روش های افزایش هوش و IQ جنین

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های افزایش هوش و IQ جنین
شاید کتاب خواندن برای جنینی که در شکم است کمی احمقانه به نظر برسد اما نتایج مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد این موضوع واقعا روی رشد ذهنی جنین تاثیر مثبت می‌گذارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همه مادران باردار دلشان می خواهد فرزندی باهوش داشته باشند تا کمی خیالشان از آینده او راحت شود. شاید فکر کنید داشتن هوش و استعداد امری کاملا ذاتی است. اگرچه ژنتیک بیشترین تاثیر ممکن را در زمینه هوش فرزند شما می تواند داشته باشد اما از عوامل مهم و تاثیرگذار دیگری همچون تغذیه مادر در دوران بارداری نمی توان چشم پوشی کرد. در ادامه با مهم ترین عوامل موثر بر افزایش هوش جنین آشنا می شوید

جنین دارای سیستم عصبی فوق العاده پیچیده ای است كه تا سه سالگی در حال ضبط كلیه حركات، اصوات، تصاویر، مزه ها و بوهاست. یک جنین در هفت ماهگی بیشترین سلول های مغزی را دارد که از ماه هشتم این سلول ها شروع به از بین رفتن می کنند.

حالا سوال این است كه آیا ما می تونیم این روند را كند كنیم؟ پاسخ مثبت است، با تحریک قسمت های مختلف مغز جنین و نوزاد كه هر كدام راهكارهای مختلفی دارد. این تحریک باعث می شود كه ارتباطات بین سلول های عصبی برقرار شده و وقتی این اتفاق افتاد سلول هایی كه فعال شده اند دیگر از بین نمی روند. یعنی مغز این قانون را دارد كه هر سلولی بلااستفاده ای حذف شود. حال هر چه تعداد سلول هایی كه زنده اند و تعداد اتصالات آن ها با هم بیشتر باشد كودک هوش و یادگیری بالاتری خواهد داشت.

افزایش IQ جنین

هر والدی تلاش می کند فرزندش موفق باشد و اینکار را از همان دوران بارداری با تغییر دادن تغذیه یا گوش دادن به آهنگ های بتهوون یا خواندن کتاب آغاز می کنند. اما کدامیک از این روش ها علمی و موثر است؟

برای افزایش IQ جنین به موسیقی گوش دهید

یکی از اولین و پرطرفدارترین روش ها گوش دادن به موسیقی های کلاسیک در دوران بارداری است. اگرچه این موضوع مشکل ساز نیست اما نمی تواند هوش جنین را آنقدر که باید افزایش دهد. در سال 2010 گروهی از محققان در دانشگاه وینا پس از بررسی مجدد و زیرنظر گرفتن نتایج قبلی تحقیقات در این زمینه اعلام کردند که گرچه گوش دادن به موسیقی موزارت به هر کسی پیشنهاد می شود اما نمی تواند توانایی های هوشی را در جنین افزایش دهد. این روش از جمله باور های غلطی است که برای افزایش هوش جنین در میان مردم همه گیر شده است. در اینجا به روش های علمی در این زمینه نگاهی می اندازیم:

برای افزایش IQ جنین ورزش کنید

برای آنکه از منافع ورزش کردن در بارداری برخوردار شوید نیازی نیست دوی ماراتون انجام دهید. بعد از هر فعالیت ورزشی در بدن اندورفین های تقویت کننده خلق و خو ترشح می شود و این ترکیب خود را به جنین هم می رساند. همچنین ورزش باعث افزایش جریان خون در اندام های بدن از جمله رحم شده و به نوبه خود رشد کودک را تحریک می کند. تحقیقات نشان داده است انجام ورزش هوازی در دوران بارداری می تواند روی جنین نیز تاثیر مثبت گذاشته و به ویژه در بهبود عملکرد مغز و یادگیری کمک کننده باشد.

برای افزایش IQ جنین از مصرف مواد مخدر ، الکل و نیکوتین پرهیز کنید

آکادمی کودکان اطفال آمریکا به شدت سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی را در دوران بارداری نهی کرده است. بررسی ها حاکی از این موضوع است که نوشیدن مشروبات الکلی در دوران بارداری می تواند یکی از دلایل اصلی بروز نقایص مادرزادی و ناتوانی یادگیری در نوزادان باشد. طبق گفته متخصصان هیچ میزان از نوشیدن الکل در دوران بارداری ایمن تلقی نمی شود.

برای افزایش IQ جنین ماهی بخورید

بررسی ها نشان داده است مصرف غذا های دریایی در مادران باردار به بهبود نمرات شناختی کودکانشان در آینده کمک کرده و حتی ممکن است خطر علائم اولیه اوتیسم را کاهش دهد. براساس نتایج یک مطالعه در سال 2016 مشخص شد کودکانی که مادران آن ها در دوران بارداری سه تا چهار وعده در هفته ماهی می خورند، در مقایسه با کودکانی که مادرانشان ماهی مصرف نکرده بودند ضریب هوشی 2.8 درصد بالاتری داشتند. ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ساردین که حاوی مقادیر بیشتری دوکوزاهگزائنوئیک اسید نسبت به ماهی های بدون چربی هستند قوی ترین اثر را نشان دادند. دوکوزاهگزائنوئیک اسید نوعی اسید چرب امگا 3 است که همه زنان باردار از آن به عنوان مکمل دوران بارداری استفاده می کنند و در رشد سالم مغز جنین نقش دارد. ماهی قزل آلا و ساردین هم حاوی جیوه کمتری نسبت به ماهی های بزرگتر هستند.

برای افزایش IQ جنین تخم مرغ بخورید

براساس بررسی های انجام شده مصرف تخم مرغ در دوران بارداری روی یادگیری و حافظه بهتر کودکان در آینده نقش دارد. زرده تخم مرغ مملو از کولین است که از گروه ویتامین B بوده و در فهرست موسسه پزشکی ایالات متحده از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار به حساب می آید. طبق تحقیقات حیوان محور سال 2004 این ماده می تواند سبب افزایش هوش در جنین شود. براساس نتایج بررسی های انجام شده در این رابطه، دادن کولین به موش های باردار باعث بهبود یادگیری و حافظه در فرزندان آن ها می شود. کولین در واقع ساختار سلول مغزی را تغییر داده و سبب افزایش هوش و توانایی های شناختی در جنین می شود. براساس نتایج، بچه موش هایی که مادرانشان طی بارداری كولین بیشتری دریافت كرده بودند، 20 تا 25 درصد سلول های عصبی بزرگتر در ناحیه مغز داشتند كه این نکته برای یادگیری بسیار مهم است. این بدان معنی است که سلول های مغزی آن ها توانایی بیشتری برای دریافت سیگنال های دریافتی داشت.

برای افزایش IQ جنین صحبت کردن و کتاب خواندن برای جنین را فراموش نکنید

شاید کتاب خواندن برای جنینی که در شکم است کمی احمقانه به نظر برسد اما نتایج مطالعه ای در سال 2013 نشان داد این موضوع واقعا روی رشد ذهنی جنین تاثیر مثبت می گذارد. در این بررسی به زنان باردار فایل ضبط شده ای داده شد تا در اواخر بارداری به آن گوش دهند. نوزادان این زنان پس از تولد توانستند کلمه ضبط شده این فایل را از دیگر کلمات تشخیص دهند. در واقع بررسی سیگنال های عصبی نوزادان نشان داد كه این نوزادان می توانند این كلمات را از میان دیگر كلمات تشخیص دهند. نوزادانی كه فایل ضبط شده را بیشتر شنیده بودند بیشترین پاسخ را داشتند و این نشان داد كه یادگیری زبان از رحم شروع می شود. توجه به این نکته ضروری است که هر چند بلند صحبت کردن با کودک می تواند به پیشرفت زودهنگام تکلم کمک کند اما هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد این امر باعث افزایش هوش کودک در دراز مدت می شود.

موضوع دیگر اینکه حتی در دو ماه اول زندگی، جنین می تواند صدا ها بخصوص صدای والدینش را تشخیص دهد. بنابراین حرف زدن با جنین باعث می شود صدای مادر به صدایی آشنا تبدیل شود که به القای آرامش و ایجاد امنیت در جنین کمک کند. از آنجا که نوزادان می توانند بعد از تولد صداهایی را که در زندگی رحمی با آن ها آشنا شده اند را تشخیص دهند، خواندن کتاب در دوران بارداری به پیوند بهتر مادر و نوزاد پس از تولد کمک می کند.

دانستید که برای افزایش IQ جنین در دوران بارداری چه باید بکنید، بررسی کنید که کدامیک از روش ها را تاکنون اجرا می کردید و کدامیک را باید در برنامه خود قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان