دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

روش های انتخاب جنسیت جنین قبل از بارداری 

دوشنبه، 15 اردیبهشت 1399
روش هایی برای انتخاب جنین پیش از اقدام به بارداری و یا در حین رابطه جنسی وجود دارد. اما مهم ترین مسئله درباره انتخاب جنسیت فرزندتان در نظر گرفتن مسائل اخلاقی است. شما نباید هرگز یک جنس را بر جنس دیگر ترجیح دهید. زیرا فرزند شما با هر جنسیتی می تواند ویژگی های مخصوص به خود را داشته باشد. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، انتخاب جنسیت جنین به عملی گفته می شود که در آن با استفاده از تکنیک های پزشکی جنسیت جنین را پیش از بارداری مشخص می کنند. اصطلاح "انتخاب جنسیت جنین" شامل اقدامات مختلفی مانند انتخاب رویان مشخص برای انتقال به رحم، کاشت رویان به روش IVF، جدا کردن اسپرم ها و خاتمه ارادی بارداری است.

با تغذیه می توان تا حدودی جنسیت جنین را مشخص کرد، اما این روش اصلا قطعی نیست. با تغذیه می توان فضای واژن را به سمتی پیش برد که اسپرم هایی که حاوی کروموزوم X یا Y هست به تخمک برسند تا آن جنسیتی که مد نظرشان است، شکل بگیرد. همچنین با تغذیه مناسب و تعیین زمان تخمک گذاری می توان به جنسیت مورد نظر نزدیک شد. مثلا اگر زمان تخمک گذاری را دقیقا بدانند برای پسردار شدن باید در زمان تخمک گذاری نزدیکی داشته باشند. برای دختردار شدن هم باید بعد از زمان تخمک گذاری نزدیکی داشته باشد. اما با توجه به این نکات نتایجی که به دست می آید معمولا حدود 53 تا 60 درصد است. یعنی برای کسی که می خواهد جنسیت فرزندش مورد دلخواهش باشد تعیین جنسیت با تغذیه توصیه نمی شود.

موضوع انتخاب جنسیت جنین به طور ویژه در رابطه با مسائلی همچون جنسیت و ژنتیک اهمیت دارد زیرا ممکن است به این طریق با استفاده از فن آوری ها و خدمات پزشکی، برای انتخاب همواره یک جنس بر جنس دیگر ترجیح داده شود. انتخاب جنسیت جنین طیف گسترده ای از پیامدهای اخلاقی، قانونی و اجتماعی را به دنبال دارد. یک نگرانی اخلاقی مهم در این باره این است که انتخاب جنسیت جنین به دلایل غیر پزشکی باعث افزایش تبعیض، به ویژه در مورد زنان می شود.

انگیزه افراد از انتخاب جنسیت جنین

سه انگیزه اصلی برای تمایل والدین به انتخاب جنسیت جنین پیش از اقدام به بارداری وجود دارد:

دلایل پزشکی : از جمله جلوگیری از تولد کودکانی که دارای اختلالات احتمالی ناشی از کروموزوم X هستند یا در معرض خطر آن قرار دارند.

به دلیل ایجاد تعادل در خانواده : گاهی زوجین تصمیم می گیرند که جنسیت فرزندشان را کاملا دقیق مشخص کنند زیرا فرزندان دیگری از جنس مقابل دارند و تعداد بیشتری فرزند هم جنس آن ها نمی خواهند.

دلایل ترجیح جنسیتی در جامعه : غالباً در جوامع گوناگون شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نفع فرزندان پسر است. در نتیجه سیاست های جامعه و ترجیح والدین بیشتر به سمت یک جنس می رود و تعادل را در جامعه برهم می زند. چنین وضعیتی در کشور چین قابل مشاهده است.

فن آوری های ژنتیکی برای انتخاب جنسیت جنین :

با وجود نگرانی های مختلفی که درباره موضوع انتخاب جنسیت جنین وجود دارد اما تکنولوژی های مربوط به انتخاب اسپرم و رویان پیشرفت کرده است.
توسعه ابزارهای مؤثر تشخیصی قبل از تولد، مانند نمونه برداری از بافت کوریونی (CVS)، آمنیوسنتز و سونوگرافی در دهه 1970، شناسایی جنسیت قبل از تولد را به واقعیت تبدیل کرد.
در اوایل دهه 1990، انتخاب نوع اسپرم ها و تخمک هایی که درعمل لقاح به هم می پیوندند به وسیله لقاح آزمایشگاهی (IVF) توسعه داده شد و امکان انتخاب جنسیت را قبل از بارداری به صورت کاملا دقیق فراهم کرد. اخیراً جداسازی اسپرم مشخص توسط فلوسیتومتری، روشی کم تهاجمی برای انتخاب جنسیت جنین به شمار می رود.

از ژانویه 2004، 419 کودک با استفاده از فن آوری جداسازی اسپرم در ایالات متحده آمریکا متولد شده اند. 91٪ فرزندان با استفاده از اسپرم غنی شده X دختر و 76٪ فرزندان با استفاده از اسپرم غنی شده Y پسر بودند.
اگرچه روش های انتخاب جنسیت جنین، به خود جنین آسیبی نمی زنند و چندان تهاجمی نیستند، اما تمام این روش ها همواره با نگرانی همراه هستند. و همواره مهم ترین نگرانی در این باره افزایش یک جنس در جامعه و برهم خوردن تعادل و ایجاد تبعیض جنسیتی است.
گزارش شده است در بین زوج هایی که به دنبال روش جدا سازی اسپرم در ایالات متحده آمریکا بودند، اکثرا دلایل تعادل خانواده مطرح شده است. در بین تمام این افراد 90 درصد دلیل اصلی خود برای انتخاب جنسیت جنین را تعادل تعداد فرزندان دختر و پسر در خانواده خود عنوان کردند. همچنین 80٪ از این زوج ها فرزند دختر می خواستند.

در پایان :

به طور کلی روش هایی برای انتخاب جنین پیش از اقدام به بارداری و یا در حین رابطه جنسی وجود دارد. اما مهم ترین مسئله درباره انتخاب جنسیت فرزندتان در نظر گرفتن مسائل اخلاقی است. شما نباید هرگز یک جنس را بر جنس دیگر ترجیح دهید. زیرا فرزند شما با هر جنسیتی می تواند ویژگی های مخصوص به خود را داشته باشد.
برخی والدین به محض بارداری با چک کردن جنسیت جنین در ماه های نخست، اگر جنسیت مطابق خواسته ی آن ها نبود به سرعت جنین را سقط می کنند. چنین عملی از هر نظر اشتباه است و تنها در صورتی می توانید جنین را سقط کنید که طبق تشخیص پزشک او دچار یک بیماری، معلولیت یا نقص جدی باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی