روش تهیه کیک مدوویک لذیذ

  پنجشنبه، 27 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه کیک مدوویک لذیذ
کیک مدوویک (Medovik) روسی که به آن کیک عسلی هم می گویند، کیکی بسیار خوشمزه با ظاهر و طعمی متفاوت است. این کیک که نوعی بیسکو کیک است از محبوب ترین کیک های در روسیه بوده و در کشورهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد.

کیک مدوویک (medovik tort)یکی از محبوب ترین کیک های روسی و منطقه آذربایجان است که در آن منطقه به نام بالی تارت (balli tort) شناخته می شود. این کیک خوشمزه که با ظاهر و طعم متفاوتش طرفداران زیادی دارد، یک انتخاب خوب برای روزهایی ست که شما زمان زیادی برای پخت و پز دارید و می خواهید یک نتیجه عالی داشته باشید.
این کیک عسلی روسی با لایه های ترد و بیسکوییتی آغشته به خامه و شهد آغشته شده اند در دهان آب می شوند. این کیک یک پیشنهاد عالی برای عصرانه ها و دورهمی هاست که نظر همه را جلب می کند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا دستور پخت آن را به شما آموزش دهیم.

کیک مدوویک یا کیک عسلی روسی چیست؟

کیک مدوویک یک کیک چند لایه است که در روسیه بسیار محبوب است یا عسل و خامه ترش یا شیر غلیظ شده درست می شود. این دسر که به خاطر زمان طولانی پخت آن مشهور شده است از چند لایه کیک بیسکویت عسلی نازک که بین آن ها خامه پر قرار می گیرد تشکیل شده است. لایه های نازک این کیک بعد از درآمدن از فر خشک می شود ولی بعد از اینکه خامه بین آن ها قرار گرفت برای حداقل 6 ساعت درون یخچال نگهداری می شود تا کیک دوباره نرم و لطیف شود. دستور پخت های زیادی برای این کیک وجود دارد ولی پایه اصلی همه آن ها عسل است که طعم خوبی به کیک می دهد.

این کیک اولین بار در قرن 19 در امپراتوری روسیه توسط یک سرآشپز جوان معرفی شد. این سرآشپز به دنبال تحت تاثیر قرار دادن الیزابت الکسیاینا همسر الکساندر اول بود. ملکه غذاهایی که با عسل درست می شد را دوست نداشت و هر غذایی که با عسل برای او درست می شد او را عصبی می کرد. با این وجود یک روز سرآشپز جوان و تازه کار دربار که از این موضوع اطلاعی نداشت، کیک جدید با عسل و خامه ترش برای ملکه درست کرد. با کمال تعجب ملکه متوجه وجود عسل در ترکیب این کیک نشد و عاشق طعم این کیک جدید شد و به این ترتیب کیک عسل کم کم در سرتاسر روسیه محبوب شد.

مواد لازم برای تهیه کیک مدوویک

  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آرد ۲ پیمانه
  • پودر کاکائو ۱ ق غذا خوری
  • کره ۵۰ گرم
  • عسل ۲ ق غذا خوری
  • جوش شیرین ۱/۲ ق چای خوری
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • پودر قند ۱/۲ پیمانه

مواد لازم برای فیلینگ کیک مدوویک

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پودر قند ۱/۲ پیمانه
  • آرد ۱ ق غذا خوری
  • نشاسته ذرت ۱ ق غذا خوری
  • شیر ۱ پیمانه
  • آب ۱/۴ پیمانه
  • کره ۱۵۰ گرم
  • عسل ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه کیک مدوویک

  1. ابتدا کره سرد را داخل یک شیرجوش بریزید و اجازه دهید تا کره ذوب شود وقتی آب شد به آن عسل را اضافه کنید و هم بزنید وقتی شروع به کف کردن جوش شیرین را اضافه کنید و هم بزنید و از روی حرارت بردارید تا سرد شود.
  2. تخم مرغ ها را داخل کاسه ریخته و خوب با همزن برقی هم بزنید تا کف کند و کمی حجیم شود سپس به آن وانیل را اضافه کرده و در ادامه پودر قند را به آن اضافه کنید و با همزن هم می زنیم تا یکدست شود.
  3. در این مرحله مخلوط کره مرحله اول را باید قاشق قاشق به مواد اضافه کنید و با هر بار افزودن خوب مواد را هم بزنید تا مخلوط کره تمام شود سپس در ادامه آرد و پودر کاکائو را از قبل با هم مخلوط کرده باشید و سه بار الک کنید و طی ۳ مرحله به مواد بالا اضافه کنید و مرحله اول را با همزن بزنید و مراحل بعد را با لیسک خوب هم بزنید تا خمیر چسبنده بدست بیاد.
  4. سطح کار را خوب آردپاشی کنید چون این خمیر چسبنده می باشد باید خوب ورز دهید تا چسبندگی خمیر با ورز دادن کم شود سپس وقتی خمیر یکدست شد آن را به ۸ چانه مساوی تقسیم کنید.
  5. چانه ها خمیر را به کمک وردنه صاف کنید و با کمک یک کاسه یا قالب برش گرد بزنید سپس خمیر را به مدت ۴ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم کردید قرار دهید تا پخته شود می توانید کمی از خمیر را جداگانه بدون قالب زدن بگذارید تا در انتها خرد کنید و روی کیک بریزید پس از اینکه از فر خارج کردید داخل نایلون فریزر قرار دهید تا خشک نشود.
  6. برای تهیه مواد میانی تخم مرغ را با دور تند همزن برقی هم بزنید و کنار بگذارید در ادامه پودر قند و نشاسته و آرد و شیر و آب را داخل یک شیرجوش بریزید و روی حرارت قرار دهید وقتی مواد غلیظ شد نصف تخم مرغ هم زده را اضافه کنید و هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد سپس از روی حررات بردارید و صبر کنید تا خنک شود در ادامه کره را با همزن برقی هم بزنید تا رنگ کره تغییر کند و کرم رنگ شود سپس مخلوط آرد ها را که سرد شده قاشق قاشق به کره اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد تمام شود در انتها عسل را اضافه کنید سپس برای ۲۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرید وقتی از فریزر خارج کردید مجدد با همزن برقی با دور تند بزنید تا فرم گرفته شود و رد پره ها روی آن بماند.
  7. در ادامه کیک ها را نایلون خارج کنید و روی هر لایه مقداری از مایه مواد میانی قرار دهید و با پالت یا چاقو صاف کنید سپس لایه ها را روی هم قرار دهید و برای ۲۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید سپس خارج کنید و دور تا دور کیک را با فیلینگ مخصوص کاور کنید و روی آن قسمت های پودر شده کیک را بریزید و برای ۱ ساعت در یخچال بگذارید سپس سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کیک مدوویک

  1. می توانید پودر کاکائو را حذف کنید و بجای آن آرد بریزید.
  2. کیک را نباید بیشتر ۴ دقیقه بپزید وگرنه خشک و بیسکویتی می شود.
  3. می توانید به دلخواه به مواد میانی کمی گردو خرد شده نیز بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان