روش های اصولی و مهندسی کاهش ارتفاع خودرو

  یکشنبه، 21 شهریور 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
روش های اصولی و مهندسی کاهش ارتفاع خودرو
امروزه پایین آوردن ارتفاع خودرو بسیار محبوب شده است و باعث افزایش جذابیت بصری یک وسیله نقلیه و افزایش احتمالی عملکرد آن می‌شود. در حالی که روش‌های مختلفی برای پایین آوردن ارتفاع خودرو وجود دارد انتخاب یک روش مناسب نیز بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنید که اتومبیل شما عملکرد بهتری دارد. برای دانستن روش های کاهش ارتفاع خودرو با ما همراه باشید.

تمام خودروهایی عادی که در سطح خیابان ها موجود می باشند، با کمی کاهش ارتفاع ظاهر زیباتر و اسپرت تری پیدا می کنند. راه های زیادی برای کاهش ارتفاع یا به اصطلاح ماشین بازها “کف خواب” کردن خودرو وجود دارد که بسیاری از آن ها روش مناسبی نیستند و به خودرو آسیب می رسانند و البته بدترین روشی که می توان به وسیله ی آن ارتفاع خودرو را کاهش داد، بریدن کمک فنر ها می باشد که بیشترین آسیب را به خودرو وارد می کند.برای آن که نشان دهیم بریدن کمک فنرهای خودرو چقدر کار احمقانه ای می باشد، این کار را روی یک خودروی هوندا آکورد انجام داده ایم، که نتیجه آن اصلا جالب نبود.

برای این کار تنها با بریدن یک حلقه از کمک فنر این هوندا آکورد، ارتفاع آن را حدودا ۱ سانتی متر کاهش دادیم. با وجود زیبا شدن ظاهر این آکورد در تست جاده مشخص شد که خودرو نسبت به حالت قبل راحتی کمتری دارد، در دست اندازهای جاده ضربات وارد شده به چرخ بیشتر از قبل به اتاق خودرو منتقل می شد و در کل حس رانندگی ناخوش آیند گشت.

چرا کاهش ارتفاع؟

در علم فیزیک مفهومی وجود دارد به اسم Gravity Center که آن را به گرانیگاه و مرکز ثقل ترجمه می کنند. گرانیگاه یک جسم، نقطه ای است که گشتاور ناشی از میدان گرانشی، حول آن نقطه صفر می شود. ساده تر بگوییم مرکز ثقل یک خودرو، نقطه ای فرضی است که برآیند (مجموع) وزن خودرو بر این نقطه وارد می شود. این یعنی اگر شما طنابی را دقیقاً به مرکز ثقل خودرو وصل کنید و سر دیگر زنجیر را به سمت بالا بکشید تا خودرو معلق در آسمان بماند، خودرو کاملاً صاف و متعادل در آسمان خواهد ماند، چون انتهای زنجیر به مرکز ثقل خودرو متصل است.

یکی از اصول پیچیده طراحی خودرو، پایین نگاه داشتن این نقطه است، چراکه هرچقدر گرانیگاه یک خودرو به سطح زمین نزدیک تر باشد، پایداری آن هم بیشتر است. شاید سؤال پیش بیاید که پس چرا همه خودروها با مرکز ثقل پایین تولید نمی شوند؟ پاسخ ساده است. پایین بودن ارتفاع خودرو مشکلات متعددی در پی دارد. نخست فشار سنگینی است که وزن خودرو به سیستم تعلیق وارد می کند. دلیل دیگر کاهش نرمی در رانندگی به دلیل کوبیده شدن فنرها است. دست آخر هم به این مشکل می رسیم که در بسیاری از کشورها، خیابان ها هنوز برای حرکت خودروهایی که ارتفاع پایین دارند مناسب سازی نشده اند.

کاهش ارتفاع خودرو

مبانی اولیه کاهش ارتفاع خودرو

حالا که قرار است ارتفاع یک خودرو کاهش پیدا کند، باید به این پرسش ساده پاسخ داد که چقدر؟ 5 سانتی متر؟ 10 سانتی متر؟ حقیقتاً این عدد را چگونه باید پیدا کرد؟ افرادی که به دنبال جواب سؤال فوق نیستند، احتمالاً در زمره گروهی هستند که به صورت سلیقه ای و با روش های بسیار مخرب و نامتعارف اقدام به بریدن فنرها می کنند.

پیش از ورود به بحث فنی لازم است بدانید که اساساً ارتفاع خودرو از نظر فنی چه معنایی دارد. در علوم خودرویی ارتفاع خودرو یا همان Ground Clearance فاصله عمودی پایین ترین نقطه زیر رکاب تا سطح کاملاً صاف جاده است، اما دانستن میزان ارتفاع خودرو برای شروع به کار کفایت نمی کند. تصور کنید دو خودرو داریم که هر یک 200 میلی متری از سطح زمین فاصله دارند. آن وقت میزان کاهش ارتفاع برای هر دو یکسان است؟ درواقع فاکتور مهم دیگری در این میان نقش بازی می کند و آن هم سایز رینگ و میزان فاق لاستیک است.

اجازه بدهید این موضوع را با چند مثال برایتان تشریح کنیم. خودروی پژو پارس با ارتفاع 190 میلی متری از سطح زمین مجهز به لاستیک هایی 185.65 میلی متری 15 اینچی است. در حالی که خودرویی مانند دنا پلاس توربوشارژ با همین ارتفاع لاستیک هایی 205.50 میلی متری 16 اینچی دارد یا در مثالی جالب تر خودروی آریو S300 با لاستیک های 15 اینچی که نسبت ابعاد آن 195.65 میلی متر است از سطح زمین 170 میلی متر فاصله دارد. ولی تندر 90 با لاستیک هایی که همان 15 اینچی قطر را دارند ولی نسبتشان 185.65 میلی متر به ارتفاع 190 میلی متری رسیده است. قطعاً معادله پیدا کردن میزان مناسب کاهش ارتفاع با در نظر داشتن این سه متغیر چیزی است که تنها از پس مهندسان خودرویی برمی آید.

مزایای کاهش ارتفاع خودرو

با این فرض که کلیه اصول و قواعد استاندارد کاهش ارتفاع خودرو را رعایت کرده باشید، خبر خوب برایتان این است که این کار غیر از افزایش پایداری که پیش از این به آن اشاره کردیم، منجر به بهبود عملکرد آیرودینامیکی خودرو می شود؛ به عبارت دیگر به لطف نزدیک تر شدن کف خودرو به سطح زمین، کل سازه خودرو مقاومت کمتری در برابر هوای ورودی از خود نشان می دهد. دقیقاً به همین دلیل است که خودروهای فرمول یک آنقدر به سطح زمین نزدیک هستند که گاهی از زیرشان جرقه پرتاب می شود.خودرویی که نسبت به مدل استاندارد خودرو ارتفاع کمتری دارد، به طور حتم هندلینگ بهتری هم دارد. فرمان پذیری در محصولاتی که ارتفاع شان از سطح زمین بالاست عموماً دشوار نشان می دهد. تصور کنید یک رانندگی پرشتاب با یک شاسی بلند در مقایسه با یک هاچ بک ریزاندام به چه میزان تفاوت دارد.

برتری دیگر این خودروها افزایش ایمنی به دلیل کاهش چشم گیر خطر واژگونی است. درست مانند کارت ها (خودروهای مخصوص کارتینگ) که هرگز چپ نمی کنند. در بدترین سناریو تنها اتفاقی که رخ می دهد انحراف از خط مستقیم است.دست آخر یکی از دلایل اصلی که افراد سراغ کاهش ارتفاع می روند، چیزی است که همان ابتدا به آن اشاره کردیم؛ افزایش زیبایی خودرو. باید اعتراف کرد در خودرویی که گلگیرها تا لب لاستیک پایین آمده اند جلوه هیجان انگیزتری نسبت به سایر خودروها دارند.

ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد؟

  1. بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدول ها پارک کنید، چرا که احتمالا در زمان گشودن درب ها با جدول برخورد خواهند کرد.
  2. باید تمرکزتان بیشتر از هر زمان دیگری معطوف به شناسایی خرابی های مسیر باشد. همیشه ضربه های وارده به کف ماشین ختم به خیر نمی شوند و ممکن است مانند من، پوسته ی گیربکس تان متلاشی شود!
  3. برای عبور از هر سرعت گیر و دست اندازی نیاز به کاهش قابل ملاحظه ی سرعت دارید، که علاوه بر ایجاد ترافیک، ریسک برخورد از پشت محتمل است. راستی این مقاله هم جالب است: بهترین روش عبور از سرعت گیرها
  4. هر چقدر شهرتان کوچکتر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و بخصوص پلیس می شوید!
  5. اگر از روش های نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید، احتمالا در هنگام معاینه ی فنی و فروش خودرو به مشکل می خورید.
  6. کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقه مند هستند نیست.
  7. در بعضی از ماشین ها، لاستیک با لبه ی گلگیر برخورد می کند که مستلزم برش لبه ی گلگیر است.
  8. ماشین ارتفاع خورده، عملا قابلیت استفاده در جاده های غیر آسفالته را از دست می دهد.
  9. اگر در کاهش ارتفاع زیاده روی کرده باشید، حتی در هنگام پیچیدن با کمترین سرعت لاستیک جلو با گلگیر برخورد می کند و علاوه بر ایجاد آوایی گوش خراش، احتمال قر شدگی گلگیر را مهیا می کند.
  10. دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سرنشین استاندارد را ندارد!
  11. لاستیک در دست اندازها با قسمت داخلی گلگیر برخورد می کند و به شل گیرها و احتمالا شلنگ های شیشه شور آسیب وارد می کند.
  12. فشار بیشتری بر روی مجموعه ی تعلیق وارد می شود و خرابی ها زودتر از موعد پدیدار می شوند.
  13. سپر در موقعیت پایین تری نسبت به ماشین های استاندارد قرار می گیرد و در برخوردها، ضربه به جای سپرها به چراغ یا جلو پنجره اتان وارد می شود!

روش های فنی و مهندسی کاهش ارتفاع خودرو

حالا که با اصول و مبانی کاهش ارتفاع آشنا شده اید، وقتش است که این کار را به صورت حرفه ای انجام دهید. پیش از هر چیز اکیداً هشدار می دهیم که در این بخش هرگز بریدن فنرها جزو اقدامات اصولی نیست و عواقب اجرای آن به عهده افرادی است که آن را انجام می دهند. ما اینجا به روش های فنی و مهندسی کاهش ارتفاع خودرو اشاره می کنیم.

استفاده از فنر تخت

سیستم تعلیق در برخی از خودروهای قدیمی علاوه بر فنر لول (فنر با لوله مارپیچ)، شامل نوع دیگری از فنرها موسوم به فنر تخت یا Leaf Spring است که اصطلاحاً به آن فنر شمش هم می گویند. این اقدامی یکی از ساده ترین، سریع ترین و البته ارزان ترین روش های کاهش ارتفاع خودرو است.البته اگر می خواهید در این بخش پیشرفته تر باشید می توانید از مکانیک های خبره بخواهید تا میزان انحنای فنر تخت را نیز برایتان صاف کند. باز هم یادآوری می کنیم که در این روش عملاً با نرمی خداحافظی کرده اید.

استفاده از فنرهای اسپرت

در هیچ یک از خودروهای مسابقه ای سیستم تعلیق استاندارد دیده نمی شود. این خودروها همواره از سیستم تعلیق ترکیبی فنر و کمک فنر ریسینگ استفاده می کنند که اساساً با هدف تحمل فشار زیاد ساخته شده اند. طبیعی است که استفاده از این تجهیزات هزینه سنگین تری را برایتان به همراه دارد. با این حال اگر قصد خرید یک فنر اسپرت را دارید به شما برندهای Ohlins، BOGE ،TRW و بی تردید برند Bilstein را معرفی می کنیم.

استفاده از فنرهای هیدروپنوماتیک

این برگ آخر حرفه ای ها برای کاهش ارتفاع خودرو است. سیستم تعلیق بادی روغنی نه فقط امکان تنظیم ارتفاع موردنظر را دارد بلکه قابلیت قرار دادن در حالت نرمال شهری را هم فراهم کرده است. ولی فراموش نکنید که فنرهای هیدروپنوماتیکی که اغلب از آن ها به اسم فنر گازی یاد می شود فارغ از قیمت بسیار بالا، شیوه نصب پیچیده ای هم دارند. پس سعی کنید قبل از اینکه پولتان را به دلیل یک مونتاژ غلط دور بریزید، ابتدا متخصص این کار را پیدا کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (72 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (26 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (20 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!