روش تهیه کوفته سویا

  جمعه، 16 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه کوفته سویا
این کوفته بدون گوشت گیاهی با سویا درست میشود و فوق العاده خوشمزه است. فقط خودتان باید امتحان کنید تا متوجه طعم و مزه خوبش بشوید.

کوفته یک غذای سنتی بسیار مقوی است که دستور پخت های متفاوت و انواع مختلفی دارد. این غذای خوشمزه بر پایه گوشت بوده و کالری زیادی دارد. اما اگر به هر دلیلی نمی خواهید در کوفته از گوشت قرمز استفاده کنید، می توانید به جای آن از سویا استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با طرز تهیه انواع کوفته سویا آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای کوفته سویا

  • سویا ۲ پیمانه
  • گوشت ۲۵۰ گرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • برنج ۱/۴ پیمانه
  • لپه ۱/۴ پیمانه
  • زرشک ۱/۳ پیمانه
  • مرزه ۲ قاشق غذا خوری
  • شوید ۲ قاشق غذا خوری
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذا خوری
  • رب ۵ قاشق غذا خوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذا خوری
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • آب ۴ پیمانه
  • نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته سویا

ابتدا برنج و لپه را به مدت یکساعت خیس کنید و آبکشی کنید .در این مرحله ، سویا را خیس کرده آبکشی کنید خوب فشار دهید تا آب اضافی کاملا خارج شود .

سویا ، گوشت ، برنج و لپه را چرخ کنید پیاز را هم جدا چرخ کنید .سویا ، گوشت ، برنج ، لپه ، تخم مرغ ، زرشک ، مرزه ، شوید ، آرد نخودچی ، سه قاشق غذا خوری پیاز چرخ شده و نمک و فلفل و زردچوبه را داخل ظرف گودی ریخته به مدت ده دقیقه ورز دهید .

مواد را تقسیم بندی کنید اندازه ی کوفته به دلخواه می باشد ، گلوله کنید توجه کنید هیچ ترکی روی کوفته ها نباشد .در این مرحله در قابلمه مورد نظر روغن ریخته مابقی پیاز را در روغن ریخته به همراه نمک فلفل و زردچوبه تفت دهید وقتی طلایی شد رب را اضافه کنید و اجازه دهید رنگ رب باز شود ، آب را اضافه کرده و آبلیمو و کمی مرزه ، شوید و زرشک اضافه کنید ، اجازه دهید آب جوش بیاید ،

وقتی آب جوش آمد شعله را کم کرده و کوفته ها را به آرامی داخل قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را ببندید اجازه دهید ۲ ساعت با شعله کم بپزد .

کوفته سویا

مواد لازم برای تهیه کوفته سویا روش دوم

  • برنج: ۱.۵ پیمانه
  • لپه: ۱ پیمانه
  • رب گوجه: ۱ قاشق غذاخوری
  • سویای ریز: نصف پیمانه
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • آرد نخود: ۱ قاشق غذاخوری
  • ترکیب ترخون و مرزه خشک: ۱ پیمانه
  • زرچوبه، ادویه، نمک، فلفل و روغن به مقدار لازم
  • قیسی: نصف پیمانه
  • کشمش: نصف پیمانه
  • زرشک: نصف پیمانه
  • آلو: نصف پیمانه

طرز تهیه کوفته سویا روش دوم

سویا را در مقدار کمی آب خیس کنید. مقدار آب تنها باید به اندازه ای باشد که تنها سویا را خیس کند. لپه را تا حدی روی حرارت بگذارید که حالت نیم پز بگیرد.از چند ساعت قبل از ۱.۵ پیمانه برنج را در آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد. بعد از خیس خوردن، برنج را با حرارت متوسط تا حدی بپزید که مقداری نرم شود اما باز هم جا برای پخت داشته باشد.

در این مرحله سویا را که اکنون نرم شده، درون یک آبکش مناسب بریزید و روی آن آب سرد بگیرید. سپس با دست سویا را بفشارید تا مطمئن شوید که داخل آن آبی وجود ندارد. بعد از این کار سویا، برنج و لپه را یا در غذاساز بریزید و یا چرخ کنید. سپس ادویه و زرچوبه و نمک و فلفل اضافه کنید و خوب به هم بزنید. پس از این، آرد نخود را به خمیر به دست آمده اضافه کنید و آن را کاملاً ورز دهید تا ترکیبی یکدستی به دست آید.

ترکیبی که از مرحله ی قبلی حاصل شده را برای حدود ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید. در نظر داشته باشید که هر دو سه ساعت یک بار باید ترکیب را از یخچال خارج کرده و مقداری آب سرد – مثلاً یک لیوان – به آن اضافه کنید و دوباره خمیر را بمالید یا اصطلاحاً ورز دهید. بعد از ورز دادن دوباره خمیر را در یخچال بگذارید.

بعد از ۲۴ ساعت باید سس کوفته را تهیه کنید. برای این منظور ۱ پیاز متوسط را به شکل نگینی خرد کنید و مقداری تفت دهید. سپس رب گوجه و همچنین زردچوبه و ادویه را به آن اضافه کنید و دوباره مقداری تفت دهید. پس از این که این مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، مقداری آب داخل ظرفی که مواد داخل آن در حال حرارت دیدن هستند، بریزید و بگذارید تا ترکیب با شعله ی کم بجوشد تا مایعی غلیظ به دست آید. این مایه همان سس کوفته است.بهتر است مدتی قبل از رسیدن به این مرحله آلو و قیسی را در آب بگذارید تا خیس بخورند. سپس آلو و قیسی خیس خورده را با پیاز داغ، زرشک و کشمش ترکیب کنید.

سپس از ترکیب چرخ کرده ی کوفته مقداری بردارید و آن را با استفاده از دست به شکل یک توپ کوچک درآورید. بعد با دست قسمت میانی را را فشار دهید و مقداری از مایه ی داخل کوفته را داخل گودی ایجاد شده بریزید و دوباره سعی کنید تا با پر کردن گودی، کوفته را به شکل توپ درآورید. به همین ترتیب تک به تک کوفته ها را آماده کنید.

در این مرحله کوفته ها را دخل قابلمه ای قرار دهید که سس کوفته در آن در حال جوشیدن است. پس از آن که تمامی کوفته ها را داخل قاگذاشتید، درب قابلمه را ببندید و آن را یک ساعت با شعله ی نسبتاً زیاد بپزید.بعد از پختن کوفته ها، غذای تان آماده است و می توانید نوش جان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان