روش های استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی

  پنجشنبه، 04 آذر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش های استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی
در این مطلب قصد داریم روش‌های گوناگون را برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی معرفی و بررسی کنیم و به ابعاد مختلف استفاده از آن‌ها بپردازیم.

صحبت كردن با راننده حين رانندگي، سبب حواس پرتي و كاهش دقت او مي شود. صحبت كردن راننده با تلفن همراه هم ازجمله موضوعاتي است كه سبب حواس پرتي و كاهش دقت راننده مي شود و صد البته سبب بروز حوادث گوناگون هم خواهد شد. در يك پژوهش كه از سوي مركز تصويربرداري شناختي مغز در دانشگاه كارنگي ملون صورت گرفت، دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه عملكرد قطعه آهيانه اي مغز مرتبط با پردازش فضايي در رانندگي، هنگامي كه رانندگان همزمان به جمله ها گوش مي دادند و مي راندند، ۳۷ درصد كاهش داشته است. در اين بررسي دانشمندان گفت و گو با راننده را هنگام رانندگي شبيه سازي كرده و تأثيرات آن را روي قسمت هاي مرتبط مغز مورد بررسي قرار مي دادند. پژوهشگران دريافتند كه درك شنيداري حتي اگر راننده، گوشي موبايل در دست نداشته باشد، از ميزان منابع ذهني در دسترس كار رانندگي مي كاهد و سبب بد تر شدن آن مي شود.

متاسفانه آمار تصادفاتی که کشته به جا می گذارد در سالهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و استفاده نادرست از گوشی هنگام رانندگی، دلیل بسیاری از این تصادف ها است.با توجه به افزایش برنامه های کاربردی و پوشش دهی نیازهای کاربران توسط این اپلیکیشن ها، استفاده نکردن از آن ها هم به نوعی آزار دهنده است. گاهی اوقات نمی توانید تماس هایتان را بدون پاسخ بگذارید یا نیاز دارید با GPS و برنامه های فعال در این زمینه مسیر یابی کنید.

تنها راه حل موجود برای کم شدن خطرات احتمالی هنگام رانندگی، یادگیری نحوه استفاده صحیح از تکنولوژی است. ابزار های متفاوتی هستند که با هدف استفاده راحت تر و امن تر از تکنولوژی، مناسب ماشین طراحی و عرضه شده اند. با استفاده درست از این ابزار های خطرات احتمالی را تا جای امکان کم می کنید و لذت استفاده از تکنولوژی را هم از خودتان نمی گیرید.در ادامه به بررسی این ابزار ها و اهمیت آن ها در کاهش خطرات رانندگی اشاره می کنیم. اگر شما هم با استفاده از ابزار های کاربردی مخصوص ماشین، یک فضای امن برای خودتان درست کنید حداقل تکنولوژی حواستان را پرت نمی کند و با خیال راحت رانندگی می کنید.

روش های استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به معضل بزرگی تبدیل شده که از یک طرف برای بعضی مشاغل اجتناب ناپذیر است و از طرف دیگر پلیس راهنمایی و رانندگی به جد از این کار ممانعت به عمل می آورد، چون که یکی از مهم ترین عوامل بروز تصادفات است. ولی آیا به راستی راهکاری برای کاهش ریسک تصادف یا حداقل جلوگیری از جریمه استفاده از تلفن همراه وجود ندارد؟ می دانیم که باوجود ابزارها و امکانات جدیدی که در اختیار داریم، پاسخ این سؤال منفی نیست، ولی باید توجه داشت که هر ابزاری کاربرد خود را دارد. در این مطلب قصد داریم روش های گوناگون را برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی معرفی و بررسی کنیم و به ابعاد مختلف استفاده از آن ها بپردازیم.

استفاده از موبایل در داخل خودرو

استفاده از هدفون هنگام رانندگی

استفاده پنهانی از هدفون کارچندان سختی نیست اما باید توجه داشت که این روش بیشترین تبعات را خواهد داشت چون خیلی از صداهایی که راننده باید بشنود توسط هدفون حذف می شود و به غیر از این مورد شما امکان استفاده از دیگر قابلیت های تلفن همراه خود را ندارید. همچنین تشخیص کابل هدفون برای پلیس هم چندان کار سختی نیست و به طور کلی پیشنهاد می شود که هرگز از این گزینه استفاده نشود.

استفاده از هندزفری هنگام رانندگی

از چند سال پیش استفاده از هدفون های بی سیم که البته خیلی هم بدون دخالت دست کار نمی کنند! به عنوان جایگزین در دست گرفتن تلفن همراه رایج شد. در وضعیت فعلی هم باتوجه به افزایش سرقت تلفن همراه در پیاده روها پیشنهاد می شود از این گزینه استفاده کنید. ولی باید اطلاع داشته باشید که استفاده از این وسیله حین رانندگی درصورت تشخیص پلیس جریمه یکسانی با استفاده از تلفن همراه خواهد داشت. از طرف دیگر با هندزفری هم همچون هدفون نهایتاً می توانید با استفاده از دستیارهای صوتی از بعضی کاربردهای تلفن همراه هوشمندتان استفاده کنید.

استفاده از کارکیت یا کیت های بلوتوث خودرویی هنگام رانندگی

تفاوت کارکیت با هندزفری در این است که محل پخش صدا از کنار گوش شما به مکانی در داخل اتاق منتقل شده است. باوجود اینکه در این روش تمرکز شما کمتر برای برقراری تماس پرت می شود، ولی بازهم امکان دسترسی به تمام قابلیت های تلفن همراه هوشمندتان را ندارید.البته همانطور که اشاره کردیم دستیارهای صوتی هوشمند این روزها کمک بزرگی هستند و می توانند خیلی از عملکردهای ساده و حتی مسیریابی های خاص را بدون دخالت دست انجام دهند. به هر حال راننده حق حرف زدن داخل کابین را دارد و هیچ کسی نمی تواند به دلیل صحبت با شاگرد یا هر فرد یا دستگاه دیگری در داخل کابین راننده را مواخذه کند، مگر اینکه تشخیص دهد این کار منجر به حواس پرتی راننده شده است.

استفاده از گیره های داخل کابین یا کارمانت هنگام رانندگی

موردی که این روزها در تاکسی های اشتراکی داخل کشور خیلی رایج شده است و البته از تمام گزینه های آورده شده (حتی از هدفون) هزینه کمتری دارد، گیره ای است که به بعضی از اجزای کابین (از شیشه گرفته تا کنار فرمان، روی داشبورد و خروجی هوا) متصل می شود تا تلفن همراه را به صورت ثابت در مکانی قرار دهد. مشکل اصلی این روش پرکاربرد بودن آن است. به این صورت که افراد استفاده کننده از این مانت ها به دفعات توجه خود را از مسیر خارج برمی دارند و تلفن همراه خود را چک می کنند.

از طرف دیگر امکان دزیده شدن تلفن همراه از روی گیره ها وجود دارد که دزد محترم با ادعای مسافر بودن در خودرو را باز کرده و به سرعت تلفن همراه را جدا می کند. همچنین در تصادف ها هم امکان درگیری این مانت ها با ایربگ وجود دارد یا حتی ممکن است تلفن همراه را به سمت سرنشینان پرت کند که بسیار خطرناک است. پس حتی به خاطر هزینه پایین این گیره ها هم استفاده از آن ها به صرفه نیست و ممکن است هزینه های زیادی را به بار بیاورد.

استفاده از یونیت های قابل اتصال به تلفن همراه هنگام رانندگی

این روزها خیلی از سیستم های مولتی مدیای قرار گرفته در خودروهای اقتصادی هم از امکان نمایش و کنترل صفحه موبایل های هوشمند بهره می برند. در غیر این صورت هم با کمی جست وجو می توانید جایگزین مناسبی برای هدیونیت خودرویتان به صورت غیر رسمی انتخاب کنید که شاید هزینه نگه داری سیستم برقی خودرو را افزایش دهد، اما از تمامی موارد آورده شده ضرر جانی کمتری دارد.

از این مورد می توان به عنوان یکی از بهترین گزینه ها یادکرد، چئن که علاوه بر کاهش حواس پرتی، احتمال دزدیده شدن تلفن همراه را کاهش می دهد. همانطور که گفته شد حتی محصولات چینی مونتاژ داخل هم این روزها از این امکان برخوردار هستند و نمی توان از آن به عنوان یک آپشن لوکس یادکرد. ولی استفاده از یونیت های غیراستاندارد به احتمال زیاد به سیستم برقی خودرو شما آسیب وارد می کند.

نمی خواهیم به آپشن های لوکسی مانند کنترل بدون اتصال اندام (جستچرها) یاد کنیم که تنها در خودروهایی مانند ب ام و سری ۷ دیده می شود، ولی به هر سوی استفاده از سیستم ناوبری این روزها تاحدی اجتناب ناپذیر شده و درصورت افزایش توجه به این مسیریاب ها احتمال تصادف افزایش پیدا می کند. ولی دستوردهی صوتی یکی از ارزان ترین گزینه هایی است که متاسفانه نرم افزارهای تاکسی اشتراکی به خوبی از آن ها پشتیبانی نمی کنند. درصورتی که با چند خط کد می توان از چندین تصادف جلوگیری کرد.

جمع بندی

استفاده از تکنولوژی تصادفات را افزایش نمی دهد بلکه ناآگاهی ما نسبت به نحوه استفاده صحیح از وسایل و تکنولوژی است که خطرات احتمالی را افزایش می دهد. معمولا هولدر گوشی و هندزفری موبایل دو ابزار بسیار کاربردی برای ماشین هستند که استفاده درست از آن ها خطرات را بسیار کم می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (340 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (329 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (293 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (198 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (192 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (154 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (99 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (94 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (90 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (78 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (76 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور