روش تهیه آلبالو خشکه خانگی لذیذ

  پنجشنبه، 27 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه آلبالو خشکه خانگی لذیذ
آیا تمایل دارید در فصلی غیر از تابستان از خوردن میوه آلبالو لذت ببرید؟ انواع تجاری و خشک‌ شده این محصول وجود دارد اما شما می‌توانید به صورت خانگی نیز این میوه را خشک کنید. برای داشتن آلبالوی خشک با کیفیت و خوشمزه در منزل می‌توانید از روش‌های گفته شده در این مقاله استفاده نمایید.

آلبالو خشکه یکی از انواع تنقلات خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که در فصل های بهار و تابستان تهیه می شود. آلبالو خشکه معمولا به عنوان تنقلات استفاده می شود، البته در برخی شهرها از این میوه خشک شده به عنوان طعم دهنده ها در برخی غذاها نیز استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آلبالو خشکه در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آلبالو خشکه

  • آلبالو ۱ کیلوگرم
  • رب انار ۱ ق غذا خوری
  • نمک ۳ ق غذا خوری

طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی به شکل بازاری

ابتدا دم آلبالو ها را جدا کنید و آن را داخل لگن آب بریزید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا کاملا تمیز شود سپس داخل یک آبکش بریزید تا کمی خشک شود یا می توانید داخل یک قابلمه آب و نمک بریزید و بگذارید تا به جوش بیاد سپس لگن آلبالو ها را در حد ۳ ثانیه در آب در حال جوش قرار دهید و آب سرد روی آن ها بریزید این کار را می توانید تا ۳ بار تکرار کنید تا تمیز شوند.

آلبالو های تمیز را داخل یک سینی که از قبل داخل آن یک پارچه نخی انداختید بریزید به طوری که روی هم قرار نگیرند سپس به مدت ۲ الی ۳ روز مقابل آفتاب قرار دهید تا حالت چروکیده شود در طول این مدت چندین بار آلبالو ها را خوب زیر و رو کنید تا همه آنها خشک شوند وقتی چروکیده شدند داخل یک کاسه بزرگ بریزید و نمک و رب انار را اضافه کنید سپس آن ها را روی سینی یا صافی مجدد جلوی نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند سپس داخل شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

اگر شما برای تهیه آلبالو خشکه زمان ندارید می توانید از سولاردم استفاده کنید بدین صورت که بعد از شستن و خشک شدن آلبالو آنها را روی سینی قرار دهید به طوری که روی هم قرار نگیرند سپس دکمه کانوکشن را بزنید و دما را روی ۱۲۰ درجه و ۴۰ زمان تنظیم کنید سپس بعد این تایم چک کنید اگر نیاز بود کمی بیشتر زمان دهید وقتی حالت چروکیده گرفت در سولاردم را بسته و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه همان طور داخل سولاردم خاموش با دمای خودش بماند سپس در دمای محیط قرار دهید و کمی بعد قابل بسته بندی می باشد به همین راحتی آلبالو خشک تهیه کردید.

نکات کلیدی در تهیه آلبالو خشکه در منزل با رب انار

  1. دقت کنید نباید آلبالو روی هم باشند وگرنه کپک می زنند.
  2. می توانید به مدت یکسال این آلبالو در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  3. افزودن رب انار و نمک دلخواه است و قابل حذف است.
  4. شما می توانید در توستر و فر نیز این کار را انجام دهید و در کمترین میزان دمای آنها بگذارید.
  5. آلبالو های نارس تلخ می شوند.
  6. نمک را در انتها با توجه به ذائقه خود اضافه کنید.

روش های دیگر تهیه آلبالو خشکه

  1. آلبالوها را می شوییم، بعد از خشک کردن روی سینی فر می ریزیم و درجه حرارت فر را روی کم ترین مقدار قرار می دهیم. بعد از حدود یک ساعت وقتی کامل آلبالوها چروکیده و کم آب شدند در فر را کمی باز می گذاریم که هوا جریان پیدا کند و بهتر خشک شوند. در این زمان مرتب چک می کنیم و گاهی هم می زنیم تا یک دست خشک شوند. ۲ ساعت زمان می برد تا خشک شدن آلبالوها به نتیجه دلخواه برسد. بعد از اتمام کار اجازه می دهیم خنک شوند و بعد در یخچال نگهداری می کنیم.
  2. دم آلبالوها را بگیرید و بدون شست و شو روی پارچه ای پهن کنید و به مدت ۲ روز زیر نور آفتاب قرار دهید، پس از این مدت زمان باید با فشار دست به راحتی هسته آلبالوها خارج شوند بدون آن که آسیبی به بافت آلبالو برسد. پس از اینکه هسته آلبالوها را خارج کردید باید آلبالوها را با آب سرد آبکشی کنید، پس از اینکه آب اضافی آلبالوها خارج شد آنها روی سینی پهن کنید و در محیط خانه یا بیرون بگذارید تا خشک شوند.
  3. دم آلبالوها را بگیرید و سپس بشویید، آلبالوهای شسته شده را نمک بزنید و روی پارچه ای مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود (بسته به مقدار نرمی یا خشکی ای که دوست دارید ۱ تا سه روز در آفتاب قرار دهید). پس از اینکه آلبالوها خشک شدند مجدد آبکشی کنید و مقداری نمک بزنید سپس ۱ ساعت در نور آفتاب قرار دهید تا آماده شود.

خواص بی نظیر آلبالو خشکه

  • آلبالو خشک ، فعالیت آنزیم های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می دهد؛ در نتیجه می توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.روزهای گرم تابستان آغاز شده اند و میوه های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می نمایند. یکی از میوه های خوش طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می شود، آلبالو می باشد.
  • آلبالو یکی از میوه های بسیار خوشمزه می باشد که به صورت خشک شده نیز در بازار وجود دارد. فواید آلبالو خشکه برای «مادران باردار» بسیار زیاد است و آنها می توانند از این میوه به عنوان یک میان وعده مناسب استفاده کنند.آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی چون آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می باشد و یکی از میوه هایی است که از ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  • آنتوسیانین های موجود در آلبالو از چندین راه بدن را در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو محافظت می کنند:سیستم سم زدایی آنزیمی و آنزیم های آنتی اکسیدانی را فعال می کنند. به DNA متصل می شوند و آن را از تخریب اکسیداتیو حفظ می کنند. آن ها به طور مستقیم رادیکال های آزاد را منهدم می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در آلبالو رگ های خونی و سلول های مغزی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. در نتیجه مصرف آلبالو از تشکیل پلاک های آترواسکلروزی و بیماری های مرتبط با زوال عقل جلوگیری می کند.
  • آلبالو نشانه های موجود در بیماری های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می دهد. در طی تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت ۸ روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را به نسبت افرادی که دارونما مصرف می کردند کاهش می داد.
  • ۱۰۰ گرم از آلبالو خشکه ۳۵۰ کالری انرژی دارد؛ درحالی که همان مقدار از آلبالو به صورت تازه تنها ۶۸ کالری انرژی دارد.در حقیقت آلبالو خشکه ۵ برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می دهد و مقدار رطوبت آلبالو خشکه یک دهم آلبالو تازه است.همین مسئله باعث می شود که مقدار آلبالو خشکه در ۱۰۰ گرم بیشتر از آلبالو تازه می باشد و چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان