روش تهیه فلافل ساندویچی لذیذ

  پنجشنبه، 02 دی 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه فلافل ساندویچی لذیذ
فلافل از گروه غذاهایی به شمار می رود که چندین طرز پخت و تهیه دارند. غذایی ساده و لذیذ که می تواند با توجه به ذائقه و هنر آشپزی شما در طعم و انواع مختلفی پخته شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم محبوب ترین طرز تهیه یعنی فلافل ساندویچی را به شما آموزش بدهیم، با ما همراه باشید.

فلافل یکی از انواع غذاهای خوشمزه عربی است که به عنوان یک غذای بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود. این غذای خوشمزه به چند دلیل از محبوب ترین غذاهای خاورمیانه می باشد، از دلایل محبوبیت فلافل می توان به سرعت پخت ، قیمت بسیار ارزان و گیاهی بودن آن اشاره کرد. البته به دلیل همین محبوبیت ورژن های بسیاری از فلافل ایجاد شده است، مثلا کسانی که می خواهند فلافل را به صورت کم کالری تر مصرف کنند، می توانند فلافل را به جای سرخ کردن در روغن فراوان درون فر درست کنند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم فلافل ساندویچی

  • سیر ۴ حبه
  • نخود ۳۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • جعفری ۱۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • زیره ۱ قاشق چایخوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی به اندازه کافی
  • نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه فلافل ساندویچی

برای تهیه فلافل خانگی توجه داشته باشید که اگر می خواهید فلافل شما مانند فلافل بیرون شود حتما باید نخود را مدت زیادی در آب بخیسانید تا کاملا نرم شده و نفخش برطرف شود. برای این منظور نخود را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یک ظرف آب بخیسانید. در صورتی که امکانش هست چند بار آب نخودها را تعویض کنید.پس از اینکه نخودها به خوبی خیس خوردند آنها را به همراه سیر و پیاز دو مرتبه چرخ کنید. پس از اینکه نخود را به همراه سیر و پیاز چرخ کردید ، مواد را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

در ادامه جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و به همراه تخم مرغ به کاسه حاوی نخود چرخ شده اضافه کنید. در مرحله بعدی آرد نخودچی را کم کم به مواد اضافه کنید تا مایه فلافل خودش را بگیرد. در آخرین مرحله باید طعم دهنده ها را اضافه کنید.

برای این منظور تخم گشنیز را به همراه زیره آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند سپس به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مایه فلافل اضافه کنید. اگر می خواهید فلافل شما به سبک جنوبی ها تند باشد می توانید مقداری فلفل قرمز تند هم اضافه کنید.

در ادامه مواد را خوب زیر و رو کنید تا کاملا مخلوط شوند و ادویه ها به تمام نقاط مایه فلافل برسند. پس از اینکه مایه فلافل آماده شد یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار دهید و به مقدار مناسب روغن مایع داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که باید به قدری روغن مایع داخل ظرف شیر داغ کن بریزید که فلافل ها پس از افتادن در آن به صورت شناور در روغن سرخ شوند. پس از اینکه روغن داغ شد از مایه فلافل قالب بزنید و داخل روغن بیندازید. اگر قالب مخصوص فلافل ندارید می توانید با دست این کار را انجام دهید. باید مقداری از مایه فلافل ببردارید و مانند یک کوفته کوچک به آن شکل دهید.

در پایان آنرا مانند کوکو سیب زمینی کمی تخت کنید و داخل روغن بیندازید. توجه داشته باشید که نباید بیش از حد ظرفیت ظرف فلافل داخل آن بیندازید زیرا اینکار باعث می شود فلافل ها به هم بچسبند. نکته مهم دیگر این است که حرارت زیر ظرف باید خیلی ملایم باشد تا فلافل ها به طور کامل مغز پخت شوند. به همین ترتیب تمام فلافل ها را سرخ کنید و داخل یک توری فلزی بریزید تا روغن اضافی شان خارج شود. پس از اینکه فلافل ها به طور کامل آماده شدند آنها را به همراه گوجه فرنگی خرد شده ، خیارشور ، سیب زمینی سرخ کرده ، سس کچاپ یا سس انبه و نان ساندویچی سرو کنید. به همین ترتیب تمام فلافل ها را سرخ کنید و داخل یک توری فلزی بریزید تا روغن اضافی شان خارج شود. پس از اینکه فلافل ها به طور کامل آماده شدند آنها را به همراه گوجه فرنگی خرد شده ، خیارشور ، سیب زمینی سرخ کرده ، سس کچاپ یا سس انبه و نان ساندویچی سرو کنید.

طرز تهیه فلافل ساندویچی در فر

فلافل طرز تهیه راحتی دارد به خصوص با فر برای تهیه فلافل خانگی با فر، ابتدا فر را با حرارت حدود 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس تمام مواد ذکر شده را داخل یک دستگاه مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید به طوری که مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

اما نه در اندازه ای که مواد پوره ای مانند شوند (یعنی نخود نه باید خیلی له شود و نه زیر دندان بیاید). برای اینکه مخلوط کردن مواد بهتر انجام شود لازم است آنها را با کمی روغن زیتون مرطوب کنید تا بهم بچسبند.همزدن را تا زمانی که مخلوط یکدست شده و به شکل توپ داخل غذاساز درآید ادامه دهید.اگر بخواهید مواد چسبنده تر شوند آنها را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا کم چسبنده تر شوند.

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و بعد از اینکه مواد را چشیدید و طعم و مزه آن را بالانس کردید آنها را با قاشق های مخصوص قالب زنی فلافل و یا در کف دست به صورت توپ های گردو کوچکی فرم دهید و با فاصله در سینی فر بچینید.با پشت قاشق کمی فلافل ها را تخت کنید تا راحتتر پخته شوند.

پس از چیدن فلافل ها، سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید تا یک طرف فلافل ها به مدت 10 دقیقه بپزند.پس از گذشت 10 دقیقه با کمک یک کفگیر فلزی نازک و پهن برگردانید و 15 دقیقه دیگر بپزید تا برشته شوند.میزان پخت فلافل ها در رنگ آنها تاثیر گذار است پس اگر بخواهید فلافل ها تیره تر شوند زمان بیشتری آنها را درون فر نگه دارید. فقط دقت کنید که فلافل ها خشک نشوند و داخل آنها ترد و نرم باشند.

فلافل را می توانید در نان پیتا یا هر نان ساندویچ دیگری که دوست دارید در کنار ماست، انواع سس های ، پیاز و جعفری خرد شده ، ترشی کلم قرمز و غیره سرو کنید.مقدار نخود ، پیاز و مواد دیگر کاملا به تمایل خودتان بر می گردد که چقدر بخواهید درست کنید.همچنین میزان فلفل هم بستگی به ذائقه خودتان دارد.

نکات درست کردن فلافل خانگی به سبک ساندویچی ها

  1. پس از خوردن فلافل صرف نوشیدنی گرم مانند چای نعناع می تواند طعم چیشده شدی شما را بسیار دلچسپ تر کند.
  2. اگر دوست دارید فلافل ترد تری داشته باشید پیشنهاد می شود که به آن یک قاشق چایخوری بکینگ پودر اضافه کنید.
  3. هنگامی که میخواهید فلافل را سرخ کنید ، اطمینان داشته باشید که روغن آن داغ شده باشد.
  4. چاشنی مناسب برای فلافل می تواند ترشی لیته و سس انبه یا همان خردل باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان