. پچ کوردها متراژهای مختلفی دارند و در رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شوند. مزیتی که یک پچ کورد نسبت به کابل شبکه دارد این است که نیازی به سوکت زدن ندارد و اتصالات پایانی آن محکم‌تر از سوکت‌های دستی هستند. از طرف دیگر کیفیت پچ کورد هم اهمیت دارد؛ چرا که هر مشکلی در سوکت یا کابل پچ کورد باعث از کار افتادن کل پچ کورد می‌شود. بنابراین خرید یک پچ کورد از برندی مطمئن و باکیفیت مثل پچ کورد شبکه نگزنس بسیار مهم است. از نظر ویژگی‌های عملکردی، یک پچ کورد کاملا شبیه کابل است و تمامی مواردی که برای کابل شبکه گفته شد، باید برای پچ کورد نیز در نظر گرفته شود. در مورد انتخاب متراژ پچ کورد نیز دقت کنید، پچ کورد نه بیش از حد کوتاه باشد که دچار کشیدگی و پارگی شده و نه به قدری بلند باشد که دچار تا خوردگی شود.

رک شبکه

رک شبکه یکی دیگر از تجهیزات پسیو شبکه است که در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه به آن می‌پردازیم. رک‌ها انواع مختلفی دارند و در سه دسته‌ کلی زیر ساخته می‌شوند:

  • رک ایستاده: بزرگ‌ترین نوع رک که در گوشه اتاق نصب می‌شود و برای شبکه‌های گسترده و دیتاسنترها به کار می‌رود.

  • رک دیواری: نوعی از رک‌ها که روی دیوارها نصب می‌شود و ظرفیت زیادی ندارند. بنابراین از این نوع رک برای شبکه‌های کوچک استفاده می‌شود.

  • رک اوتدور: این دسته از رک‌ها از نظر مقاومت در سطح بالاتری نسبت به رک‌های ایستاده و دیواری قرار دارند و برای استفاده در فضای خارجی استفاده می‌شود.

برای اندازه‌گیری سایز رک از واحد یونیت استفاده می‌شود که معادل 4.45 سانتی‌متر است. رک‌ها امکانات زیادی مثل قفل رک، فن رک، چرخ رک، درب‌های جانبی و... دارند که موقع انتخاب رک باید در نظر بگیرید. البته شما می‌توانید متعلقات رک را به صورت جداگانه نیز خریداری کرده و به رک اضافه کنید.

سوکت شبکه

سوکت شبکه قطعه‌ای است که برای اتصال کابل شبکه به ورودی کیستون استفاده می‌شود. کیفیت و نوع سوکت تاثیر قابل توجهی روی عملکرد شبکه دارد و باید حتما نوع مناسب آن را انتخاب کنید. سوکت‌های شبکه هم مانند کابل اترنت، رده‌های CAT5 تا CAT8 دارند و رده‌ آن‌ها باید متناسب با کابل باشد. به عبارت دیگر برای رسیدن به بیشترین سرعت کابل، شما باید سوکتی همرده یا از رده‌های بالاتر برای کابل لن بخرید. مسئله‌ دیگری که موقع خرید سوکت شبکه باید در نظر گرفته شود، مدل آن است. سوکت‌های شبکه در دو نوع روکشدار و بدون روکش تولید می‌شوند که نوع روکشدار آن در برابر آسیب‌های فیزیکی و الکترومغناطیسی مقاوم‌تر است. همچنین این سوکت‌ها در انواع مینیاتوری، ساده، زاویه‌دار، شانه‌دار و توللس به بازار عرضه می‌شوند که انتخاب نوع مناسب باید بر اساس نیاز شما باشد.

داکت و ترانکینگ

داکت و ترانکینگ آخرین دسته از تجهیزات پسیو هستند که در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه به آن‌ها می‌پردازیم. منظور از داکت و ترانک، کانال‌هایی است که روی زمین، دیوار یا سقف نصب شده و کابل‌های شبکه یا برق را از داخلشان عبور می‌دهند. جنس بدنه‌ این کانال از PVC محکم ساخته شده و مقاومت خوبی در برابر آسیب‌های فیزیکی دارند. داکت‌ها در انواع ساده، شیاردار، کف‌خواب، قرنیزی و کمانی طراحی می‌شوند که هر کدام برای کاربردی خاص استفاده می‌شوند. اما برای ترانکینگ ما فقط سه نوع افقی، عمودی و دفنی داریم که هر کدام برای نصب در مکان‌هایی خاص به کار می‌روند. تفاوت داکت و ترانکینگ در ظرفیت آن‌هاست و معمولا برای حجم کابل بیش از چند شاخه از ترانکینگ استفاده می‌شود. از طرف دیگر ترانکینگ‌ها را می‌توان به متعلقاتی مثل کلید، پریز، پارتیشن، پایانه یا سه راهی مجهز کرد که امکانات و قابلیت‌های ترانکینگ را افزایش می‌دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (27 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (16 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم