روش تهیه دویماج تبریزی، زنجانی و قزوینی

  سه شنبه، 14 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه دویماج تبریزی، زنجانی و قزوینی
دویماج یا دویمانج میان‌وعده اصیل تبریزی است که در اصل با نان اسکو کره محلی یا روغن حیوانی درست می‌شود، امروز با دستور تهیه دویما سنتی با ما همراه باشید تا یک میان‌وعده خوشمزه و ساده درست کنید.

دویماج یک میان وعده یا عصرانه قزوینی است. البته این غذا را در شهر های ترک زبان مانند تبریز نیز تهیه می شود اما دستور تهیه آن با دستور پیش رو متفاوت است. این دستور مربوط به شهر قزوین است. دویماج یک ترکیب از نان و گردو و پنیر و سبزی است که با پیاز و نعناع داغ خوشمزه می شود و در کنار هندوانه و چای به عنوان عصرانه یا میان وعده سرو می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه دویماج در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دویماج تبریزی

  • خیار ۲ عدد
  • گردو ۱/۲ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • سیر ۳ حبه
  • سبزی خوردن خرد شده ۱ پیمانه
  • گوجه ۲ عدد
  • پنیر خامه ای یا محلی ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • نان خشک به مقدار لازم
  • شیر یا دوغ محلی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، گلپر به مقدار لازم

طرز تهیه دویماج تبریزی به روش اصلی

ابتدا نان خشک مورد نظر را خرد کنید. می توانید برای له کردن نان آن ها را داخل نایلون یا کاسه ریخته و بکوبید تا به اندازه دلخواه خرد شود. سپس شیر یا دوغ را در حدی روی نان ها بریزید تا خیس بخورد. نباید خیلی شیر یا دوغ بریزید بهتر است قاشق قاشق این کار را بکنید. این مخلوط را کنار قرار دهید.

در ادامه خیار را بشورید و با پوست به صورت نگینی ریز خرد کنید. گوجه فرنگی را فیله کنید و به صورت خیلی ریز خرد کنید. گردو ها را نیز با چاقو به صورت نگینی ریز خرد کنید. سبزی خوردن که شامل تره، جعفری، ریحون، گشنیز و ترخون و نعنا است پاک کنید و بشورید و به صورت ساطوری خرد کنید.

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید، سیر ها را پوست بگیرید و با پشت چاقو سیر ها را له کنید. داخل تابه کره را ریخته و پیاز را به همراه زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی و سبک شود. داخل یک کاسه نان خیس خورده را داخل کاسه بریزید.

سپس گردو، گوجه، سیر، سبزی خوردن، خیار و در انتها پیاز داغ طلایی و پنیر خامه ای که از قبل با کمی شیر رقیق کردید اضافه کنید و بعد کمی نمک و فلفل سیاه و گلپر را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. از مواد بردارید در دست گرد کنید و داخل سینی قرار دهیدو با سبزی خوردن و پیاز داغ تزیین و سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه دویماج تبریزی بسیار ساده و خوشمزه

  1. اگر از روغن حیوانی استفاده می کنید طعم بهتری خواهد داشت.
  2. می توانید از پنیر محلی نیز استفاده کنید.
  3. به دلخواه کمی سماق نیز اضافه کنید.

 دویماج تبریزی

مواد لازم برای دویماج قزوینی

  • ۵۰۰ گرم نان لواش خشک شده و خرد شده
  • یک لیوان گردوی خرد شده
  • ۳ عدد پیاز بزرگ پوست کنده و نگینی خرد شده
  • ۲ عدد خیار سالادی
  • ۸ قاشق غذاخوری پنیر محلی (کهنه)
  • ۳۰۰ گرم سبزی خوردن
  • ۲ قاشق غذاخوری نعنای خشک
  • نمک، زرچوبه، گلپر به مقدار لازم

طرز تهیه دویماج قزوینی

نان خشک یکدست خرد شده را در یک کاسه بزرگ بریزید. اگر لبه های نان لواش در آن وجود دارد، آن ها را جدا کنید و در آخر با الک، نان را از آرد آن جدا کنید تا دیماج خمیر نشود. کمی آب به نان ها بپاشید تا کمی تر شوند.دو عدد پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا کاملا طلایی شود. سپس به آن زردچوبه بزنید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. پیاز سرخ شده و یک عدد پیاز خام نگینی خرد شده را به نان های خشک اضافه کنید و هم بزنید. گردوی خرد شده، پنیر کهنه و سبزی خوردن خرد شده را به همراه نمک، نعنای خشک و گلپر در دویماج بریزید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید. سپس روی یک کاسه یک پارچه بیندازید و مواد را برای یک تا دو ساعت در محیط آشپزخانه کنار بگذارید تا نان نرم شود و طعم مواد به خورد هم برود. خیار خرد شده را در زمان سرو به دویماج اضافه کنید؛ زیرا در غیر این صورت، دیماج را خمیر می کند. برای سرو، دویماج را با دست یا با استکان کمر باریک (مثل لقمه کردن پشمک یزدی)، لقمه کنید.

دویماج قزوینی

طرز تهیه دویماج زنجان

دویماج یا دیماج در زنجان به دو روش درست می شود. در روش اول، شما به پنیر، نان لواش خشک، سبزی معطر و کمی آب نیاز دارید. نوعی دیگر از این عصرانه مقوی نیز در زنجان مرسوم است که در سفره های مذهبی و مخصوصا سفره حضرت زهرا در زنجان، مشهور به دستگاه حضرت زهرا، پخته و سرو می شود. این نوع دویماج با زعفران، شکر، روغن حیوانی و نان خشک پخته می شود.

مواد لازم و طرز تهیه دویماج زنجان (روش اول)

  • ۲۰۰ گرم پنیر
  • ۴ عدد نان لواش خشک و خرد شده
  • آب به میزان لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری سبزی معطر
  1. نان خشک خرد شده را با کمی آب تر کنید.
  2. پنیر و سبزی معطر خرد شده را به نان ها بیفزایید و مخلوط کنید. سپس دویماج را برای یک تا دو ساعت در دمای آشپزخانه کنار بگذارید تا استراحت کند و جا بیفتد.
  3. دویماج را با دست به شکل گرد یا بیضی فرم دهید و در ظرف بچینید.

دویماج زنجان

مواد لازم و طرز تهیه دویماج زنجان (روش دوم)

  • ۴ عدد نان لواش خشک شده خرد شده
  • آب به میزان لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ
  • روغن حیوانی به مقدار لازم
  1. نان خشک خرد شده را با کمی آب تر کنید تا نرم شوند.
  2. روغن حیوانی را در یک تابه بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا گرم شود. سپس نان های خشک را در روغن حیوانی تفت دهید و شکر و زعفران دم کرده را به آن بیفزایید. اجازه دهید تا شکر و زعفران روی حرارت ملایم گاز به خورد نان های خشک بروند.
  3. دویماج را به شکل گلوله های گرد سرو کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان