روش تهیه دلمه کدو سبز شیرین

  جمعه، 16 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه دلمه کدو سبز شیرین
دولما یک کلمه ی ترکی می‌باشد و به معنی ( پرشدن یا پرکردن ) است. منشاء غذای دلمه مشخص نیست ولی در ایران و بسیاری از کشورهای عربی، ترکیه، آذربایجان، مصر و یونان پخته می‌شود و طرفدار دارد. دلمه های ایرانی انواع مختلفی دارند مثل دلمه بادمجان، دلمه کدو سبز، دلمه برگ مو، فلفل دلمه، دلمه گوجه‌فرنگی.

دلمه کدو سبز از دسته خانواده دلمه ها می باشد ولی بسیار متفاوت و خوشمزه. این دلمه بسیار سبک و خوش طعم است و هم در فر و هم به روی گاز قابل تهیه می باشد. آشپزی کردن یک نوع هنر می باشد و خلاقیت در آن حرف اول را می زند شما با چند عدد کدو سبز می توانید یک شام سبک و خوشمزه را تهیه کنید این دلمه هم با نان هم با برنج قابل خوردن است و از خواص خوب کدو سبز نیز دارا می باشد. کدو سبز برای بهبود سلامت قلب و چشم مفید است همچنین کالری بسیار کمی دارد و برای لاغری نیز مفید است و برای افراد دارای قند و کلسترول نیز بسیار مفید است زیرا باعث کاهش آن می شود. امروز در ساعد نیوز دلمه کدو سبز شیرین را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای دلمه کدو سبز شیرین

  • آب ۱ لیوان
  • شکر ۲ لیوان
  • جوز هندی به مقدار لازم
  • گل سره به مقدار لازم
  • روغن ۰.۵ لیوان
  • پیاز ۱ عدد
  • لپه ۱ لیوان
  • برنج ۱ لیوان
  • گوشت ۰.۵ کیلوگرم
  • کدو سبز ۱۰ عدد
  • زعفران (آب کرده) ۱/۲ استکان
  • آبلیمو ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه دلمه کدو سبز شیرین

ابتدا در ظرف مناسبی روغن ریخته و گوشت چرخ کرده را در آن تفت دهید و در انتها یاز سرخ کرده را بیفزایید.لپه را با مقداری آب و نمك و روغن بپزید و برنج را در حد آبکش کردن بجوشانید و همراه نمک، فلفل، زعفران و ادویه جات ذکر شده با گوشت مخلوط کنید.

سر و ته کدوها را ببرید و کمی از سر کدوها را برای در دلمه کنار بگذارید. داخل کدوها را با کارد تیز طوری خالی کنید که کدوها بریده و سوراخ نشوند. . سپس از مایه آماده شده بالا داخل آنها را پر کنید و با قاشق کوچک فشار دهید تا کاملاً پر شود. درب آن را روی کدو قرار دهید. فشار دهید. سپس با چنگال چند سوراخ در اطراف کدوها ایجاد کنید.

مغز کدوها را که خالی کرده اید کمی با روغن تفت دهید و دلمه ها را درون ظرف آن بخوابانید کمی آب روی آن بریزید تا نیم پز شود.سپس شربت زعفرانی آماده را روی آن بریزید تا کاملاً پخته شود و شربت جذب دلمه ها شود. کدوها را درون دیس موردنظر بکشید و سس شربت را روی آن بریزید.

طرز تهیه شربت زعفرانی برای دلمه کدو سبز شیرین

شکر و آب را روی حرارت قرار دهید تا شکر آب شود و کمی غلیظ شود. سپس زعفران آب کرده و آب لیمو را اضافه کنید و شربت را از روی حرارت بردارید.

مواد لازم دلمه کدو سبز شیرین روش دوم

  • کدو سبز 6 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • نمک،فلفل،زردچوبه به مقدار لازم
  • سیر 5 حبه
  • رب گوجه فرنگی نصف پیمانه
  • سرکه نیم پیمانه
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • لپه نصف پیمانه
  • برنج 1 پیمانه
  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • سبزی دلمه 1 پیمانه

روش تهیه دلمه کدو سبز شیرین روش دوم

برنج و لپه را پاک کنید و پس از یک آب شستن، در ظرف های جداگانه به مدت چندین ساعت خیس کنید. هنگام شروع آشپزی، آب اضافی برنج و لپه را بریزید. یک قابلمه پر از آب را روی گاز قرار داده و پس از اضافه کردن مقداری نمک به آن بگذارید تا به جوش بیاید پس از قل زدن برنج و لپه را داخل آن بریزید و بگذارید که برنج و لپه بزند.

پس از آن که تشخیص دادید برنج و لپه حدود 80 درصد پخته شده اند زیر گاز را خاموش کنید و قابلمه حاوی آب جوش، برنج و لپه را درون یک صافی برگردانید تا آب اضافی خارج شده و برنج و لپه درون صافی باقی بماند. با آب سرد مقداری برنج و لپه پخته شده را شستشو دهید تا نمک اضافی شسته شود. هنگام شستشو، دستتان را داخل برنج نگردانید و هم نزنید چون برنج خرد می شود و فقط صافی را جا به جا کنید (این نکته را برای آبکش کردن برنج همواره در نظر داشته باشید).

هر دو عدد پیاز را بشویید و پوست بگیرد و خردشان کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و پس از ریختن روغن داخل آن و گرم شدن تابه و روغن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و شروع به تفت دادن کنید تا پیاز ها طلایی شوند.

نصف پیاز طلایی شده را از تابه خارج کنید و داخل یک بشقاب ریخته و کنار بگذارید (بعدا لازمش داریم). به مابقی پیاز درون تابه 250 گرم گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و پیاز را به همراه گوشت تفت دهید بعد که گوشت تغییر رنگ داد نصف فنجان آب جوشیده به تابه اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا بخار کرده و گوشت پخته شود.

پس از 10 الی 15 دقیقه درب تابه را باز کنید و مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به گوشت و پیاز اضافه کنید. 5 حبه سیر را هم از قبل پوست گرفته و رنده نمایید و در این مرحله به تابه بی افرایید. حالا نوبت به ریختن سبزی دلمه می شود سبزی دلمه ( که شامل جعفری، تره، نعنا، ترخون، مرزه، شوید به نسبت مساوی و ساطوری شده) را هم به مواد درون تابه اضافه کنید و بعد از آن که همه مواد را با هم مخلوط کردید درب تابه را به مدت چند دقیقه ببندید تا سبزی ها بخارپز شوند. بعد از چند دقیقه حرارت گاز را خاموش کنید. درب تابه را باز کنید این مواد را باید با لپه و برنج پخته شده مخلوط کنید.

وقت آن رسیده که به سراغ 6 عدد کدو سبز بروید کدو ها را بشویید و قسمت سر آن ها را با چاقوی تیز برش دهید سپس با ابزارهای مخصوصی که برای خالی کردن درون بادمجان و کدو وجود دارد درون کدو را خالی کنید. توجه داشته باشید که نباید پوست کدو را بگیرید چون تنها دلیل استحکام دیواره این دلمه فقط پوست کدو است که آن هم نیز با حرارت و پختن نرم می شود. از مواد آماده شده درون شکم کدو ها را پر کنید و آن ها را درون یک ظرف مخصوص فر بچینید.

در این مرحله به سراغ درست کردن چاشنی دلمه می رویم. دلمه بدون چاشنی اصلا دلمه نیست! پس دست به کار شوید. تابه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن به آن اضافه کنید، نصف پیمانه رب گوجه فرنگی را داخل روغن بریزید و شروع به سرخ کردن رب کنید تا خوش رنگ و لعاب و دانه دانه شود؛ حرارت گاز را خاموش کنید و بگذارید مقداری سرد شود سپس نیم پیمانه سرکه و دو قاشق غذاخوری شکر را داخل آن بریزید و شروع به هم زدن کنید تا رب گوجه فرنگی و شکر درون سرکه حل شود در آخر هم آن مقدار پیاز داغی که از مرحله دوم کنار گذاشته بودید را به این مایه بی افزایید. حالا باید این مایه را روی دلمه های کدو بریزید و ظرف حاوی دلمه را در فر 180 درجه سانتی گراد به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید تا دلمه ها پخته شوند. نوش جان!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان