روش تهیه کیک گلابی زعفرانی لذیذ

  یکشنبه، 02 آبان 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه کیک گلابی زعفرانی لذیذ
کیک گلابی از دسته کیک های خوشمزه و محبوب در سراسر دنیا می باشد که عطر و طعم بسیار دلچسبی دارد و می توانید برای دورهمی یا عصرانه این کیک خوشمزه را تهیه کنید شما می توانید حتی اگر در فصل گلابی نیستید از کمپوت استفاده کنید.

کیک زعفرانی گلابی یکی از انواع کیک ها می باشد که با افزودن کمی گلابی مزه شبیه بستنی سنتی زعفرانی می دهد. این کیک بسیار راحت است و طعم و مزه متفاوتی دارد و مانند دیگر کیک شما می توانید این کیک را هم در فر و هم در قابلمه تهیه کنید. کیک زعفرانی به دلیل داشتن زعفران هم خوش رنگ و هم نشاط آور است و می توانید برای دورهمی و مهمانی و عصرانه این کیک خوشمزه را تهیه کنید.

مواد لازم برای کیک گلابی زعفرانی

  • کره 1/2 پیمانه
  • شیر 1/3 پیمانه
  • تخم مرغ 1 عدد
  • شکر 3/4 پیمانه
  • آرد 1 پیمانه
  • بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
  • نمک 1/8 قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
  • گلابی 1 عدد
  • شربت زعفران یا مربای زردآلو 1/4 پیمانه

طرز تهیه کیک گلابی زعفرانی

فر را از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. کره را ذوب کنید و در یک کاسه کوچک بریزید. شیر را با آن مخلوط کنید. در کاسه دیگری شکر و تخم مرغ را با همزن بزنید تا رنگ مخلوط روشن شود. سپس مخلوط کره و شیر را به آن اضافه نمایید و مخلوط کنید. حال آرد سفید، بیکینگ پودر و نمک را اضافه و میکس کنید. پس از آن زعفران را داخل کاسه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید. می توانید از اسپری زعفران هم استفاده کنید. به قدری زعفران بپاشید که رنگ مخلوط زرد تیره و متمایل به نارنجی شود.

کف یک قالب کیک گرد به قطر ۱۵ سانتی متر را کاغذ روغنی بکشید و کف و دیواره ها را با روغن چرب کنید. مایه کیک را داخل قالب آماده شده بریزید. کیک را به مدت ۱۰ دقیقه در فر گرم شده بپزید.

در این مدت، گلابی را از وسط به طور طولی نصف کنید. بگذارید ساقه آن یک طرف بماند. نصف گلابی با ساقه را پوست بکنید. و باز به طور عمودی آن برش بزنید اما برش ها را قبل از رسیدن به سر گلابی (قسمتی که ساقه قرار دارد) قطع کنید، طوری که ورقه های گلابی متصل به هم باقی بمانند. حال ورقه ها را با دست کمی از هم باز کنید تا نصف گلابی به شکل یک بادبزن دستی در بیاید.

کیک را از فر خارج کنید و گلابی بادبزنی را یک سمت آن قرار دهید. مجدداً کیک را به مدت ۲۵–۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پف کند و کاملاً پخته شود. پس از پخته شدن کیک گلابی زعفرانی بگذارید چند دقیقه خنک شود. در این مدت شربت زعفران یا مربای زردآلو را کمی گرم کنید و بعد آن را روی سطح کیک بمالید.

نکات مهم برای پخت کیک گلابی زعفرانی

  1. تا ۳۰ دقیقه ی اول در فر را اصلا باز نکنید تا پف کیک نخوابد و بعد از نیم ساعت هر ۵ الی ۱۰ دقیقه یک بار چک کنید که آیا کیک پخته است یا خیر.
  2. وقتی از پخت کیک مطمئن شدید تا ۱۰ دقیقه آنرا در فر خاموش بگذارید تا کمی خنک شود و پفش نخوابد.
  3. اگر دوست دارید از مغز گردو استفاده کنید، می توانید وقتی مواد کیک آماده شد قبل از ریختن در قالب کیک، کمی مغز گردو خرد و ریز کرده و با مواد مخلوط کنید. سپس مواد را درون قالب کیک بریزید.
  4. اگر می خواهید کیک گلابی کاراملی داشته باشید کافی است پس از در آوردن از فر، سس کارامل را روی کیک داغ بریزید.
  5. اگر می خواهید کیک گلابی شکلاتی داشته باشید کافی است که مقدار ۱۵ گرم از آرد را کم کنید و به جای آن پودر کاکائو بریزید.
  6. اگر کیک گلابی زعفرانی دوست دارید می توانید در مرحله آخر که مواد کیک آماده شد قبل از ریختن در قالب، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه و مخلوط کنید و سپس در قالب بریزید.
  7. اگر دوست دارید که گلابی ها نرم و کمی شیرین شوند کافی است که قبل از گذاشتن گلابی ها در قالب آن ها را درون یک قابلمه بریزید و همراه با شکر و عسل و آب روی حرارت بگذارید تا به مدت بیست دقیقه بجوشد و گلابی ها نرم شوند. سپس آن ها را از آب خارج کنید و روی دستمال آبگیر تمیز بگذارید تا شیره های اضافی آن خارج شود. سپس آن ها را درون قالب بگذارید.
  8. می توانید لایه ی آخر قالب را کمی گلابی نگینی خرد شده بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (672 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان