روش تهیه کیک خیس بدون فر

  یکشنبه، 07 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه کیک خیس بدون فر
کیک شکلاتی به خودی خود مثل یک معجزه خوشمزه است، البته اگر خوب درست شده باشد. تهیه کیک شکلاتی روش های مختلفی دارد اما اگر دوست دارید کیک شکلاتی نرم و خیس باشد باید کیک شکلاتی خیس را هم امتحان کنید. این کیک کاملاً نرم و منسجم است و طعمی عالی دارد.

کیک خیس یکی از کیک های مدرن است که جدیدا طرفدارانی پیدا کرده است. کیک های خیس را به صورت شکلاتی تهیه می کنند و با سس شکلات آن را خیس می کنند. این کیک ها چون رطوبت سس را به خود می گیرد، لطافت و نرمی خاصی دارد. گاهی پیش می آید که در خانه فر وجود ندارد ولی خانواده کیک خانگی می خواهند. دستور زیر، کیک با سس شکلاتی است که در قابلمه با حرارت ملایم روی گاز پخته می شود. کیک های خیس یکی از انواع کیک های کافی شاپی هستند. نیاز به تزیین خاصی ندارد و در کنار چای یا قهوه صرف می شود.

مواد لازم برای کیک خیس قابلمه ای

  • آرد سفید :256 گرم یا2 فنجان
  • شکر :450 گرم یا 2 فنجان
  • پودر کاکائوی تلخ :75 گرم یا 3/4 فنجان
  • بکینگ پودر :8 گرم یا 2 قاشق چایخوری
  • جوش شیرین :7 گرم یا یک و نیم قاشق چایخوری
  • نمک :5 گرم یا 1 قاشق چایخوری
  • شیر :250 گرم یا 1 فنجان
  • روغن :118 میلی لیتر یا نصف فنجان
  • تخم مرغ بزرگ:2 عدد
  • عصاره وانیل :(10 میلی لیتر) یا 2 قاشق چایخوری
  • آب خیلی داغ :236 میلی لیتر یا 1 فنجان

دستور پخت کیک خیس قابلمه ای

کاسه گودی را انتخاب کنید و آرد را به همراه شکر ، پودر کاکائو ، بکینگ پودر،جوش شیرین و نمک با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند.بعد به ترتیب شیر ،روغن، تخم مرغ ها و عصاره وانیل را به مخلوط خشک یکنواخت شده اضافه کنید و با همزن و یا یک قاشق چوبی آن ها را مخلوط کنید تا مایه سفتی بدست بیاید.سپس آب داغ را کم کم داخل مایه سفت شده بریزید و با همزن هم بزنید تا مایه ی روان و یکنواختی به دست بیاید.

مواد چسبیده به کناره های ظرف را با قاشق تمیز کنید و مایه کیک را داخل قالب مورد نظرتان بریزید که کل این مایه برای دو قالب گرد به قطر 20 سانتی متری مناسب است. کف و دیواره های قالب ها را با روغن چرب کنید و مقداری آرد داخل آن بپاشید تا بعد قالب را تکان دهید و اضافه های آرد را از قالب خارج کنید.مایه کیک را در داخل قالب های مورد نظرتان بریزید.داخل قابلمه ای به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب درون قابلمه ها به جوش بیاید.زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید و قالب کیک را درون قابلمه ها بگذارید.روی در قابلمه ها دم کنی قرار دهید و شعله را ملایم کنید تا کیک پخته شود. در حین پخت در قابلمه را به هیچ وجه برندارید.بعد از نیم ساعت در قابلمه را بردارید و با یک خلال دندان کیک را تست کنید. اگر از مواد کیک چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، کیک پخته شده و میتوانید از داخل قابلمه آب آن را خارج کنید و با قالب بگذارید تا کمی خنک شوند.بعد از10 دقیقه با یک چاقو کناره های کیک را از قالب جدا کنید و کیک را روی توری برگردانید و 20 الی 30 دقیقه دیگر صبر کنید تا کیک ها کاملا خنک شوند.

مواد لازم برای کیک خیس تابه ای

  • شیر یک و نیم پیمانه
  • شکر یک و نیم پیمانه
  • آرد 2 پیمانه
  • تخم مرغ 3 عدد
  • پودر کاکایو 4 قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
  • وانیل 1/4 قاشق چایخوری
  • روغن مایع نصف پیمانه

طرز تهیه و دستور پخت کیک خیس تابه ای

ابتدا و برای شروع کار سس شکلاتی کیک را درست می کنیم و برای این منظور یک و نیم پیمانه شیر و یک و نیم پیمانه شکر و نصف پیمانه روغن مایع و 4 قاشق غذاخوری پودر کاکایو را داخل یک ظرف می ریزیم و آنها را با همزن برقی خوب هم می زنیم تا کاملا با هم مخلوط شوند و یکدست شوند. اکنون سس شکلاتی تهیه شده را دو قسمت تقسیم می کنیم و نصف آن را برای روی کیک نگه می داریم و نصف دیگر آن را برای داخل کیک استفاده می کنیم.

سپس در ادامه 3 عدد تخم مرغ را که از نیم ساعت قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم تا هم دمای محیط شود را داخل یک ظرف می شکنیم و تخم مرغها را با همزن برقی برای مدت 3 دقیقه خوب هم می زنیم و سپس نصف مواد سسی تهیه شده در محله قبل را به تخم مرغهای همزده اضافه می کنیم و با همزن برقی آنها را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شود.

سپس 2 پیمانه آرد و 1 قاشق غذاخوری بکینگ پودر و 1/4 قاشق چایخوری وانیل را داخل یک ظرف با هم مخلوط می کنیم و آنها را الک کرده و در سه مرحله و کم کم به مواد مایه کیک در مرحله قبل اضافه می کنیم و با لیسک و یا با دور کند همزن برقی مواد را خوب مخلوط می کنیم تا مواد ما یکدست شده و آرد گلوله نشود. اکنون مایه کیک شکلاتی ما آماده است.

سپس کف یک تابه را مقداری روغن مایع می ریزیم و مایه کیک را داخل تابه می ریزیم و تابه را روی شعله پخش کن می گذاریم و درب آن را می بندیم و منتظر می شویم تا کیک ما بپزد و آماده شود. با کمک یک خلال دندان بعد از گذشت 45 دقیقه از پختن کیک مطمین می شویم و بدین صورت که به اگر خلال دندان بعد از فرو رفتن در کیک چیزی از مواد کیک نچسبید یعنی کیک ما کاملا آماده شده است. سپس وقتی کیک پختآن را از تابه در می اوریم و روی آن را با یک سیخ چوبی سوراخ سوراخ می کنیم.

سپس از مواد سس شکلاتی که در مرحله اول کنار گذاشته بودیم روی کیک می ریزیم و منتظر می شویم تا سس شکلات به خورد کیک برود و در سوراخها فرو رود و جذب کیک شود. سپس منتظر می شویم تا کیک کاملا خنک شود و بعد آن را برش می زنیم.

اکنون کیک خیس شکلاتی آماده شده را در ظرف مناسبی می چینیم و ان را برای عصرانه همراه با چای و یا شیر و یا قهوه می خوریم و یا آن را برای مهمانی ها درست می کنیم و با این کیک خوشمزه از مهمانها پذیرایی می کنیم. نوش جان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان