روش های تنظیم دمای موتور خودرو

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های تنظیم دمای موتور خودرو
برخی رانندگان با اظافه کردن یک پایه به کاپوت خودرو در حین حرکت ، درب موتور را چند سانتی متر باز می‌گذارند. این کار باعث تزریق هوای پر فشار جلوی‌ خودرو به داخل محفظه موتور می‌شود که علاوه بر ایجاد توزیع دمای غیر یکنواخت در موتور ، اگر سرعت زیاد باشد ، بازده عملکردی فن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در عمل موتور گرم‌تر می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، آیا این سوال برایتان پیش آمده است که چگونه دمای خودرو خود را تنظیم کنیم ؟ تنظیم دمای خودرو خود را به کوییک سرویس وحید بسپارید . ما در این مقاله شمارا از اطلاعات پایه این پروسه آاه میکنیم .زمانی که آمپر آب ماشین در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟

روش های تنظیم دمای موتور

۱ ـ حذف ترموستات

برخی با حذف کردن ترموستات با به حداکثر رساندن سرعت چرخش آب در داخل موتور و همچنین ایجاد گردش آب دائم تلاش می کنند دمای موتور خودرو را پایین نگاه دارند. این کار موجب می شود که موتور در مدت زمان طولانی تری به دمای مناسب عملکردی خود برسد و همچنین در هنگام حرکت با سرعت بالا دمای موتور افت کند. از طرفی دامنه ی نوسانی دمای موتور زیاد می شود که همگی آسیب زننده هستند. همچنین توزیع یکنواخت دما در قطعات موتور کاهش پیدا می کند که بسیار آسیب زننده است.

۲ ـ یکسره کردن فن خودرو

عده ای دیگر با ایجاد تغییرات در سیم کشی عملکرد هوشمند سیستم خنک کننده را مختل کرده و فن های خنک کننده را دائما روشن نگاه می دارند. این کار بار برقی بسیار زیادی بر موتور و دینام اعمال می کند. در این روش با کاهش دمای موتور، ترموستات بسته می شود ولی همچنان فن ها کار می کنند و آب داخل رادیاتور خنک تر می شود، با افزایش دمای موتور ترموستات باز شده و آب سرد رادیاتور(هم دما با دمای محیط) به طور ناگهانی وارد موتور می شود که یک شوک حرارتی به موتور وارد می کند.

شوک حرارتی موجب از دست رفتن دمای یکنواخت قطعات و ایجاد ترک های ریز ناشی از خستگی حرارتی می شود در نتیجه عمر قطعات به سرعت کاهش پیدا می کند.

۳ ـ باز گذاشتن درب موتور

برخی رانندگان با اظافه کردن یک پایه به کاپوت خودرو در حین حرکت ، درب موتور را چند سانتی متر باز می گذارند. این کار باعث تزریق هوای پر فشار جلوی خودرو به داخل محفظه موتور می شود که علاوه بر ایجاد توزیع دمای غیر یکنواخت در موتور ، اگر سرعت زیاد باشد ، بازده عملکردی فن ها کاهش پیدا می کند و در عمل موتور گرم تر می شود.

این روش سیکل خنک کاری موتور را که توسط محاسبات ایرودینامیکی طراحی شده ، مختل می کند.

۴٫ ـ تعویض قطعات سیستم خنک کاری با نمونه های تقویتی

تعویض برخی قطعات مثل پمپ آب ، رادیاتور ، کانال های آب ، واشر سرسیلندر و … با نمونه های تقویت شده تنها هنگامی تاثیر مثبت می گذارد که تمامی قطعات به صورت همزمان و بعد از انجام محاسبات سنگین مهندسی تعویض گردند. تعویض یک یا دو قطعه به تنهایی نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه می تواند آسیب زننده باشد. به عنوان مثال:

پمپ آب قوی با دبی بالا ، سرعت حرکت آب را در رادیاتور بالا می برد و در نتیجه آب برای مدت کافی در رادیاتور نمی ماند تا خنک شود ، در نهایت آب گرم دوباره به موتور باز می گردد که به معنای افزایش دمای موتور است.

آیا دمای پایین آسیب زننده است؟

دمای موتور بر بسیاری از عوامل و پارامتر های طراحی موتور تاثیرگذار است. از روغنکاری تا مصرف سوخت.

پیستون و بلوک سیلندر دو فلز متفاوت با ضریب انبساط حرارتی متفاوت هستند. اندازه ی پیستون و قطر سیلندر به گونه ای طراحی می شوند که در دمای اسمی موتور(دمایی که توسط طراحان برای موتور مشخص شده) دارای لقی مناسب و همچنین آب بندی کافی باشند. تغییر دمای میانگین موتور این ابعاد را بر هم میریزد که در نتیجه : یا با کاهش لقی میزان اصطکاک موتور افزایش می یابد و یا با افزایش لقی ، مسیر برای شروع برخی آسیب ها مانند روغن سوزی هموار می شود.

در دمای اسمی موتور، بنزین به خوبی در موتور تبخیر می شود و شعله به خوبی به دیواره نزدیک می شود. تقریبا تمام سوخت محترق شده و آلایندگی به حداقل خود می رسد، شمع موتور در دمای امن خود قرار می گیرد و بیشترین عمر را از خود نشان می دهند. با کم کردن دمای موتور، بنزین تبخیر نمی شود و در احتراق شرکت نمی کند ، شعله پیش از رسیدن به دیواره سیلندر خاموش می شود و در نتیجه بازده موتور کاهش و در مقابل آلایندگی افزایش پیدا می کند.

در دمای اسمی موتور ، روغن با غلظت مناسب در سیستم روغن کاری پمپاژ شده اما با کاهش دما ، غلظت روغن افزایش پیدا می کند در نتیجه روغن کاری مختل شده و موتور دچار آسیب دیدگی جدی می شود.

روش های کنترل دما موتور

با توجه به اینکه ما به هیچ وجه ایجاد تغییرات در دمای اسمی موتور را درست نمی دانیم اما برای آن دسته از عزیزان که اصرار بر این تغییر دارند روش های صحیح این کار را توضیح می دهیم

تغییر در تنظیمات کامپیوتر خودرو

با استفاده از کامپیوترهای مخصوص و ارتباط با ای سی یو خودرو از طریق درگاه اتصال دیاگ می توان دمای روشن شدن فن های خودرو را مطابق با خواسته ی افراد تنظیم کرد و در نتیجه دمای اسمی موتور را تغییر داد.

استفاده از قطعات تقویتی

همان طور که گفته شد با تعویض تمام قطعات سیستم خنک کاری با نمونه های تقویتی به صورت یک جا می توان سرعت خنک کاری را افزایش داد. تعویض این قطعات باید توسط یک تیم فنی و با تجربه و متناسب با ظرفیت های خودروی شما انجام گیرد.

ایجاد تغییرات در سیم کشی خودرو

می توان با اضافه کردن قطعات الکترونیکی به سیم کشی خودرو عملکرد سیستم خنک کاری را از تمام اتوماتیک به حالت نیم اتوماتیک تغییر داد و کنترل عملکرد سیستم خنک کاری را تا حدی به صورت دستی در اختیار راننده قرار داد.

اضافه کردن مقاومت به سیستم پایش دما

با اضافه کردن یک مقاومت به صورت موازی با سنسور دمای آب می توان دمای اسمی موتور را کاهش داد. این کار باید حتما توسط یک فرد باتجربه و با تخصص کافی صورت گیرد.

نحوه انتخاب ترموستات مناسب با دمای خودرو

ابتدا با توجه به مشخصات موتوری خود ، دمای اسمی موتور را محاسبه کرده و یا از یک منبع قابل اطمینان این دما را استخراج می کنید. دمای به دست آمده را منهای ۱۱ الی ۱۳ می کنید و در نتیجه دمای مناسب برای ترموستات به دست می آید. برای مثال در موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو (XU7) ، دمای اسمی ۹۵ درجه است و در نتیجه ترموستات ۸۲ درجه بیشترین بازده را از موتور استخراج می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود