راهنمای ورود و استفاده از سامانه ویانا دانشگاه شاهد+ آموزش تصویری

  یکشنبه، 07 آبان 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهنمای ورود و استفاده از سامانه ویانا دانشگاه شاهد+ آموزش تصویری
سامانه ویانا یا مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه شاهد، سامانه ای است که با هدف تسهیل برگزاری کلاس های مجازی راه اندازی شده است. کلیه اساتید و دانشجویان می توانند به صورت مجزا از خدمات این سامانه استفاده کنند. افراد برای ورود به سامانه ابتدا باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کنند.

بارها برای بسیاری از دانشجویان و اساتید پیش آمده که امکان شرکت در کلاس حضوری را نداشته اند و برگزاری کلاس به صورت آنلاین را ترجیح داده اند. با گسترش فناوری و الکترونیکی شدن اکثر فعالیت های دانشجویان، نیاز به برگزاری کلاس های درس به صورت آنلاین بیشتر از پیش احساس شده است. یکی از اقداماتی که دانشگاه شاهد در این راستا انجام داده، طراحی و راه اندازی سامانه ویانا دانشگاه شاهد یا سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی شاهد برای برگزاری کلاس های مجازی این دانشگاه بوده است.

برای ورود به سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی شاهد کلیک کنید.

برای ورود مستقیم به سایت سامانه ویانا دانشگاه شاهد کلیک کنید.

این سامانه امکانات بسیاری برای اساتید و دانشجویان فراهم کرده است. از این رو جهت شناخت بیشتر سامانه ویانا در این مقاله به نحوه ورود دانشجویان و اساتید به این سامانه پرداخته شده است. به علاوه توضیحاتی در رابطه با نحوه شرکت در کلاس های مجازی و بازیابی رمز عبور نیز ارائه شده است.

معرفی سامانه ویانا دانشگاه شاهد

برخی از کلاس های درسی دانشگاه شاهد به صورت مجازی و در بستر اینترنت برگزار می شوند. البته به مرور زمان و با شیوع ویروس کرونا، تعداد کلاس های آنلاین نیز افزایش پیدا کرده است. یکی از تدابیری که مسئولان ذی ربط برای سهولت برگزاری کلاس های مجازی اندیشیده اند، راه اندازی وب سایت ویانا می باشد. بنابراین دانشجویان می توانند پس از مشاهده برنامه کلاسی گلستان نسبت به شرکت در کلاس های خود در سامانه مذکور اقدام نمایند.

جهت معرفی سامانه ویانا دانشگاه شاهد بهتر است داوطلبان بدانند که نام دیگر آن سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی شاهد است که برای استفاده دانشجویان و اساتید دانشگاه شاهد طراحی شده است. در حقیقت، اساتید با برگزاری کلاس های مجازی و طرح بحث کلاسی در این سامانه به ارزیابی و سنجش دانشجویان می پردازند. به علاوه، دانشجویان نیز با استفاده از این سامانه می توانند در کلاس درس و بحث های طرح شده توسط اساتید شرکت کنند.

لازم به ذکر است که دروس کارگاهی و پروژه ای در این سامانه برگزار می شود. دانشجویان و اساتید برای ورود به این سامانه و استفاده از خدمات آن باید به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود بپردازند. همچنین در صورت فراموشی رمز عبور نیز می توان برای بازیابی آن اقدام نموده و پس از ورود به پورتال شخصی خود در این سامانه نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام نمایند.

راهنمای ورود به ویانا شاهد دانشجویان

سامانه ویانا دانشگاه شاهد یکی از سامانه های راه اندازی شده توسط این دانشگاه است که در جهت سهولت در برگزاری کلاس های مجازی طراحی شده است. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد این سامانه برای ورود دانشجویان و اساتید، درگاه های مجزایی در نظر گرفته شده است. دانشجویان دانشگاه شاهد برای استفاده از خدمات این وب سایت باید نسبت به ورود به این سامانه اقدام نمایند.

دانشجویانی که نسبت به انتخاب رشته دانشگاه شاهد اقدام کرده اند و پذیرش شده اند، در ابتدا باید در آدرس اینترنتی shahed.ac.ir را در مرورگر خود وارد کنند. سپس با کلیک بر روی "ورود به سامانه دانشجویان"، نسبت به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود اقدام کنند. راهنمای ورود به ویانا شاهد دانشجویان به صورت تصویری به شرح زیر می باشد:

  • مرحله اول: دانشجویان برای ورود به سامانه ویانا دانشگاه شاهد ابتدا باید در مرورگر خود آدرس این سامانه به نشانی shahed.ac.ir را وارد نمایند. سپس بر روی کلید آبی رنگ "ورود به سامانه دانشجویان" کلیک نمایند.

ورود به ویانا شاهد دانشجویان

  • مرحله دوم: در ادامه باید نسبت به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود اقدام نموده و پس از وارد کردن عبارت امنیتی بر روی دکمه سبز رنگ "ورود" کلیک کنند.

ورود به ویانا شاهد دانشجویان

  • پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده در تصویر فوق، دانشجویان می توانند تمام خدمات موجود در سامانه ویانا را مورد استفاده قرار دهند. لازم به ذکر است که نام کاربری همان شماره دانشجویی بوده و رمز عبور نیز کد ملی 10 رقمی دانشجو می باشد.

مراحل ورود به ویانا شاهد اساتید

در سامانه ویانا دانشگاه شاهد که برای برگزاری کلاس های آموزشی مجازی راه اندازی شده است، ورود دانشجویان و اساتید به صورت مجزا انجام می شود. کلیه اساتید برای استفاده از خدمات این وب سایت نظیر تعیین تکالیف، بحث ها، دوره ها و... باید نسبت به ورود به آن اقدام نمایند. برای ورود به این سامانه نیز ابتدا باید وارد نشانی اینترنتی آن شده و پس از کلیک بر روی لینک مربوط به ورود به سامانه اساتید و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، می توان خدمات آن را مورد استفاده قرار داد.

  • مرحله اول: اساتید برای ورود به سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی شاهد، ابتدا باید در مرورگر خود آدرس اینترنتی سامانه ویانا دانشگاه شاهد به نشانی shahed.ac.ir را وارد نمایند. سپس بر روی کلید آبی رنگ "ورود به سامانه اساتید" کلیک کنند.

 ورود به ویانا شاهد اساتید

  • مرحله دوم: در ادامه باید نسبت به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است که نام کاربری و رمز عبور توسط اساتید تعیین شده و قابل تغییر می باشد.

 ورود به ویانا شاهد اساتید

  • مرحله سوم: در نهایت پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده در تصویر مذکور و وارد کردن نتیجه تصویر امنیتی، باید بر روی دکمه "ورود" کلیک کنند.

 ورود به ویانا شاهد اساتید

  • پس از ورود به سامانه اساتید ویانا، صفحه ای مشابه تصویر فوق به نمایش در خواهد آمد. اساتید در صورت تمایل به انجام هر یک از اقدامات مورد نظر خود باید بر روی گزینه مربوطه از منوی سمت راست کلیک نمایند. همان طور که در تصویر مشخص است، اساتید می توانند به برگزاری کلاس های مجاز، ایجاد تکلیف و بحث و... بپردازند.

نحوه ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی شاهد یا سامانه ویانا این دانشگاه برای برگزاری کلاس های مجازی این دانشگاه طراحی و راه اندازی شده است. به طور کلی برخی کلاس های دانشگاه شاهد به صورت مجازی برگزار می شدند، اما در زمان شیوع ویروس کرونا استفاده از سامانه ویانا افزایش بیشتری یافته است.

دانشجویان برای شرکت در کلاس مجازی دانشگاه شاهد ابتدا باید آدرس اینترنتی سامانه ویانا دانشگاه شاهد را در مرورگر خود وارد کرده و نسبت به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود اقدام نمایند. در ادامه باید از منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه کلاس مجازی کلیک کرده و به مشاهده لیست کلاس های فعال بپردازند.

دانشجویان با کلیک بر روی لینک کلاس می توانند نسبت به انتخاب بستر شرکت در کلاس اقدام نمایند. در واقع دانشجویان با استفاده از مرورگر خود و یا دانلود و استفاده از ادوبی کانکت می توانند در کلاس های مجازی شرکت نمایند. از امکانات موجود در ادوبی کانکت می توان به امکان حضور و غیاب، پرسش سوال، مشاهده لیست حاضران، امکان گفتگو با سایر دانشجویان و... اشاره کرد.

  • مرحله اول: دانشجویان برای ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد ابتدا باید در مرورگر خود نشانی اینترنتی سامانه ویانا را وارد کنند. سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور بر روی دکمه "ورود" کلیک کرده و وارد سامانه دانشجویان شوند

 ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد

  • مرحله دوم: دانشجویان پس از ورود به حساب کاربری خود باید از منوی سمت راست بر روی گزینه "کلاس مجازی" کلیک کنند. همچنین از قسمت پایین سمت چپ نیز می توان ساعت برگزاری کلاس های مجازی را مشاهده کرد و با کلیک بر روی علامتی که با دایره قرمز رنگ مشخص شده است، نسبت به ورود به کلاس اقدام کنند.

 ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد

  • مرحله سوم: در ادامه صفحه جدیدی به شکل زیر به دانشجویان نمایش داده خواهد شد. در این قسمت، دانشجو باید بستر شرکت در کلاس مجازی را انتخاب نماید. به دانشجویان پیشنهاد می شود که گزینه “open in Application” را انتخاب کنند.

 ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد

  • منظور از اپلیکیشن، نرم افزار ادوبی کانکت است که تمام امکانات و تنظیمات لازم را در اختیار دانشجو قرار می دهد. در ادامه، دانشجو وارد کلاس شده و می تواند حضور خود را ثبت کرده و در بحث کلاسی شرکت نماید.

 ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد

لازم به ذکر است که در صورت انتخاب گزینه “Open in browser”، دسترسی به بسیاری از امکاناتی که در ادوبی کانکت موجود هستند، نظیر مشاهده تصویر آنلاین استاد امکان پذیر نخواهد بود.

 ورود به کلاس مجازی ویانا دانشگاه شاهد

به طور کلی، برای دسترسی بهتر به کلاس های مجازی، بهتر است با ادوبی کانکت وارد کلاس درس شد. نا گفته نماند که دانشجویان تنها در صورتی می توانند وارد این نرم افزار شوند که پیش تر نسبت به نصب آن اقدام کرده باشند.

بازیابی رمز عبور سامانه ویانا شاهد

دانشجویان برای ورود به سامانه ویانا دانشگاه شاهد و استفاده از خدمات و امکانات آن باید نسبت به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود اقدام نمایند. دانشجویان در صورت فراموشی رمز عبور خود می بایست به بازیابی آن بپردازند. به همین منظور باید وارد سامانه ویانا شده و بر روی لینک مربوط به "فراموشی رمز عبور" کلیک نمایند. در ادامه با وارد کردن آدرس ایمیل و ارسال کد ورود، دانشجو می تواند وارد سامانه شده و نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام کند.

  • مرحله اول: دانشجویان برای بازیابی رمز عبور سامانه ویانا دانشگاه شاهد ابتدا باید وارد نشانی اینترنتی این سامانه شوند و لینک مربوط به "ورود به سامانه دانشجویان" را انتخاب نمایند. در ادامه صفحه ورود به سامانه نمایش داده خواهد شد. دانشجویان برای تغییر رمز عبور خود باید بر روی "فراموشی رمز عبور" کلیک نمایند.

بازیابی رمز عبور سامانه ویانا شاهد

  • مرحله دوم: با کلیک بر روی لینک فوق، صفحه جدیدی شامل باکس مربوط به ایمیل دانشجو نمایش داده خواهد شد. برای بازیابی رمز عبور باید در این باکس، آدرس ایمیل داوطلب وارد شده و کلید "بازیابی رمز عبور" انتخاب شود.

بازیابی رمز عبور سامانه ویانا شاهد

در ادامه، به آدرس ایمیل دانشجو یک رمز عبور جدید ارسال خواهد شد. به دانشجویان گرامی پیشنهاد می شود که پس از ورود به صفحه کاربری خود، نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام نموده و از این پس با رمز عبور جدید وارد سامانه ویانا دانشگاه شاهد شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (667 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (51 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان