روش تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده
آش گوجه سبز نوعی آش است که بخاطر داشتن گوجه سبز مزه ترشی دارد و می تواند با ذائقه افرادی که به غذاهای ترش علاقمند هستند و یا میوه گوجه سبز را دوست دارند جور باشد. آش گوجه سبز با حبوبات پروتئین دار یک غذای کامل و خوشمزه برای فصل بهار است که می توان به سادگی آن را طبخ و برای وعده ی نهار میل کرد..

اگر شما هم از خوردن آش های ترش لذت می برید آش گوجه سبز یکی از آش های محبوب ایرانی است که با گوجه سبز یا آلوچه های ترش بهاری درست می شود. البته اگر این میوه را فریز کنید، می توانید در دیگر ماه های سال هم این آش خوشمزه و ملس را بپزید. با گوجه سبز غذاهای خوشمزه و متنوعی مثل اشکنه گوجه سبز یا خورش گوجه سبز هم می توانید درست کنید. اما در این مقاله از سرویس آشپزی در ساعد نیوز به طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت می پردازیم.

مواد لازم برای تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده تبریز

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • عدس ۱/۲ پیمانه
  • لوبیا قرمز ۱/۲ پیمانه
  • بلغور گندم ۱/۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ عدد
  • گوجه سبز ۶ عدد
  • آب گوشت یا قلم به مقدار لازم
  • سبزی آش (ریحان، تره، شوید، جعفریف گشنیز، اسفناج) ۵۰۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده تبریزی

ابتدا لوبیا و بلغور را از چند ساعت قبل حتما خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن ها گرفته شود و راحت تر پخته شود. عدس را نیز برای ۱ ساعت خیس کنید و جدا بگذارید. آب قلم را می توانید با ۱ قلم و کمی سبزیجات تهیه کنید و یا برای راحتی کار از یک عدد عصاره قلم استفاده کنید.

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر ها را رنده ریز یا پوره کنید و به همراه پیاز و کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود. گوشت را به مواد افزوده و خوب هم بزنید تا گوشت خوب سرخ و تغییر رنگ دهد. این مخلوط را کنار قرار دهید.

لوبیا قرمز و بلغور را به همراه آب قلم یا عصاره آن بگذارید تا نیم پز شود و بعد عدس را اضافه کنید و بگذارید تا حبوبات به خوبی پخته و نرم شوند. وقتی حبوبات پخته شدند گوشت را اضافه کنید و می توانید مقداری از آن را برای تزیین کنار بگذارید. سبزی آشی را تمیز کنید و بشورید و ساطوری ریز کنید.

سبزی را اضافه کنید و بگذارید تا رنگ آش خوشرنگ و سبز شود. در نیم ساعت انتهای گوجه سبز را بشورید و اضافه کنید و نمک و فلفل را نیز به دلخواه اندازه کنید. در انتها کمی نعنا را تفت دهید و به آش اضافه کنید و برای سرو این آش باید از پیاز داغ و سیر داغ و کمی گوشت استفاده کنید. نوش جان

 آش گوجه سبز با گوشت

مواد لازم برای پخت آش گوجه سبز با گوشت روش دوم

  • گوجه سبز: ۷۵۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • سبزی آش: ۱ کیلوگرم
  • بلغور گندم: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • لوبیا قرمز: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • عدس: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • پیاز: ۴ عدد بزرگ
  • نعناع خشک: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان دلخواه
  • روغن: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت روش دوم

برای درست کردن آش گوجه سبز با گوشت، علاوه بر طی کردن مراحل طرز تهیه آش گوجه سبز بدون گوشت، باید گوشت چرخ کرده را هم سرخ کرده و بپزید و سپس به مواد اضافه کنید. از آن جایی که گوشت چرخ کرده زود می پزد، زمان پخت این آش تفاوت چندانی با مدل قبل ندارد ولی اگر از گوشت تکه ای برای داخل آش استفاده کنید، باید زمان بیشتری را به پخت آن اختصاص دهید.

در ابتدا لوبیا قرمز را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید. عدس و بلغور را یک ساعت قبل از پخت بخیسانید و آبکش کنید. سبزی آش را بشویید و خرد کنید. پوست پیاز ها را بگیرید و آن ها را خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. سپس پیازها را در مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شود.

در این مرحله به اندازه ۱ قاشق از پیازهای سرخ شده را جدا کنید و با گوشت چرخ کرده تفت دهید. بقیه پیاز را برای تزیین روی آش جدا بگذارید. به گوشت چرخ کرده و پیاز، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه بزنید و تفت دهید. حرارت را ملایم کرده و درب ظرف را بگذارید تا گوشت بپزد.

یک قابلمه دیگر روی شعله گاز بگذارید. به اندازه ۱ قاشق دیگر از پیاز داغ را بریزید و لوبیای آبکش شده را به آن اضافه کنید. ۲ لیوان آب به لوبیا بیفزایید و بعد از جوش آمدن، اجازه دهید لوبیاها بپزند. وقتی لوبیاها نیم پز شدند، بلغور و عدس را به مواد بیفزایید. همه مواد که پختند، سبزی آش گوجه سبز را اضافه کنید. ترکیب سبزی آش گوجه سبز همان سبزی آش رشته است.

گوجه سبز هایی را که از قبل شسته بودید را به قابلمه اضافه کنید. گوشت چرخ کرده پخته شده را هم به قابلمه بیفزایید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید که همه مواد بپزند و طعم یکدستی بگیرند. ادویه ها و نمک را اندازه کنید. در پایان روی آش را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین و در ظرف مناسب سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه آش گوجه سبز

  1. در طرز تهیه آش گوجه سبز، اضافه کردن عصاره یا آب قلم و انواع استاک مرغ، گوشت یا سبزیجات می تواند هم به طعم خوب آش کمک کند و هم غلظت آن را بیشتر کند. همچنین افزودن آب قلم یا استاک، آش گوجه سبز را مقوی تر هم خواهد کرد. ولی اگر عصاره را در دسترس نداشتید، می توانید از عصاره های آماده هم استفاده کنید.
  2. بعد از اضافه کردن گوجه سبزها و سبزی آش، بهتر است درب قابلمه را روی ظرف نگذارید ولی حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا آش نسوزد. باز گذاشتن درب قابلمه باعث می شود رنگ آش شما تیره نشود.
  3. در تهیه آش گوجه سبز از حبوبات دلخواه مثل لپه، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و عدس به همراه بلغور گندم یا برنج نیم دانه استفاده کنید.به عنوان چاشنی و برای طعم دهی بیشتر می توانید از مقداری آبغوره با آبلیمو هم در دستور آش گوجه سبز استفاده کنید.
  4. اگر می خواهید هنگام خوردن آش، هسته های گوجه سبز را زیر دندان احساس نکنید، می توانید از قبل، گوجه سبزها را در کمی آب بپزید و بعد از نرم شدن، هسته ها را جدا کنید. سپس گوشت گوجه سبزها را در آش بریزید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان