روش های نگه داری زیورآلات جهت جلوگیری از کدر شدن

  یکشنبه، 08 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش های نگه داری زیورآلات جهت جلوگیری از کدر شدن
بارها اتفاق افتاده که هنگام خرید زیورآلات چگونگی براق ماندن و تغییر نکردن رنگشان فکرتان را مشغول کرده باشد باید گفت بدلیجات دست ساز و زیورآلات برای درخشان ماندن به مراقبت ویژه ای احتیاج دارندتا بتوانند سالها برایتان قابل استفاده باشند حتی زیورآلات طلا هم پس از مدتی کدر می شوند و درخشش خود را از دست می دهند

بارها اتفاق افتاده که هنگام خرید زیورآلات چگونگی براق ماندن و تغییر نکردن رنگشان فکرتان را مشغول کرده باشد باید گفت بدلیجات دست ساز و زیورآلات برای درخشان ماندن به مراقبت ویژه ای احتیاج دارندتا بتوانند سالها برایتان قابل استفاده باشند حتی زیورآلات طلا هم پس از مدتی کدر می شوند و درخشش خود را از دست می دهند این قاعده برای زیورالات خاص و جدیدی مثل زیورآلات حکاکی روی دانه برنج و زیورآلات گل و گیاه هم صدق می کند برای اینکه بتوانید طول عمر بدلیجات دست ساز و یا هر نوع از زیورآلات خود را بالا ببرید

۱ – بهتر است هنگام خواب زیورآلات خود را نپوشید چون علاوه بر آنکه در خواب ممکن است بدلیجات دست ساز شما جایی گیر کنند و یا کج و خم شوند این امکان هم وجود دارد که لای موهایتان گیر کرده و به خودتان هم آسیب بزنند این توصیه را مخصوصا درباره کودکان کاملا جدی بگیرید.بهتر است قبل خواب آنها را جدا کرده و در جای مخصوص خودش قرار دهید.

۲ – تا جایی که امکان دارد سعی کنید از زیر آب گرفتن زیورآلات مصنوعی و بدلیجات دست ساز خود اجتناب کنید. اینکار باعث کدر شدن ،تغییر رنگ و یا از بین رفتن جلای بدلیجات شما خواهد شد.

۳ – بسیاری از بدلیجات مثل زیورآلات گل و گیاه و یا بدلیجات با حکاکی روی دانه برنج که داخل شیشه قراردارند به مراقبت بیشتری احتاج دارندبمنظور سالم ماندن و خط نیافتادن آنها از پارچه نرم برای تمیز کردن بدلیجات و زیورآلات استفاده کنید. اینکار باعث می شود تا علاوه بر خط و خش دار نشدنشان ، جلا و درخشندگی آن ها نیز حفظ شده و پس از هر بار تمیز کردن از بین نرود

۴ – عرق کردن بدن از دلایل اصلی حساسیت های پوستی نسبت به زیورآلات مصنوعی و بدلیجات است. هنگام تعرق واکنشهای شیمیایی بین لایه رویی پوست و فلز بکار رفته در زیورآلات مصنوعی انجام می گیرد که باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شود. اما میزان این حساسیت ها می تواند بسته به جنس زیورآلات شما و حتی نوع عرق بدنتان متفاوت باشد چرا که مواد موجود در عرق افراد مختلف با یکدیگر فرق دارند و با توجه به میزان اسیدی بودن عرق هر شخص سرعت واکنش های شیمیایی هم افزایش پیدا می کند پس بهتر است هنگام تعرق، بدلیجات دست ساز و زیورآلات مصنوعی خود را در مکان مناسبی قرار دهید.

روش های نگه داری زیورآلات جهت جلوگیری از کدر شدن

روش هایی وجود دارند که از اکسید شدن و تغییر رنگ فلزات جلوگیری می کنند. با به کار بردن این روش ها می توانید در زمان طولانی تری طلا، جواهرات و بدلیجات نو و زیبا نگه دارید.

روش ثابت نگه داشتن رنگ طلا و جواهرات

کنار هم قرار دادن فلزات موجب خوردگی، ساییدگی و کدر شدن آن ها و حتی کاهش وزنشان می شود. بنابراین حتما طلا و جواهرات خود را در جعبه های خود و به صورت مجزا نگه داری کنید.

