روش تهیه بورانی مرغ و ماست لذیذ

  دوشنبه، 04 بهمن 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه بورانی مرغ و ماست لذیذ
بورانی مرغ ماست هم غذایی ساده محسوب می‌شود و هم می‌توان آن را غذایی مجلسی دانست. هم می‌شود آن را به‌عنوان پیش‌غذا میل کرد و هم به‌عنوان غذای اصلی خانواده در وعده شام و ناهار از آن بهره برد. کمتر کسی این غذا را دوست ندارد و فارغ از آقا یا خانم بودن، این‌که شما بدانید چگونه بورانی مرغ درست کنید یک نقطه قوت برای شما محسوب می‌شود.

بورانی مرغ و ماست یکی از انواع بورانی هایی می باشد که این بار قرار است با سینه مرغ تهیه شود. این نوع بورانی بسیار مجلسی بوده و می توانید برای مهمانی و دورهمی خود این بورانی خوشمزه و متفاوت را تهیه کنید. این بورانی خیلی زود تهیه می شود و یکی از مهم ترین نکات تهیه این بورانی استفاده از ماست چکیده و یونانی می باشد. ماست ترش اصلا مناسب بورانی نیستند و باید شیرین و با غلظت باشند. بورانی در نزد ایرانیان بسیار محبوب بوده و در بیشتر شهر ها تهیه می شوند به گفته مورخان نام بورانی را به افتخار ملکه بوران نامگذاری کردند و بعضی ها می گویند نام شاعر معروفی در دوره عباسی بوده است. اما ریشه این غذا یا دسر از هر جا آمده است برای ما بسیار دلنشین و زینت بخش سفرها می باشد و شما می توانید بورانی مرغ را به عنوان وعده اصلی یا پیش غذا سرو کنید.

مواد لازم بورانی مرغ و ماست

  • سینه مرغ بدون استخوان : 150 گرم
  • ماست چکیده :نیم کیلو
  • سیر :دو حبه
  • مغز گردو :5 عدد نگینی
  • شوید، گشنیز، نعنا و جعفری : مقدار کمی
  • نمک، فلفل، پودر سیر یا موسیر:به میزان لازم
  • زعفران آب شده : به میزان لازم

طرز تهیه بورانی مرغ و ماست

برای تهیه این بورانی شاد و خوشمزه ابتدا در یک قابلمه مرغ ها را با آب و نمک و فلفل و زعفران و دوحبه سیر بریزید و بگذارید تا روی شعله متوسط بپزد. بعد اینکه مرغ ها پخته شدند آن ها را تکه تکه نکنید.

سپس در ظرفی ماست چکیده تان را بریزید توجه داشته باشید که ماستتان حتما باید سفت و چکیده باشد در غیر این صورت بورانی شما سفت نخواهد شد.در ادامه سبزی های گفته شده را درون ماست چکیده بریزید و هم بزنید تا ماست و سبزی کاملا محخلوط شوند. نوع سبزی ها نیز کاملا اختیاری می باشد شما می توانید هر سبزی دیگری که دوست دارید به ماست اضافه کنید.بعد از این مرحله مرغ هایی را که حاضر کرده بودید را درون ماست بریزید و دوباره هم بزینید تا ترکیب شود. سپس گردو های تازه تان را ریز ریز خرد کنید و به همراه ادویه های گفته شده به مواد ماست اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا بورانی شما حاضر شود.

در مرحله آخر زعفران را به بورانی تان اضافه کنید تا جایی که به آن رنگ دلخواهتان برسید. این مرحله کاملا به دلخواه شما می باشد اگر دوست ندارید که بورانی رنگی داشته باشد نیازی به ریختن زعفران نیست و یا اینکه بورانی را در دو رنگ درست کنید و جذابیت بیشتری به سفره تان بدهید.بورانی را می توانید در قالب های خوشگل بریزید و بگذارید تا حدود چند ساعت درون یخچال بماند سپس از یخچال خارج کرده و از قالب بیرون بیاورید و با سبزی و گردو تزئین کنید.

بورانی مرغ و ماست

مواد لازم برای بورانی مرغ و ماست روش دوم

  • سینه مرغ 1 عدد
  • ماست 2 پیمانه
  • گردو 6 عدد
  • سیر 3 حبه
  • سبزیجات معطر به مقدار دلخواه
  • سس مایونز 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • پیاز 1 عدد
  • زعفران آب کرده به اندازه دلخواه

طرز تهیه بورانی مرغ و ماست روش دوم

سینه مرغ را به چهار تکه تقسیم کنید و با یک عدد پیاز، مقداری زردچوبه و نمک و یک حبه سیر آب پز کنید. بهتر است ابتدا سیر و پیاز را در مقداری روغن تفت دهید، سپس مرغ و زردچوبه را نیز به آنها اضافه کنید؛ بعد از آنکه کمی همه مواد را تفت دادید داخل قابلمه آب جوش بریزید و زمان بدهید تا مرغ کاملا بپزد. بعد از پخت کامل و خنک شدن سینه مرغ را به تکه های ریز برش بزنید. در صورت تمایل می توانید مرغ را ریش ریش کنید.

بعد از آنکه سینه مرغ پخته و ریز ریز شد باید کار اصلی یعنی تهیه بورانی مرغ را آغاز کنید. برای این منظور گردو ها را مغز و کمی خرد کنید، سیر را نیز به دلخواه له یا رنده کنید. اگر سبزیجات معطر شما تازه و خرد نشده هستند آنها را نیز خرد کنید؛ البته لازم نیست خیلی ریز باشند.

مرغ های ریز شده، مغز گردو، سیر، سبزیجات معطر و نمک و فلفل سیاه را در یک کاسه بریزید و کامل ترکیب کنید، سپس ماست و سس مایونز را نیز به آنها بیفزایید. یک الی دو دقیقه تمامی مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. بورانی را در طرفی که برای سرو انتخاب کرده اید بریزید و روی آن را با زعفران دم کرده غلیظ تزیین کنید. استفاده از زعفان تنها برای تزیین بورانی نیست، بلکه به آن عطر و طعمی فوق العاده نیز می دهد. بهتر است بورانی مرغ را یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه بگیرد، اما بلافاصله نیز قابل خوردن است.

نکات کلیدی برای تهیه بورانی مرغ و ماست

  • سبزیجات معطر می تواند شامل هر نوع سبزی باشد که شما دوست دارید، مانند گشنیز، ریحان، جعفری و … .
  • اگر سبزی تازه در اختیار ندارید از سبزی های خشک استفاده کنید.
  • سیر را از دستور بورانی مرغ حذف نکنید.
  • استفاده از سس مایونز اختیاری است، اگر دوست دارید بورانی کم چرب باشد سس را حذف کنید.
  • انتخاب ماست سون به خاطر سفت بودن آن است، چنان چه ماست چکیده دارید می توانید به جای سون استفاده کنید.

می توانید بورانی را با مقداری خرده نان تزیین و میل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!