ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش های درمان خارش پوست در دوران بارداری

  یکشنبه، 03 شهریور 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش های درمان خارش پوست در دوران بارداری
برخی زنان باردار نیز نسبت به احساس خارش در کف دست و پاها ابراز شکایت می‌کنند. البته در بعضی زنان احساس خارش در کف پا آنقدر شدید است که به قرمز شدن پوست نیز منجر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد هرگونه افزایشی در میزان هورمون استروژن بدن می‌تواند به احساس خارش غیرطبیعی در بدن منجر شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، از آن دسته احساسات فیزیکی است که تقریبا هر زنی در دوران بارداری آن را تجربه کرده است. صحبت از خارش پوست در دوران حاملگی است. بسیاری این سؤال را می پرسند که آیا چنین حسی در دوران 9 ماهه باداری طبیعی است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت «بله» البته تا حدی اما اگر بر شدت آن افزوده شود تا آنجاکه پوست قرمز شده و بر اثر خاراندن شدید به خونریزی بیفتد باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. احساس خارش در اطراف شکم متورم شده و سینه ها بیش از سایر نقاط بدن شایع است. علت هم کاملا روشن است، در این قسمت ها پوست بیشتر کش می آید. گذشته از آن باید به تغییرات هورمونی نیز اشاره کرد.

برخی زنان باردار نیز نسبت به احساس خارش در کف دست و پاها ابراز شکایت می کنند. البته در بعضی زنان احساس خارش در کف پا آنقدر شدید است که به قرمز شدن پوست نیز منجر می شود. مطالعات نشان می دهد هرگونه افزایشی در میزان هورمون استروژن بدن می تواند به احساس خارش غیرطبیعی در بدن منجر شود. با این حال خبر خوشحال کننده این است که معمولا پس از زایمان، اثری از خارش ها نخواهد بود.

به طور طبیعی عواملی نظیر پوست خشک موجب می شود که فرد احساس خارش بیشتری کند اما همین پوست در دوران بارداری، حساس تر از قبل شده و با احساس خارش بیشتری نیز همراه است. همچنین برخی لکه ها و عارضه های پوستی نظیر اگزما نیز در دوران حاملگی شدت بیشتری پیدا می کنند.

چگونه می توان از خارش پوست در دوران بارداری خلاص شد؟
پاسخ این پرسش را باید در علت بروز این وضعیت جستجو کرد. درصورتی که مطمئن شده اید که خارش پوستتان ناشی از کشیدگی پوست مربوط به متورم شدن شکم و یا خشک شدن پوست است، انجام اقدامات ساده ای که در زیر ارایه شده تا حد زیادی به شما کمک می کند تا آرامش بیشتری پیدا کنید:

از گرفتن دوش آب داغ جدا خودداری کنید زیرا دوش آب داغ موجب خشک شدن بیشتر پوست شده و در نتیجه احساس خارش شدیدتری خواهید کرد.

توصیه می شود از صابون ملایم و بدون رایحه استفاده شود زیرا برخی رایحه ها خود می توانند عامل بروز خارش در پوست شوند.

پس از استحمام، دقت کنید که پوستتان را به خوبی شستشو داده تا اثری از صابون بر روی آن باقی نماند. پس از آن نیز با استفاده از یک حوله نرم و کاملا خشک، پوستتان را خشک کنید.

بد نیست از کمپرس آب سرد و یخ بر روی بخش هایی از پوست که احساس خارش بیشتری می کنید استفاده کنید.

از رفتن به بیرون از خانه در روزهای گرم خودداری کنید زیرا گرما به طور طبیعی بر شدت خارش پوست می افزاید.

همواره از لباس های نخی استفاده کنید تا حساسیت پوست به حداقل برسد.

درصورتیکه با انجام این کارها همچنان احساس خارش در پوست داشتید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

در چه صورت باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنم؟
در هر حال توصیه می شود که در خلال معاینات منظمی که توسط پزشک زنان و زایمان انجام می شود، خارش های شدید پوستی را هم با او در میان بگذارید.

آیا خارشی که با جوش همراه نباشد خطرناک است؟
خارش های شدید پوستی در سه ماهه دوم و سوم بارداری می تواند نشانه نوعی عارضه کبدی در زن باردار باشد که به آن ICP گفته می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته یک درصد زنان باردار در آمریکا به این عارضه مبتلا می شوند. به طور کلی زمانی که صفرا در کبد جریان طبیعی ندارد، اثر آن در پوست و به شکل خارش های شدید نمایان می شود. در ادامه بخش هایی از بدن نظیر کف دست ها و پاها به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند با این حال نمایش این وضعیت در قسمت های دیگر بدن نیز قابل مشاهده است. حتی در برخی موارد گزارش شده که تمام قسمت های بدن زن باردار از بابت عارضه ICP دچار خارش شده است. این نوع خارش ها در شب هنگام شدت بیشتری می یابد. به خاطر داشته باشید که خارش تنها یک نشانه است و خود نمی تواند عامل بیماری یا عارضه ای خاص نظیر بروز جوش تلقی شود. برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که بروز ریزجوش هایی در سطح پوست می تواند نتیجه خارش های شدید پوستی باشد در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد.

در برخی زنان باردار خارش پوست با از دست دادن اشتها، بدخوابی و بی قراری همراه می شود. حتی گزارش شده که در شمار اندکی از زنان باردار، این دسته از خارش ها با زردی (یرقان) همراه است. درصورتیکه احساس کردید خارش ها از حد طبیعی و همیشگی گذشته و به مرز جنون رسیده است با پزشک خود مشورت کنید. در این شرایط پزشک معمولا آزمایش خون انجام می دهد تا ضمن تشخیص علت اصلی بروز این وضعیت، درمان مناسب را آغاز کند.

آیا جوش های پوستی که همراه با خارش متورم می شوند خطری برای جنین به همراه دارد؟
در اکثر موارد جای خوشحالی دارد که پوست حساس و دچار خارش های شدید هیچ تأثیر بر جنین داخل شکم ندارد. اما در سه ماهه پایانی بارداری یعنی زمانی که بروز عوارضی نظیر ICP احتمال بیشتری پیدا می کند بهتر است سریعا با پزشک مشورت های لازم را انجام دهید چون این عارضه در برخی موارد به بروز اختلالاتی در شنوایی جنین منجر خواهد شد. تاکنون علت اصلی بروز این عارضه مشخص نشده است با این حال مشاهده شده که در میان زنان نواحی مرکزی آسیا به ویژه هند و پاکستان بیشتر از سایر نقاط جهان وجود دارد.

به طور کلی به زنان باردار توصیه می شود که نسبت به آن دسته از خارش های شدید پوستی که به قرمز شدن شدید پوست کف دست یا پا منجر می شود و یا هیچ جوش پوستی به همراه ندارد حساس بوده و با پزشک خود مشورت کنند. کرم های مختلفی برای استفاده در پوست های دچار خارش های شدید وجود دارد با این حال نباید درمان خودسرانه صورت گیرد و حتما باید استفاده از هر ماده شیمیایی با مشورت پزشک زنان و زایمان انجام شود.

در دوران بارداری، انبوهی از تغییرات هورمونی در بدن روی می دهد که بازگشت آنها به وضعیت عادی تا مدتی پس از زایمان نیز ادامه می یابد. به همین دلیل به زنان باردار به ویژه آنهایی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند توصیه می شود که تا حد امکان در نقاط خنک و سایه قرار داشته باشند و برای حفظ آرامش خود هرگز اقدام به درمان های خودسرانه نکنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (267 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (47 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (38 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) حضور چهره های فوتبالی در منزل عمارت گونه امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... (7 نظر) خلاقیت خنده دار اسباب بازی فروش اهوازی در کشاندن بچه ها به مغازه حماسه آفرید+عکس/ مغز تورو باید طلا نه الماس گرفت😂 (6 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس