روش تهیه خوراک قفقازی خوشمزه

  شنبه، 01 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه خوراک قفقازی خوشمزه
خوراک قفقازی با انواع گوشت و سبزیجات تهیه شده و دارای خواص زیادی می باشد. تنوع سبزیجات استفاده شده در این خوراک بر زیبایی آن افزوده و باعث شده به عنوان یک غذای مجلسی در میهمانی ها جایگاه خاصی داشته باشد.

خوراک قفقازی یک خوراک بین المللی خوشمزه است که با ترکیب گوشت چرخ کرده و سبزیجات مختلف تهیه می شود. در این غذا می توان هر نوع سبزیجاتی اضافه یا کم کرد. می توان به جای گوشت چرخ کرده از سویا استفاده نمود و این غذا را برای رژیم های گیاهی آماده نمود. این خوراک بسیار خوشمزه است و می توان با نان و ماست چکیده طعم دار آن را سرو نمود.

مواد لازم برای خوراک قفقازی با گوشت چرخ کرده

  • هویج: ۵ عدد
  • بادمجان: ۵ عدد
  • کدو سبز: ۵ عدد
  • فلفل دلمه ای: ۲ عدد
  • لوبیاسبز: ۲ لیوان
  • قارچ: یک بسته
  • پیازداغ: سه قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • رب: دو قاشق غذاخوری
  • سیر: پنج حبه بزرگ
  • ماست سون: سه لیوان
  • سس مایونز: سه قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: سیاه به اندازه لازم
  • چیپس خلالی: به اندازه دلخواه
  • روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خوراک قفقازی با گوشت چرخ کرده

1. اول همه سبزیجات را می شوریم. بادمجان، کدو، هویج، فلفل دلمه ای و لوبیاسبز را خلالی برش میزنیم. همه مواد را با نصف قارچ ها داخل قابلمه میریزیم و اندازه نصف لیوان آب میریزیم و می گذاریم روی ملایم گاز تا مواد بخار پز شود.

2. بعد از اینکه مواد بخار پز شد همه را توی یک آبکش خالی میکنیم و کنار می گذاریم.

3. داخل یک ماهی تابه بزرگ کمی روغن زیتون میریزیم و سبزیجات را اضافه میکنیم و حدود یک ربع مواد را با هم تفت میدهیم و بعد گاز را خاموش میکنیم و کنار میگذاریم تا خنک بشود.

4. حالا به مهم ترین بخش تهیه خوراک قفقازی میرسیم که درست کردن سس است. ماست و سس مایونز را با هم مخلوط میکنیم و حبه های سیر را داخل آن رنده میکنیم. نمک و فلفل را اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم. همه طعم این خوراک به طعم سیر رنده شده در سس بستگی دارد که بهتر است طعم قالبی باشد.

5. در این مرحله سس را به سبیزجات تفت داده شده اضافه میکنیم و چند قاشق از آن را نگه میداریم. سبیزیجات را که خوب با سس مخلوط شده در ظرف مورد نظر برای سرو میریزیم.

6. با باقی مانده سس روی سطح خوراک قفقازی را میپوشانیم به شکلی که کاملا سفید باشد. در این مرحله که آخرین مرحله است، گوش چرخ کرده را که با پیاز داغ و ادویه و رب گوجه تفت داده ایم و آماده کرده ایم، روی خوراک میریزیم.

7. قارچ تفت داده شده و چیپس خلالی را نیز روی خوراک میچینیم و به دلخواه تزیین میکنیم. ظرف خوراک را به مدت سه ساعت داخل یخچال میگذاریم تا خنک بشود. خوراک قفقازی لذیذ ما آماده ست. این غذا به صورت سرد سرو می شود.

مواد لازم برای خوراک قفقازی با مرغ

  • فیله مرغ یا ران و کتف: ۶۰۰ گرم
  • بادمجان: ۴ عدد متوسط
  • کدو (سبز): ۳ عدد متوسط
  • فلفل دلمه ای: ۱ عدد متوسط
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • قارچ: ۱۵ عدد
  • لوبیا سبز خرد شده: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۴ حبه متوسط
  • ماست چکیده: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • سس مایونز: ۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات

همه سبزیجات را بشویید و پوست بگیرید. بادمجان، کدو سبز، فلفل دلمه، هویج و لوبیا سبز را به صورت دلخواه برش بزنید. می توانید همه را به صورت حلقه ای یا خلالی و در قطعات با اندازه دلخواه ببُرید. همه سبزیجات را در یک تابه بزرگ یا قابلمه بریزید و ۱ لیوان دسته دار فرانسوی، آب اضافه کنید. حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید کمی بپزند و نرم شوند. بعد از اینکه مواد نرم و بخارپز شدند، حرارت را قطع و آن ها را آبکش کنید.

یک پیاز را خلالی یا نگینی کنید. در یک قابلمه یا تابه، پیاز را با مقداری روغن سرخ و مرغ را هم اضافه کنید. کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس به آن زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید. یک لیوان دسته دار آب جوش اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه کاملا بپزد.

یک تابه مناسب بردارید و روغن زیتون را در آن بریزید. می توانید از کره یا روغن مایع هم استفاده کنید. وقتی روغن داغ شد، سبزیجات آبکش شده را اضافه کنید. قارچ ها را خرد و به مواد اضافه کنید. همه مواد را در روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند. سبزی ها را از تابه خارج کنید و دوباره کمی روغن اضافه کنید. مرغ های آبپز شده را از سس خارج کنید و در روغن سرخ کنید تا وقتی که طلایی شود. می توانید از همین سس برای روی خوراک هم استفاده کرد.همه سبزیجات و مرغ را در ظرف سرو بچینید و با سس دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه سس خوراک قفقازی

برای پایین آوردن کالری خوراک قفقازی بهتر است سس مایونز را با ماست مخلوط کنید. اگر می خواهید سس ماست و مایونز درست کنید، ماست و مایونز را با هم مخلوط کنید و سیر ها را در آن رنده کنید. کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و به هم بزنید. بهتر است طعم سیر کاملا قابل تشخیص باشد.

در صورتی که می خواهید سس گوجه درست کنید، رب گوجه فرنگی را با ۱ قاشق غذاخوری کره و کمی آب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا طعم خام رب گوجه فرنگی گرفته شود. کمی فلفل سیاه یا فلفل قرمز هم اضافه کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ یا گوشت

  1. به جای فیله مرغ، می توانید از تکه های گوشت یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید. در ضمن اگر می خواهید یک غذای گیاهخواری داشته باشید، گوشت قرمز یا مرغ را از دستور پخت خوراک قفقازی حذف کنید.
  2. برای اینکه خوراک قفقازی شما مجلسی و زیبا باشد، بهتر است سس را با مواد دیگر مخلوط نکنید. سس ماست و مایونز یا سس گوجه فرنگی را در یک ظرف جداگانه (کاسه کوچک) در کنار تکه های سبزیجات و مرغ سرو کنید.
  3. اگر می خواهید سس ماست را روی سبزیجات و مرغ بریزید، همه سبزی ها و مرغ سرخ شده را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با سس ماست و مایونز بپوشانید. می توانید از قبل نصف قارچ ها را جداگانه سرخ کنید و برای تزیین روی خوراک قفقازی استفاده کنید.
  4. از گردو و بادام خرد شده با چیپس خلالی هم می توانید برای روی سس ماست استفاده کنید و سس خوراک قفقازی را تزیین کنید.
  5. اگر می خواهید غذا را با سس ماست و مایونز و به صورت سرد سرو کنید، بعد از آماده شدن، آن را به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید.
  6. می توانید خوراک قفقازی را در نان ساندویچی مورد علاقه تان بریزید و ساندویچ قفقازی درست کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (689 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان