رایج ترین بیماری های خرگوش خانگی

  یکشنبه، 20 شهریور 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
رایج ترین بیماری های خرگوش خانگی
عدم رعایت رژیم غذایی صحیح و مناسب برای خرگوش ها آن ها را دچار آسیب و یا ابتلا به بسیاری از بیماری ها می کند. در این مقاله میپردازیم به معرفی 12 بیماری که میتواند جان خرگوش شما را به خطر بیندازد.

قبل از شناخت شایع ترین بیماری های خرگوش باید بدانید که، خرگوش ها، حیوانات خانگی مورد علاقه بسیاری از خانواده ها هستند و مراقبت از آنها لذت بخش است. اما متأسفانه مانند سایر حیوانات خانگی، خرگوش ها مستعد ابتلا به انواع مشکلات و بیماری ها هستند.برخی از بیماری ها در خرگوش ها بیشتر از سایر حیوانات شایع است و با آموزش می توانید از آنها پیش گیری کنید و یا حداقل می توانید علائم و نشانه ها را سریعتر تشخیص دهید تا از دامپزشک کمک بگیرید.

علائم بیماری خرگوش

  • کاهش انرژی و اشتها: این علامت یکی از مهم ترین علامت های وجود بیماری است و البته کاملا واضح نیست و می تواند به علت بیماری های مختلف باشد ولی شما باید همواره مقدار مصرفی غذای پت خود را زیر نظر داشته باشد تا به محض اطلاع از این وضعیت زود تر متوجه شوید
  • کم شدن یا مدفوع بیش از حد: زمانی که متوجه شدید که دستگاه گوارشی خرگوشتان به خوبی کار نمی کند باید خطر را جدی بگیرید. زمانی که متوجه شدید که پتتان زیادی و یا کم غذا می خورد و دفع مدفوعش با این فواصل زمانی هم خوانی ندارد باید ان را پیش دامپزشک ببرید تا با انجام ازمایشات گوناگون از به وجود امدن بیماری های سخت تر جلوگیری شود. زمانی که خرگوش مدفوع نکند یعنی مشکلی در هضم و یا دریافت فیبر داشته ویا دندان هایش مشکل دارد.
  • تمیز نکردن خود: همان طور که احتمالا تا الان این موضوع را دیده اید، خرگوش ها کاملا به شکل غیر ارادی و غریزی خود را تمیز می کنند. این نشانه بسیار خوبی برای سلامتی این حیوان است و اگر روزی دیدید که این حیوان خود را تمیز نمی کند بدانید که یک جای کار می لنگد و حتما باید دیگر موارد را نیز زیر نظر بگیرید تا در صورت وقوع یکی دیگر از علائم به سرعت ان را درمان کنید.
  • کج بودن سر: اگر زمانی دیدید که سر خرگوشتان کج شده است و به یک سمت تمایل دارد حتما به نزدیک ترین دامپزشک مراجعه کنید چرا که به احتمال 90 درصد ممکن است بیماری عصبی در ان رخ داده باشد. شما باید خرگوش را در این شرایط گرم نگه دارید کمی آب و یا غذا های نرم و پوره شده می تواند به او کمک کند و دارو هایی که دامپزشک برایش تجویز می کند شرایط او را به حالت قبل بر می گرداند خرگوش ها تا چهار سالگی باید حداقل سالی یک بار توسط دامپزشک معاینه شوند
    خرگوش

بیمارهای های خطرناک در خرگوش ها

خرگوش ها حیوانات خانگی اهلی شونده فوق العاده ای هستند اما بایستی به خاطر داشته باشید که آنها ارتباط نزدیکی با خرگوش های وحشی دارند و به همین دلیل علائم بیماری خود را تا زمان تشدید آن مخفی می نمایند و این امر آنها را به طعمه های آسانی در طبیعت تبدیل می سازد. ما به شما می گوییم که به شدت مراقب خرگوش خود بوده، رژیم غذایی مناسبی برای وی در نظر گرفته، واکسیناسیون منظم و معاینات سلامت وی را به طور منظم انجام دهید تا متوجه علائم اولیه بروز مشکلات شده و مانع پیشرفت بیماری در آنها شوید. برای آگاهی از رایج ترین بیماری های خرگوش ها+ علائم و راه درمان آنها با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

1 - استورلوز (Pasteurellosis)

مهمترین عامل باکتریایی بیماریزا در خرگوشها پاستورلامولتوسیدا می باشد. عفونت ناشی از این باکتری ممکن است بصورت التهاب مخاط بینی، پنومونی، التهام گوش میانی، التهاب مخاط چشم، آبسه و عفونتهای دستگاه تناسلی، دیده شود .متعاقب ابتلا به این بیماری ظاهرآ ایمنی ضعیفی ایجاد می گردد که باعث می شود خیلی از خرگوشها بصورت حامل (Carrier) باقی مانده و باعث بقای بیماری در محیط و ابتلای سایر خرگوشها گردند .توصیه می شود به محض مشاهده علائم فوق جهت تشخیص و درمان بیماری خرگوش خود، به دامپزشک مراجع کنید.دامپزشک توضیح خواهد داد که آنتی بیوتیکها معمولا بیماری را به ظاهر رفع و یا شدت آنرا کاهش می دهند، ولی بیماری ممکن است متعاقب یک فشار محیطی یا استرس، دوباره عود کند .

2 - پنومونی یا ذات الریه (Pneumonia)

در هر سنی ممکن است حیوان را درگیر کند . حیوان مبتلا علایمی چون تب کاهش اشتها، التهاب مخاط بینی (ابتدا با تشرح سروزی چشمها و بینی شروع شده و سپس این ترشحات بصورت چرکی و خشک شده بر روی بینی مشاهده می شوند) تنگی نفس، عطسه و سفه از خود نشان می دهد .توصیه می کنیم به محض مشاهده علائم فوق به دامپزشک مراجعه کنید.در صورتیکه یکی از خرگوشهایتان مرده باشد، لاشه خرگوش مرده را هر چه سریعتر به دامپزشکتان برسانید چرا که مشاهده کالبدگشایی کمک زیادی به وی در تشخیص صحیح بیماری کرده و سیاست درمانی مناسبی برای سایر خرگوشهای مبتلا، پایه گذاری خواهد کرد .

3 - آنتروتوکسمی

عامل بیماری Clostridium spiroform می باشد. بیماری بصورت اسهال آبکی ناگهانی دیده می شود که عمدتا بچه خرگوشهای 2 ـ 1 ماهه را درگیر می کند.در اکثر مواقع، خرگوش در شب سالم به نظر می رسد و آنگاه در روز بعد مرده یافت می شود. به منظور پیشگیری از بیماری رعایت نکات زیر حائز اهمیت است.غذا می بایست کیفیت خوب و فیبر بالا داشته باشد، تغییر ناگهانی در جیره صورت نگیرد و هرگونه تغییر بتدریج و در طی یک هفته انجام پذیرد. بچه خرگوشها زود از شیر گرفته نشوند و غذا از 3 ـ 2 هفتگی در اختیار آنها گذاشته شود.در این مورد نیز لاشه خرگوش مرده به تشخیص توسط دامپزشک کمک خواهد نمود. بعلت سیر سریع بیماری، درمان با آنتی بیوتیکها چندان رضایت بخش نیست .

4 - بیماری Tyzzer

این بیماری توسط Bacillus piliformis در بسیاری از گونه های حیوان نظیر خرگوش، همستر، موش و گربه ایجاد می گردد. بیماری با اسهال آبکی و مرگ سریع طی یک تا دو روز مشخص می گردد.گاهی اوقات تمام بچه خرگوشهای یک مادر را درگیر می کند. بیماری معمولا در سنین 3 ـ 5/1 ماهگی دیده می شود و مرگ و میر ممکن است تا %50 برسد. این باسیل گرم منفی بعنوان یک جرم داخل سلولی در سلولهای کبد و اپیتلیوم سکوم مطرح می باشد.

با توجه به اینکه حالت فعال (Vegetativr) باکتری در محیط ناپایدار می باشد، احتمال می رود بیماری با خوردن اسپورهای باکتری منتقل شود.ا نتقال از طریق جفت نیز ممکن است انجام پذیرد.علایم کالبدگشایی نظیر ضخیم شدن دیواره سکوم، خونریزیهای نقطه ای بر روی آن و نقاط نکروزه سفید رنگ به قطر 2 میلی متر بر روی کبد به تشخیص بیماری توسط دامپزشک کمک خواهد نمود.وی به شما خواهد گفت که درمان بیماری چندان موفقیت آمیز نیست، بدلیل اینکه جرم داخل سلولی است و مقابله با آن مشکل است .

5 - میکسوماتوز (Myxomatasis)

عامل بیماری ویروس Myxoma از خانواده Poxviridae می باشد. عمده ترین راههای انتقال آن توسط بندپایان، کک ها و هوا می باشد.جنس Sylvilagus منبع طبیعی ویروس می باشد. از این رو این حیوانات به این ویروس نسبتآ مقاومند، اما خرگوشهای آزمایشگاهی (Oryctolaus cuniculus) ، شدیدآ به بیماری مبتلا شده و مرگ و میر بالایی در جمعیت آنها رخ می دهد .خرگوش در حالت فوق حاد بیماری در ظرف یک هفته تلف می شود و قبل از مرگ حیوان بیحال و پلکهای آن متورم می گردد. در حالت حاد، پس از گذشت یک هفته چشم ها بی رمق شده و تورم و در اطراف دهان، سوراخهای بینی، مجاری تناسلی و مقعد دیده می شود.

در خرگوشهایی که زنده می مانند، پس از گذشت 10 روز از آغاز بیماری، تورم چرکی پلک و ملتحمه و التهاب در قاعده گوش مشاهده می گردد . ممکن است ندولهایی در روی سر، پاها و گوشها دیده شود.در حالت حاد معمولا پس از گذشت 11 روز از آلودگی به ویروس، حیو ان تلف می شود. بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا بیماری را با مشاهده علایم کلینیکی و آسیب شناسی تشخیص دهد .در نواحی که بیماری بومی است، کنترل ناقلین باعث کنترل بیماری می گردد. خرگوشهای تازه وارد می بایست در محلی به دور از حشرات به مدت 2 هفته قرنطینه گردند. برای ایجاد ایمنی از یک واکسن زنده تخفیف حدت یافته استفاده می شود که حدود 9 ماه ایمنی می دهد .

6 - بیماری هموراژیک ویروسی(Viral hemorrhagic disease VHd )

بیماری حاد و بسیار مسری می باشد. اعتقاد بر این است که عامل بیماری عضو خانواده ویروسهای پاروا می باشد. انتقال ویروس بوسیله ذرات معلق (aerosol) و سایر ترشحات حیوان صورت می گیرد.انتقال مکانیکی آن توسط وسایل، انسان، جوندگان و محصولات جنسی خرگوش نیز حائز اهمیت است. بچه خرگوشهای زیر 2 ماه مقاوم بوده و بیماری معمولا در خرگوشهای شیروار و آبستن دیده می شود .دوره کمون بیماری 72 ـ 24 ساعت بوده، خرگوش ناگهان مرده یافت می شود و علائمی قبل از آن مشاهده نمی گردد. در مواردی که دوره بیماری طولاین می گردد، تنگی نفس و پرخونی از جمله علایمی است که قابل رؤیت است.

واگیری بیماری ممکن است تا %80 هم برسد و میزان مرگ و میر هم حدود %90 ـ 80 می باشد. با دیدن علائمی چون ناراحتی تنفسی، مرگ و میر بالا و گسترش سریع بیماری می توان به آن مظنون شد.علائمی که در کالبدگشایی مشاهده می شوند (پرخونی ریه ها و کبد، نای مملو از کف خون آلود و یا غیر خون آلود، خونریزی در تیموس، پرخونی ضعیف تا مشخص و التهاب کلیه ها، طحال و کبد) به تشخیص صحیح بیماری بوسیله دامپزشک کمک خواهد نمود .

7 - گلوله توپی بر اثر خوردن موی بدن

تا قبل از این تصور می شد که بیماری گلوله های مو داخل معده خرگوش ، خود یک بیماری اولیه است، اما بعدها مشخص گردید که این بیماری یک چهره از بیماری دیگر، بوده و در و اقع ثانویه می باشد.بطور طبیعی خرگوشها به وفور خود را لیسیده و تمیز می کنند که در نتیجه این امر مقدار زیادی مو وارد دستگاه گوارش می گردد. حال اگر به هر علتی، حرکات دستگاه گوارش کاهش یابد گلوله های مو در داخل معده تجمع خواهند کرد.از عوامل مستعدکننده این بیماری می توان به استرس (مثل استرس جایگاه کوچک، استرس نزدیک زایمان) درد (مثل بدفرمی دندانها و طویل شدن ریشه دندانها که ایجاد درد می نمایند) و ترس اشاره نمود.علایم قابل توجهی در این بیماری مانند بی اشتهایی، کاهش مصرف آب، کاهش مزمن وزن، افسردگی ناشی از کاهش سطح انرژی بدلیل عدم اخذ و عدم مشاهده پلتهای مدفوع به مدت 2 ـ 1 دیده می شود.توصیه می کنیم به محض مشاهده علائم فوق به دامپزشک مراجعه کنید. وی در وهله اول با مشاهده علایم بالینی و تاریخچه حیوان به بیماری مشکوک و سپس به منظور تأیید تشخیص، از رادیوگرافی استفاده خواهد کرد.