روش ثابت نگه داشتن رنگ نقره جات

  • زیورآلات نقره ای خود را هنگامی که از آن ها استفاده نمی کنید درون فویل آلومینیوم بپیچید تا از اكسیداسیون و تیرگی آن ها پیشگیری شود. آن ها را در كیسه های پلاستیكی قرار ندهید.
  • هنگامی که از بدلیجات خود استفاده نمی كنید، برای جلوگیری از سیاه شدن، آنها را درون جعبه ای قرار داده و كنارشان تكه ای گچ بگذارید.

روش ثابت ماندن رنگ بدلیجات

فلزات در شرایط محیطی رفتارهای متفاوتی دارند. نوع آلیاژ و فلزات به کار رفته در زیورآلات تا حد زیادی می تواند تعیین کننده میزان دوام آن ها باشد. اما با دانستن بعضی نکات می توانید دوام بدلیجات تان را افزایش دهید.

  • آب و قرار گرفتن در محیط های مرطوب باعث واکنش دادن بسیاری از فلزات و کدر شدن آن ها می شود بنابراین تا حد امکان سعی کنید بدلیجات خود را در محیط خشک نگه داری کنید و هنگام استحمام و رفتن به استخر آن ها را همراه خود نبرید و در صورت خیس شدن خیلی فوری آن ها را با یک پارچه خشک کنید. برای تمیز کردن بدلیجات از پارچه یا برس خشک استفاده کنید.
  • همیشه اول ادکلن بزنید سپس بدلیجات خود را آویزان کنید. عطر و ادکلن می تواند باعث کدر شدن آن ها شود.
  • بدلیجات می توانند با گذشت زمان با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و اکسید شوند بنابراین بهتر است بدلیجات را در جعبه های وکیوم نگه داری کنید تا کمترین تماس را با هوا داشته باشند. سیلیکاژل ها با جذب رطوبت محیط را خشک نگه می دارند بنابراین قرار دادن سیلیکاژل ها در کنار زیورآلاتتان عمر آن ها را طولانی تر می کند.
  • تا حد امکان سعی کنید بدلیجاتتان در معرض مواد شیمیایی از جمله لاک پاکن، خمیردندان، مایع ظرفشویی و انواع روغن قرار نگیرند.
  • دقت کنید تماس فلزات با هم باعث خوردگی آن ها می شود بنابراین بدلیجات خود را در تماس با یکدیگر یا سایر قلزات قرار ندهید.

تمیز کردن بدلیجات

برای تمیز کردن بدلیجات، محلولی از آب و شامپو بچه تهیه کنید. از پاک کننده های تجاری جواهرات بر روی بدلیجات استفاده نکنید. زیرا این محلول ها معمولا سفت و خشن (ناملایم) هستند.به جای آن از مخلوط چند قطره شامپو بچه در یک فنجان آب استفاده کنید. مخلوط را با یک قاشق به هم بزنید. سرکه یا هر جزء اسیدی دیگر در مخلوط به کار نبرید.از یک مسواک نرم استفاده کنید. یک مسواک نرم را در مخلوط فرو ببرید. مسواک را به آرامی روی سطح جواهر بکشید.اطمینان حاصل کنید تمام قسمت های بدلیجات حتی نقاط دور از دسترس را تمیز کرده باشید.با آب سرد شست و شو دهید. بعد از فرآیند تمیز کردن با محلول، بدلیجات را با آب سرد بشویید. از آب گرم استفاده نکنید چون چسب را از بین می برد.اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های بدلیجات را با آب شست و شو داده باشید و سپس آن را با پارچه میکروفایبر خشک کنید.به وسیله سشوار خشک کنید. از یک سشوار برای خشک کردن کامل بدلیجات استفاده کنید.هرگونه رطوبت باقی مانده ممکن است باعث زنگ زدگی شود.اطمینان حاصل کنید از تنظیمات سرد سشوار استفاده کنید.در کیف های پلاستیکی نگهداری کنید. هر قطعه از بدلیجات را در کیف پلاستیکی زیپ دار مخصوص خودش نگهداری کنید.اطمینان حاصل کنید که قبل از بسته بندی اکسیژن از کیسه خارج شود. نگهداری زیورآلات به دور از اکسیژن باعث ماندگاری طولانی مدت آنها خواهد شد.شما می توانید به جای این کیسه های پلاستیکی از باکس های مخملی جواهرات نیز استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان