دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

راشد الغنوشی و سرنوشت بهارِ خزان زده عربی 

دوشنبه، 04 اردیبهشت 1402
کد خبر: 337665
ساعدنیوز: دستگیری راشد الغنوشی از رهبران اخوانی تونس با واکنش های بسیاری در جهان اسلام مواجه بوده است. دکتر حسین جابری انصاری سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و دیپلمات با سابقه کشورمان طی یادداشتی کوتاه این رویداد را تحلیل می کند.

رسانه‌های تونسی دوشنبه شب (17 آوریل)، از دستگیری «راشد الغنوشی» رئیس حزب اخوانی النهضه و رئیس سابق پارلمان این کشور خبر دادند. این سیاستمدار 81 ساله و شناخته شده تونسی کسی است که نقش مهمی در سرنگونی حکومت «بن علی» در سال 2011 داشت. مرداد سال گذشته به دستور «قِیس سعید» رئیس‌جمهور این کشور از ریاست پارلمان کنار گذاشته شد و پارلمان و دولت نیز توأمان منحل شد، اقدامی که مخالفان آن را «کودتا» نامیدند. حسین جابری انصاری دیپلمات باسابقه کشورمان در یادداشتی کوتاه از سرنوشت تلخ این سیاستمدار اسلامگرای تونسی می نویسد:

استاد راشد الغنوشی یکی از شناخته شده ترین رهبران فکری و سیاسی جنبش اخوان‌المسلمین در جهان عرب و جهان اسلام است که علاوه بر ویژگی های قابل احترام اخلاقی‌ و رفتاری، افکار او در میان اندیشمندان اسلامی از بیشترین نزدیکی با مفاهیمِ رواداری و مردمسالاری و دولت مدرن برخوردار است.

او پس از پیروزی انقلاب یاسمین تونس در سال 2011 از تبعید دو دهه ای به کشورش بازگشت و به یکی از موثرترین رهبران و سیاستمداران تونس تبدیل شد. غنوشی که تا پیش از کودتای سفید و انحلال مجلس قانونگذاری تونس توسط رئیس جمهور این کشور، رئیس پارلمان بود، در روزهای اخیر با اتهام های ساخته و پرداخته سرویس امنیتی تونس بازداشت شد.

سرنوشت شیخ راشد الغنوشی و انقلاب یاسمین تونس "یکی داستان است پر آبِ چشم": نمادی از سرانجامِ تأسف‌بار تجربه انقلاب های 2011 و بهارِ خزان زده عربی. تجربه ای که از ابعاد مختلفِ عربی، منطقه ای و بین‌المللی نیازمند بررسی، آسیب شناسی و درس آموزی برای نخبگان و فعالان فکری، سیاسی و اجتماعی در کشورهای عربی و اسلامی است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل اکسپت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!