8 - عفونت چشم

خرگوش های خانگی به شدت در معرض عفونت های چشمی هستند و هرگونه تماس با گرد و غبار و هرچیزی که مجاری اشک را تحریک میکند میتواند خطر ساز شود. در صورت ابتلا، شستشوی چشم خرگوش توسط دامپزشک توصیه خواهد شد ولی از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، سعی کنید که خرگوشتان در محیط پاکیزه ای زندگی کند.

9 - تخم گذاری مگس ها

در تابستان، این مشکل در خرگوش هایی که نژاد موبلند هستند به وفور دیده می شود. مگس ها در پوست کثیف زیر دم خرگوش تخم گذاری می کنند و از ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد کرم حشره ها از تخم بیرون می آیند و در بدن خرگوش نفوذ می کنند. این واقعه میتواند منجر به مرگ خرگوش شود بنابراین در تابستان، قفس خرگوش و خود خرگوش را در نهایت پاکیزگی نگه دارید.در صورتی که با این مشکل روبرو شدید، در هر زمان ممکن با دکتر تماس بگیرید زیرا اگر این کرم ها به سرعت دفع نشوند، مطمئن باشید که خرگوشتان جان خود را از دست خواهد داد. تا قبل از رسیدن دامپزشک و برای تسکین موقت خرگوش، حمام آب سردی را برایش تدارک ببینید و این کرم ها را تا حد ممکن از بدن او پاک کنید.

10 - بیماری Snuffle یا مشکل تنفسی در خرگوش ها

این بیماری تنفسی خرگوش که چیزی شبیه سرماخوردگی انسان هاست، در تمام نقاط دنیا به Snuffle معروف است. این بیماری به شدت عفونی ممکن است که به ذات الریه بینجامد.خرگوشهای دچار این بیماری دو علامت به خصوص دارند:

  1. عطسه
  2. ترشحات بینی

با پیشرفت بیماری، ترشحات بینی خرگوش زردتر و غلیظ تر میشوند. طبق گزارش ها در صورت گرم و خشک نگه داشتن خرگوش، او خود به خود درمان میشود اما در موارد شدید تر، استفاده از suifa یا پنی سیلین و یا یکی از mycin ها موثر واقع می شود.

11 - یبوست و اسهال

یبوست ممکن است که در اثر یک تغییر ساده در رژیم غذایی به وجود آید و با افزایش میزان سبزیجات سبز رنگ در رژیم غذایی خرگوش بهبود می یابد، اما برای مداوای اسهال خرگوش، باید به مدت ۲۴ ساعت از دادن سبزیجات سبز رنگ به خرگوش خودداری و فقط با آب و یونجه تغذیه اش کنید.اگر بهبودی حاصل نشد و یا علائم دیگری نیز پدیدار شدند، احتمال دارد که بیماری جدی تری در میان باشد؛ پس به سرعت به دامپزشک مراجعه کنید.

12 - کوکسیدیوز

یک انگل داخلی و میکروسکوپی باعث ایجاد این بیماری شایع ولی جدی کبدی خرگوش است. این انگل در مدفوع خرگوش ها هم وجود دارد و به آسانی از یک خرگوش به خرگوش دیگر منتقل می شود.نشانه های کوکسیدیوز عبارت است از ضعف شدید، زردی و اسهال مداوم است.اگر درمان نشود، خرگوش وزن کم میکند اما این کاهش وزن به دلیل بزرگ شدن کبد خرگوش و در نتیجه بزرگ شدن شکم خرگوش به چشم نمی آید.خرگوش در نهایت به دلیل خستگی زیاد و ضعف شدید می میرد. در صورت ابتلا، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خرگوش بیمار را دور از خرگوش های دیگر قرنطینه کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نحوه پیشگیری از بیماری خرگوش خانگی

انواع بیماری های خرگوش معمولا به دلیل مراقبت نادرست و یا عدم رسیدگی به موقع در برخی از موارد ایجاد می گردند . به طور مثال عدم رعایت رژیم غذایی صحیح و مناسب برای خرگوش ها آن ها را دچار آسیب و یا ابتلا به بسیاری از بیماری ها می کند .بنابرین اگر شما از انواع بیماری های شایع در حیوانات خانگی خود آگاه باشید ، می توانید از بسیاری از مشکلات و یا بیماری هایی که در آینده انتظار حیوان را می کشند پیشگیری کنید .حتی ممکن است با آگاهی از یک سری مسائل مهم در رابطه با حیوان خود از پیشرفت یک بیماری جلوگیری کرده و به موقع اقدام نمایید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (303 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (231 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (199 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (94 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (78 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس