روش تهیه گراتن مرغ با سیب زمینی و بادمجان

  سه شنبه، 18 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه گراتن مرغ با سیب زمینی و بادمجان
گراتن یک غذای خوشمزه و مجلسی می باشد که گزینه مناسبی برای میز مزه و پیش غذا می باشد. گراتن اصالتی فرانسوی دارد که با گوشت قرمز، مرغ و انواع سبزیجات طبخ می شود و داخل ظرفی که پخته می شود سرو هم خواهد شد که اکثرا در ظروف سرامیکی زیبا طبخ می شود.

گراتن نوعی از غذا و تکنیک آشپزی است که در آن غذا زیر لایه ای از پنیر پیتزا قرار می گیرد. از آنجایی که گراتین مرغ یک غذای با اصالت فرانسوی می باشد و خانواده های ایرانی دوست دارند غذاهای فرنگی را در برنامه غذایی خودشان قرار داده و آن ها را تجربه کنند؛ در این مقاله می خواهیم دستور پخت گراتن مرغ و سیب زمینی خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم. از انواع گراتن مجلسی می توان به گراتن مرغ و سیب زمینی، گراتن بادمجان، گراتن اسفناج، گراتن ماکارونی و سبزیجات اشاره کرد.

مواد لازم برای گراتن مرغ و سیب زمینی

  • فیله مرغ ۸ تکه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۴ عدد
  • سس مایونز ۲ قاشق غذاخوری
  • سس فرانسه ۷ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ، پاپریکا و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

برای تهیه گراتن مرغ ابتدا سیب زمینی ها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و ورقه ورقه خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا به مرور زمان داغ شود و سیب زمینی ها را در تابه می چینیم.

و اجازه می دهیم تا با همان حرارت کم آرام آن ها طلایی و سرخ شوند. سپس در قابلمه ای که متاسب با تعداد فیله ها باشد آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا بجوش بیاید.پیاز ها را پوست می گیریم و می شوییم و یکی از آن ها را نصف می کنیم و نصف آن را کنار می گذاریم و نصف دیگر آن را به چهار قسمت تقسیم می کنیم و زمانیکه آب بجوش آمد با فیله ها و کمی زردچوبه داخل آب در حال جوش قرار می دهیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ملایم می کنیم و اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه خوب پخته شوند. مجددا به سیب زمینی ها سر می زنیم و آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز طلایی و سرخ شود.سپس سیب زمینی هار سرخ شده را در صافی یا روی ورق های روغنی قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود.سپس باقی پیاز را روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در همان تابه می ریزیم و اگر نیاز به روغن است کمی روی پیازها می ریزیم و تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا کمی نرم شوند. فلفل دلمه ای را می شوییم و هسته های آن را می گیریم و به صورت نگینی روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم و کمی نمک و زردچوبه روی آن ها می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و مجددا تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا پیازها سرخ و طلایی شوند و از روی حرارت تابه را بر می داریم. پس از گذشت ۳۰ دقیقه از پخت فیله ها آن ها را در صافی قرار می دهیم(آب آن ها را می توانید برای سوپ استفاده کنید)و پس از اینکه آب اضافه آن ها خارج شد آن ها را روی تخته آشپزخانه با چاقو خرد می کنیم یا ریش ریش می کنیم.

تابه ای که پیاز سرخ شده و فلفل ها را در آن تفت دادیم را مجددا روی حرارت می گذاریم و مرغ های خرد شده به مواد داخل تابه می افزاییم و با هم تفت می دهیم. در تابه ای کوچک یا شیرجوش کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و رب گوجه فرنگی را در روغن تفت می دهیم تا رنگ روغن قرمز شود و بوی خامی آن گرفته شود (۲ الی ۳ دقیقه برای این کار کافی است) و سپس به مواد داخل تابه رب تفت داده را می افزاییم و کمی پاپریکا نیز روی مواد می پاشیم و حرارت تابه را خاموش می کنیم و سس مایونز را نیز در این مرحله به مواد اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم و در قالب مورد نظر یا ظرفی که از قبل آماده کرده ایم سیب زمینی های سرخ شده را کف آن می چینیم و مواد داخل تابه را روی سیب زمینی ها می ریزیم و روی مواد را با سس فرانسه می پوشانیم و لایه بعد کمی پنیر می ریزیم و لایه بعدی باقی سیب زمینی ها را می چینیم و در آخر روی آن را با پنیر پیتزا کاملا می پوشانیم و ظرف را در فر قرار می دهیم تا با ۱۸۰ درجه سانتی گراد در مدت ۱۰ دقیقه گراتن مرغ ما آماده نوش جان کردن باشد.

مواد لازم برای گراتن مرغ و سیب زمینی روش دوم

  • مرغ :1 عدد
  • آب مرغ:نصف پیمانه
  • سیر نصف شده:1 حبه
  • خامه ترش یا پنیر خامه ای : ¾پیمانه
  • شیر بدون چربی:¾ پیمانه
  • پیاز ریز خرد شده:1 عدد کوچک
  • فلفل دلمه ای خرد شده :3 قاشق چایخوری
  • خردل:3 قاشق چایخوری
  • سیب زمینی نازک ورقه شده:4 عدد
  • نمک :¼ قاشق چایخوری
  • فلفل :¼ قاشق چایخوری
  • آب لیموی تازه :2 قاشق چایخوری
  • پنیر رومانو یا پارمزان رنده شده :2 قاشق چایخوری
  • کره :2 قاشق چایخوری
  • خرده نان گندم کامل :1 پیمانه

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی روش دوم

ابتدا مرغ را پاک کرده و پوست آن را جدا کنید ، سپس خرد کرده و بشویید. بعد از اینکه آب مرغ کشیده شد آن را با مقداری آب و کمی نمک و یک عدد پیاز بپزید .مرغ های پخته شده را خرد کرده و با آب مرغ مخلوط کنید و کنار بگذارید، به اندازه ای آب داخل مرغ بریزید که بعد از پخت آب زیادی باقی نماند.سیب زمینی ها را پوست گرفته و به شکل حلقه های نازک برش بزنید و روی آن ها کمی نمک بپاشید.پیاز ، سیر و فلفل دلمه ای را ریز خرد کرده و با هم مخلوط نمایید. سپس خامه ترش یا پنیر خامه ای ، خردل و یک چهارم شیر را هم بریزید و همه مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

قالب مورد نظر را با روغن گیاهی چرب کرده و به اندازه یک سوم از سیب زمینی ها را کف آن بچینید.حالا یک دوم از مخلوط خامه ترش را بریزید و خوب صاف کنید، سپس یک دوم از مرغ های پخته شده را بریزید .در ادامه یک لایه سیب زمینی بچینید و لایه های بعدی را با مخلوط خامه ترش، مرغ و در آخر سیب زمینی پر کنید.باقی مانده شیر را روی مواد بریزید، سپس پنیر پارمزان را روی تمام سطح سیب زمینی ها بپاشید در مرحله آخر خرده نان را با کره آب شده خوب مخلوط کرده و روی گراتن را با آن پوشش دهید.قالب را برای یک ساعت در فری که با دمای 190 درجه سانتی گراد گرم شده قرار دهید تا پخته و سطح آن طلایی شود.

مواد لازم برای گراتن بادمجان و مرغ

  • بادمجان :یک و نیم کیلو
  • مرغ :1 ران ونصفه سینه
  • آرد :3 قاشق غذاخوری
  • شیر:3 لیوان
  • پنیر پیتزا :به مقدار لازم
  • کره :50گرم
  • خامه:در صورت تمایل 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه گراتن بادمجان و مرغ

ابتدا مرغ را با یک عدد پیاز خرد شده و کمی نمک و فلفل تفت داده و یک لیوان آب بریزید و بگذارید بپزد.در این فاصله بادمجان ها را حلقه ای خرد کرده و کمی نمک بپاشید و کنار بگذارید ، این کار تلخی بادمجان ها را میگیرد.تابه ای را روی حرارت قرار داده و روغن بریزید تا داغ شود، بادمجان ها را شسته و آن ها را خوب خشک کنید. سپس داخل تابه سرخ نمایید.

در این میان شیر و آرد را داخل قابلمه کوچکی بریزید و مخلوط نمایید ، سپس روی حرارت قرار داده و اجازه دهید بجوشد.زمانی که مخلوط آرد و شیر جوشید ، نمک و فلفل را افزوده و کره و خامه را به تدریج بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.کف قالب را با مقداری از سس بپوشانید و روی آن بادمجان سرخ شده بچینید.مرغ پخته شده را خرد کرده و نیمی از آن را روی بادمجان ها بریزید، حالا مقداری از سس سفید را افزوده و لایه از بادمجان ها را قرار دهید.لایه ها را به همین ترتیب پر کرده و در آخر پنیر را بپاشید، قالب را برای نیم ساعت در فر قرار دهید.زمانی که سطح پنیر طلایی شد ، قالب را از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن گراتن بادمجان را برش زده و سرو نمایید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (48 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (40 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (58 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (11 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (3 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (5 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: وقتی من زندان بودم همسرم مریض بوده، بی‌پول بوده، سختی فراوان کشیده اما به من چیزی نمی‌گفت
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 3 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 چهارشنبه 3 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
(تصاویر)رمانتیک ترین حیوانات دنیا در جنگ عشق و عاشقی نظیر ندارند!/ با این 10 حیوان عاشق پیشه آشنا شوید
افشای کامل نام متهمان اصلی فساد در فوتبال خبرساز شد/ نام یک مجری معروف تلویزیونی در لیست همه را حیرت زده کرد
(تصاویر) 10 پدیده‌ی شگفت‌انگیز جهان که مشابهش در ایران وجود دارد/ منحصربفردترین جاذبه‌های کشورهای مختلف دنیا در یکجا
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....