روش تهیه کاپ کیک و کیک بخارپز لذیذ

  چهارشنبه، 08 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه کاپ کیک و کیک بخارپز لذیذ
کیک بدون فر بیشتر شبیه به یک معجزه است تا واقعیت. این کاپ کیک فوق العاده بدون تخم مرغ و بدون فر تهیه می‌شود. مایه کیک بدون فر خیلی آسان و سریع تهیه می‌شود و بعد با بخار پز کردن خمیر، کار تمام می‌شود.

کیک بدون شک یکی از دوست داشتنی ترین بخش های مهمانی ها، عصرانه، صبحانه ها و میان وعده هاست. اما لذت بردن از کیک فقط محدود به لحظه ی سرو یا خوردن ان نیست. شاید هیجان انگیزترین قسمتش وقتی است که خودتان کیک را در خانه تهیه می کنید. پختن کیک یکی از بهترین لذت هاست که نمیشود با چیز دیگری مقایسه اش کرد.

مواد لازم در طرز تهیه کاپ کیک بخارپز بدون فر

  • آرد مخصوص کیک پزیدو فنجان
  • بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
  • تخم مرغ بزرگ دو عدد
  • شکر سفید دانه ریز یا پودر قندسه چهارم فنجان
  • عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
  • روغن نباتی یک چهارم فنجان
  • آب گازدار نصف فنجان
  • شکر سفید معمولی دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه کاپ کیک بخارپز بدون فر

هشت قالب سیلیکونی کاپ کیک را با کاغذ مخصوص پخت کاپ کیک بپوشانید. قسمت پایینی بخارپز را تا نصف از آب پر کنید. درب آن را قرار دهید و روی حرارت زیاد بگذارید. در همین حین که آب گرم می شود، مراحل بعدی را ادامه دهید.

دو فنجان آرد مخصوص کیک پزی و دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر را داخل یک کاسه الک کنید. دو عدد تخم مرغ را بشکنید و داخل کاسه هم زن بریزید. تخم مرغ ها را با سرعت کم هم بزنید و پس از مدتی سرعت هم زدن را بیشتر کنید. چند دقیقه بعد شکر سفید دانه ریز یا پودر قند را به آرامی و در چند مرحله اضافه کنید و هم زمان هم بزنید.

تقریبا هر 20 ثانیه یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید تا همه مواد به خوبی مخلوط شود. مخلوط را با سرعت متوسط هم بزنید. توجه کنید که مخلوط نباید سفت و کرم رنگ شود. پس نیازی نیست مخلوط را بیشتر از پنج دقیقه هم بزنید.یک قاشق چای خوری عصاره وانیل اضافه کنید و با سرعت کم مخلوط کنید. یک چهارم فنجان روغن نباتی اضافه کنید و همچنان با سرعت کم به مدت 30 ثانیه مخلوط کنید.

هنگامی که مواد به خوبی ترکیب شدند، مخلوط آرد و بکینگ پودر الک شده و نصف فنجان آب گازدار را به تدریج اضافه کنید. به این صورت که پس از اضافه کردن یک تا دو قاشق از مخلوط آرد، مقداری از آب گازدار اضافه کنید. این کار را تکرار کنید تا همه مواد به خوبی مخلوط شوند. مایه کاپ کیک را با سرعت کم مخلوط کنید.حواستان باشد که مایه کاپ کیک را بیش از حد هم نزنید تا کاپ کیک ها پس از پخت سفت نشوند. هم زن را خارج کنید و همه مواد را با قاشق یا لیسک خوب هم بزنید.

مایه کاپ کیک را با دقت داخل قالب ها بریزید. حدود سه چهارم قالب را از مایه کاپ کیک پر کنید. روی هر کاپ کیک را با چاقو به شکل یک علامت به اضافه (+) خط بیندازید. سپس روی خط به اضافه مقداری شکر سفید معمولی بریزید. این کار باعث می شود تا روی کاپ کیک ها حسابی پف کند و شکل خاصی بگیرد.

سینی بخارپز را بردارید. کاپ کیک ها را با فاصله داخل سینی بخارپز بچینید. اگر آب داخل بخارپز در حال جوشیدن بود، می توانید سینی بخارپز را روی آن قرار دهید. درب بخارپز را روی سینی بگذارید. حرارت را زیاد کنید و پس از یک دقیقه حرارت را معمولی کنید.

کاپ کیک ها را حدود 15-18 دقیقه بپزید. هرازگاهی درب بخارپز را بردارید و بخار روی درب را با یک دستمال پارچه ای تمیز پاک کنید و دوباره روی بخارپز قرار دهید. برای مطمئن شدن از پختن کاپ کیک ها یک خلال دندان را داخل آن ها فرو کنید. اگر هیچ خمیری به خلال دندان نچسبید، یعنی کاپ کیک ها به خوبی پخته شده اند. حرارت را خاموش کنید و بگذارید کاپ کیک ها با به مدت پنج دقیقه داخل بخارپز در بسته استراحت کنند. کاپ کیک های تازه را همراه با چای یا قهوه سرو کنید و از مزه فوق العاده آن ها لذت ببرید!

نکات طرز تهیه کاپ کیک بخارپز بدون فر

  • در صورتی که فقط شکر دانه درشت در دسترس دارید، نیازی نیست نگران باشید. کافی است شکر دانه درشت را کمی بکوبید تا ریز شود. همچنین می توانید پودر قند را جایگزین شکر دانه ریز کنید.
  • در صورت تمایل می توانید از آب گازدار با طعم میوه استفاده کنید. دقت کنید که آب گازدار میوه ای معمولا دارای طعم شیرینی است. پس با دقت به مواد کاپ کیک خود شکر اضافه کنید.
  • کاپ کیک ها را تا دو روز در یک ظرف در بسته در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین می توانید کاپ کیک های پخته شده را تا دو هفته در یخچال و تا سه ماه در فریزر نگهداری کنید. برای سرو کاپ کیک های یخ زده، کافی است آن ها را 15 تا 30 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید تا گرم شوند.
  • اگر بخارپز ندارید می توانید به راحتی از قابلمه برای تهیه کاپ کیک بخارپز استفاده کنید. برای این کار قابلمه را تا نصف از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید. پس از این که قالب ها را از مایه کاپ کیک پر کردید آن ها را داخل یک آبکش با ته صاف بچینید. آبکش را روی قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را روی آبکش بگذارید. طبق مراحل توضیح داده شده کاپ کیک ها را بپزید.

کاپ کیک بخارپز

مواد لازم کاپ کیک بخار پز روش دوم

  • آرد 1 و 1/4 پیمانه ماست ساده
  • 1 پیمانه شکر
  • 3/4 پیمانه جوش شیرین
  • 1/2 قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • 1 و 1/4 قاشق چایخوری روغن گیاهی
  • 1/2 پیمانه وانیل
  • روغن مایع 1 قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کاپ کیک بخار پز روش دوم

ابتدا ماست را خوب هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. سپس شکر را به آن اضافه کنید و مجدداً هم بزنید. بهتر است از همزن برقی استفاده کنید. اما استفاده از همزن دستی هم مشکلی ایجاد نمی کند.

جوش شیرین و بیکینگ پودر را اضافه کنید و مخلوط نمایید. مخلوط را به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید تا روی سطح آن حباب هایی ظاهر شود. سپس وانیل و روغن را به مایه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. آرد را با پودر کاکائو مخلوط نمایید. سپس ترکیب آرد و کاکائو را روی مایه الک کنید و هم بزنید تا زمانی که ردی از آرد در آن دیده نشود. مایه کاپ کیک کاکائویی بدون فر آماده است.

حال وقت آن است که قالب ها را آماده کنید. می توانید از قالب های کاپ کیک سیلیکونی یا فلزی استفاده کنید. هر تعداد از قالب ها را که در بخارپز شما جا می شوند با کره چرب کنید و قالب ها را تا حدود 2/3 (یا کمی کمتر) از خمیر پر کنید. روی قالب ها را با ورقه آلومینیومی بپوشانید و آن ها را در بخار پز قرار دهید و درب بخارپز را ببندید.

شعله زیر بخارپز را کم کنید تا کیک ها به طور یکنواخت پخته شوند و اجازه بدهید مافین ها حدود ۳۰ دقیقه در بخار پز باقی بمانند. می توانید برای تزیین کاپ کیک بدون فر، روی آن پودر قند بپاشید یا از خامه قنادی، باترکرم یا میوه های تازه برای تزیین استفاده کنید.

مواد لازم برای کیک بخارپز

  • آرد ۲ پیمانه
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • روغن مایع ۱/۲ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • شیر ۱ پیمانه سرخالی
  • پودر کاکائو ۲ قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری
  • وانیل‏ کمی

طرز تهیه کیک بخارپز

اول تخم مرغ و شکر و وانیل را با همزن زدم تا کاملا مخلوط شد . بعد شیر و روغن را ریخته و با همزن زدم . آرد و بکینگ پودر را مخلوط و الک کرده و کم کم اضافه کرده و هم زدم .نصف مواد را با پودرکاکائو مخلوط کرده و کنار گذاشتم . قالب موردنظرم را با روغن جامد کامل چرب و آردپاشی کردم . اول مایه شکلاتی را داخل قالب ریخته و بعد بقیه مایه کیک را روش ریختم تا اندازه ای که ۱/۳ از سر قالب خالی ماند . بعد قالب را داخل قابلمه ای که بزرگتر از قالب بود گذاشتم و داخل قابلمه آب ریختم تا اندازه ای که به نصف دیواره قالب رسید . بعد در قابلمه را دمکنی گذاشتم ، اول حرارت را زیاد کردم تا آب جوشید . بعد حرارت را کم کردم و با حرارت ملایم ۳۰ تا ۴۰دقیقه زمان دادم تا بپزد . بعد قالب را از قابلمه درآوردم و کیک را با یک چاقو از کنار دیواره های قالب جدا کردم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (119 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (41 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (38 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 7 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 7 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی